Gyurkity Péter

A PC-s játékoknál már vezetnek a letöltések

A forgalom jelentős mértékű visszaesése ellenére fontos fordulóponthoz érkezett a PC-s játékok szegmense a tengerentúlon, első alkalommal vették ugyanis át a vezetést a digitális letöltések a fizikai formátumban értékesített dobozos változatokkal szemben. A magasabb árak ellenére ugyan ez utóbbiak még tartják előnyüket a bevételek terén, ám a trend várhatóan itt is érezteti majd hatását, miközben egyre bővülnek az ingyenes szórakozást kínáló opciók. A konzolgyártók ezalatt hordozható kütyüikkel hódítanának.

Szeptember végén készítette el az amerikai NPD összefoglaló jelentését a PC-s játékok piacáról, ebben pedig kiemelik, hogy 2010 első hat hónapja volt eddig az első olyan periódus, amelyben a digitális letöltések útján értékesített alkotásokból több kelt el, mint a hagyományos csatornákon keresztül, dobozos formában árult változatokból. Ez mindenképpen fontos mérföldkövet jelent a területen belül, az pedig külön örvendetes az online terjesztők számára, hogy előnyük immár nem is kicsi: az év első felében 11,2 millió letöltés állt szemben 8,2 millió dobozzal.

Miközben a letöltések komoly lépéselőnyre tettek szert, a dobozos játékok egy téren azért megtartották eddigi nagy fölényüket, hiszen a forgalmazók számára ez utóbbiakból még mindig jóval több pénz áramlott be, mint az online példányokból. Az arány itt 57:43 százalék a dobozos játékok javára, ami azt jelzi számunkra, hogy a forradalom egy kicsit elhúzódik, ez egy hosszabb folyamat lesz. Az sem mellékes adat, hogy az összesített forgalom jelentős mértékben visszaesett 2009 első feléhez képest - 14 százalékkal kevesebb alkotás talált gazdára, ezekből pedig 21 százalékkal kevesebb bevétel származott a terjesztőknek.

Ami az online forgalmazást illeti, itt a nagyok még jelentősebb térhódítást könyvelhettek el. A piackutató cég két nagy részterületre bontja ezt a szegmenst. Az egyikben azon vállalatokat sorolják fel, amelyek a hagyományos csatornákon keresztül is jelentős érdeklődésre számító játékokra koncentrálnak, a másikban pedig azokat, amelyek a kevésbé ismert, kisebb költségvetésű példányokat helyezik előtérbe, nagyon gyakran próbalehetőséggel. Olyan neveket találunk az elsők között, mint a Steam, a Direct2Drive, az EA.com, a Blizzard.com, a Bigfish, a Gamehouse, illetve az iWin és a Pogo.com.

Fontos körülményként említik meg, hogy folyamatosan bővülnek az ingyenes szórakozást nyújtó lehetőségek, legyen szó közösségi oldalakról, vagy akár egyéb webtartalmakat kínáló portálokról. Ezek népszerűségének növekedése nagy szerepet játszik a játékeladások visszaesésében, hiszen az interneten barangolók jó része nem érez késztetést a nagy címek beszerzésére, helyettük inkább az egyszerűbb, gyors és kényelmes utat választja, nagyon gyakran az ingyenes flash-alkotásokat előtérbe helyezve.

A piac átalakulását természetesen a konzolgyártók sem szeretnék válasz nélkül hagyni, ami jól látható a Nintendo és a Sony háza tájáról kiszivárgó hírekből. Előbbi a 3DS révén szeretne nagyobb befolyást szerezni a hordozható minikonzolok szegmensében, itt azonban némi késedelmet szenved a megjelenés. Erre az ünnepek helyett csak jövő februárban kerül sor, mégpedig elsőként Japánban, éppen az üzleti év vége előtt. A mintegy 300 dollárba kerülő készülék előtérbe helyezi majd a 3D-élményt, szemüvegek és egyéb speciális kiegészítők, hardver, vagy szoftver nélkül.


A játékok terén meglehetősen sok újratatarozott alkotást vehetünk észre, úgymint Starfox64, Metal Gear Solid: Snake Eater, Street Fighter IV, Resident Evil: Mercenaries. Természetesen a letöltéseket sem hanyagolják el, itt lehetőségünk lesz a folyamatos frissítések és teljes címek beszerzésére, mégpedig a Wi-Fi kapcsolaton keresztül. A cég jó rajtra számít, 4 millió 3DS-t és 15 millió játékot szeretnének értékesíteni az üzleti év utolsó havában.

A Sony a maga részéről a PSP2-vel készül, nyilván ők sem szeretnének lemaradni a rivális mögött. A hírek szerint már megküldték a fejlesztői kiteket a jelentősebb játékstúdióknak, a hivatalos debütálásra pedig nagy nevekkel és széles kínálattal készülnek szoftveres téren, hogy minél simábban kezdődhessen meg a térhódítás. A hardveres oldalon fontos optimalizálásra került sor, a jól értesültek szerint folyamatos 60 FPS mérhető a játékok alatt.

A Sony még mélyen hallgat az eredeti PlayStation Portable utódjáról, ám várhatóan tavasszal, az E3 alatt mutatják majd be azt - az biztos, hogy nem hagyhatják válasz nélkül a Nintendo háza tájáról érkező híreket. Egyes források korábban arról értekeztek, hogy kizárólag letöltések útján szerezhetünk majd be szoftvert a PSP2-höz, ám Kazui Hirai nemrég egy nyilatkozatában jelezte, hogy továbbra sem hisznek a fizikai formátumok közeli halálában.

Természetesen nagy kérdés, hogy a letöltések előtérbe helyezésével mi lesz a Blu-ray és társai sorsa. Itt fontos adatot közölt a minap a Futuresource Consulting, amely éves összegzésében és előrejelzésében közölte, hogy mintegy 24 millió asztali lejátszó találhat gazdára idén, ez pedig több, mint a duplája a 2009-es eredménynek. Dacára tehát annak, hogy a Microsoft a platform átlépése mellett teszi le voksát - ők mindent a letöltésekre és a streaming szolgáltatásokra bíznának ezen a téren -, a fizikai formátumok várhatóan jövőre sem tűnnek majd el. Mindenképpen érdekes, hogy a legnagyobb vonzerőt immár nem a HD, vagyis a nagy felbontás jelenti, hanem a 3D tartalmak megfelelő terjesztése és elérhetővé tétele, vagyis a hangsúly jól érzékelhetően áttevődik majd ez utóbbira.

A lejátszók árának fokozatos csökkenése olaj lehet a tűzre, amit persze a Sony is igyekszik majd kihasználni a PlayStation 3 kapcsán. Nem véletlenül jegyezték meg nemrég, hogy a beépített lejátszóval ez a konzol lesz a 3D-játékok elsődleges hordozója. A 3D-t támogató készülékek aránya még csekély, idén 10 százalék körül lehet, jövőre pedig 25 százalékot érhet el. 2014-re az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában valamint Japánban az összes asztali lejátszók 40 százaléka rendelkezik majd ilyen támogatással, vagyis ekkora érhetünk majd el az áttörés közelébe. Feltéve persze, hogy valóra válik a jóslat, és a letöltések nem söprik el az útból a fizikai formátumokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • patchaou #16
    A letöltős cuccoknak valóban sok előnye van. A közelemben nem igazán lehet dúskálni szoftverekben. Ha csak buszra ülök és nem tekkóba, hanem nagyobb választékot nyújtó üzletbe akarok jutni, akkor az utiköltség 1600Ft. Így Ha pár hónappal ezelőtt amikor a GTAIV-et vettem steam akcióban kb 2400Ft-ért simán megspóroltam 5 ezrest. Elég sűrűn vannak jóféle akciók, csak figyelni kell.
    Valahogy eszembe jutott egy régi tacskó akció. F.E.A.R. 1990 ft F.E.A.R. EP 1990 Ft. Mellettük a polcon, a kettőt együtt meg lehetett kapni mindössze 4500 Ft-ért :D
  • Zoliz #15
    Az a szoftverfejlesztők baja, hogy szarul terítenek és kevesek veszik meg a húgyukat, bár amilyen drágák a szoftverek, már néhány ezer db eladásával profitot érnek el. Aki sajnálja őket az hülye, mert nem lát a dolgok mögé.
  • Vorpal #14
    g2play
  • Rotyoka #13
    Nem kérik el a többszörösét... Hanem a nyugati ár van.
    Arról nem is beszélve, hogy régen $ ban lehetett vásárolni csak a sok agyhalott faszkalap sírt hogy lehessen euróban is, erre a steam fogta és átírta a Dollár jelet Euróra és csett máris 2x annyi lett minden, de az esetek 60%-ban még mindig olcsóbb mintha itthon vennéd meg boltba
  • e57 #12
    Én örülök, hogy általánossá válik a letöltős, bankkártyás vásárlás. A lakhelyemen nincs olyan áruház, ahol nagy választékban állna rendelkezésre PC szoftver. Kiszállítással vásárolhatnék, de az plusz költség, meg várni kell rá.
    Így meg befizetem bankkártyán, egy óra alatt letöltöm, és már használom is.

    Ezen kívül még egy előnye van. A lemezes kiadású játékoknál, általában a meghajtóban kell tartani a lemezt. Letöltésnél ugye ez már eleve kilőve.

    Azt viszont szívesen venném, ha a játék gyártók készítenének olyan borítót, amit szintén letöltök, kinyomtatom a lemezre, papírra, és egy jól kinéző DVD tokom/lemezem is lenne így.
  • Narxis #11
    Én csak a Te kedvedért támogatom a digitális letöltéseket.
  • Chris05 #10
    Nyilván, de azért reménykedni lehet :D
  • bakagaijin #9
    Ez pusztán idő kérdése, én 3-4000Ft körüli árakon szoktam megvenni azt ami érdekel. Ebben a postázási költség is benne van, Angliából. Játékoknál kb fél-egy, max másfél évet kell várni erre megjelenés után, addigra kijönnek a GOTY/Director's jellegű gyűjtések is, szóval a többszöri bőrlehúzást is elég jól el lehet kerülni kis türelemmel.

    Steam-nél viszont azt vettem észre, hogy ez a árletörés nincs meg, a bolti ár többszörösét kérik el - azaz szerintem az amerikaiak lusták megrendelni webről is, inkább kifizetik a pluszpénzt Steam-re. (Pl. Orange Box, ez ugye 3 éves már, amazon-ról most kb 10-12 font, én 9-ért vettem anno, Steam-en most 26... vicc. De idei játéknál ugyanez: Mass Effect 2 amazon-ról 15 font, Steam-en 26. Betegek ezek.)
  • Justil #8
    de azt ugye tudod, hogy a magyar piac nekik nem téma?
  • Chris05 #7
    Az SC2 sima és digitális verzió a megjelenéskor 13.500 körül volt. OK, hogy a játékhoz gyakorlatilag egy e-mail cím és egy jelszó kell csak, de azért a dobozos CD meg egy ajándék egérpad szerintem csak a "fizikai" játék felé billenti a mérleget. Mellesleg ha 8.000.- lenne pl., akkor már elgondolkozna az ember. A kiadóknak is jó, "csak" szervereket kell fenntartaniuk, olcsóbbak a költségek. A már általam fent említett Blizzard még a bittorrent technológiát is használja, szóval még így is tehermentesíti a szervereit. Biztos, hogy ez lesz a jövő (jelen) csak adhatnák az eredeti ár 75%-áért a cuccot, úgy egyszeri magyar felhasználó is több játékot venne.