Gyurkity Péter
A PC-s játékoknál már vezetnek a letöltések
A forgalom jelentős mértékű visszaesése ellenére fontos fordulóponthoz érkezett a PC-s játékok szegmense a tengerentúlon, első alkalommal vették ugyanis át a vezetést a digitális letöltések a fizikai formátumban értékesített dobozos változatokkal szemben. A magasabb árak ellenére ugyan ez utóbbiak még tartják előnyüket a bevételek terén, ám a trend várhatóan itt is érezteti majd hatását, miközben egyre bővülnek az ingyenes szórakozást kínáló opciók. A konzolgyártók ezalatt hordozható kütyüikkel hódítanának.
Szeptember végén készítette el az amerikai NPD összefoglaló jelentését a PC-s játékok piacáról, ebben pedig kiemelik, hogy 2010 első hat hónapja volt eddig az első olyan periódus, amelyben a digitális letöltések útján értékesített alkotásokból több kelt el, mint a hagyományos csatornákon keresztül, dobozos formában árult változatokból. Ez mindenképpen fontos mérföldkövet jelent a területen belül, az pedig külön örvendetes az online terjesztők számára, hogy előnyük immár nem is kicsi: az év első felében 11,2 millió letöltés állt szemben 8,2 millió dobozzal.
Miközben a letöltések komoly lépéselőnyre tettek szert, a dobozos játékok egy téren azért megtartották eddigi nagy fölényüket, hiszen a forgalmazók számára ez utóbbiakból még mindig jóval több pénz áramlott be, mint az online példányokból. Az arány itt 57:43 százalék a dobozos játékok javára, ami azt jelzi számunkra, hogy a forradalom egy kicsit elhúzódik, ez egy hosszabb folyamat lesz. Az sem mellékes adat, hogy az összesített forgalom jelentős mértékben visszaesett 2009 első feléhez képest - 14 százalékkal kevesebb alkotás talált gazdára, ezekből pedig 21 százalékkal kevesebb bevétel származott a terjesztőknek.
Ami az online forgalmazást illeti, itt a nagyok még jelentősebb térhódítást könyvelhettek el. A piackutató cég két nagy részterületre bontja ezt a szegmenst. Az egyikben azon vállalatokat sorolják fel, amelyek a hagyományos csatornákon keresztül is jelentős érdeklődésre számító játékokra koncentrálnak, a másikban pedig azokat, amelyek a kevésbé ismert, kisebb költségvetésű példányokat helyezik előtérbe, nagyon gyakran próbalehetőséggel. Olyan neveket találunk az elsők között, mint a Steam, a Direct2Drive, az EA.com, a Blizzard.com, a Bigfish, a Gamehouse, illetve az iWin és a Pogo.com.
Fontos körülményként említik meg, hogy folyamatosan bővülnek az ingyenes szórakozást nyújtó lehetőségek, legyen szó közösségi oldalakról, vagy akár egyéb webtartalmakat kínáló portálokról. Ezek népszerűségének növekedése nagy szerepet játszik a játékeladások visszaesésében, hiszen az interneten barangolók jó része nem érez késztetést a nagy címek beszerzésére, helyettük inkább az egyszerűbb, gyors és kényelmes utat választja, nagyon gyakran az ingyenes flash-alkotásokat előtérbe helyezve.
A piac átalakulását természetesen a konzolgyártók sem szeretnék válasz nélkül hagyni, ami jól látható a Nintendo és a Sony háza tájáról kiszivárgó hírekből. Előbbi a 3DS révén szeretne nagyobb befolyást szerezni a hordozható minikonzolok szegmensében, itt azonban némi késedelmet szenved a megjelenés. Erre az ünnepek helyett csak jövő februárban kerül sor, mégpedig elsőként Japánban, éppen az üzleti év vége előtt. A mintegy 300 dollárba kerülő készülék előtérbe helyezi majd a 3D-élményt, szemüvegek és egyéb speciális kiegészítők, hardver, vagy szoftver nélkül.
A játékok terén meglehetősen sok újratatarozott alkotást vehetünk észre, úgymint Starfox64, Metal Gear Solid: Snake Eater, Street Fighter IV, Resident Evil: Mercenaries. Természetesen a letöltéseket sem hanyagolják el, itt lehetőségünk lesz a folyamatos frissítések és teljes címek beszerzésére, mégpedig a Wi-Fi kapcsolaton keresztül. A cég jó rajtra számít, 4 millió 3DS-t és 15 millió játékot szeretnének értékesíteni az üzleti év utolsó havában.
A Sony a maga részéről a PSP2-vel készül, nyilván ők sem szeretnének lemaradni a rivális mögött. A hírek szerint már megküldték a fejlesztői kiteket a jelentősebb játékstúdióknak, a hivatalos debütálásra pedig nagy nevekkel és széles kínálattal készülnek szoftveres téren, hogy minél simábban kezdődhessen meg a térhódítás. A hardveres oldalon fontos optimalizálásra került sor, a jól értesültek szerint folyamatos 60 FPS mérhető a játékok alatt.
A Sony még mélyen hallgat az eredeti PlayStation Portable utódjáról, ám várhatóan tavasszal, az E3 alatt mutatják majd be azt - az biztos, hogy nem hagyhatják válasz nélkül a Nintendo háza tájáról érkező híreket. Egyes források korábban arról értekeztek, hogy kizárólag letöltések útján szerezhetünk majd be szoftvert a PSP2-höz, ám Kazui Hirai nemrég egy nyilatkozatában jelezte, hogy továbbra sem hisznek a fizikai formátumok közeli halálában.
Természetesen nagy kérdés, hogy a letöltések előtérbe helyezésével mi lesz a Blu-ray és társai sorsa. Itt fontos adatot közölt a minap a Futuresource Consulting, amely éves összegzésében és előrejelzésében közölte, hogy mintegy 24 millió asztali lejátszó találhat gazdára idén, ez pedig több, mint a duplája a 2009-es eredménynek. Dacára tehát annak, hogy a Microsoft a platform átlépése mellett teszi le voksát - ők mindent a letöltésekre és a streaming szolgáltatásokra bíznának ezen a téren -, a fizikai formátumok várhatóan jövőre sem tűnnek majd el. Mindenképpen érdekes, hogy a legnagyobb vonzerőt immár nem a HD, vagyis a nagy felbontás jelenti, hanem a 3D tartalmak megfelelő terjesztése és elérhetővé tétele, vagyis a hangsúly jól érzékelhetően áttevődik majd ez utóbbira.
A lejátszók árának fokozatos csökkenése olaj lehet a tűzre, amit persze a Sony is igyekszik majd kihasználni a PlayStation 3 kapcsán. Nem véletlenül jegyezték meg nemrég, hogy a beépített lejátszóval ez a konzol lesz a 3D-játékok elsődleges hordozója. A 3D-t támogató készülékek aránya még csekély, idén 10 százalék körül lehet, jövőre pedig 25 százalékot érhet el. 2014-re az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában valamint Japánban az összes asztali lejátszók 40 százaléka rendelkezik majd ilyen támogatással, vagyis ekkora érhetünk majd el az áttörés közelébe. Feltéve persze, hogy valóra válik a jóslat, és a letöltések nem söprik el az útból a fizikai formátumokat.
Szeptember végén készítette el az amerikai NPD összefoglaló jelentését a PC-s játékok piacáról, ebben pedig kiemelik, hogy 2010 első hat hónapja volt eddig az első olyan periódus, amelyben a digitális letöltések útján értékesített alkotásokból több kelt el, mint a hagyományos csatornákon keresztül, dobozos formában árult változatokból. Ez mindenképpen fontos mérföldkövet jelent a területen belül, az pedig külön örvendetes az online terjesztők számára, hogy előnyük immár nem is kicsi: az év első felében 11,2 millió letöltés állt szemben 8,2 millió dobozzal.
Miközben a letöltések komoly lépéselőnyre tettek szert, a dobozos játékok egy téren azért megtartották eddigi nagy fölényüket, hiszen a forgalmazók számára ez utóbbiakból még mindig jóval több pénz áramlott be, mint az online példányokból. Az arány itt 57:43 százalék a dobozos játékok javára, ami azt jelzi számunkra, hogy a forradalom egy kicsit elhúzódik, ez egy hosszabb folyamat lesz. Az sem mellékes adat, hogy az összesített forgalom jelentős mértékben visszaesett 2009 első feléhez képest - 14 százalékkal kevesebb alkotás talált gazdára, ezekből pedig 21 százalékkal kevesebb bevétel származott a terjesztőknek.
Ami az online forgalmazást illeti, itt a nagyok még jelentősebb térhódítást könyvelhettek el. A piackutató cég két nagy részterületre bontja ezt a szegmenst. Az egyikben azon vállalatokat sorolják fel, amelyek a hagyományos csatornákon keresztül is jelentős érdeklődésre számító játékokra koncentrálnak, a másikban pedig azokat, amelyek a kevésbé ismert, kisebb költségvetésű példányokat helyezik előtérbe, nagyon gyakran próbalehetőséggel. Olyan neveket találunk az elsők között, mint a Steam, a Direct2Drive, az EA.com, a Blizzard.com, a Bigfish, a Gamehouse, illetve az iWin és a Pogo.com.
Fontos körülményként említik meg, hogy folyamatosan bővülnek az ingyenes szórakozást nyújtó lehetőségek, legyen szó közösségi oldalakról, vagy akár egyéb webtartalmakat kínáló portálokról. Ezek népszerűségének növekedése nagy szerepet játszik a játékeladások visszaesésében, hiszen az interneten barangolók jó része nem érez késztetést a nagy címek beszerzésére, helyettük inkább az egyszerűbb, gyors és kényelmes utat választja, nagyon gyakran az ingyenes flash-alkotásokat előtérbe helyezve.
A piac átalakulását természetesen a konzolgyártók sem szeretnék válasz nélkül hagyni, ami jól látható a Nintendo és a Sony háza tájáról kiszivárgó hírekből. Előbbi a 3DS révén szeretne nagyobb befolyást szerezni a hordozható minikonzolok szegmensében, itt azonban némi késedelmet szenved a megjelenés. Erre az ünnepek helyett csak jövő februárban kerül sor, mégpedig elsőként Japánban, éppen az üzleti év vége előtt. A mintegy 300 dollárba kerülő készülék előtérbe helyezi majd a 3D-élményt, szemüvegek és egyéb speciális kiegészítők, hardver, vagy szoftver nélkül.
A játékok terén meglehetősen sok újratatarozott alkotást vehetünk észre, úgymint Starfox64, Metal Gear Solid: Snake Eater, Street Fighter IV, Resident Evil: Mercenaries. Természetesen a letöltéseket sem hanyagolják el, itt lehetőségünk lesz a folyamatos frissítések és teljes címek beszerzésére, mégpedig a Wi-Fi kapcsolaton keresztül. A cég jó rajtra számít, 4 millió 3DS-t és 15 millió játékot szeretnének értékesíteni az üzleti év utolsó havában.
A Sony a maga részéről a PSP2-vel készül, nyilván ők sem szeretnének lemaradni a rivális mögött. A hírek szerint már megküldték a fejlesztői kiteket a jelentősebb játékstúdióknak, a hivatalos debütálásra pedig nagy nevekkel és széles kínálattal készülnek szoftveres téren, hogy minél simábban kezdődhessen meg a térhódítás. A hardveres oldalon fontos optimalizálásra került sor, a jól értesültek szerint folyamatos 60 FPS mérhető a játékok alatt.
A Sony még mélyen hallgat az eredeti PlayStation Portable utódjáról, ám várhatóan tavasszal, az E3 alatt mutatják majd be azt - az biztos, hogy nem hagyhatják válasz nélkül a Nintendo háza tájáról érkező híreket. Egyes források korábban arról értekeztek, hogy kizárólag letöltések útján szerezhetünk majd be szoftvert a PSP2-höz, ám Kazui Hirai nemrég egy nyilatkozatában jelezte, hogy továbbra sem hisznek a fizikai formátumok közeli halálában.
Természetesen nagy kérdés, hogy a letöltések előtérbe helyezésével mi lesz a Blu-ray és társai sorsa. Itt fontos adatot közölt a minap a Futuresource Consulting, amely éves összegzésében és előrejelzésében közölte, hogy mintegy 24 millió asztali lejátszó találhat gazdára idén, ez pedig több, mint a duplája a 2009-es eredménynek. Dacára tehát annak, hogy a Microsoft a platform átlépése mellett teszi le voksát - ők mindent a letöltésekre és a streaming szolgáltatásokra bíznának ezen a téren -, a fizikai formátumok várhatóan jövőre sem tűnnek majd el. Mindenképpen érdekes, hogy a legnagyobb vonzerőt immár nem a HD, vagyis a nagy felbontás jelenti, hanem a 3D tartalmak megfelelő terjesztése és elérhetővé tétele, vagyis a hangsúly jól érzékelhetően áttevődik majd ez utóbbira.
A lejátszók árának fokozatos csökkenése olaj lehet a tűzre, amit persze a Sony is igyekszik majd kihasználni a PlayStation 3 kapcsán. Nem véletlenül jegyezték meg nemrég, hogy a beépített lejátszóval ez a konzol lesz a 3D-játékok elsődleges hordozója. A 3D-t támogató készülékek aránya még csekély, idén 10 százalék körül lehet, jövőre pedig 25 százalékot érhet el. 2014-re az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában valamint Japánban az összes asztali lejátszók 40 százaléka rendelkezik majd ilyen támogatással, vagyis ekkora érhetünk majd el az áttörés közelébe. Feltéve persze, hogy valóra válik a jóslat, és a letöltések nem söprik el az útból a fizikai formátumokat.