Gyurkity Péter

Itt a grafikus kártyák új generációja

Nem sokat kellett várnunk az első DirectX 11-et támogató fejlesztések után, hogy megérkezzenek a második ilyen sorozat tagjai, illetve a másik oldalon némi információ szivárogjon ki róluk. Mind az AMD, mind pedig az nVidia új családdal készül ugyanis, és míg előbbi már hivatalosan is lerántotta a leplet készülőben lévő újdonságáról, addig utóbbi "véletlenül" szólta el magát, egy kapcsolódó listázásban feltüntetve a fejlesztést. Nagy áttörésre egyik féltől sem számíthatunk, ezúttal némi optimalizációra és a fogyasztás lefaragására kerülhet mindössze sor, amely kedvezőbb árakkal társul.

Elsőként még a hónap közepén érkeztek hírek az AMD háza tájáról, mégpedig legfrissebb negyedéves eredményeik ismertetése kapcsán. Ekkor elhangzott ugyanis, hogy a cég viszonylag jó eredményt ért el (bár ez picivel elmaradt az elemzők által korábban jósoltnál), a grafikus kártyák szegmensében sikerült jókora szeletet elhódítaniuk a rivális nVidia megoldásaitól, a második generációs DirectX 11 fejlesztések pedig még október vége előtt bemutatásra kerülnek majd, a sokak által várt Fusion hibrid chipekkel együtt. A cégnél hangsúlyozták, hogy elegendő számban elérhetők lesznek majd az új Radeon 6800 család tagjai, amelyek tovább növelhetik a két versenyző közötti rést, a Fusion pedig javíthatja esélyeiket az Intellel szemben.

Mindkét hivatalos bejelentésre sor került a következő héten, ezzel pedig az AMD gyakorlatilag útjára indította azon megoldásait, amelyeknek legfőbb feladata a zászló további hordozása az elkövetkező hónapokban, években. A Radeon 6800 kapcsán érdemes megjegyezni, hogy ezen grafikus kártyákról immár végleg eltűnik az ATI név és logó, ezzel pedig lezárul a cég évekkel ezelőtti felvásárlása. A Radeon márka nem tűnik el, ám ezentúl AMD név alatt szerepel majd - meglátjuk, ezt hogyan fogadják majd a fanatikusok és a laikusok.


Ami a technikai részleteket illeti, egyszerre két változat érkezésére számíthatunk, ezek pedig sorrendben a 6870 és 6850. A hivatalos beszámolóból, illetve a külső források által is citált ábrákról jól látszik, hogy több ponton kompromisszumra kényszerültek a mérnökök, mégpedig elsősorban azért, mert a gyártásért felelős TSMC még mindig ugyanazon 40 nanométeres eljárást kínálja csak partnereinek, amelyen az 5000-es sorozat tagjai is készültek. A 32 nanométer alkalmazása tehát egyelőre elmaradt, ez pedig oda vezetett, hogy teljesítményben nem tudtak kiugrót alkotni a fejlesztők - maradt az optimalizáció, a fogyasztás, valamint a kereskedelmi árak lefaragása, mint legfőbb előrelépési lehetőség.

Jól példázza ezt, hogy a most megjelenő 6870 nagyjából az 5850, nem pedig az 5870 szintjén mozog, köszönhetően kevesebb feldolgozó egységének (1120 stream processzor, miközben az 5870 esetében 1600-ról beszélhetünk), illetve textúrázó egységének (56 a 80-nal szemben). Az architektúra finomításainak, az egyértelműen jobb tesszelációs modulnak, valamint a kisebb méretnek köszönhetően azonban az új jövevény picit mégis jobban teljesít az 5850-hez képest, ehhez pedig üresjáratban egyértelműen kedvezőbb fogyasztás (27 watt helyett 19 watt), valamint kellemesebb ár társul. Az egyaránt hat-hat monitort támogató 6850 és 6870 180 és 240 dollárt kóstál majd a tengerentúlon, amivel komoly dilemma elé állíthatják az nVidiát a felső-középkategóriában.


A támogatott technológiák listájában a DisplayPort 1.2 és a HDMI 1.4a egyaránt megtalálható, a játékosok számára pedig mindenképpen érdekes lehetőséget kínál az AMD HD3D, amely a cég saját megoldása a sztereoszkopikus játékok támogatására. A nyílt platform jelenleg már több mint 400 alkotást kezel megfelelően, a vállalat pedig igyekszik minél több partnerre szert tenni. A kártyák természetesen megbirkóznak a DirectCompute és OpenCL platformmal is, ezzel pedig az illetékesek szerint jó esélyeik vannak jelenlegi pozícióik megtartására, illetve további javítására. Még az év vége előtt további változatok érkezésére számíthatunk, ezek várhatóan 6990, 6970, illetve 6950 jelöléssel bukkannak majd fel.

Az nVidia háza táján ezúttal nem hivatalos bejelentésekre és ismertetőkre került sor, hanem egy "véletlen" hibára, amelynek eredményeként új változattal bővülhetett a 3D Vision platformot támogató grafikus kártyák listája. Az történt, hogy ezen a listán rövid ideig látható volt a GeForce GTX 580 is, mégpedig az első helyen, a lista tetején pedig az 500-as sorozat együtt szerepelt a már most is elérhető 400-as és 300-as családdal. A hibát persze gyorsan javították és az oldal friss változata már nem utal az új kártyák várható érkezésére, ám a malőr a szemfüleseknek köszönhetően továbbra is megtekinthető.

Mindez persze felfogható úgy is, hogy a rivális cég - konkrét eredmények és termékek hiányában - így kívánt visszavágni az AMD-nek, amely lerántotta a leplet új megoldásairól, és amúgy is jobb helyzetben várhatja a következő generáció versenyfutását. Nem illik elfelejtenünk azonban, hogy az nVidia a szeptemberben megrendezett GTC 2010 alatt megerősítette az új sorozat érkezését, vagyis nem most először merült fel az 500-as család megjelenésének kérdése. Külső források szerint már a jövő hónapban megismerhetjük majd a fontosabb technikai részleteket, amelyek minden bizonnyal a GF110 jelzésű grafikus chip (a partnerek és a vásárlók számára GTX 580) paramétereit ismertetnék.

Itt egészen pontosan a GTX 480 optimalizált, javított változatára számíthatunk, amely január előtt semmiképpen sem jelenik azonban meg. A stream processzorok száma marad 512, a méret talán csökken valamivel, bár azt kétségbe vonják, hogy mindez jelentős előrelépést jelentene a teljesítmény terén. Nagyjából olyasvalamit várhatunk, mint ami az AMD kártyáival is történt - nagy áttörés itt sem valószínű.

Az AMD egyébként az új termékek mellett arról is beszélt az elmúlt napokban, hogy várhatóan nem kerül majd sor az úgynevezett magháború további éleződésére, a jövőben ugyanis nem elsősorban az számít majd, hogy ki mennyi processzormagot tud belepasszírozni egy-egy összeállításba, hanem az, hogy mennyire hatékony lesz a fejlesztés és milyen kedvező mutatókat tud majd felvonultatni. Nem számolnak tehát azzal, hogy az Intellel folytatott versenyfutásban a magok száma lesz a legfontosabb kérdés, inkább az számítana, hogy milyen feladatokat és milyen szinten tudnak majd ellátni a különböző megoldásokkal.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gaboca76 #23
    Hát ez a kari nem érdekel...Majd a jövő év végi új next gen érdekel mert ott már nagy teljesítményt kel mutat ez meg csak egy kis tupírozás meg olcsóbbítás.
  • FoodLFG #22
    Engem inkább a mobil GPU-k érdekelnek. És ott is pont most néztem, hogy egy
    Mobility Radeon HD 4650 vs Mobility Radeon HD 5650
    között nem igazán van különbség, sőt talán az újabb verzió kicsit lassabb is (legalábbis ilyen fillrate adatok alapján). De majd nézek teszteket is.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_AMD_graphics_processing_units
  • Voltan #21
    Nekem most majd egy éve egy ASUS 5850-es dorombol a gépben, és nagyon elégedett vagyok vele. Nyilván nem tervezek még váltani, de attól függetlenül érdekel, hogy hogy csicseregnek majd az új 6-os szériák.

    NVidiát én most pihentetem egy darabig, és az Intelt is. Radeon és Athlon párti vagyok, ez a helyzet.
  • philcsy #20
    "Itt egészen pontosan a GTX 480 optimalizált, javított változatára számíthatunk, amely január előtt semmiképpen sem jelenik azonban meg. A stream processzorok száma marad 512, a méret talán csökken valamivel, bár azt kétségbe vonják, hogy mindez jelentős előrelépést jelentene a teljesítmény terén."

    Ha a jaspercry által említett 32 magot be tudják kapcsolni (mert csökken a selejtarány), ha az áramköri optimalizációval csökkenteni tudnak a fogyasztáson és így magasabb frekvenciát tudnak használni, (tehát meg tudják csinálni amit eredetileg egy éve akartak) már jelentős előrelépést tudnak elkönyvelni.

    Ebből a szempontból "jobb" helyzetebe vannak mint az AMD. Az előző "félresikerült" procihoz képest nagyobbat tudnak előrelépni. (Hacsak nem alapvetően architektúrás gondok vannak.)
  • AgentKis #19
    Ezaaaaz! Villanyfűtést a népnek!

    Majd 2-3 év múlva, amikor lesz belőle passzívhűtéses, na majd talán akkor...
  • manoszey #18
    Hát én már a DX9-nél elakadtam, mikor utoljára volt pénzem a gép fejlesztésére, akkor még azok a kártyák voltak divatban, úgyhogy ilyenkor csak a nyálamat csorgatom ezekre a hírekre, éjszaka meg fel-felriadva a szaggatásmentes GTAIV-ről álmodom...
  • sanyicks #17
    nemcsak az irányítás, a játékválaszték is ott van... sok stílus nincs konzolon vagy ami van az szar (szimulátor, stratégia, mmo), én főleg emiatt nem veszek. Ugyanis így kell a pc is... pc MELLÉ konzol meg rohadtul nem olcsó, ráadásul értelmetlen.
  • who am I 7 #16
    460asak azért elég jól muzsikálnak...mondjuk, amiért valószínű nem azt veszek az a fogyi :S
  • Zulu12 #15
    Nekem "szinte" teljesen mind1, hogy milyen video karikat dobnak a piacra lényeg, hogy jól kiélezett legyen a rivális vállalatok között a küzdelem.
    Addig minden nagyon happy
  • wildstorm #14
    Egyetértek. Én a fejlesztgetés miatt vettem konzolt, de visszasírom a gépet az irányítás miatt! Ez van! :)