Gyurkity Péter
Nvidia: az asztali PC lassan a múlt eszköze lesz
Az nVidia háza táján az elmúlt hetekben több érdekes interjú is elhangzott, ezekből pedig nagyjából felvázolható, hogy mire is számítanak a cég vezetésének tagjai, illetve volt tagjai. Különösen érdekes, hogy egyesek már az asztali személyi számítógépek lassú de biztos halálát vizionálják, mások pedig ennél jóval óvatosabban fogalmaznak, bár azt kiemelik, hogy a grafikus chipek a jövőben sokkal több feladatot elláthatnak majd. A vállalat mind a beágyazott, alacsony fogyasztású termékek, mind pedig a nagy teljesítményű számítógépek terén jó esélyt lát a sikerre.
Elsőként vesézzük ki Neil Trevett előadását, amely a MobileBeat rendezvény alatt, az "Apps Everywhere" panel részeként hangzott el. Lehet, hogy a cég mobil tartalmak fejlesztéséért felelős alelnökeként, valamint a Khronos Group fejeként, a terület iránt érdeklődőknek szeretett volna kedveskedni a szakember, kijelentéseivel azonban felkavarta az állóvizet, hiszen sokakat meglepett azon jóslatával, miszerint az asztali PC idővel akár el is tűnhet. Szerinte ugyanis a jövő egyértelműen a mobil, hordozható megoldásoké, és ahogy a web és a vásárlók is egyre inkább erre a szegmensre koncentrálnak, úgy az nVidia részéről is fokozott erőfeszítésekre számíthatunk.
Trevett azt elismeri, hogy a különálló grafikus vezérlők piaca ma még hatalmasnak mondható, ám a jövő már a mobil fejlesztéseké, épp ezért nagy jelentőséget tulajdonít a cég Tegra platformjának. Ez utóbbi az ARM processzorok alacsony fogyasztását párosítja a GeForce chipek erejével, ezzel pedig szerintük igencsak ütős párost alkotnak, a HDTV-készülékektől az autókban használatos úgynevezett infotainment rendszerekig. Bár az nem teljesen világos, hogy a vezető az asztali PC-k piacának teljes eltűnését várja, avagy mindössze annyit mer kijelenteni, hogy a mobil szegmens bőven maga mögé utasítja majd azt, biztosra vehetjük, hogy szerinte a Tegrában rejlik a válasz a jövő kihívásaira.
Mint ahogy az is világos, hogy operációs rendszerként az Android lesz az egyértelmű befutó, legalábbis az nVidia várakozása szerint. Már most arról beszélnek, hogy a Google platformja a mobil szegmens Windows-za lesz, ez a fölény pedig nem csak az okostelefonoknál, hanem a tábla PC-knél is kimagaslóvá válhat. Egyértelmű előnyöket tulajdonítanak a nyílt jellegű rendszernek az Apple megoldásával szemben, ami viszont némileg ironikus, hiszen az eddig kereskedelmi forgalomban megjelent Tegra-termékek közül a Microsoft Zune lejátszója, valamint a szoftvercég Kin telefonjai érdemelnek említést, vagyis Redmondtól sem szabadulnak meg olyan könnyen.
A cégvezető kijelentéseit némileg beárnyékolja az nVidia jelenlegi pozíciója, amivel kapcsolatban elég ha csak a legutóbbi üzleti mutatókat vesszük sorra. Eszerint a legutóbbi negyedévben elért 1 milliárd dolláros bevétel 78 százalékát tették ki a különálló (un. diszkrét) grafikus vezérlők, amelyek az asztali és a mobil PC-kben, valamint a profi felhasználásra szánt számítógépekben találtak otthonra. A Tegra-féle integrált (system-on-chip) megoldások viszont - az ezen a területen használt licencekkel, valamint egyéb fogyasztói elektronikai megoldásokkal együtt is - alig 3 százalékot tettek ki, ez a 31 millió dollár pedig elenyészőnek tűnik a grafikus kártyákhoz képest. Nyilvánvaló, hogy időre van szükség a váltáshoz, ez pedig hosszú éveket jelenthet.
Ezzel nagyjából egybehangzik David Kirk véleménye, aki annak idején a cég fő kutatási szakembere volt, most pedig kívülről szemléli a fejleményeket. Ő hangsúlyozta, hogy a HPC szegmensben is komoly esélyeik vannak, az Intelnek itt - bizonyos hírekkel ellentétben - nincs komolyabb előnye velük szemben, a Tesla platform pedig megfelelő erényeket vonultat fel ezen a téren. Az AMD itt a FireStream fejlesztésekkel készül a további hódításra, az Intel pedig a Larrabee kudarca után Knights Corner kódnéven dolgozik sokmagos megoldásán, amely megtartaná az x86-kompatibilitást.
Az olaj- és gázmezők felmérésében, a szeizmikus mozgások feltérképezésében, valamint a pénzügyi szférában használt platformok esetében néhányan elképzelhetőnek tartják a hagyományos központi processzorok (CPU) eltűnését, ám Kirk szerint ezekre továbbra is szükség lesz az operációs rendszerek futtatásánál. Hasonló kérdések merülnek fel ugyanakkor a beágyazott és mobil megoldások esetében is, ahol már a grafikus vezérlők vehetnek át fontosabb feladatokat a CPU-któl.
Kirk kiemelte, hogy a GPU a jövőben tovább erősödhet, feladatai szerteágazóbbak lesznek, és míg a hagyományos asztali PC-k továbbra is a lehető legjobb elérhető teljesítményt nyújtják majd az erre vágyók számára, a párhuzamos feldolgozásra építő grafikus chipek programozása könnyebbé válik, hogy a szuperszámítógépektől egészen az alacsony fogyasztású megoldásokig több területen érvényesüljenek. Eközben persze a CPU fejlesztése is a nagyobb párhuzamosság irányába ment el. Nem véletlen, hogy az Intel ezt a kettőt - a központi processzorok rugalmasságát, valamint a GPU párhuzamos jellegét - próbálta meg összehozni, ám a Larrabee végül nem vezetett eredményre.
A grafikus vezérlőknek elsősorban rugalmasabbá, könnyebben programozhatóvá kell válniuk, amihez a CUDA-platform is hozzájárulhat. A cél, hogy a játékok, valamint a HPC-alkalmazások futtatása mellett több szerepkört is betöltsenek, idővel akár még az operációs rendszer kezelését is átvegyék. Ezzel kapcsolatban a szakember megjegyezte, hogy az x86 nem mindenható, idővel pedig egyes operációs rendszerek akár a grafikus chipekre támaszkodva is elfuthatnak majd. Ő is megjegyezte, hogy a Tegra ARM chipeket használ, bár ezek kifejezetten alacsony étvágyú készülékekbe kerülnek, nem túl izmos felépítéssel.
Ami azonban fontos, hogy már majdnem megvalósították az operációs rendszer grafikus chipeken történő futtatását, és bár ez meglehetősen szegényes kihasználása lenne a GPU párhuzamos jellegének, a jövőben mindenképpen komoly lehetőségként merülhet fel - egyelőre még ésszerűnek tűnik a GPU és a CPU párosítása, a különböző perifériák kezelése érdekében. Abban Kirk teljesen biztos, hogy a jövőben is lesznek nagy teljesítményre vágyó vásárlók, számukra pedig megmaradnak az asztali PC-k. A nagy többség azonban a kedvező fogyasztású mobil, hordozható, illetve beágyazott termékeket választja majd, legyen szó okostelefonokról, tábla PC-kről, e-olvasókról, vagy egyéb kütyükről a nappaliban, vagy akár az autóban.
Azt sem hagyhatjuk azonban figyelmen kívül, hogy az asztali vonalon is érkeznek a hibrid chipek, amelyek további egyszerűsítést, a fogyasztás mérséklését teszik lehetővé (lásd AMD Llano és Ontario, illetve Intel Sandy Bridge), amiből szintén csak az erőművekre vágyó fanatikusok maradnak ki (egyelőre).
Elsőként vesézzük ki Neil Trevett előadását, amely a MobileBeat rendezvény alatt, az "Apps Everywhere" panel részeként hangzott el. Lehet, hogy a cég mobil tartalmak fejlesztéséért felelős alelnökeként, valamint a Khronos Group fejeként, a terület iránt érdeklődőknek szeretett volna kedveskedni a szakember, kijelentéseivel azonban felkavarta az állóvizet, hiszen sokakat meglepett azon jóslatával, miszerint az asztali PC idővel akár el is tűnhet. Szerinte ugyanis a jövő egyértelműen a mobil, hordozható megoldásoké, és ahogy a web és a vásárlók is egyre inkább erre a szegmensre koncentrálnak, úgy az nVidia részéről is fokozott erőfeszítésekre számíthatunk.
Trevett azt elismeri, hogy a különálló grafikus vezérlők piaca ma még hatalmasnak mondható, ám a jövő már a mobil fejlesztéseké, épp ezért nagy jelentőséget tulajdonít a cég Tegra platformjának. Ez utóbbi az ARM processzorok alacsony fogyasztását párosítja a GeForce chipek erejével, ezzel pedig szerintük igencsak ütős párost alkotnak, a HDTV-készülékektől az autókban használatos úgynevezett infotainment rendszerekig. Bár az nem teljesen világos, hogy a vezető az asztali PC-k piacának teljes eltűnését várja, avagy mindössze annyit mer kijelenteni, hogy a mobil szegmens bőven maga mögé utasítja majd azt, biztosra vehetjük, hogy szerinte a Tegrában rejlik a válasz a jövő kihívásaira.
Mint ahogy az is világos, hogy operációs rendszerként az Android lesz az egyértelmű befutó, legalábbis az nVidia várakozása szerint. Már most arról beszélnek, hogy a Google platformja a mobil szegmens Windows-za lesz, ez a fölény pedig nem csak az okostelefonoknál, hanem a tábla PC-knél is kimagaslóvá válhat. Egyértelmű előnyöket tulajdonítanak a nyílt jellegű rendszernek az Apple megoldásával szemben, ami viszont némileg ironikus, hiszen az eddig kereskedelmi forgalomban megjelent Tegra-termékek közül a Microsoft Zune lejátszója, valamint a szoftvercég Kin telefonjai érdemelnek említést, vagyis Redmondtól sem szabadulnak meg olyan könnyen.
A cégvezető kijelentéseit némileg beárnyékolja az nVidia jelenlegi pozíciója, amivel kapcsolatban elég ha csak a legutóbbi üzleti mutatókat vesszük sorra. Eszerint a legutóbbi negyedévben elért 1 milliárd dolláros bevétel 78 százalékát tették ki a különálló (un. diszkrét) grafikus vezérlők, amelyek az asztali és a mobil PC-kben, valamint a profi felhasználásra szánt számítógépekben találtak otthonra. A Tegra-féle integrált (system-on-chip) megoldások viszont - az ezen a területen használt licencekkel, valamint egyéb fogyasztói elektronikai megoldásokkal együtt is - alig 3 százalékot tettek ki, ez a 31 millió dollár pedig elenyészőnek tűnik a grafikus kártyákhoz képest. Nyilvánvaló, hogy időre van szükség a váltáshoz, ez pedig hosszú éveket jelenthet.
Ezzel nagyjából egybehangzik David Kirk véleménye, aki annak idején a cég fő kutatási szakembere volt, most pedig kívülről szemléli a fejleményeket. Ő hangsúlyozta, hogy a HPC szegmensben is komoly esélyeik vannak, az Intelnek itt - bizonyos hírekkel ellentétben - nincs komolyabb előnye velük szemben, a Tesla platform pedig megfelelő erényeket vonultat fel ezen a téren. Az AMD itt a FireStream fejlesztésekkel készül a további hódításra, az Intel pedig a Larrabee kudarca után Knights Corner kódnéven dolgozik sokmagos megoldásán, amely megtartaná az x86-kompatibilitást.
Az olaj- és gázmezők felmérésében, a szeizmikus mozgások feltérképezésében, valamint a pénzügyi szférában használt platformok esetében néhányan elképzelhetőnek tartják a hagyományos központi processzorok (CPU) eltűnését, ám Kirk szerint ezekre továbbra is szükség lesz az operációs rendszerek futtatásánál. Hasonló kérdések merülnek fel ugyanakkor a beágyazott és mobil megoldások esetében is, ahol már a grafikus vezérlők vehetnek át fontosabb feladatokat a CPU-któl.
Kirk kiemelte, hogy a GPU a jövőben tovább erősödhet, feladatai szerteágazóbbak lesznek, és míg a hagyományos asztali PC-k továbbra is a lehető legjobb elérhető teljesítményt nyújtják majd az erre vágyók számára, a párhuzamos feldolgozásra építő grafikus chipek programozása könnyebbé válik, hogy a szuperszámítógépektől egészen az alacsony fogyasztású megoldásokig több területen érvényesüljenek. Eközben persze a CPU fejlesztése is a nagyobb párhuzamosság irányába ment el. Nem véletlen, hogy az Intel ezt a kettőt - a központi processzorok rugalmasságát, valamint a GPU párhuzamos jellegét - próbálta meg összehozni, ám a Larrabee végül nem vezetett eredményre.
A grafikus vezérlőknek elsősorban rugalmasabbá, könnyebben programozhatóvá kell válniuk, amihez a CUDA-platform is hozzájárulhat. A cél, hogy a játékok, valamint a HPC-alkalmazások futtatása mellett több szerepkört is betöltsenek, idővel akár még az operációs rendszer kezelését is átvegyék. Ezzel kapcsolatban a szakember megjegyezte, hogy az x86 nem mindenható, idővel pedig egyes operációs rendszerek akár a grafikus chipekre támaszkodva is elfuthatnak majd. Ő is megjegyezte, hogy a Tegra ARM chipeket használ, bár ezek kifejezetten alacsony étvágyú készülékekbe kerülnek, nem túl izmos felépítéssel.
Ami azonban fontos, hogy már majdnem megvalósították az operációs rendszer grafikus chipeken történő futtatását, és bár ez meglehetősen szegényes kihasználása lenne a GPU párhuzamos jellegének, a jövőben mindenképpen komoly lehetőségként merülhet fel - egyelőre még ésszerűnek tűnik a GPU és a CPU párosítása, a különböző perifériák kezelése érdekében. Abban Kirk teljesen biztos, hogy a jövőben is lesznek nagy teljesítményre vágyó vásárlók, számukra pedig megmaradnak az asztali PC-k. A nagy többség azonban a kedvező fogyasztású mobil, hordozható, illetve beágyazott termékeket választja majd, legyen szó okostelefonokról, tábla PC-kről, e-olvasókról, vagy egyéb kütyükről a nappaliban, vagy akár az autóban.
Azt sem hagyhatjuk azonban figyelmen kívül, hogy az asztali vonalon is érkeznek a hibrid chipek, amelyek további egyszerűsítést, a fogyasztás mérséklését teszik lehetővé (lásd AMD Llano és Ontario, illetve Intel Sandy Bridge), amiből szintén csak az erőművekre vágyó fanatikusok maradnak ki (egyelőre).