Hunter

Kereskedelmi járatokra vált a NASA

Az amerikai űrügynökség 50 millió dollárt költhet szövetségi gazdasági ösztönző alapokból, hogy elősegítse a kereskedelmi személyszállító űrhajók fejlesztését, megkísérelve az orbitális repülések átadását a magánszektornak.

A lépés az Egyesült Államok űrprogramját felülvizsgáló elnöki bizottság szerint csupán a kezdet. Az USA Emberi Űrrepülési Tervek bizottságának ajánlásai szerint a NASA-nak az űrsiklók 2010-es nyugalmazását követően 2,4 milliárd dollárt kellene elkülönítenie 2011 és 2014 között űrhajósaik fel- és visszajuttatására a Nemzetközi Űrállomásra.

"Vannak kizárólag magánfinanszírozással működő cégek, amik nagyon szeretnének előrelépni saját orbitális szolgáltatásaikkal, ez azonban önerőből egy nagyon lassú folyamat" - nyilatkozta John Gedmark, egy washingtoni székhelyű kereskedelmi csoport, a Kereskedelmi Űrrepülési Szövetség vezérigazgatója a Discovery Newsnak. "A kormányzati finanszírozás lehetővé tenné ezeknek a vállalkozásoknak törekvéseik felgyorsítását."

A kormánnyal, mint fő megrendelővel a hátuk mögött a kereskedelmi szektor új piacok egész sorát tudná kifejleszteni űrszolgáltatásaik számára, a turizmustól a tudományos kutatásokig, tette hozzá Gedmark, aki szerint kormányzati ösztönzéssel jóval sokrétűbbé válnának az űrben végezhető tevékenységek.

Az űrügynökség első lépésként 50 millió dollárral járulhat hozzá a meglévő tervek csiszolásához, melyek megoldanák az űrhajósok feljuttatását és visszahozatalát a 360 kilométeres magasságban keringő Nemzetközi Űrállomásra. A javaslatoknak szeptember 22-ig kell beérkezniük a NASA-hoz. Az űrügynökségnek már csak hét repülés áll rendelkezésére az űrsikló flottájával. A jelenleg érvényben lévő, még a Bush kormányzat által meghatározott tervek szerint az orosz kormánytól vásárolnának helyeket az új amerikai űrhajó, az Orion 2016-os bemutatkozásáig.

A felülvizsgálatot végző elnöki bizottság azonban egy másik utat is lát az amerikai magánszféra erősítésében. "Ki akarjuk vonni a NASA-t az emberek alacsony földkörüli pályára juttatásának üzletágából" - mondta Sally Field egykori űrhajós, a bizottság tagja.

Ötven cég jelezte a NASA-nak hogy érdekelnék őket a megbízások, köztük az űrsiklók üzemeltetését ellátó United Space Alliance, valamint az Oriont tervező Lockheed Martin. A nagyok mellett több tucat kis cég is ott sorakozik a listán, sokan már jelenleg is szerződésben állnak a NASA-val. Iyen például a teherűrhajókat fejlesztő Space Exploration Technologies és az Orbital Sciences Corp., valamint az Amazon támogatásával futó, nem túl közlékeny Blue Origin.

Hiányzik azonban a listáról a Virgin Galactic, akik a magán űrrepülés asztalára eddig legtöbbet letevő Scaled Composites technológiájával már jövőre megkezdenék első szuborbitális emberi repüléseiket. Úgy tűnik Richard Branson kitart saját víziójánál egy új kereskedelmi űrrepülési iparág beindításáról és nem keresi a kormányzati kapcsolatokat, amik ezidáig valóban elég szűkre szabottak voltak a kívülállók számára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • billxxx #10
    De sok pénzük van.Ők ott repkednek,nekünk meg állásunk sincs....
    Nem beszélve a 3 világ beli országokról.
    Félre értés ne essen,de a jövő csak is egy globalizált világban elképzelhető.
    A bőrszínek majd eltűnnek,az emberek meg majd megtanulnak egymás melett élni.
    A vallás meg eggyé olvad majd...Most ez hülyén hangozhat,de ez lesz.
    Azután meg majd előkotorják valahonnan az SG adatait,valahonnan és azt mondják majd.Ez az ember megmondta:D...Kolombusznak sem hitték el hogy van Amerika,meg a
    föld is lapos volt.Ahogy Bruce Lee mondta"az öv csak arra való hogy felkösd vele a gatyád,......"vagyis a fejben lévő tudás az ami számít.És a hit.
    Erre a kis eszmefuttatásomra a reakció is megjósolható.Fikázás lesz,orba-szájba,igazi magyar virtus.Aki meg egyetért velem valamiben,és ki is írja,annak előre is köszönöm.Aki egyet ért de nem rakja ki,mert fél hogy lehurrogják annak is köszönöm....Mert az utolsókból lesznek az elsők....Aki meg ellenem szól annak szintén köszönöm hogy kritikájával az egekbe emel,mert egy kritikát is lehet pozitívan venni...Nézőpont kérdése.Igazság szó definiciója:A valóság és a tudat megfelelése egymásnak........És ez mit jelent.1--Van a te igazságod.2Van az én igazságom-.3van a köztes igazság ami egy társadalmi hatalom által agyadba sulykolt tudat.Kivéve ha van saját igazságod,saját véleménnyel.Valóság?Mi is az?
    Sokan próbálták már meghatározni.A mátrix filozófiája támadhatatlan,mert honnan is tudjuk hogy mi is az igazság?:DMint ha Morpheus monta volna...És mi a tudatállapot......A megfejtés talán az hogy nincs megfejtés...De törni kell az utat hogy valahova eljussunk.............
  • hajnaltores #9
    Hát, de éppen.2009-Márciusa óta van a Scaled olyan űrsiklója, ami alkalmas a feladatra.És nem egészen csak az üzemeltetésről van szó, hanem a pénzcsinálásról, fogalmazhatnék úgyis, hogy rendszerváltás elé néz a Nasa...Eleve undorítónak tartom az űrrepülők kereskedelmi forgalmazását...bár nem tudom mire elég 50 millió dollár, elég kevés összegnek tűnik ehhez...Gondolom mosni való...
  • Hegi90 #8
    tiszta sci-fi
  • djhambi #7
    A mély űr messzebb van, mint az ember hinné...
  • Sanyix #6
    ...oristák kezébe kerüljön!
  • NEXUS6 #5
    Őööö, akkor lenne nyereséges, ha ők is vállalnának repültetést, műhold indítást akármit. De ugye nem ez a profiljuk igazából, hogy pénzt termeljenek, csak innentől kezdve max felülről lehet egyfajta pénzügyi hatékonyságra rászorítani őket. Ami viszont mindig azt jelenti, hogy aki közel van a tűzhöz annak a projektje megvalósul, az olyan apróságok mint az X-33, meg a JOMO meg megy a kukába.

    Ezek már lassan 10 éve működhetnének, és akkor nem lenne gond az alacsony költséggel földkörüli pályára juttatás, meg a "mélyűri" űrhajózás.
  • djhambi #4
    Én megértem, hogy nem akarják öszekeverni a NASA-t a fazonnal, de ha nyeerséges lenne, az NASA-n belül maradna, és végre több pénze lenne...
  • who am I 7 #3
    Kéne valami bevásárló központ az űrbe...Úgy tuti el özönlenék az emberek XD JAJ csak nehogy a terr...
  • NEXUS6 #2
    Jajjajaj!
    Na ott is megy a KHT-sítés meg Zrt-sítés.
    Azért örömteli, hogy végre (elvileg) kis cégek is kapnak némi állami támogatást, megrendelést.

    A vége úgy is az lesz, hogy a U.S.A. vagy valamelyik nagy konszern kapja meg a megrendelést, ami nem is csoda merthogy kapcsolatuk, meg tapasztalatuk nekik van igazából.
  • T0nk #1
    Nem éppen. A Scaled-nek nincs olyan űrhajója és hordozója ami képes lenne a feladatra, és egy darabig nem is lesz. A fentebb említett cégek pedig eddig is kormányzati megrendelésre dolgoztak, és ők gyártották az összes űrhajót és hordozóeszközt az elmúlt 50 évben. Most feltehetően arról van szó, hogy üzemeltessék is őket, ne csak gyártsák.