Hunter

Üzemanyag sertészsírból

Két amerikai óriásvállalat, a ConocoPhillips olajtársaság és a világ legnagyobb húsfeldolgozójaként számon tartott Tyson Foods közös bejelentése szerint sertészsírból fognak dízelüzemanyagot előállítani. Az új termék már idén kapható lesz az USA töltőállomásainál.

A bejelentés szerint a megújuló energiaforrás ezen formája környezetbarátabb lesz a hagyományos dízelnél. Miközben kémiailag teljesen egyenértékűnek tekinthető vele, felhasználásakor jóval kevesebb széndioxid keletkezik, kéntartalma pedig egyáltalán nincs. Az elkövetkező két évben a ConocoPhillips várakozásai szerint 175 millió gallon állati dízelt állítanak majd elő évente, ez nagyjából az olajcég összes dízel előállításának a 3 százalékát tenné ki.

Az előállításhoz a Tyson Foods előkezelt zsírját kapják majd meg, ami eddig elsősorban a szappanok, kozmetikumok és az állateledelek összetevője volt. A nekibuzdulásnak anyagi okai vannak, az Egyesült Államok ugyanis gallononként 1 dollár adókedvezményt ad az állati tetemekből és egyéb élelmiszeripari hulladékokból üzemanyagot előállító olajcégeknek.



A növényi alapú bioetanollal ellentétben az állati dízel nem fog az élelmiszertermelés rovására menni, hangoztatta Geoff Webster a Tyson Foods projektvezetője, azaz nem lesznek külön az üzemanyaggyártásnak tenyésztett állatok. Csupán a mellékterméket adják át az olajcégnek, így vélhetően sikerül kiküszöbölni egy etikai kérdést, sokan ugyanis kritizálják a bioetanol számára történő növénytermesztést, mivel arra a terménymennyiségre a világ több pontján is nagy szükség lenne, mint élelmiszer.

Az állatokból készülő üzemanyag sem szűkölködik azonban ízlésbeli, etikai, sőt egyes helyeken még vallási kérdésekben, az állatvédők máris kimutatták a foguk fehérjét. A PETA nevű, az állatok jogaiért harcoló szervezet a globális felmelegedéssel példálózik, mondván, az ENSZ nemrég napvilágot látott jelentése szerint a húsipar nagyobb mértékben járul hozzá a globális felmelegedést elősegítő károsanyag kibocsátáshoz, mint a világ összes járműve, beleértve a repülőgépeket is, így szerintük ez a megoldás halmozottan hátrányos helyzetű lenne.

Az állati zsírból és egyéb hulladékokból készülő dízel, melynek alapanyagai között a sertések mellett számítanak a szarvasmarhákra és a baromfikra is, nem tisztán kerülnének a kutakhoz, hanem az előállítás során vegyítenék a hagyományos dízellel, így nem lehetne megmondani, hogy a járműbe tankolt üzemanyag állati eredetű-e vagy sem.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • JTBM #63
    Az ENSZ elsődleges céljának annak kellene lennie, hogy a villamos energiát nem CO2 kibocsátó módon állítsa elő mindenki.

    Tehát a nagyját atommal és vízierőművekkel, az kisebbik részét pedig megújuló (szél, ár-apály, stb.) módon. Ehhez szükségesek még mindenhol a megfelelő kapacítású energiatárolók. (víz pumpálásával, kb. 80%-os hatásfokkal működnek)

    Ha ez megvan, akkor kellene először a közlekedés energiafelhasználásával foglalkozni, mert az egy nagyságrenddel bonyolultabb és drágább probléma.

    A fenti dizsnózsír project viszont támogatandó, mert az egyébként hulladék zsírt használja fel és ezért közveltenül csökkenti a CO2 kibocsátást.
  • babajaga #62
    Milyen adalékanyag lenne a tiszta napraforgóolajban? Minek kellene beletenni bármit? Hamarabb tesznek a zsírba pld faggyút.
  • babajaga #61
    Többek között szappant lehet belőle készíteni.
  • Bohun #60
    Miért dobták volna ki eddig a dzsnózsírt..? Én most az előbb is abban sütöttem a napi betevő rántottámat... nincs tele adalékanyagokkal, mint a bolti olaj
  • haxoror #59
    Mi nem etikus abban hogy egy olyan állat eddig (erre) fel nem használt részeit is hasznosítják amit úgyis MINDENKÉPPEN megölnek?
    Ez a téma most nem az ezüstrókák bundájának az esete (ami tényleg etikátlan)

    Vigyázz, mert ha így folytatod belőled is öko-nindzsa lesz aki csak végelgyengülésben elhalt salátát eszik mert az úgy "etikus"
  • szivar #58
    Bár valószínű hogy a mérnökök meg ilyenek egy kicsit jobban értenek az ilyenekhez mint én, de én naivan még mindig az hiszem hogy ha fele annyi vizet használ a mosógép egy (fél) mosáshoz, akkor fele annyi ivóvíz megy pocsékba, és csak fele annyi vizet kell melegítenie a mosógépnek.

    Hmm. Egy kicsit mintha kezdene offtopic lenni ez a társalgás...
  • babajaga #57
    Ha egy tíz literes mosógépbe 3 liter vízet teszel harmadannyi ruhával a mosás hatékonysága meredeken csökkeni fog mert az a gép 10 l ruhára van készítve.
  • szivar #56
    A 'sokkal kevesebb' és a 'szükséges' az két külön kategória.

    Mert ha van egy motyógéped akárhányszor mosol vele, mindig 100l vizet használ el, függetlenül attól hogy éppen 1kg vagy 5kg ruhát mosol vele, az nem igazán megtakarítás meg ilyenek. De viszont ha az adott motyógép különbséget tesz az 1kg vagy az 5kg ruha között, az nem egy hátrányos dolog, mindaddig amíg az emígyen elért megtakarítás több energiát spórol meg (nemcsak nekünk, hanem globálisan - az előállítással együt) mint a 'régi' módszer.
  • szivar #55
    Nem olcsóbb, de nem is bonyolultabb mint ha többezerszer több m^3 ércet (vagy ilyesmit) dolgoznának fel az adott fémmenyiségért.

    Az autókat meg nem kell kapásból bezúzni, a flex csodákra képes. Esetleg lehet használni csavarhúzót meg ilyeneket... És ez megáll szinte mindenféle bizbaszra...
  • sathinel #54
    egyébként a japánok nem 1-2 dologban bíznak, hanem sokmindent vegyítenek. Nézd meg hol tartanak a városokba felhőkarcolók közelébe, falába épített széllapátok, amikből ugyanígy energia termelődik. Mivel minden felhőkarcoló közelében megnő a szélsebesség. Ha utánnaolvasol ezek is kicsi lapátok, amik már 3m/s sebességű szélből áramot állítanak elő. És kicsikék. A falra szerelhetőek. De van sok más is nálluk. Pl elektromotor, amit nem folyamatosan halytassz mint egy rendes motort, hanem szakaszosan lökik meg a forgó részt, elektromosággal, ezért jóval kevesebb energia kell a forgatásához mint egy rendes elektromotornak. Nem perpetu mobile, de jobb hatásfokú mint a többi.