Berta Sándor

Kiterjesztik a Tesla Autopilot-vizsgálatot

Az illetékes hatóság tüzetesen megvizsgálja az összes esetet. Komoly biztonsági aggályok merültek fel az önvezető funkciót illetően, túl sok a halálos áldozat. Valószínűleg nem a szoftver a hibás, hanem a sofőrök viselkedése, de ettől még a Teslának lépnie kell.

Bírósági dokumentumoknak köszönhetően vált ismertté, hogy 2019 decemberében Los Angeles egyik elővárosában egy Tesla Model S vezetője bekapcsolt Autopilot rendszer mellett áthajtott egy piros lámpán és balesetet okozott, amelyben egy szemben közlekedő Honda Civic gépkocsi két utasa életét veszítette. Minden bizonnyal ez az első olyan eset, amelyben egy sofőrt bűncselekmény elkövetésével vádolnak meg és felelősségre vonnak egy olyan balesetért, amelyben az Autopilot aktív volt. Az utóbbit a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), azaz az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal eljárása derítette ki. Az NHTSA összesen 30 olyan balesettel kapcsolatban vezetett be vizsgálatokat, amelyekben az Autopilot aktiválva volt, eddig összesen 10 haláleset történt.

A hatóság most bejelentette, hogy alaposabban átnézi a Tesla Motors Autopilot rendszerét és további baleseteket tanulmányoz. A hatóság tavaly augusztus óta folytat eljárást és azóta hat további ügyre derült fény. Az esetek közös jellemzője, hogy az adott Tesla modellek bekapcsolt Autopilot mellett az utca szélén parkoló rendőr-, mentő- vagy tűzoltóautókba rohantak. Az utóbbiak megkülönböztető fény- és hangjelzései minden esetben be voltak kapcsolva. A legutolsó ilyen baleset januárban következett be.

A hivatal további adatok elemzésével akarja kiterjeszteni a vizsgálatot és összesen 100 olyan Autopilot-balesetet fog megvizsgálni, amelyekben nem voltak érintve rendőr-, mentő- vagy tűzoltóautók. A szakértők azt is tanulmányozzák majd, hogy a rendszer milyen mértékben erősíti fel az emberi hibákat. Az NHTSA úgy véli, hogy vannak arra utaló jelek, hogy 50 vizsgált balesetben a sofőrök nem megfelelő módon reagáltak az adott közlekedési helyzetre, a vezetők veszélyes módon használják a funkciót. A mostani eljárás becslések alapján négy aktuális modellt és 830 000 járművet érint, amelyek mindegyikét 2014 és 2022 között gyártották. Február óta egyébként az amerikai hatóság váratlan fékezéseket is tanulmányoz, mert 9 hónap alatt 354 ilyen panasz is érkezett hozzá. A kiváltó ok szintén az Autopilot volt, amely aktiválta a fékezési funkciót.

Sok éve bírálják a Teslát és vezérigazgatóját, Elon Muskot az "Autopilot" és a "Full Self-Driving" elnevezések miatt, melyek azt sugallják, hogy a jármű képes magától közlekedni emberi közreműködés nélkül. Elon Musk rendszeresen azt kommunikálja, hogy az autonóm vezetés "megoldott probléma”, és azt jósolta, hogy a sofőrök hamarosan aludni fognak, miközben az autójuk viszi őket munkába.

A cégnek nagy valószínűséggel minimum át kell majd neveznie rendszerét. A General Motors és a Ford Motor által kifejlesztett konkurens szoftverek infravörös kamerákat használnak, amelyek szorosan követik a vezető tekintetét, és figyelmeztető hangjelzést adnak, ha a vezető két-három másodpercnél tovább lenéz az útról. A Tesla kezdetben nem szerelt be ilyen vezetőfigyelő rendszert autóiba, később pedig csak egy szabványos kamerát szerelt fel, amelyek a szemkövetést sokkal kevésbé precízen végzik. A Tesla azt mondja a sofőröknek, hogy csak autópályán használják az Autopilotot, de a rendszer bármely olyan utcában aktiválható, ahol vonalak vannak középen. A GM és a Ford rendszerei - Super Cruise és BlueCruise néven - csak autópályákon aktiválhatók.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • LamborghiniSG #6
    "Amennyire en latom a fejlodest szandekosan akadalyozzak torvenyileg, hogy tobb ideje legyen a nagy autogyartoknak utolerni a fejleszteseikkel a Tesla es a tobbi tech ceg szintjet."

    Ez csak összeesküvés elmélet a részedről, nem több. Bizonyítsd be a bíróságon, hogy így van. Azért ez elég súlyos vád az állam ellen. Meg mégis mely államok játszanak össze mely gyártókkal? Ezt te sem gondolhatod komolyan, ez az évszázad autóipari botránya lenne. A jogalkotás mindig is késve követte le az IT-t, utólag alkalmazkodik.
  • Macropus Rufus #5
    "Foleg amikor a kozvelekedes olyan, hogy ha egy ember okoz balesetet arra csak legyintunk, de ha egy Tesla okoz egy ugyanolyat, akkor az vezeto hir... "
    mert az van szajkózva sok helyen, hogy milyen marha jó ez a rendszer. (tetted ezt te is... ;) )Közben kiderült, hogy király meztelen és olyan baleseteket követ el amit pl. ember eléggé ritkán. Viszont a precedens ítélet talán egy kicsit visszább veszi a Tesla arcát ui. ha az auto pilot hibázik akkor a sofőr kerül szarba. Ezek után nem lennék meglepve, ha sok-sok Tesla tulaj be sem kapcsolná ezt a funkciót.
  • Sequoyah #4
    Az a baj, hogy az orankent 1-2 az meg akar rosszabb is mint a percenkent 1. Utobbi esetben a sofor szamit ra es odafigyel, de ha ritkan kell kozbeavatkozni, akkor tenyleg elalszik a sofor.
    Orankent 1-2 potencialis baleset pedig rengeteg.

    Ez nem torvenyhozasi hiba, vagy a Tesla hibaja, hanem technologiai adottsag. Az autopilot lehet elkepesztoen jo (sokkal jobb mint amilyennek sokan hiszik), de egy tovabbi nagy ugras onnan hogy elfogadhato legyen.
    Foleg amikor a kozvelekedes olyan, hogy ha egy ember okoz balesetet arra csak legyintunk, de ha egy Tesla okoz egy ugyanolyat, akkor az vezeto hir...
  • Cat #3
    A Teslánál bebizonyították, hogy a baleseteknél ugyan valóban nem volt már bekapcsolva az önvezetés funkció, de szinte mindig csak néhány másodperccel az ütközés előtt kapcsolt ki, és ezzel tolta át a felelősséget a gyártóról a sofőrre. Tehát ez jogilag lehet, hogy megáll, és szépen hangzik a médiában, hogy "már nem volt aktív az önvezetés", de azt ne tekintsük már átadásnak, ha néhány milliszekundumod van elkerülni egy balesetet.
    Utoljára szerkesztette: Cat, 2022.06.15. 13:00:05
  • kvp #2
    A Tesla betas szoftvere tudja a tenyleges onvezetest es meg mellekutcakban is csak orankent 1-2 alkalommal kell a tesztmernoknek beavatkoznia. Viszont torvenyi okokbol ezt nem aktivalhattak az osszes jarmuvon, sot az EU-ban sehol. A balesetek joreszt a torvenyileg lebutitott rendszerrel tortennek, ami tul sokszor kapcsol ki ha elbizonytalanodik. Tehat a baleset bekovetkezese pillanataban altalaban mar nem aktiv az onvezeto rendszer, de a sofor sem vette at az iranyitast. Pont erre epitettek be a veszfekezo rendszert, hogy ha mar nem veszi at a sofor az iranyitast, akkor legalabb alljon meg a kocsi. Ez utobbira erkeznek a panaszok, pedig a legtobb hirtelen fekezes oka az, hogy a sofor nem vette at idoben az iranyitast amikor a rendszer atadta.

    Amennyire en latom a fejlodest szandekosan akadalyozzak torvenyileg, hogy tobb ideje legyen a nagy autogyartoknak utolerni a fejleszteseikkel a Tesla es a tobbi tech ceg szintjet.
  • Ender Wiggin #1
    zsákutca