Berta Sándor

Bekapcsolt Autopilot mellett okozott halálos balesetet egy vezető

A sofőrt gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolják.

Az Amerikai Egyesült Államokban bírósági dokumentumoknak köszönhetően most vált ismertté, hogy 2019 decemberében Los Angeles egyik elővárosában egy Tesla Model S vezetője bekapcsolt Autopilot mellett áthajtott egy piros lámpán és balesetet okozott, amelyben egy szemben közlekedő Honda Civic gépkocsi két utasa életét veszítette. A Tesla Model S-ben ülő egyik utas szintén olyan mértékben megsérült, hogy kórházba kellett szállítani, de végül kiderült, hogy nem szenvedett életveszélyes sérüléseket.

A The Washington Post szerint minden bizonnyal ez volt az első olyan eset, amelyben egy sofőrt bűncselekmény elkövetésével vádolnak meg és felelősségre vonnak egy olyan balesetért, amelyben az Autopilot aktív volt. Az államügyészség tavaly októberben úgy döntött, hogy gondatlanságból elkövetett emberölés miatt vádat emel a vezető ellen. A 27 éves sofőr, Kevin George Aziz Riad ártatlannak vallotta magát, és szabadlábon védekezhet. Az első meghallgatás az ügyben február 23-án lesz.

A National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), azaz az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal vizsgálata derítette ki, hogy az Autopilot a baleset időpontjában be volt kapcsolva. Továbbá az is ismert volt, hogy a Tesla 2020 áprilisában építette be az USA-ban forgalomba hozott modelljeibe a Traffic Light and Stop Sign Control nevű funkciót, amely felismeri a közlekedési lámpákat és a STOP táblákat, s a gépkocsik minden ilyen esetben automatikusan megállnak. A gyártó előírta, hogy a sofőrnek az Autopilot használatakor figyelnie kell az utcát és beavatkozásra késznek kell lennie.

Az NHTSA összesen 30 olyan baleset esetében vezetett be vizsgálatokat, amelyekben az Autopilot aktiválva volt és összesen 10 haláleset történt. Csak az Egyesült Államokban 765 ezer Tesla van felszerelve ilyen rendszerrel. Az áldozatok családja mind a Teslát, mind az autót vezető Riadot beperelte, előbbit hibás járművek eladása, utóbbit pedig gondatlanság miatt. A perek kezdete 2023 közepére van betervezve.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #58
    "Tehát nincsenek ilyenek ugye, jól látom? :O"
    Rosszul látod. A statisztika lentebb szerepel.
    Te vagy aki ezen számokkal nem tudsz szembe állítani más adatokat, ezért próbálsz elterelődni egy általad kitalált szalmabábra. Ilyen primitív szinten van a vitakultúrád még mindig.
    Most hogy felsültél azzal is hogy becitáltál egy olyan 'korrekciót' ami már rég elavult, most ennek kapcsán is csak füled farkad behúzva elsunnyogsz.
    Kínos :)
  • NEXUS6 #57
    Kérném akkor kisbarátom azt a részletes statisztikát, ami ezeket a kijelentéseidet alátámasztja! ;)

    Tehát nincsenek ilyenek ugye, jól látom? :O

    Válaszadási kötelezettség, meg ilyen mondvacsináld szabályaid a vitákról... hmmm.
    Éntőlem arra válaszolsz, amire akarsz. Nem látod a mai napig, hogy a vita lényege a kölcsönös tanulás, azonban te akár nyelvészkedéssel, akár a belemagyarázással de GYŐZNI akarsz, miközben a legelemibb tiszteleted nincs meg a vitapartnereddel szemben. Gratula! ;)


    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2022.02.22. 10:58:31
  • defiant9 #56
    A cikked erre építi a korrekciót:
    "Autopilot use is on limited access highways."
    és ismét csak a múltba(2020-as referencia nélküli hivatkozás egy korábbi forrásra) mentél vissza hogy találj valamit? Ez egy gyorsan fejlődő terület és már elég régóta nincs így, az autopilot-ot nem csak autópályán lehet használni, a statisztikai különbség viszont még javult is azóta (nyilván ahogy a szoftver egyre jobb lesz)
    2021: FSD now allows the Autopilot system to work on any city street, not just on highways and major thoroughfares
    Jól láthatóan ismét alapszinten sem vagy képben a témában. Lol.
  • defiant9 #55
    "OK. akkor vissza a korábbi hsz-hez #24 "Tehát továbbra is kérem annak alátámasztást, bizonyítását, hogy a gép jobban vezet, mint az emberi sofőrök."
    Már párszor elmondtam, az hogy újabb pontokkal cseréled le az eredetit az szíved joga, ez esetben az eredetit elvesztetted, és az új kérdéseid kapcsán viszont már nincs válaszadási ’kötelezettségem’. Nem látok egy adatot sem ami cáfolná hogy a Tesla járművek statisztikái ne lennének jobbak az átlagemberek járműveinél, ergo a hatóságnak nem igazán van ilyen alapon megkérdőjelezni a működésület. Így állításom megállt, a kötözködési kísérleted pedig ismét megbukott.
  • NEXUS6 #54
    Felhívnám a figyelmed továbbá arra, hogy a #22 alatt korábban belinkelt cikkben szereplő statisztika a lent taglalt "torzítást" kiküszöböli. Eszerint az Autopilot bekapcsolásával a Tesla kb ugyan olyan statisztikát mutat mérföldekre, mintha a sofőr azt nem használja.

    ;)
  • NEXUS6 #53
    Értem. A statisztikád nem torz, csak azokra a kérdésekre amiket feltettem nem adnák válaszokat. XD

    OK. akkor vissza a korábbi hsz-hez #24
    "Tehát továbbra is kérem annak alátámasztást, bizonyítását, hogy a gép jobban vezet, mint az emberi sofőrök.
    Köszönöm!"
  • defiant9 #52
    "Nincs adat arra, hogy ua környezetben, ua. műszaki szintű autóhoz képest "
    Az állításom azonban nem erre vonatkozott. Megértem hogy azon nem találsz fogást ezért próbálsz egy szalmabábot létrehozni amivel hadakozhatsz. Fogd már fel hogy hiábavaló, nem fogok másról vitatkozni csak a saját állításomról.
    A bemutatott statisztika - ami kapcsán 10 markeintgező komment után végül csak elismerted hogy tény adatokon alapul - pedig feketén-fehéren alátámasztja az állításom. A statisztika nem torz, teljesen valid halmazokra vonatkozó relációt ír le.
    Így a kötözködési kísérleted ismét csak csúfos kudarcban fulladt. Lol.
  • NEXUS6 #51
    Nem értem, miért húzod elő újra és újra ugyanazokat a kérdéseket, amire választ kapsz. Miközben arra nem válaszolsz, amit meg én kérdezek. Ez így nem sokat ér ám!

    Ez a gondom, ez a problémám, te ezt írtad:
    "De már így is jobb baleseti statisztikákat produkál mint az emberek."
    Ami viszont a te adataidból, a cikkben felvetett szempontok miatt, viszont nem derül ki Nem értem, miért veted fel újra és újra ugyan ezt? :O

    És ugyen ez igaz itt is: "Attól hogy mondjuk a Bentley-nek még a Tesla-nál is jobb a baleseti statisztikája attól még az igaz hogyha szembejön veled 1 Tesla vagy 1 bármilyen más random ember által vezetett autó akkor nagyobb az esélye hogy az ember által vezetett tarol le."
    Lásd előző pont, ezt valójában nem tudjuk! Nincs adat arra, hogy ua környezetben, ua. műszaki szintű autóhoz képest (pl. autópálya, ahol az Autopilot elsősorban működik, de ugye elég nagy gáz, ha szembe jön veled) az hogy az Autopilot szignifikánsabban jobb teljesítményt nyújt, ez az adatokból valójában nem kiolvasható. Azért mert mint mondtam: a teljes autóállomány, minden műszaki állapotú, minden vezetői képességű sofőrrel, minden körülmények között (város csúcsforgalom, veszélyes kereszteződés, rossz időjárási körülmények, ahol a Tesla Autopilot jobb esetben csak áll és szerencsére nem csinál semmit), van összevetve a Tesla jobb műszaki állapotú, az átlagnál valszeg jobb képességű sofőrjeivel, egy viszonylaglag balesetmentes környezetre leredukálva (ahol az Autopilot korlátozott képességeivel el tud navigálni). A statisztika tehát torzított, kérnék újat, egyértelműbbet.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2022.02.17. 09:12:58
  • defiant9 #50
    "Szal a teljes autóállomány összbaleseteivel hasonlítva kicsit megtévesztő lehet."
    Kérem fejstd ki itt mire gondoltál a "teljes autóállomány" kapcsán. Ugyanis ha arra amit ez alapértelemzésben jelent, akkor nincs félreértés, a Tesla átalgát hasonlítják a teljes autóállományéval, ez volt az állítsom.
    Felőlem menekülhetsz abba hogy te nem úgy értetted (csak a kijelentésedből ez következett). Hanem hogy? Ez esetben azt tudom javasolni hogy legközelebb ha kimentést teszel valami kapcsán akkor írd mellé hogy miként érted azt amire teszed, mert így utólag ez már eléggé szánalmas védekezés.

    "Ez egyszerűen ebből az összehasonlításból nem olvasható ki. "
    'A' halmaz(Tesla) baleseti statisztikája jobb mint 'B' halmazé (minden autó). Ennyit mondtam, és ez kiolvasható a számokból.

    "Nem vitattam azt, hogy az adatok önmagukban nem valósak"
    Helyes, akkor nincs torzítás.

    "Helyesebben egy teljes halmazt, annak az átlagértéknél jobb mutatót produkáló részhalmazáva"
    Igen, én sem mondtam mást. Akkor mi a gond? Elismered hogy a Teslák átlag feletti baleseti statisztikával bírnak? Igen/Nem?
  • NEXUS6 #49
    Ne már! Most be akarod bizonyítani, hogy nem értettem félre az első kijelentésedet? XD
    Most, mondom, hogy deeee!
    Vagy is félreérthető volt! Mármint, ha valóban te is úgy érted, ahogy azt a #46-ban megfogalmaztad. Bár ezzel kapcsolatban továbbra is kétségeim vannak.

    Mégegyszer mondom, hogy nincs olyan, hogy az Autopilot vezet, az ember vezet, csak támogatja a rendszer. Nem tudtad bizonyítani, hogy a jelenlegi diagramod, ami a cikkben elemzett módon torzított, alátámasztja, azt a kijelentésedet, hogy az Autopilot-ot használó emberek valóban jobb baleseti statisztikát produkálnak azonos feltételek mellett (autópálya, Teslával összemérhető műszaki állapotú jármű). Ez egyszerűen ebből az összehasonlításból nem olvasható ki. Szal most mutass olyat, ami ebből a szempontból korrekt.
    Amíg ez nem bizonyítható, addig az is kérdéses, hogy nem jelent-e a tisztán vezető emberi sofőrnél nagyobb baleseti kockázatot az Autopilot használata!? :O
    Lásd #11 ahol kijelented, hogy jobb statisztikát produkálnak, amit végül is eddig nem tudtál bizonyítani, és hogy épp az emberek közútra való kiengedése is megkérdőjelezhető az eredeti hsz írójának szempontjából.

    "Elismered hogy a közölt statisztikák valós tényeken alapulnak vagy megkérdőjelez a hitelességüket? Ez egy fontos kérdés, ne próbálj meg elsunnyogni előle!"
    Marhára nem érted, látom.
    Nem vitattam azt, hogy az adatok önmagukban nem valósak. A torzítást az adja, hogy mákosgombócot hasonlítják össze a cápasztékkel. Helyesebben egy teljes halmazt, annak az átlagértéknél jobb mutatót produkáló részhalmazával, már ha érted az ilyen matematikai kifejezéseket. ;)
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2022.02.15. 15:41:57