Hunter

Nem írható a természet számlájára Fukusima

A fukusimai atomerőműnél kialakult krízishelyzet "egyértelműen ember okozta katasztrófa" volt, állapította meg egy japán parlamenti bizottság. Jelentésük szerint a katasztrófa előrelátható és megakadályozható volt, illetve lett volna, hatásait pedig "a hatékonyabb emberi beavatkozás enyhíthette volna".

A BBC News által idézett jelentés súlyos hiányosságokat sorol fel mind a kormány, mind az erőművet üzemeltető Tepco részéről, de a kulturális szokások és a hatalom megkérdőjelezhetetlensége is az okok között szerepel.

A hatreaktoros Fukusima-Daiicsi atomerőmű súlyos sérüléseket szenvedett a tavaly március 11-i földrengés és cunami hatására, ami kiiktatta a reaktorok hűtési rendszereit, leolvadáshoz és radioaktív anyagok környezetbe jutásához vezetve. Több tízezer lakost evakuáltak az erőmű környékéről, miközben a Tepco alkalmazottai ember feletti körülmények között próbáltak úrrá lenni a kialakult helyzeten. Az erőmű állapotát decemberre sikerült stabilizálni.


A Fukusimai Atombalesetet Vizsgáló Független Bizottság tagjait a krízis kezelésének vizsgálatával és javaslattétellel bízta meg a kormány, illetve a katasztrófa következtében lemondó Kan Naoto miniszterelnököt váltó Noda Josihiko. A vizsgálat több mint 1000 ember 900 órányi meghallgatásával zajlott le.

A bizottsági jelentés szerint hibák sokasága és szándékos gondatlanság miatt érte felkészületlenül az erőművet a természeti katasztrófa egy olyan országban, ahol gyakoriak a földrengések és a szökőár fogalma sem ismeretlen. "Bár a természeti katasztrófák váltották ki a történteket, a Fukusima-Daiicsi Atomerőműnél bekövetkezett baleset nem írható a természet számlájára" - írja a jelentés. "Ez egyértelműen ember okozta katasztrófa volt, amit előre lehetett volna és kellett volna látni és meg kellett volna előzni"

Hat hónapnyi vizsgálódás után a bizottság megállapította, hogy a katasztrófa "a kormány, a törvényalkotás és a Tepco közötti összejátszás eredménye volt", amit a japán szabályzási rendszer tett lehetővé. Az erőmű helyzetét tovább súlyosbították a földrengés utóhatásai, mivel a kormányzati ügynökségek "nem megfelelően működtek", a bürokrácia útvesztőjében egymásra tologatva a felelősséget. A jelentés kiemeli a Tepco és Naoto miniszterelnöki hivatala közötti kommunikáció hibáit is.

A jelentés szerint a jogszabályalkotás számára "elengedhetetlen, hogy egy átalakulási folyamaton menjen keresztül", biztosítva Japán atombiztonságát. "Japán törvényalkotóinak le kell vetkőzniük azt a szűklátókörű hozzáállást, ami figyelmen kívül hagyja a nemzetközi biztonsági előírásokat és globális bizalomra méltóvá kell válniuk" - fogalmaz élesen a bizottság.

A jelentés számos javaslatot tesz, többek közt a nukleáris szabályzási testület folyamatos parlamenti felügyeletét szorgalmazza, kéri a krízis kezelési rendszer megreformálását, melyben a kormány nagyobb felelősséget vállalna a közjólétért, ugyancsak reformokat sürgetnek az energiaügyi törvényekben a globális szabványoknak való megfelelés érdekében, illetve a független vizsgáló testületek számára nagyobb betekintést kértek az atomerőművek működtetésébe.

A katasztrófa után minden japán atomerőművet leállítottak, vasárnap azonban Fukui prefektúrában újraindították az első reaktort, ami hatalmas tiltakozáshoz és tüntetésekhez vezetett. Noda Josihiko, a jelenlegi miniszterelnök azonban kiállt a döntés mellett, mondván, az atomenergia nélkülözhetetlen a gazdaság számára. A japán kormány folytatja munkáját az erőművek biztonságának felmérésében és újraindíthatóságában.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #65
    Jogos.
    Szerintem az egész rákfenéje ott van, hogy a gazdaság GNP (nem GDP!) szempontjából pozitív, vagy nem. Ha nem akkor tovább kell fojtogatni, mert egy felpörgetett gazdaság csak tovább rontaná az államháztartás egyensúlyát. Ha viszont a GNP pozitív mérlegű(a behozatalhoz képest), akkor minden eszközt meg kell ragadni a gazdaság minél előbbi további felpörgetéséhez.

    Ma Magyarországon nem tudom hol tarthat a GNP, valszeg a béka segge alatt van, igazi "magyar" nagytőkés, külföldön is hasznot hozó magyar befektetések, vagy jelentős mértékű hazai hozzáadott érték nélkül kb halálra vagyunk ítélve. Max az a kérdés, hogy az agóniánk meddig fog tartani!?
  • nextman #64
    A Tesco tehet mindenrol...
  • kvp #63
    "Amcsiban felébe/harmadába kerül a benzin, persze alapvetően az adók miatt, de akkor is hogy van ez? Ha az ember többet autózik, mert olcsó a benzin, akkor több kocsi/szolgáltatás fogy, ez pedig jó a gazdaságnak????"

    Nem jo. A benzin nem allithato elo itthoni alapanyagokbol, tehat az alapanyag (koolaj) importja rontja a kulkereskedelmi merlegunket. Egyebkent is hiany van a benzinbol, tehat ha meg tobbet hasznalna a vilag, akkor amerikaban is felmennenek az arak, de a kulkereskedelmi merlegunk is leromlana. Valutahitelt visszafizetni csak a kivitel es a behozatal kozti kulonbsegbol lehet, mar amennyiben ezeket a penzeket sikerul adok formajaban elvonni a gazdasagbol. Persze ezeket a penzeket lehetne fejlesztesre is hasznalni.

    Ha az orszag ki akar maszni a mostani valsagbol, akkor jo megoldas lenne a teljes elektromosenergia iparunkat export kepesse tenni, tehat az onellatason felul termelni. Ezt ma olcson itthon atomeromuvekkel lehetne megoldani, mivel uran van helyben is es jelenleg ez a legolcsobb technologia. Aztan ha van energia tobblet, akkor lehet ra ipart epiteni. Pl. aluminium ipart, mivel ahhoz van eleg nyersanyag es a nyugati aluminium szemetet is egyszeruen (es kornyezetszennyezes nelkul) lehetne ujrahasznositani. India peldaul ugyanezt csinalja nagyban a vassal es nekik is bevalt. (bar ott a kornyezetvedelem nem szempont, amitol olcsobbak, de aluminiumnal ilyen elony nincs)

    "20 évvel később egy sohasem tervezett és nem is számított magasságú cunami elintézte az ajtót. Te tudsz tervezhetetlen dolgot előre tervezni?"

    Tudtak, hogy befolyhat a viz, ez eleg. Ilyenkor ket megoldas van: Vagy odebbviszi az ember a generatorokat (fel a hegyoldalba), vagy ugy szamol, hogy azok barmikor kiesethetnek, tehat nem allitjak le a reaktorokat a foldrenges utan. Egyszeru logika: Ha mar korabban volt valamivel gond es nem valtoztatok rajta akkor az barmikor ugyanugy ujra elromolhat, ezert nem szamolok vele, hogy biztosan mukodni fog. De eleg lett volna kello mennyisegu passziv hutovizet es borsavat tartani a reaktor korul es hiba eseten telenyomni a fokort borral, majd elarasztani az epuleteket a containment korul es kinyitni az epulet szellozoit. Ebbol megoldasbol hianyzott a viztorony a tartalek hutovizzel, hianyzott bor es nem volt nyithato szellozo sem. Ha ezeket beepitettek volna, akkor generatorok leallasa utan a leolvadas elott szepen vizbe aztatjak a reaktorokat es azok elvannak amig megjavitjak az aktiv hutokort. A fenti megoldas egyetlen hatranya, hogy utanna lehet vakarni a lerakodasokat a futoelemekrol, de pakson is mindig ez van es meg mindig olcsobb mintha felrobbanna a reaktor.

    Hozzatennem, hogy a general electric ujabb forralos reaktoraiban a fenti biztonsagi modositasok mar megtortentek es az usa-ban a legtobb reaktort mar modernizaltak. (a los angelesit pl. pont nem es az is tengerparton van, egy foldrenges zonaban, osszesen 1 meteres szokoar gattal, ami vicces)
  • mad mind #62
    "2011-ben további cunami veszély-vizsgálatokat végeztek, ami korábbi földrengések adatai alapján végzett szimuláción alkapult, és komoly problémákra világított rá. A jelentés 4 nappal a cunami elött érkezett meg a céghez, akik 2012-ig semmilyen válaszlépést, vagy további vizsgálatot nem szándékoztak megtenni."
    Azzal azért tisztában kell lenni, hogy egy ilyen jelentés utána általában tényleg 1-2 év mire történik is valami, mivel nem két perc ellenőrizni, megtervezni, a beruházásra pénzt szerezni stb.
    "2006-ban a japán kormány bizonyos erőművek bezárását akarta elérni a fölrengésállóságra hivatkozva, a japán atomenergia ügynökség az erőművet biztonságosnak minősítette."
    A földrengést szépen túl is élte.
    "1991-ben több tartalék generátort is elárasztott a tengervíz, ami egy esetleges cunami veszélyeire figyelmeztetett, a cég egy ajtóval elintézte a dolgot."
    20 évvel később egy sohasem tervezett és nem is számított magasságú cunami elintézte az ajtót. Te tudsz tervezhetetlen dolgot előre tervezni?
    A többi meg tipikus céges mentalitás.
  • NEXUS6 #61
    Az angol wikiben van 1-2 érdekes dolog:
    1. A vészhűtés csövezését az építéskor 1967-ben megváltoztatták a tervekhez képest, ami most komoly gondot okozott. Mindezt engedélyeztetés nélkül, hogy csökkentsék az adminisztrációs pepecselést.
    2. 1976-ban a biztonsági jelentéseket az erőműnél meghamisították. A GE-nél a biztonsági kérdéseket feszegető több mérnököt elbocsájtottak.
    3. 1991-ben több tartalék generátort is elárasztott a tengervíz, ami egy esetleges cunami veszélyeire figyelmeztetett, a cég egy ajtóval elintézte a dolgot.
    4. 2006-ban a japán kormány bizonyos erőművek bezárását akarta elérni a fölrengésállóságra hivatkozva, a japán atomenergia ügynökség az erőművet biztonságosnak minősítette.
    5. 2007-ben egy biztonsági felülvizsgálatot indítottak. A 2008-as belső jelentésben figyelmeztettek egy esetleges 10,2 m-es cunami veszélyeire, de a vezetőség ezt nem vette komolyan, irreálisnak tartotta.
    6. 2011-ben további cunami veszély-vizsgálatokat végeztek, ami korábbi földrengések adatai alapján végzett szimuláción alkapult, és komoly problémákra világított rá. A jelentés 4 nappal a cunami elött érkezett meg a céghez, akik 2012-ig semmilyen válaszlépést, vagy további vizsgálatot nem szándékoztak megtenni.
  • NEXUS6 #60
    Egyrészt jogos, csak éppen amit mondok az a parasztvakítás része. Energia válság van? Nincs, de ha bezárjuk az atomerőműveket biztos az lesz. Még is mindenhol azt nyomatják, hogy takarékoskodj, mert, mert ...mert csak!

    Amcsiban felébe/harmadába kerül a benzin, persze alapvetően az adók miatt, de akkor is hogy van ez? Ha az ember többet autózik, mert olcsó a benzin, akkor több kocsi/szolgáltatás fogy, ez pedig jó a gazdaságnak????
    De nem nálunk, mert itt a magas benzinárakkal megfojtják a gazdaságot. Mert ugye nem csak a polgár nem autózik örömében, hanem a magas benzinár mindenbe belekerül. Csak nézzük meg az amcsi és magyar árszínvonalat, az is kb fele. Tehet a magyar ember nem csak nem autózik, de nem is eszik, mert drága a kaja. Persze nem pazarol. Csakhogy a gazdaság NEM a féligüres szemeteszsáktól pörög.

    Én ezt mind elhiszem, hogy szép és jó, meg környezetbarát, de a mai gazdasági szabályok kb. az amcsi rendszerre vannak kitalálva. A magyar CO2 kvótát sem azért teljesítjük röhögve mert olyan trendi modern a gazdaságunk, hanem mert ennyire leállt.
  • vandor21 #59
    Travel Fukushima Japan, You are already their
  • kvp #58
    Tervezesi hibak:

    Fukushima:
    -a vizforralos reaktorok amiket hasznalnak csak aktiv hutessel allithatoak le (eredetileg katonai reaktornak terveztek oket, de ez volt anno a legolcsobb reaktor technologia)
    -a biztonsagi utasitas szerint lekapcsoltak a reaktorokat a foldrenges utan
    -a tartalek hutes generatorait nem vedtek a szokoartol
    -amikor kiderult lassan szoltak az illetekeseknek, vagy egyaltalan nem
    -nem volt keznel (gyakorlatilag az egesz orszagban) passziv huteshez szukseges anyag (az amerikai helikopter feluton fordult vissza ami a huteshez bort vitt volna az egyik amerikai hordozorol, mar akkor lehetett tudni, hogy mindegyik reaktor leolvadt)

    Szokoar:
    -rossz helyre epitettek a falvakat
    -volt egy falu amit 100 even belul harmadszor vitt el a tenger, megis visszaepitettek (es van olyan tulelo, akik mind a 3-at latta)
    -a korabbi szokoar utan sok helyre 10 meteres gatat emeltek, ez a szokoar 14 meteres volt
    -a regi hazak, temetok es szentelyek megusztak, mivel azokat meg akkor epitettek amikor meg tiszteletben tartottak a tengert

    Egyebkent a japan lakossagot csak kis mertekben erintette a szokoar, mivel joreszt idosek, foldmuvesek es halaszok laktak az erintett teruleteken. Arrol nem beszelve, hogy a vilaghaboruk ota megszoktak hogy jelentosek a polgari vesztesegek. Ehhez kepest tobben lesznek ongyilkosok egy ev alatt, mint a szokoar osszes aldozata. A sugarzas pedig nem erdekli oket, a ket lebombazott varosnal is elfogadtak, hogy a sugarzas miatt halnak meg az emberek. A regi villamosok, amik tuleltek a robbanast is jarnak meg hiroshimaban (anno a tamadas utan 2 nappal mar ujra jartak a porraegett varosban), ez utobbi foleg a haboru utani ujjaepites szimboluma lett, meg akkor is ha mind sulyosan sugarszennyezett a mai napig. (a turistakat sem zavarja) Szoval a japanok ugy nez ki, hogy elturik mind a szokoarat, mind a sugarszennyezest, mind a teljesen alkalmatlan es korrupt politikusokat, mindent.

    Egyebkent az azsiai allamok kozzul japan hasonlit legjobban magyarorszagra, mind korrupcio, mind a hivatalok hulyesege tekinteteben. A 4-es metrot sem kellene rajuk bizni, a seikan alagutat is 64-tol 88-ig epitettek, ugy hogy 46-ban mar megvoltak a tervek. Az o 4-es metrojuk is 54-tol 67-ig epult, ugy hogy a vonal jo resze felszinen vagy keregvasutkent fut. Persze ennyi erovel a 3 hev vonal is metro, legalabbis ott annak szamitana, az egyiknek meg keregvasutas szakasza is van.
  • Molnibalage #57
    Abban igaza van, hogy tényleg kibaszottul nagy a pazarlás. Autópályán 130-cal száguldozgat a user, mikor 70-es átlaggal a fogyasztás kb. a harmada-negyede lenne. Csak mindenki siet midenhova... Egy európai meg egy jenki faszi is bemutatta, hogy kereskedelmi forgalomban kapható autóval egy tankolással bőven 2500 km letne menni, csak pesze olyan tempóval, amilyennel...

    A légkondik csak magyarországon 100 MW-os nagyságrendben pazarolják az energiát. A magyar házak fele hírból sem ismer semmiféle szigetelést, stb.
  • Molnibalage #56
    Pontosan ezért nem szabad népszavazásts kiírni arról, hogy pl. kell -e atom vagy sem. Vagy akkor úgy kellene, hogy ellenzi ön -e az atomot, ha cserébe instabil hálózatot és 2-3-szoros áram árat kap? Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, hogy mindjárt más lenne a dolog...?