Hunter

Kotov: A mi űrsiklónk biztonságosabb volt

1988. november 15-én a Szovjetunió megdöbbentette a nyugati megfigyelőket a NASA űrsiklóját idéző Buran alacsony Föld körüli pályára állításával. Az ember nélküli űrrepülő kétszer kerülte meg a bolygót, majd meggyőző pontosságú automatikus leszállást hajtott végre Bajkonurban.

Sokat vártak az űrrepülőtől, de az soha többé nem repült és a kozmonauta testület nyomása ellenére sem fejlesztették tovább emberek szállítására alkalmas járművé - pedig ez is szerepelt az eredeti elképzelések között. A szovjetek öt űrrepülőből álló flottát terveztek, amivel az 1990-es évekre évi 20 repülést terveztek. A tervezetet végül elvetették.

Mi történt volna, ha a kozmonauták sikerrel járnak? Az amerikai űrsikló utolsó küldetése alkalmával a New Scientist vezető technikai tudósítója, Paul Marks a veterán, karrierjét az egykori szovjet űrprogramban kezdő űrhajóssal, Oleg Kotovval beszélgetett a Buranról. Az ukrán Kotov a Buran repülésének évében kikerülve a Gagarin Kozmonauta Kiképző Központból, repülő orvosként és űrrepülési mérnökként kezdte pályafutását. Két küldetést is teljesített a Nemzetközi Űrállomáson (ISS), 359 napot töltve a világűrben.

A Burannak a legtöbb korabeli űrtervezethez hasonlóan a hideg háború volt a mozgatórugója, éppen ezért nem is tartotta fenn az időszak végén létrehozott űrsiklóprogramját Oroszország. "A Burannak nem voltak civil feladatai, a katonaiakra pedig többé már nem volt szükség. Egy fegyverek, akár nukleáris fegyverek célba juttatásra tervezett katonai rendszer volt. Az amerikai űrsiklónak is voltak katonai alkalmazásai" - nyilatkozott Kotov, hozzá téve, hogy egy űrsikló különösen alkalmas a fegyverek ledobására, mivel képes pályát módosítani, ezért támadásai ellen szinte lehetetlen védekezni.

Felmerül a kérdés, hogy nem használták volna-e a Burant a Mir, majd később az ISS űrállomás építéséhez. Kotov elmondta, hogy az orosz szemlélet teljesen más volt, az általuk épített űrmodulok saját hajtóművekkel és navigációs rendszerekkel rendelkeztek, ezeket használták a megfelelő helyre való eljutáshoz és az összekapcsolódásokhoz. Az amerikai koncepció az űrsiklóval szállította az űrbe a modulokat, amit robotkarral illesztettek egymáshoz, ez teljesen eltért az orosz gyakorlattól.

A Buran első repülése az új rendszerek tesztelését szolgálta, melyekkel teljes egészében automatizálhatóvá vált az űrrepülés. Ezeket a technológiákat végül a repülőgépekbe ültették be, például a rossz időben történő automatikus leszálláshoz. A kozmonauták szállítására alkalmas változat komoly előrelépéseket jelentett volna. Az akkori szovjet források szerint tíz fős legénység foglalhatott volna helyet a fedélzeten, akik főként javítási műveleteket hajtottak volna végre, az automatikus vezérlés ugyanis tehermentesítette volna az űrhajósokat más feladatok elvégzése alól.

"A mentő rendszerek tekintetében a Buran lehetővé tette volna a teljes legénység menekülését a repülés bármelyik szakaszában, még a kilövő álláson is volt egy mentőkapszula. A NASA űrsiklója nem rendelkezett ezzel a lehetőséggel. A Buranban a legénység minden tagjának volt katapult ülése, beleértve a középső fedélzeten helyet foglalókat, akiknek oldalirányba lökődtek ki az üléseik" - hasonlította össze az amerikai és a szovjet rendszert Kotov, kitérve a Columbia katasztrófáját okozó külső üzemanyagtartály szigetelő habjára is. "Bár a két űrrepülő alakja azonos, a Buran működtetési elve teljesen más volt. Nekünk nem volt külső tartályunk, a Burant egy Enyergija rakétához kapcsolták, nem egy tartályhoz, a rakétának pedig nem volt szüksége habra a felületén"


A NASA űrsiklója a külső tartályban kriogén folyékony hidrogént és oxigént tárol, az űrsikló főhajtóműveinek táplálásához. A Burannak ezzel szemben nem volt saját fő kilövő hajtóműve, ezt a feladatot egy különálló rakétával oldották meg, amihez akár négy szilárd hajtóanyagú segédrakétát is csatolhattak. Az Enyergijának csupán egy kis területét kellett szigetelő habbal bevonni, azonban az is a rakéta belsejében helyezkedett el.

Kotov úgy véli, a NASA jól döntött amikor nyugállományba küldte űrsikló flottáját. "Nagyon jó döntés, hogy befejezték az űrsikló repüléseket, helyette pedig az új űrjárművek fejlesztésére összpontosítanak. Az űrsikló program igen költséges és a két időszak között ott vannak a Szojuzok, amik bár valóban öregek, de legalább megbízhatóak" - zárta az interjút Kotov.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Adam4ntium #80
    egy ilyet feldugnék egy fradista seggébe!
  • Sidewinder #79

    "A mentő rendszerek tekintetében a Buran lehetővé tette volna a teljes legénység menekülését a repülés bármelyik szakaszában, még a kilövő álláson is volt egy mentőkapszula. A NASA űrsiklója nem rendelkezett ezzel a lehetőséggel. A Buranban a legénység minden tagjának volt katapult ülése, beleértve a középső fedélzeten helyet foglalókat, akiknek oldalirányba lökődtek ki az üléseik"

    Ez igen lényeges! Az ülések egyébként a repülőgépeken használt Zvezda K-36-os speciális változatai voltak. A másik lényeges,ismert különbség az az automatikus leszállás képessége volt,ami akkoriban nem jellemezte a Space Shuttle-t. Az amerikaiak tavaly büszkélkedtek,hogy az új, személyzet nélküli katonai űrrepülőjük automatikus leszállást hajtott végre.A Buran ezt már megcsinálta 1988-ban. Orosz vs amerikai rakétatechnológia,ki jár előrébb,bizony van terület,ahol ma is az oroszok: Cosmodrome: a hidegháború öröksége c. film-ben(Viasat exproleren volt pár éve) egy NASA mérnök beszélt az orosz rakétatechnológiáról.Az amerikai Atlas és delta rakétákba vásárolt RD-180-as hajtóművekről annyit mondott,hogy nem gondolták volna,hogy ilyen hajtóművet egyáltalán meg lehet csinálni,meg azt is mondta,hogy 10 évvel jár a jelenlegi amerikai hajtóművek előtt. Az RD-180-as hajtóművekből 116db-ot vásárolt az USA amiből 52 db-ot már leszállított a fejlesztő és gyártó NPO Energomash.
  • Molnibalage #78
    ..és NEM szakmai alapot történt. Egy szó lemaradt.
  • Molnibalage #77
    <i>Ja, pont ezt mutatja ez a cikk is... :DD Az amcsik már kukázzák az űrhajót, a ruszki oldschool rakéta még mindig viszi fel a tagokat.</i>

    Aminek képessége és rugalmassága fényévekre van az STS rendszerétől, de oda se neki. Az STS rendszer kukázása politikai és szakmai alapokon történt. Ma is lenne űrhajós aki felmenne vele, de PR és költségvetési okokból kukázzák ki és nem azért, mert van jobb helyette...


    Ez a legfontosabb szempont, ugyanis az űrhajós is szeretne hazamenni utána.

    Igen, de mindenki bevállta volna a kockázatokat, aki fel akar menni. Most is lenne bőven önkéntes.


    De ott a Tu-144, ami Concorde koppintás, mégis előbb jött ki a gyárból.

    Ismét téves. Párhuzamosan fejlesztették a két gépet. Téged idézve, akkor a Tu-144 egy fos, mert a Concorde évtizedeket repült a Tu-144-et gyakorlatilag instant kukázták...

    Atomjégtörő is csak nekik van

    Másnak nincs igény rá. Ha kell olcsóbb bérelni. Komolyan azt hiszed, hogy az aki a világ legnagyobb és legfejlettebb nukitengóit és CVN-jeit üzemelteti évtizedek óta az nem képes egy atomhajtású jégtörőt összerakni? OMG...

    Az AK-t nem kell bemutatni, hiába régi, még mindig ezzel szopatják szarrá a terroristák az amcsikat (meg rpg-vel).

    Ez minimum költői túlzás...


    Az egyszerűség, megbízhatóság ott is fontos szempont. Az amcsiknak is csak azért van atomrakétájuk mert mi csináltuk hozzá az atomot, a németek meg a rakétát.

    Ezen már tényleg röhögnöm kell...
  • vato loco #76
    Az a csoda hogy csak 1 robbant fel. Ott ahol a nukleáris fűtőelemet kalapáccsal verik bele a reaktorba (natgeon volt, ruszki atomtengeralattjáró), ezen nem is kell csodálkozni. Náluk a környezetvédelem sose volt szempont, még a rakétát is megtankolva heggesztették (el is szállt az egész, de az elvtársak parancsát nem merte senki megszegni).
  • vato loco #75
    Jó az mindenre, víz alatt nem fogsz fénysebességgel elszaladni, ez utolér. De atommal a tuti, a ruszkiknak már a kubai rakétaválságban is atomtorpedót akartak bekúrni az amcsi hajók közé, egész flotta repül.

    "Az orosz technológia nagyon rövid ideig volt előtte a jenkinek és nagyon kevés területen."
    Ja, pont ezt mutatja ez a cikk is... :DD Az amcsik már kukázzák az űrhajót, a ruszki oldschool rakéta még mindig viszi fel a tagokat. Mert sokkal biztonságosabb. Ez a legfontosabb szempont, ugyanis az űrhajós is szeretne hazamenni utána. Úgy nem nagy vasziszdasz fellőni bármit hogy ott is marad. Úgy a marsexpedíció is simán menne.

    De ott a Tu-144, ami Concorde koppintás, mégis előbb jött ki a gyárból. Atomjégtörő is csak nekik van (az új csatahajóik is tudni fogják, ugyanis az északi sark egyre fontosabb terep). Az AK-t nem kell bemutatni, hiába régi, még mindig ezzel szopatják szarrá a terroristák az amcsikat (meg rpg-vel). Az egyszerűség, megbízhatóság ott is fontos szempont. Az amcsiknak is csak azért van atomrakétájuk mert mi csináltuk hozzá az atomot, a németek meg a rakétát.
  • teddybear #74
    Na és? Távvezérlik, mint az önirányítósakat az út első szakaszában.
  • Molnibalage #73
    Gyakorolni is kell valamvel az üzemeltetést és az indítást is.

    Azért nem jó semmire, mert a kavitációs buborék miatt semmit sem érzékel a szonárja, nem lehet irányítani.

    A német szuperkavitációs torpedó valszeg hibrid, hogy egy ideig száguld, aztán átvált hagyományos üzemmódba.
  • NEXUS6 #72
    Pláne, hogy a németeknek is van szuperkavitációs torpedójuk. Nekik pedig szerintem nem nagyon van atomjuk.

    Molni mostanában nagyon alul teljesít szerintem.
    Nem a régi önmaga, talán meleg van?
  • teddybear #71
    Én nem állítom ilyen határozottan. hogy nem lenne szükségük rá. Viszont ha igaz, pont egy ilyen robbant fel a Kurszkon.
    Az meg hogy csak atomrobbanófejes lehet, hülyeség. Ez csak egy torpedó, bár sokkal gyorsabb, mint a többi.

    Különben a legtöbb nagyobb haditengerészetnek van rakétával is felszerelt torpedója. ezzel a fajtával jóval nagyobb távolságról tudnak támadni.