Hunter

A megvalósítás útjára lépett a Skylon

Fontos műszaki ellenőrzésen jutott túl egy forradalmi brit űrrepülőgép koncepció. A Skylon hordozórakéta nélkül, kifutópályáról felszállva, majd oda visszatérve oldaná meg az űrrepülést.

Ezúttal az Európai Űrügynökség (ESA) hajtómű szakértői tanulmányozták a koncepció részleteit és nem találtak kivetni valót a tervezetben. A következő fejlesztési lépés a fő újdonságot jelentő Sabre hajtómű földi tesztelése lesz. Ez az erőmű a repülés korai szakaszában akárcsak egy sugárhajtómű, a levegő beszívásával működik, majd a megfelelő magasságban átkapcsol rakéta üzemmódba a légkör elhagyásához. Az egyfokozatos működtetés és újrahasznosíthatóság teszi a Skylont igazán csábító alternatívává, ez a két tulajdonság ugyanis jelentősen csökkentené az űrtevékenységek költségét, állítják a megoldás támogatói.

A brit űrügynökség, a UKSA kérte fel az ESA-t a konstrukció kiértékelésére, az európai szervezet pedig kedden jelentette be, hogy nem észlelt semmilyen egyértelmű hibát. "Az ESA nem azonosított egyetlen kritikus témakört sem, ami meggátolná a hajtómű sikeres beüzemelését" - írja az elemzés. A Skylon fejlesztése közel 30 éve folyik különböző formákban. Az elvet először a British Aeropace és a Rolls Royce vázolta fel az 1980-as években. Ez a koncepció, ami Hotol név alatt futott, műszaki téren több gyenge ponttal is rendelkezett, melyek eredményeként a két repülési cég végül kivonult a tervezetből. A projekten dolgozó mérnökök azonban folytatták elképzeléseik finomítgatását, jelenleg már teljesen függetlenül dolgozva a jármű egy sokkal korszerűbb és életképesebb változatán a cél megvalósítása érdekében létrehozott Reaction Engines Limited (REL) nevű cégnél.


Az új kihívások teljesítéséhez szükség volt egy új hajtóműre is, ez lett a Sabre, ami hidrogént és oxigént elégetve biztosítja a tolóerőt. A légkör alacsonyabb tartományaiban az oxigént közvetlenül a levegőből szívja be, ezért a 84 méter hosszú űrrepülő esetében a kisebb üzemanyag súlynak köszönhetően magasabb tolóerő-súly arány érhető el, ezáltal képessé válik a világűr egyetlen lépésben történő elérésére, ahelyett hogy különböző hajtóműveket ledobálva hajtsa végre az emelkedést, ahogy azt a jelenlegi rakéták teszik. Egy integrált sugár- és rakétahajtómű működtetése azonban nem mentes a kihívásoktól, sőt egészen egyedi megmérettetést jelent.

Nagy sebességeknél a Sabre-nek 1000 fokos beáramló gázokkal kell megbirkóznia. Ezt a forró levegőt le kell hűtenie a sűrítés és a hidrogénnel közös égés megkezdése előtt. A Reaction Engines válasza egy újszerű előhűtő hőcserélő. Ez egy sor rendkívül finom csövekből álló rendszert jelent, ami kinyeri a hőt és a beszívott gázokat egyetlen századmásodperc alatt -130 Celsius fokra hűti. Normál esetben a levegő nedvesség tartalma gyorsan kicsapódna, jégtakaróval vonva be a csőhálózatot, ami ellehetetlenítené a rendszer működését. A REL azonban kifejlesztett egy fagyásgátló megoldást, ami lehetővé teszi a hőcserélő folyamatos működését.

Az ESA műszaki csapata a saját szemével láthatta és ellenőrizte ezt a "titkos technológiát", megerősítve a működését. Az űrügynökség szakértői szerint már a nyáron tesztelhetik az előhűtő technika valós méretű, működő változatát. "Nem néztünk meg mindent, elsősorban a hajtóműre és a Skylon szerkezetére összpontosítottunk" - magyarázta dr. Mark Ford, az ESA hajtómű részlegének igazgatója. "Azonban abból, amit eddig láttunk, nem észleltünk semmilyen akadályt. Egy rendkívül innovatív technikáról van szó, amennyiben működik"


Ha a nyári teszt program valóban eléri a céljait a Reaction Engines magánbefektetői elvileg 220 millió angol fontnyi tőkét pumpálnak a Skylon következő fejlesztési fázisának elérésébe, ami magába foglalja egy földi demonstrátor legyártását. A demonstrátor bemutatná a Sabre hajtómű teljes körforgását, a légbeszívásos és a rakéta üzemmódokat, illetve a kettő közötti átmenetet is. Egy kilogramm rakomány geostacionárius pályára állításának költsége jelenleg több mint 15.000 dollár, a Skylon újra felhasználhatósága révén azonban ezt 1000 dollár alá csökkentheti, állítja a REL.

Ha a járművet gyártásba szeretnék küldeni, az megközelítőleg 9-12 milliárd dolláros befektetést igényelne, a cég azonban nem számít állami segítségre az összeg előteremtésében. "A kormánynak nincs ilyen jellegű alapja, emellett szeretnénk, ha ez egy magánfinanszírozású projekt maradna" - mondta Alan Bond, a REL vezérigazgatója. "Mindazonáltal a kormány segítségére is számítunk az űrrepülőgép szolgálatba állítása kapcsán, a szükséges tanúsítványok megszerzése és a nemzetközi űrtörvényekkel való harmónia elérésében. A kormány már jelezte segítő szándékát"

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Norris74 #80
    Na jó, de vedd azt is számításba, hogy ágyba bújni egy nővel az nem ugyanaz, mint megnézni videón, ahogy egy nő ágyba bújik, még ha ezer adatod is van róla, hogy miként teszi, milyenek a körülmények, stb. :)
    Az ember olyan lény, hogy szeret "ott lenni", ha teheti.
  • Norris74 #79
    Miért? Szerinted a mostani gépek hogyan működnek? Az űrrepülők szilárd hajtóanyagú rakétája (Az a bazi nagy tartály középen) nem volt veszélyes? Dehogynem. Az űrutazás veszélyes sport, kérem szépen. :)
  • Büdös Bohóc #78
    lelőni az ufókat
  • Molnibalage #77
    Mi szüksége a US Army-nak egy ilyenre?
  • EnxTheOne #76
    Milyen fegyverek lesznek majd rajta? :D
    Akkor lehet hogy a hadsereg istámogatná. :D
  • Inquisitor #75
    Csak nekem van ellenérzésem, hogy beüljek két bazi nagy hidrogén tartály közé egy bazi nagy oxigéntartály fölé?
    Aztán kis gixer, és az űrben tartják a burning man fesztivált?
  • NEXUS6 #74
    Nem marhák, csak lelkesek.
  • hdo #73
    Térhajtóművet egészen egyszerűen lehetne csinálni. SG-n egyesek akkora marhák hogy már görbítik a teret!
  • NEXUS6 #72
    De gyakorlatilag ezek is rakéta elvet használnak: tömeg felgyorsít, kidob.
    Nem rakéta elv lenne valami antigravitációs, meg téridőhajlítós, féreglyukas szájönszfiksön álom.

    Szerintem lehetne ilyet is csinálni, csak olyan apróságok hiányoznak hozzá, mint a gravitáció reális kvantummechanikai modellje, meg olyan kis apróság, hogy mi a mennydörgő istennyila egyáltalán az a tér?
  • semmikozod #71
    Hopsz, de hülye vagyok a cikkhez nem is szóltam.
    Nagyon teccik ez a Skylon, de kétlem hogy kapnának pénzt rá. :(