Hunter
Új fejezet nyílik a SpaceShipTwo tesztelésében
Hamarosan újabb fontos mérföldkőhöz, hibrid rakétahajtóművének beinstallálásához érkezik a Scaled Composites által tervezett és épített gép. Az előrelépésekről és a projekt fejleményeiről George Whiteside, a Virgin Galactic ügyvezető igazgatója számolt be a SPACE.com-nak.
Folyamatosan teszteli a Virgin Galactic szuborbitális rakétahajóját, a SpaceShipTwo-t. Hordozó repülőgépéről leválva a Richard Branson alapította cég által rendelt öt űrrepülőgép első példánya, a VSS Enterprise 10 nagymagasságú siklórepülést teljesített az elmúlt fél évben, melyekkel a gép alapvető repülési tulajdonságai mellett a visszatérési technológiákat is tesztelték.
A május végén lezajlott tizedik siklórepülés, ami egyben a visszatérési rendszer második kiértékelése is volt, rengeteg új adattal szolgált a mérnököknek. "A teszt nagyon jól ment" - nyilatkozott Whiteside. "A Scaled hatalmas adatmennyiséget és tapasztalatot halmozott fel a legutóbbi próbarepülés sorozatból, ami jelenleg elemzés alatt áll. Összességében az eredmények nagyon pozitívnak tűnnek. A csapat hamarosan egy valamivel kevésbé látványos tevékenységbe kezd, felkészítve az űrrepülőt és a hordozógépet a próbarepülések következő szakaszára"
A Scaled Composites igyekezett a lehető legtöbb adatot kinyerni a repülésekből, egyre nagyobb sebességeknek és gravitációs terheléseknek kitéve a SpaceShipTwo-t. A csapat már az idén túljutott az egyik kritikus ponton, újszerű visszatérési rendszerük demonstrálásán, melynek központi eleme az úrrepülő speciális, a tollaslabda repülési tulajdonságai által ihletett elforgatható farok szerkezete, ami biztosítja a stabilitást a légköri belépés során. "A tollaslabda-elv tesztelése hatalmas mérföldkő volt, a siklórepülések során megvizsgáltuk az aerodinamikai tulajdonságait, illetve a gép navigálására gyakorolt hatását" - mondta Whiteside.
A szuborbitális repüléshez a SpaceShipTwo körülbelül 110 kilométeres magasságba kapaszkodik, elhagyva a Föld légkörét. Visszatéréskor a gép farok része 65 fokban felfelé hajlik. A tollaslabda alakzattal automatikus magasság kontroll érhető el, a géptörzs párhuzamos a horizonttal. Ez a süllyedés során egy rendkívül erős légellenállást eredményez a légkör felső területein. 21.300 méter környékén a farok rész visszaáll eredeti helyzetébe, a gép pedig hajtóműve bekapcsolása nélkül, siklórepülésben érkezik a leszálláshoz a kifutópályára.
Az eddig lezajlott két farok rész teszt, bár még nem fedett le minden, a belépéskor felmerülő körülményt, igazolta a várakozásokat. A Virgin úrrepülőgépének elődje, az X-díj győztes SpaceShipOne is ezt az elvet használta, a SpaceShipTwo azonban jóval nagyobb, két pilótára és hat utas szállítására méretezték.
"Mindenki szeretne a lehető leggyorsabban haladni, miközben nagyon ügyelünk a biztonságra is" - értékelte a munkálatokat Whiteside, aki szerint eddig nincs okuk panaszra, a tesztek mindegyike sikeres volt, ami jelentős önbizalmat ad a fejlesztő csapatnak. A siker kulcsa a rendkívül tapasztalt pilóta gárda, tette hozzá.
A következő nagy lépés a Sierra Nevada Corporation hibrid hajtóművének integrációja lesz. Mindenek előtt földi teszteket fognak végezni, egyre hosszabb időszakokra gyújtva be a hajtóművet. Az első repülés közbeni hajtómű begyújtás időpontját még nem tűzték ki. "Realistán tekintve az év végét, jövő év elejét mondanám. Majd meglátjuk hogyan haladnak a dolgok" - mondta Whiteside.
"Nemrég hajtottunk végre egy hajtómű begyújtást, ami során 30 százalékkal megnyújtottuk az égés időtartamát, számos fontos rendszert ellenőrizve közben" - számolt be a hajtóművel kapcsolatos munkálatok üteméről Mark Sirangelo, a Sierra Nevada Space Systems vezetője. "Hamarosan egy újabb begyújtást tervezünk egy továbbfejlesztett hajtóművel, aminél még hosszabb az égési idő, és több fontos fejlesztést is magába foglal. Ez a begyújtás várhatóan elvezet a repülési tesztekhez használható hajtómű végső konstrukciójához"
"Elképesztő időket élünk" - nyilatkozott Stuart Witt, a magán űrrepüléseknek otthont adó Mojave Légi- és Űrkikötő vezérigazgatója, aki a SpaceShipTwo tesztelése mellett figyelemmel kíséri a Masten Space Systems, az XCOR Aerospace és a Firestar Technolgies fejlesztéseit is. "Most már a hét minden napján üzemelünk, újabb jól fizető munkahelyeket hozva létre"
Folyamatosan teszteli a Virgin Galactic szuborbitális rakétahajóját, a SpaceShipTwo-t. Hordozó repülőgépéről leválva a Richard Branson alapította cég által rendelt öt űrrepülőgép első példánya, a VSS Enterprise 10 nagymagasságú siklórepülést teljesített az elmúlt fél évben, melyekkel a gép alapvető repülési tulajdonságai mellett a visszatérési technológiákat is tesztelték.
A május végén lezajlott tizedik siklórepülés, ami egyben a visszatérési rendszer második kiértékelése is volt, rengeteg új adattal szolgált a mérnököknek. "A teszt nagyon jól ment" - nyilatkozott Whiteside. "A Scaled hatalmas adatmennyiséget és tapasztalatot halmozott fel a legutóbbi próbarepülés sorozatból, ami jelenleg elemzés alatt áll. Összességében az eredmények nagyon pozitívnak tűnnek. A csapat hamarosan egy valamivel kevésbé látványos tevékenységbe kezd, felkészítve az űrrepülőt és a hordozógépet a próbarepülések következő szakaszára"
A Scaled Composites igyekezett a lehető legtöbb adatot kinyerni a repülésekből, egyre nagyobb sebességeknek és gravitációs terheléseknek kitéve a SpaceShipTwo-t. A csapat már az idén túljutott az egyik kritikus ponton, újszerű visszatérési rendszerük demonstrálásán, melynek központi eleme az úrrepülő speciális, a tollaslabda repülési tulajdonságai által ihletett elforgatható farok szerkezete, ami biztosítja a stabilitást a légköri belépés során. "A tollaslabda-elv tesztelése hatalmas mérföldkő volt, a siklórepülések során megvizsgáltuk az aerodinamikai tulajdonságait, illetve a gép navigálására gyakorolt hatását" - mondta Whiteside.
A szuborbitális repüléshez a SpaceShipTwo körülbelül 110 kilométeres magasságba kapaszkodik, elhagyva a Föld légkörét. Visszatéréskor a gép farok része 65 fokban felfelé hajlik. A tollaslabda alakzattal automatikus magasság kontroll érhető el, a géptörzs párhuzamos a horizonttal. Ez a süllyedés során egy rendkívül erős légellenállást eredményez a légkör felső területein. 21.300 méter környékén a farok rész visszaáll eredeti helyzetébe, a gép pedig hajtóműve bekapcsolása nélkül, siklórepülésben érkezik a leszálláshoz a kifutópályára.
Az eddig lezajlott két farok rész teszt, bár még nem fedett le minden, a belépéskor felmerülő körülményt, igazolta a várakozásokat. A Virgin úrrepülőgépének elődje, az X-díj győztes SpaceShipOne is ezt az elvet használta, a SpaceShipTwo azonban jóval nagyobb, két pilótára és hat utas szállítására méretezték.
"Mindenki szeretne a lehető leggyorsabban haladni, miközben nagyon ügyelünk a biztonságra is" - értékelte a munkálatokat Whiteside, aki szerint eddig nincs okuk panaszra, a tesztek mindegyike sikeres volt, ami jelentős önbizalmat ad a fejlesztő csapatnak. A siker kulcsa a rendkívül tapasztalt pilóta gárda, tette hozzá.
A következő nagy lépés a Sierra Nevada Corporation hibrid hajtóművének integrációja lesz. Mindenek előtt földi teszteket fognak végezni, egyre hosszabb időszakokra gyújtva be a hajtóművet. Az első repülés közbeni hajtómű begyújtás időpontját még nem tűzték ki. "Realistán tekintve az év végét, jövő év elejét mondanám. Majd meglátjuk hogyan haladnak a dolgok" - mondta Whiteside.
"Nemrég hajtottunk végre egy hajtómű begyújtást, ami során 30 százalékkal megnyújtottuk az égés időtartamát, számos fontos rendszert ellenőrizve közben" - számolt be a hajtóművel kapcsolatos munkálatok üteméről Mark Sirangelo, a Sierra Nevada Space Systems vezetője. "Hamarosan egy újabb begyújtást tervezünk egy továbbfejlesztett hajtóművel, aminél még hosszabb az égési idő, és több fontos fejlesztést is magába foglal. Ez a begyújtás várhatóan elvezet a repülési tesztekhez használható hajtómű végső konstrukciójához"
"Elképesztő időket élünk" - nyilatkozott Stuart Witt, a magán űrrepüléseknek otthont adó Mojave Légi- és Űrkikötő vezérigazgatója, aki a SpaceShipTwo tesztelése mellett figyelemmel kíséri a Masten Space Systems, az XCOR Aerospace és a Firestar Technolgies fejlesztéseit is. "Most már a hét minden napján üzemelünk, újabb jól fizető munkahelyeket hozva létre"