Hunter

Napelemes töltőállomásokat tesztelnek Japánban

Miután a benzin és a gázolaj ára rohamos növekedésbe kezdett, és akadnak olyanok is, akik emellett még a globális felmelegedés miatt is aggódnak, egyre nagyobb figyelem irányul az elektromos járművekre. Egyre másra kerülnek elő a régi-új tervek, és már az idei évben is egészen biztató prototípusokkal találkozhattunk. A legnagyobb akadályt a közeli jövőre vetítve az elektromos autókat kiszolgáló infrastruktúra megteremtése jelenti.

Ezt igyekszik orvosolni többek között a Honda. A japán óriás megkezdte egy napenergiával működő elektromos töltőállomás tesztelését.


Amikor az autógyártók először elkezdtek gondolkozni az elektromos autók bevezetéséről, úgy tervezték, hogy az egyik fosszilis üzemanyagot kiváltják egy másikkal, vagyis az olajat a szénnel, ami az erőművekben eltüzelve elektromosságot generál. A jelenlegi szénkibocsátást csökkentő törekvések mellett azonban nem árt a megújuló energiaforrásokra koncentrálni, 10-15 éven belül ugyanis belefuthatnak a globális egyezmények korlátozásaiba az ilyen jellegű beruházások.

A Honda három japán nagyvárosban indítja el Elektromos Jármű Tesztelési Programját a Tokió külvárosi övezetét képező Szaitama prefektúra környezetvédelmi hivatalának támogatásával. A két fél reményei szerint megteremtik a "teljes energiagazdálkodást", azt a rendszert, ami egy kényelmes, ugyanakkor alacsony szénkibocsátású életvitelt biztosítva ellátja energiával a háztartásokat és közösségeket.



Sematikus rajz a Honda töltőrendszeréről, melyben a hagyományos mellett gyorstöltők is helyet kaptak

A program nem csupán az elektromos autókról, hanem a hálózatra csatlakoztatható hidrid járművekről, elektromos robogókról, és az idősek, illetve a mozgáskorlátozottak közlekedését segítő elektromos kocsikról is szól. A Honda megvizsgálja a napelemes állomások energiatermelési hatékonyságát, valamint a fogyasztók kiszolgálásának és a töltőrendszer használhatóságának a fokozhatóságának lehetőségeit. A cég az Egyesült Államokban is szeretné felállítani elektromos töltőállomásait, azonban semmilyen időtervet nem tettek közzé a bevezetést illetően.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kara kán #120
    Na, ez aztán a hír!

    Meglopták azt a bizonyos - általatok (kontheósokk) által gyakran emlegetett - kultikus/ikonikus páncélszekrényt.
  • Kara kán #119
    Na, ez igen!
    Esőcsinálás
  • lapaleves #118
    bárcsak igazad lenne a számaiddal, csak sajnos nincs. ha ez így lenne, akkor nem küzdenék fél wattokért.

    esetleg nézd meg #6-ot, ott leírtam pár reális számot. de mégegyszer a pár lényeges:

    "évente 1000-1200kWh energia termelhető meg 1kWp napelem kapacitással Magyarországon"

    ha valami drága napelemet veszel, abból 1 nm mondjuk 150Wp (azaz 15% hatásfok).

    akkor az 150/1000*1200=180kWh évente nm-enként.

    180/365/24*1000=20,5w éves átlagos teljesítmény. mivel azonban az akksik nem tudják évszakokon keresztül tárolni a töltést (hacsak nem veszel többezer amperórát), ezért ez nyáron tripla ennyi, télen meg csak harmadennyi. a 7w nagyon kevés. a minimum, amire egy minimál notebookkal és egy modem/routerrel le tudtam menni, az 12w körül van.

    mindez nagyságrendileg 150e kezdő befektetéssel (75 panel, 45 akksi, 30 vezérlő). szóval sajnos az átlaggal nem lehet közvetlenül számolni.
  • Molnibalage #117
    Nem, mert drága összeszedni...
  • duke #116
    "Kit érdekel, hogy mennyi energia jön a Napból, ha eszméletlenül híg? A tükrös erőmű is jó dolog, de az sem csodafegyver. Nem azt mondom, hogy nem kell naperőmű, de egyesek túlzásokba esnek jelentőségével kapcsolatban, az árcímkét és kihasználtságot meg meg sem nézik."

    Az hogy "hig" az lenyegtelen, a lenyeg az, hogy korlatlan mennyisegben elerheto. Hosszutavon szinte ingyenes es kornyezetbarat. Probald ki, fogj egy nagyitot, es fokuszald vele a kezedre a sugarat, mindjart rajosz, hogy nem olyan hig.
    Gyakorlatiasan kozelitve, ha kiteszel a kertbe egy negyzetmeternyi napelemet, puffer akkumlatorral, akkor eves atlagban, napszaktol, evszaktol fuggetlenul lesz 30 watt teljesitmenyed 24 oraban. Ha 100 negyzetmetert teszel ki, akkor 3000 watt teljesitmenyed lesz, egesz evben. 100 m2 mar egy kozepes kertben sem okozna gondot.
    Durva kozelitessel magyarorszag 6 gigawattos csucs fogyasztasat 200 negyzetkilometernyi napelemmel lehetne ellatni. Kis orszag vagyunk, de ekkora teruletet 15 x 15 kilometert, meg nalunk sem volna gond ilyen celra elkuloniteni. Ez 130 ezer forint negyzetmeterrel szamolva 26 ezer milliard forint lenne. De afa nelkul, vam nelkul, szallitas nelkul, ipari mennyisegben, ha mi magunk gyartanank le, sacc per kb biztos kijonne a harmadabol, es meg munkahelyeket is teremtene. Az epikezessel egyutt legyen mondjuk 10 ezer milliard forint. Ami 10 evre elosztva mar nem tunik megvalosithatatlannak, a 22 ezer milliardos eves koltsegveteshez viszonyitva. Es utana kornyezetszennyezes nelkul szinte ingyen lenne az aram.
    Orulet, hogy van egy korlatlan ingyenes kornyezetbarat energia forrasunk, de mi nem hasznaljuk, hanem helyette szetbaszuk az egesz foldet az olajjal.
    En biztos vagyok benne, hogy 20-30 ev mulva a naperomuvek szerte a vilagban, mar termeszetes, hetkoznapi dolgok lesznek, es az akkori emberek majd azt fogjak kerdezni, ha ez ilyen egyszeru, akkor mi francert nem csinaltuk mar 100 evvel ezelott ?
  • duke #115
    "Egyenármaú hálózatokkal??? Anno nem pont azért vesztett az egyenáram a váltóármmal szemben, mert nagyon nem lehetett messzire vinni a kraftot?
    Egyébként még, ha igazad is lenne az egész világ váltóáramra épült rendszerét mennyibe lenne átállítani? Van egy sejtésem..."

    Amig nem voltak korszeru felvezetok, es jo hatasfoku kapcsolouzemu feszultseg aram atalakitok, addig csak transzformatorral tudtak csokkenteni novelni a feszultseget, es ahhoz valtoaram kelett. De mar a 80-as evek ota abszulut nem problema a nagyfeszultsegu egyenaramot ide oda konvertalni.
    Minden halozat draga, ha kell ugyis kiepitik, nem szamit mennyibe kerul.
    Itt egy lista a jelenlegi egyenaramu halozatokrol, azert van mar nehany.
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_HVDC_projects
  • Tetsuo #114
    Igen, az abra egy es 3 fazist mutat, de az ilyenjelegu cikkeknel megszokhattuk a nagyolt, vagy nem is odaillo abrakat. Az siman elkepzelheto, hogy nem lesz kompatibilis a lakossagi halozattal, a monopol toltesek/tobb profit remenyeben, amit akar a biztonsaggal es a gyors toltessel is magyarazhatnak.
    A 4 fazis meg az eltero fesz olyan tulzo pelda volt, hogy ravilagitson, ezek a cegek barmire kepesek.. most, hogy ezzel nem ertesz egyet, ok, de a hsz-nek ez volt a jelentese, bátyja.
  • chuky123 #113
    Te meg a cikket nem olvastad öcsém. Még mielött leocsárolsz vkit olvasd el a cikket. Mielőtt Sanyicksot védenéd Ök azt firtatták hogy nem kompatibis az otthoni hálozattal ami persze marhaság mert ezt az autógyártók sem akar(hat)ják. Persze a spéci tőltőt meg kell venni amit ottoni hálózatra 1/3 fázisú 230/400V rá lehet kötni. Itt az áramerősség ami számit. Illetve a töltési sebesség. A "gyorstöltés" ami kb 1 óra 3 fázison történik. Normál töltés ami kb 4 óra pedig 1 fázison erre segit rá a napelem ami az ábrán is van.
  • lapaleves #112
    4 milis edzett üveg, a jégesőt is kibírja. pláne ha a normál nyeregtető síkjából ki is emelkedik, mert az lenne a hatékonyabb. a napkolikat is szokták kiemelni, hogy a téli napjárásnak kedvezzenek.

    "Szerinted a napelemes erőműhöz 25 évig nem kell nyúlni...? Naivitás a köbön..."

    te miről beszélsz? a töltésvezérlőről? tán 30 ezer forint, gyakorlatilag egy szabályozott step-down konverter meg pár relé és biztosíték. a melegedése nem számottevő, nagyon remélem, hogy 10+ évet kiszolgál. ezen kívül se "erőmű" nincsen, se a másik számomra ismeretlen "sok kis ruhadt drága biszbasz"-ról nem hallottam még napelemek kapcsán.

    ha helyben előállított egyenáramot használsz (gyak az autóakksi 12-14 voltját), akkor pont megspórolsz egy csomó biszbaszt, például a világításnál meg a számítógépnél. a notim dc adaptere kábé 10 alkatrész, ebből 1 led, egy tok meg egy alu hővezető. de pár notit közvetlen is hajthatsz (adapter nélkül, az akksiról), csak amióta gyulladnak a li-ion akksik ellenőrző chip van, nehéz kitrükközni. a világításnál dettó: a dc led driver megint csak 10 alkatrész, ugyanez az áramerősség ac driverben mondjuk 5-ször annyi, tele zanza kondikkal.

    ha nagyon messzire mész és sok befektethető pénzed van, akkor persze ki lehet hajtani a mosógépet is, és arra nyilván jobb a 220v, csak akkor +250 ezer a szinusz inverter. de ha nem a minimalista 12 voltban gondolkozol mint én, akkor a nagyobb rendszerek 48 voltosak. ahhoz már nem kéne combnyi kábel, "csak" dc motor. negyed millából csak kijönne egy a mosógépbe (meg egy dc kompresszor a hűtőbe). pláne, hogy a mosógépnél a felvett teljesítmény nagy része (40 foknál össz felvétel 1/3-a) a víz melegítésére szolgál, ami megint helyi napkollektor tematika.

    a 220v otthoni hálózat se sokkal jobb, legfeljebb életveszélyes. ha kiszámolod hova milyen vezetéked megy láthatod, hogy az összes nagyfogyasztónál van több % veszteséged a drauton. egy normálisan összerakott kisfesz gerincvezetékkel ugyanezt meg tudod csinálni, legfeljebb nincs minden sarokban konnektor a porszívónak, hanem azon a két-három helyen, ahová máshoz is mész a delejjel.

    nem a falu szélén épülő szélparkban látom a jövőt, mert akkor sose tanulja meg a paraszt, hogy spóroljon. de technikailag be lehetne táplálni a jelenlegi 220v hálózatba, amikor van. de töltheti az össes otthoni akksit / elektroautó-akksit is. nem hiszem, hogy nagyon elrugaszkodott ugyanolyan szabvány tömböket használni otthon és a kocsiban. akár a hibrid kocsi kis (bio/használtétolaj) dízelmotorja is tölthetné az akksitömböt, ha szorul a hurok.

    összességében 2 dolog játszik: napelem eur / Wp és akksi eur / Ah (ciklus).

    de a napelem nem minden. parabolatükörből mondhatni triviális egy kisméretű gőzgépet csinálni, ami kiemeli a vizet a fődbű' locsoláshó', és ami ciklikusan lehűl a kiemelt víz által. gyak fluidyne stirling, csak kicsit izmosabb kivitelben, mindenféle dinamikai bonyodalom nélkül.
  • Kara kán #111
    Én neked rég nem írok semmit, kisköcsög. Nem is értem, hogy miért olvasol el.