Hunter
Megkezdődött az első kereskedelmi űrkikötő építése
A projekt támogatói szerint az Új-Mexikóban épülő Spaceport America új fejezetet nyit az űrkutatás történetében. Az űrrepülőtér 18 hónap alatt készül el.
A hely a Virgin Galactic űrturista vállalkozása mellett több más, a kereskedelmi űriparágban érdekelt cégnek is otthont ad majd. A projekt támogatói szerint az Új-Mexikóban épülő Spaceport America új fejezetet nyit az űrkutatás történetében. "Elérkezett a jövő és már nem vagyunk messze egy új űrkorszaktól" - nyilatkozott Steve Landeene, a készülő létesítmény vezérigazgatója. "Nem csupán a magánűrhajósok feljuttatásáról szól ez az egész, hanem a költségek csökkentéséről, új gyógyszerek és a napenergia kutatásáról az űrben, valamint tudományos előrelépések egész soráról"
A földmunkák megkezdésének alkalmából az építkezés helyszínén tartott sajtótájékoztatón megszólalt Új-Mexikó állam kormányzója, Bill Richardson is, aki szerint "felemelő látni, ahogy a Spaceport America végre valósággá válik" - idézte szavait a BBC beszámolója.
Az építkezés eredményeként egy ultramodern terminál- és hangárépület fog kinőni a sivatagból, amit a Foster and Partners tervezett, beillesztve a létesítményt a kietlen sivatagi környezetbe, melyek falai megfelelő helyet biztosítanak a rakéta alapú repülőgépek, és az összes velük járó biztonsági kockázat számára. A létesítményhez egy 3000 méteres kifutópálya is társul, ami a világ legnagyobb repülőgépei fogadására is alkalmas lesz. Ha elkészült, a folyamatos űrrepüléseket célul kitűző Virgin Galactic rendezi be itt elsőként főhadiszállását, és alakítja ki az űrturista-járataihoz szükséges infrastruktúrát. Egyértelműen Richard Branson cége teszi ki majd az űrkikötő forgalmának nagy részét, bár a Spaceport America hangsúlyozza, hogy nem egyetlen cégre fognak támaszkodni.
A mostani eseményre összegyűltek számára egyfajta attrakcióként a Virgin Galactic WhiteKnightTwo repülőgépe tartott volna egy kis bemutatót, azonban a perzselő hőségben összeverődött több száz fős tömeg csalódottságára a hordozógépnek az utolsó pillanatokban műszaki probléma miatt vissza kellett fordulnia. Will Whitehorn, a Virgin Galactic elnöke azzal magyarázta az intézkedést, hogy mivel a repülőgép még mindig a tesztelési fázisban jár, ezért a biztonság mindennél előbbre sorolandó, még ha csak egy egészen kis probléma adódik is. Whitehorn hozzáfűzte, hogy a kereskedelmi repülések beindítására nincs fix határidejük, a fejlesztések azonban megfelelő ütemben haladnak. Korábban a repüléseket nem sokkal az űrkikötő birtokba vétele utánra prognosztizálták.
A WhiteKnight Two hivatalos bemutatója a júliusban Wisconsin államban tartandó Oshkosh légiparádén lesz, míg a SpaceShipTwo vitorlázási tesztje decemberben kezdődik. Ha minden terv szerint zajlik az első repülésre két éven belül sor kerül, ezen az úton a Virgin Galactic tulajdonosa, Sir Richard Branson és családja, valamit a gépet tervező Burt Rutan vesznek részt. Őket a jelenlegi várólista alapján közel háromszázan követik majd, akik hajlandók fejenként 200 000 dollárt fizetni a két órás repülésért, amiből körülbelül 6 percet töltenek a súlytalanság állapotában.
Az űrkikötő távol esik a nagyobb lakott településektől, ami a biztonság szempontjából mindenképpen előny. Az is Új-Mexikó mellett szólt, hogy itt évente átlagosan 350 napon várja kristálytiszta égbolt az űrutazókat, nem úgy, mint a NASA nagy űrkikötője, Cape Canaveral esetében, ahol az időjárás miatt gyakran el kell halasztani a kilövéseket. A Spaceport America szomszédságában fekszik a White Sands rakétakísérleti terület, így a légtér forgalmának korlátozása is megoldott. Új-Mexikó is örül a befektetésnek, ezzel ugyanis a repülés és űrrepülés terén amúgy sem tapasztalatlan állam egyértelműen a kereskedelmi űrszektor élvonalába kerülhet, ami számos más terület befektetéseit is magával húzna, hangsúlyozta Richardson.
A hely a Virgin Galactic űrturista vállalkozása mellett több más, a kereskedelmi űriparágban érdekelt cégnek is otthont ad majd. A projekt támogatói szerint az Új-Mexikóban épülő Spaceport America új fejezetet nyit az űrkutatás történetében. "Elérkezett a jövő és már nem vagyunk messze egy új űrkorszaktól" - nyilatkozott Steve Landeene, a készülő létesítmény vezérigazgatója. "Nem csupán a magánűrhajósok feljuttatásáról szól ez az egész, hanem a költségek csökkentéséről, új gyógyszerek és a napenergia kutatásáról az űrben, valamint tudományos előrelépések egész soráról"
A földmunkák megkezdésének alkalmából az építkezés helyszínén tartott sajtótájékoztatón megszólalt Új-Mexikó állam kormányzója, Bill Richardson is, aki szerint "felemelő látni, ahogy a Spaceport America végre valósággá válik" - idézte szavait a BBC beszámolója.
Az építkezés eredményeként egy ultramodern terminál- és hangárépület fog kinőni a sivatagból, amit a Foster and Partners tervezett, beillesztve a létesítményt a kietlen sivatagi környezetbe, melyek falai megfelelő helyet biztosítanak a rakéta alapú repülőgépek, és az összes velük járó biztonsági kockázat számára. A létesítményhez egy 3000 méteres kifutópálya is társul, ami a világ legnagyobb repülőgépei fogadására is alkalmas lesz. Ha elkészült, a folyamatos űrrepüléseket célul kitűző Virgin Galactic rendezi be itt elsőként főhadiszállását, és alakítja ki az űrturista-járataihoz szükséges infrastruktúrát. Egyértelműen Richard Branson cége teszi ki majd az űrkikötő forgalmának nagy részét, bár a Spaceport America hangsúlyozza, hogy nem egyetlen cégre fognak támaszkodni.
A mostani eseményre összegyűltek számára egyfajta attrakcióként a Virgin Galactic WhiteKnightTwo repülőgépe tartott volna egy kis bemutatót, azonban a perzselő hőségben összeverődött több száz fős tömeg csalódottságára a hordozógépnek az utolsó pillanatokban műszaki probléma miatt vissza kellett fordulnia. Will Whitehorn, a Virgin Galactic elnöke azzal magyarázta az intézkedést, hogy mivel a repülőgép még mindig a tesztelési fázisban jár, ezért a biztonság mindennél előbbre sorolandó, még ha csak egy egészen kis probléma adódik is. Whitehorn hozzáfűzte, hogy a kereskedelmi repülések beindítására nincs fix határidejük, a fejlesztések azonban megfelelő ütemben haladnak. Korábban a repüléseket nem sokkal az űrkikötő birtokba vétele utánra prognosztizálták.
A WhiteKnight Two hivatalos bemutatója a júliusban Wisconsin államban tartandó Oshkosh légiparádén lesz, míg a SpaceShipTwo vitorlázási tesztje decemberben kezdődik. Ha minden terv szerint zajlik az első repülésre két éven belül sor kerül, ezen az úton a Virgin Galactic tulajdonosa, Sir Richard Branson és családja, valamit a gépet tervező Burt Rutan vesznek részt. Őket a jelenlegi várólista alapján közel háromszázan követik majd, akik hajlandók fejenként 200 000 dollárt fizetni a két órás repülésért, amiből körülbelül 6 percet töltenek a súlytalanság állapotában.
Az űrkikötő távol esik a nagyobb lakott településektől, ami a biztonság szempontjából mindenképpen előny. Az is Új-Mexikó mellett szólt, hogy itt évente átlagosan 350 napon várja kristálytiszta égbolt az űrutazókat, nem úgy, mint a NASA nagy űrkikötője, Cape Canaveral esetében, ahol az időjárás miatt gyakran el kell halasztani a kilövéseket. A Spaceport America szomszédságában fekszik a White Sands rakétakísérleti terület, így a légtér forgalmának korlátozása is megoldott. Új-Mexikó is örül a befektetésnek, ezzel ugyanis a repülés és űrrepülés terén amúgy sem tapasztalatlan állam egyértelműen a kereskedelmi űrszektor élvonalába kerülhet, ami számos más terület befektetéseit is magával húzna, hangsúlyozta Richardson.