Hunter

Konzolok a tudomány szolgálatában

Hamarosan a tudományt is szolgálhatják a játékkonzolok, segédkezhetnek a földönkívüli élet, vagy éppen az Alzheimer-kór kezelésére irányuló kutatásokban, éghajlati előrejelzéseket végezhetnek velük, és tanulmányozhatják a gravitációs hullámokat.

A Sony Playstation3-ra nemrég megjelent szoftverfrissítés több mint 50.000 géptulajdonost toborzott össze egy gyógyászati kutatási projektben való részvételre. A Folding@home sikere meglepte a fejlesztőket, így hamarosan több tucat hasonló kezdeményezés jelenhet meg a konzolra. Ezek a projektek, ahogy az asztali PC-knél is, egy virtuális szuperszámítógépet hoznak létre a programhoz csatlakozó gépek felesleges számítási kapacitásából.

A Folding@home a kaliforniai Stanford Egyetem tudósainak érdeme, a projekt célja a különböző proteinek "hajtogatási" módjainak szimulálása, mellyel elvileg alaposabban megismerhetünk egyes betegségeket. A hajtogatást egy különleges fehérjecsoport végzi, ez hajtogatja össze a fehérjéket (protein folding) arra a végső formára, amely a nagyszámú lehetséges forma közül a funkció ellátására alkalmassá teszi az adott aminosav-összetételű molekulát, hogy magáról a kutatandó területről is szó essen.

Tavaly a Sony úgy döntött beszáll a kutatásba azzal, hogy kifejleszti a szoftver egy változatát az akkor még csak készülőben lévő, igen nagy teljesítményű Playstation 3 konzoljára. A munkálatokat a Sony Computer Entertainment America szakemberei végezték el, majd egy szoftverfrissítés keretében március 15-én közzé is tették.

Jelenleg a Folding@home-ban résztvevő PS3 gépek összteljesítménye 330 Teraflop körül mozog, ami jóval nagyobb mint a projekt 2000-re indulása óta összesereglett közel 2 millió személyi számítógép kombinált számítási teljesítménye, ezt ugyanis "mindössze" 276 Teraflopra becsülik.


Folding@home Playstation 3-mon

Ennek fényében nem csoda, hogy újabb és újabb, hasonló elven működő projekt kopogtat a Sony ajtaján. Ezek egyike a Berkeley Egyetemé, melynek vezetői szeretnék saját elosztott számítású platformjukat, a BOINC-ot (Berkeley Open Infrastructure for Network Computing) átültetni a Sony gépeire. A BOINC annak a David Andersonnak a nevéhez fűződik, aki a talán legismertebb elosztott számítású szoftvert, a földönkívüli intelligencia után kutató SETI@home-ot is megalkotta.

A PS3 központi processzorának köszönhetően körülbelül tízszeres teljesítménnyel rendelkezik, mint egy átlagos asztali számítógép, az igazi erejét azonban hét kiegészítő processzora adja, melyek a háromdimenziós játékok alapját adó fizikákat hivatottak szimulálni, ilyen többek közt a gravitáció. Pontosan ezt a fizikai szimulációt aknázza ki a Folding@home is.

A szoftver még nem képes a háttérben futni, a Sony azonban erősen fontolgatja, hogy átalakítja az alkalmazást, így a nem különösebben erőforrásigényes feladatok, mint a DVD nézés, zenehallgatás vagy internetezés közben is futhat a szoftver. Játék közben sajnos nem fogunk tudni hozzájárulni a tudomány előrehaladásához, ez ugyanis túl sok számítási erőt vesz el a géptől ahhoz, hogy hatékonyan fusson mindkét alkalmazás, viszont a PS3 grafikai adottságainak köszönhetően megtekinthetők az összehajtogatott fehérjék.

Hogy más konzolokon is megvalósulnak-e hasonló projektek, az még szigorúan a jövő titka. Anderson megpróbálta felvenni a kapcsolatot a Microsofttal is, azonban mint azt a Nature magazinnak elmondta, a tárgyalások nem vezettek sehova, tehát Xbox 360-on aligha találkozhatunk majd bármi hasonlóval.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #69
    A PS3 esetében tényleg nem csak egy konzolt kapsz. Ha valami nem jön össze az azért van, mert a Sony inkább elbénázza, mint tudatosan hátráltatja ha valami másra is használni akarod játékon kívül. Az azért sokat jelez, hogy a rendszerbe beilleszthető, és a Sony hajlandó is beilleszteni, egy ilyen dolgot.

    Az X360 egy ízig vérig konzol, és a M$ láthatólag tudatosan megtervezi és irányítja, hogy mire használd. Ebbe tökéletesen illeszkedik, hogy nem akarja, hogy olyanra használd, ami a PC konkurrenciájává tenné. A "kicsit nehézkesebb" az a gyakorlatiklag lehetetlent jelenti.
  • dez #68
    Na ja, de ha már megvan, akkor mehet, nem?
    Egyébként a PS3 már nem csak egy játékkonzol. (Végülis az x360 sem, csak ott kicsit nehézkesebb a dolog.)
  • BiroAndras #67
    "Te 24/7-ben játszol, hogy nem mehet más a gépen?"

    Nem erről van szó. Arról beszélek, hogy nem az alapján választom a JÁTÉK konzolomat, hogy mennyire alkalmas tudományos célokra.
  • NEXUS6 #66
    "Lásd cell+rsx a sávszélesség bottleneckkel,khmm :)"

    Hát az a 35GB/s az aztán tényleg egy hatalmas bottleneck!;)))
    asszem tudom mire gondolsz, felejtsd el!;)
  • IGAZIWILLIAMS #65
    "Az egyesített shader arch. jó dolog, de önmagában nem váltja meg a világot"
    De nem is kell megváltania a világot(amellett,hogy kiderült,ez a jövő útja a grafikus alegységeknél),az a lényeg,hogy jól megtervezett rendszer részeként dolgozik,nem kényszermegoldásokra kell szorítkozni. Lásd cell+rsx a sávszélesség bottleneckkel,khmm :)
  • dez #64
    Hanem? Milyen featúrában tud többet a Xenos? (Amit a Cell segítségével ne lehetne elintézni.)
  • Yv@n #63
    Talán mert nem teljesítmény összehasonlításként értette?
  • dez #62
    Az egyesített shader arch. jó dolog, de önmagában nem váltja meg a világot, és jelentősebb mértékben a vertex shadinget gyorsítja a dolog (mert az összes shader ezen dolgozhat egy időben, ha kell), mintsem a pixel shadinget, mert a nem egyesítettben a shaderegységek többsége is az utóbbit csinálja. Továbbá úgy tudom, a Xenos nem nem DX10 kompatibilis, ahhoz nem tud eleget, szóval inkább olyan "DX9,5". Pl. nem tud futtatni geometry shaderkódokat.

    Ez eDram mellett lévő logika elég kicsi, nem hiszem, hogy ő csinálná az AA-t és a HDR-t, inkább csak segít azt gyorsabban számolni a GPU-nak, szerintem.
  • IGAZIWILLIAMS #61
    Nem,februárban már volt RSX,a nyáron már csak a BR került az új devkitekbe...

    A xenosnál az egyesített shader arch. az igazi újítás(lsd már az Nvidia is alkalmazza a G80-nál) +meg persze az EDRAM és a hardweres 4xAA és HDR
  • dez #60
    Én úgy tudom az RSX is csak a nyáron készült el. Előtte a devkitben állítólag egy pc-s gpu volt, és nem lehetett pontosan tudni, mit v. milyen gyorsan fog tudni az RSX.

    A Xenosnál az igazán jó dolog a kiegészítő lapka, ami által kvázi ingyen mehet a 4xAA, és néhány egyszerűbb effekt.