Hunter

Utcákon az emberi PacMan

A jól ismert PacMan játék kilépett a képernyőkről Szingapúr utcáira egy úgynevezett "növelt valóság" technika segítségével, amit a Szingapúr Egyetem tudósai fejlesztettek ki.

Míg a virtuális valóság teljes mér­ték­ben egy számítógép által generált kör­nye­zet­be viszi a felhasználót, a nö­velt va­ló­ság kom­bi­nálja a valós és a virtuális ér­zé­ke­lési információkat, így alkotva meg a valódi világ egy digitálisan át­ala­kí­tott változatát. Az eredeti, 1980-ban kiadott játékban egy joystick se­gít­sé­gé­vel kell egy kis sárga karaktert irá­nyí­tani egy kétdimenziós la­bi­rin­tus­sze­rű há­ló­ban, me­lyen kis pontok van­nak elszórva, ami­ből minél többet fel kell falnunk, mi­köz­ben el kell kerülnünk az üldöző Szellemeket.

Az új játék, amit Emberi PacManre kereszteltek, egy háromdimenziós PacMan világot vetít a város utcáira és épületeire. A játékosok viselhető számítógépet, fejhallgatót és szemüveget magukra öltve lépnek be a játékba, majd kiválasztják, hogy melyik szereplőt kívánják játszani, a PacMant vagy az egyik Szellemet. A játékosok mozgását GPS vevőkkel és mozgásérzékelőkkel követik, melyek vezeték nélküli LAN-nal kapcsolódnak egy központi számítógéphez.


A szabályok megegyeznek az eredetivel, azonban az új játék egyesíti a valós és a virtuális elemeket. Például a megevendő golyók - melyek pontokat adnak a PacMannek - virtuálisan keletkeznek és a szemüvegen keresztül vetíti a számítógép a játékosok elé. Azonban vannak valódi, Bluetooth adóvevővel ellátott összegyűjtendő tárgyak is az utcákon. A játékban résztvevők egymás vállának megérintésével foghatják el a másikat, de kapcsolatot teremthetnek a játékon kívül állókkal is, akik figyelemmel kísérik a játék menetét, és üzeneteket küldhetnek terminálokon.

Az Emberi PacMant kifejlesztő Mixed Reality Lab munkatársai elmondták, hogy a projekt igen komoly célkitűzéssel rendelkezik. "Az Emberi PacMan komoly kutatásokon alapul, melyek az emberek és a fizikai világ egymásra hatását vizsgálják" - írja weboldalán Adrian Cheok, a projekt vezetője. A növelt valóság fő kihívása a virtuális és valós információk pontos összeillesztése, tette hozzá Andrei State, az Észak-Carolina Egyetem munkatársa. "A számítógépnek tudnia kell hol vagy, mit csinálsz, és mi történik a valós világban" - magyarázta a New Scientist magazinnak. "Alapvetően egy nagyon jó nyomkövető rendszerre van szükség."


A technika első alkalmazásai - igaz jóval kisebb arányokban - a gyógyászatban kaphatnak helyet. Számos kutatócsoport dolgozik már "növelt valóság" rendszereken, melyek a bonyolult műtéteket végző sebészeknek asszisztálhatnak, mondta State. A technika azonban a harcmezőkön is helyet találhat magának, ahol az információt a katonák szeme elé vetíthetik, akiket ugyancsak a technika alkalmazásával nyomon tudnak követni egy távoli főhadiszállásról.

Mindazonáltal a virtuális és valós elemeket ötvöző számítógépes játékok kezdenek egyre nagyobb teret nyerni. Egy japán táncjátékban a játékosoknak valódi táncmozdulatokat kell tenni egy érzékelőkkel ellátott szőnyegen, míg egy ausztrál egyetemi csapat a Doom játékot ültette át a növelt valóság technika alkalmazásával az egyetemi város területére.


Cheok azonban meg van győződve arról, hogy az ő játéka a legfejlettebb az eddigi próbálkozások közül. "Az Emberi PacMan úttörő szerepet képvisel egy olyan új játék formájában, ami a fizikumon, a mozgáson, a társadalmi kapcsolatokon és az általános számítástechnikán alapul" - fejtette ki. State egyetért abban, hogy a növelt valóság játékok hatalmas vonzerőt rejtenek magukban, hiszen a Counter Strike jellegű játékok rajongói is szívesen kipróbálják magukat egy igazi paintball csatában, a növelt valóság technika azonban jelentősen képes fokozni a játék élményét.

Letölthető videók

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #21
    "Azért kell mert nem létezik olyan eszköz amivel azt amit te mondtál meg lehetne oldani. Egy hagyományos kompozitálás, egy kamerával sokkal olcsóbb egyszerübben kivitelezhető."

    Dehogynem!
    Pl a vadászgépek sisakcélzói.
    A objektek képen történő pontos elhelyezéséhez meg mindenképpen szükséges a játékos fej kordinátáinak/pozíciójának pontos ismerete. Szerintem pl a a lenti képen a "yaw, pitch, meg roll" értékek pontosan ezt adják meg.

  • Tetsuo #20
    Japánban lehet h be tudják lőni.. de nálunk?
    A szemet pedig idővel tönkrevágja.
  • Alfa Of NS #19
    Ez poen :)
  • Jimmyke #18
    Remélem van jövője ennek (biztos hogy van).
    Szerintetek?
  • alicenorbie #17
    catnak nincs erre szüksége! ő simán jácchatná aknavetővel a péntbólt! :)
  • dikki*yysw #16
    Vúú, [email protected] elszabadult.

    Amúgy egy Resident Evilt kellett volna csinálniuk, a járókelőket zombivá változtatni. Bár félő, hogy túlzottan realisztikus program esetén sokan lángszórót és láncfűrészt ragadnának ^.^
  • Jimmyke #15
    Na még pár év és RPG-zhetünk, durva grafikával (TES: 4 ilyen szerkóban. húúúúúúúúú . Szemüveg + egy kis bot a kard helyére azt banzaii. )
  • zippofcy #14
    Én már semmin se lepődöm meg mióta Armstrong a Holdra lépett ... alig várom már a virtuális Carmageddont. A politikusok kapnak egy ilyen szemüveget-hátizsákot, én meg beülök az MR2esembe és hajrá! Amelyik túléli +10 milla prémiumot vehet fel a havi pármillás jövedelme mellé, és az összes hozzátartozóját is elhelyezheti különböző állami hivataloknál. Amelyik nem azt meg komposztálják. Én meg jót szórakozok ... végtére is a mi adónkból fizetik magukat, dógozzanak meg a pénzükér.
  • Shadow_THH #13
    "What good is a yellow marble,
    if you are unable to eat Mr PacMan?"
    "What is a purple ghost? How do you define a purple ghost?"
  • bld #12
    Akkor képzeld el azt a szituációt amikor egy gránátot dobsz a másik alát, a szám.gépes játékban az ellenfél a robbanástól messzire elrepül majd akár még pattan is a földön, viszont ezzel a technikával a robbanás virtuális a szereplők viszont reálisak így ha melletted felrobban egy gránát akkor legföljebb lemegy nullára az életerőd de attól még te ugyanúgy ott fogsz álli, sőt a tereptárgyakat sem tudod lerombolni a virtuális fegyvereddel, szerintem játékra nm való, viszont harctéren vagy mondjuk egy olyan helyen ahol nahéz tájékozódni mondjuk nagyobb kórházak, repülőterek, állomások esetleg bevásárlóközpontokon belül könnyítené meg a tájékozódást, majd valamikor ha már elég lesz egy jóval kisebb gép is és szemüvegre vetíti h hova is kell mennünk, vagy akár olyat is el tudok képzelni h nm kell idegenvezető egy utazásnál tehát hasonló a gps-hez csak jóval részletesebb