Hunter

Mi lesz az európai GPS-szel?

Megtorpant az amerikai GPS nagy riválisának kikiáltott európai műholdas navigációs rendszer, a Galileo fejlesztése, miután kérdések merültek fel a projekt jövedelmezőségével kapcsolatban a magánbefektetők körében - írja a Financial Times.

Jacques Barrot, az EU közlekedési biztosa a múlt hét végén jelentette be, hogy felvette nyolc, a Galileo rendszeren dolgozó céggel a kapcsolatot, megtudakolandó miért nem halad az űrprojekt, ami jelenleg már egy éves csúszásban van. Mint kiderült a cégek leálltak a munkálatokkal.

Az Unió attól tart, hogy Kína megelőz minket és hamarabb száll versenybe az amerikaiakkal, mint a nagy ambíciókkal indult európai rendszer. Az Unió közlekedési miniszterei a héten fogják szembesíteni a tényekkel Európa űriparának legnagyobb neveit, egyfajta ultimátumot intézve feléjük, nyilatkozott a lapnak egy francia diplomata.

A Galileon dolgozó, öt országot tömörítő konzorciumban olyan cégek kaptak helyet, mint az EADS, a francia Thales és Alcatel-Lucent, a brit Inmarsat, az olasz Finmeccanica, a spanyol Aena és Hispasat, valamint egy, a Deutsche Telekom által vezetett német cégcsoport.

A Galileo projekt műholdjai az eredeti tervek szerint 2010-ben foglalták volna el a helyüket, Barrot szóvivője szerint erre 2011-ig biztosan nem fog sor kerülni. Így is ez a legoptimistább jóslat, hiszen a tervezet folyamatos csúszásokkal küzd. Ezzel szemben egy pekingi bejelentés szerint a kínai Beidou rendszer 2008-ban már működőképes lesz Kína és szomszédos országai számára, idővel pedig az egész világra kiterjesztik szolgáltatását.

A Galileo konzorcium cégei addig nem kezdik újra a munkát, amíg garanciát nem kapnak arra, hogy az európai rendszer képes piacot szerezni a GPS-től. A cégek ugyanis kétlik, hogy képesek elegendő ügyfelet szerezni a Galileo számára az amerikai katonai rendszer ingyenes mellékágával szemben. "Minek áruljunk Pepsit, ha a Coca-Colát ingyen osztogatják?" - tette fel a kérdést az egyik vezető, aki szerint az EU kormányainak garantálniuk kellene, hogy a hatáskörük alá tartozó szolgálatok előfizetnek a rendszerre.


A konzorcium emellett szeretné megosztani az időközben a duplájára, 2 milliárd euróra emelkedett fejlesztési költséget. A konzorcium tagjai között mára olyannyira megromlott a viszony, hogy kénytelenek lesznek egy közös központi hivatalt létesíteni, vagy egy vezérigazgatót kinevezni. A britek szerint a történet vége az lesz, hogy az adófizetőknek kell kirántaniuk a Galileot a csávából. Lassan egy űrbeli Airbus sztori bontakozik ki előttünk, különösen hogy itt is szerepel az Airbus tulajdonosa, az EADS.

A Galileo - ha valaha elkészül - két jelet fog adni, egy ingyenest a nagyközönség részére. és egy fizetőset a kereskedelmi alkalmazások számára - pontosságát tekintve mindkettő felülmúlná a GPS-t. Brüsszel várja a rendszert, mivel nem szeretne a sötétben tapogatózni, ha az USA egy krízishelyzetben kikapcsolná műholdas navigációs rendszerét. A Galileo létfontosságú lenne Európa stratégiai függetlenségének megőrzéséhez.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • hellobello #39
    Szerintem nem is olyan rossz a Mio Moov Navigáció !
    A Moov az egyik legfejlettebbb navigációs program és 38 európai országot részletes térképpel támogat. :)
    Ez a legjobb !
  • Doktor Kotász #38
    "Hogyhogy mire, olyan fogyasztoi szokas statisztikakat csinalnak belole, hogy csak lesel. Aztan bejossz, mint uj ugyfel, a kek szemeddel es mar mindent tudnak elore amit szeretnenek, a nagy szamok torvenye ugye."

    Mondom, hogy pont leszarja a bank ezeket. Tudom, mert ott dolgozom. A nagy számok alapján történő elemzésnek egyetlen területen van jelentősége, és az a hitelbírálat. Ott meg maximum azt nézik, hogy a negyvenéves gépsoriösszeszerelők, akiknek eddig hitelt adtak, hány százaléka baszott fizetni? Ha túl sok, akkor, ha legközelebb egy negyvenéves gépsori összeszerelő kölcsön kér, akkor nem kap. De ott pont nem azt nézik, hogy vásárolt Gipsz Jakab a Smatchban vagy sem.
    A banknak az az üzlet, ha beteszed a pénzed lekötésre, amit másnak kölcsönként ki tud helyezni. A különböző szolgáltatásokért, mint utalás és kártyás vásárlás, kézpénzkiadás, meg elteszi a jutalékot. És ez nagy biznic. Nem is kurná el azzal, hogy illegálisan eladja az adatokat valami piackutató bandának, hogy azok megtudják, hogy a harmincéves nők, sok kozmetikumot vesznek. Egyrészt, mert azt tudják máshonnan is, meg az egy külön iparág a saját eszközeivel.
    Az meg még nem összeesküvés, ha észlelik, hogy sokat jársz külföldön, akkor ha betelefonálsz az ügyfélszolgálatra, vagy bemész a fiókba, az anyagodba bekerül, hogy a bankár, akivel kapcsolatba kerülsz, tukmáljon rád egy utazási biztosítást, hátha elütne a busz Tokyoba...
    Egyébként pedig a fizetési szokások pont levannak szarva. Senkinek nem program, hogy vadidegen emberek életét figyelgessék.
    Dr. Kotász
  • peetking #37
    szóval egykét dolgot tényleg tisztázni kéne azok agyában akik üldözési mániában szenvednek.

    lehet magyarázni de a GPS akkor is passzív. mindegyik műhold egy magasfrekvenciára modulált saját azonosító jelsorozatot ad (ez egyben az idő is) és még erre van rá modulálva egy alacsony sebességű( ha jól emlékszem 50bps ) jel ami navigációs adatokat tartalmaz ezek szükségesek a műhold pozíciójának kiszámításához. a vevő előállít egy jelet és ehez a jelhez képest mérhető a műholdak jelének időbeli eltérése. ez az idő*fénysebesség= műholdtól való távolság. kell 3 műhold így ha ismerünk három pontot és három távolságot akkor a sajátunk könnyen kiszámítható. további műholdakkal ez tovább pontosítható.

    ha eléggé ügyes vagy te is építhetsz készüléket mely képes venni a gps jeleket, max bámulod az szkópot de nem értesz belőle semmit :D

    amúgy egy ilyen kisteljesűtményű készülékek álltal leadott jelnem jut túl messzire. egy műhold kb egy villany körte teljesítményével ad. már igaz megkoptak az elektrodinamikai ismereteim de ha jól emlékszem magasabb frekvenciákhoz kisebb adóteljesítmény is elég h távolabbra jusson. de egy ilyen 100mW környékén dolgozó készüléknél ha teljes teljesítmény adásra menne el akkor is becsléseim szerint THz ekről (ha nem PHz ekről) beszélnénk... ezek meg egy kicsit megmosolyogtató adatok, meg ebben a tartományban már lassan fényről beszélünk... :P

  • Duncan Idaho #36
    Hello mindenki!

    Nem tudjátok hogy mien lesz a szolgáltatás minősége?
    Mert a GPS az pl erdőben egy nem vadiúj vevővel már nem is működik! :(

    Előre is köszi az infót.

  • alma2 #35
    Hogyhogy mire, olyan fogyasztoi szokas statisztikakat csinalnak belole, hogy csak lesel. Aztan bejossz, mint uj ugyfel, a kek szemeddel es mar mindent tudnak elore amit szeretnenek, a nagy szamok torvenye ugye.
    De legalabb meg ezerfele felhasznalasi terulete lehet/van.
    Persze nem feltetlen rossz dolgokra hasznaljak. Az uldozesi maniakusoknak ugyis tokmindegy :)
    De a te peldadat felhasznalva, hogy belelass, pl te a smatchben vasarolsz a fizetesed mondjuk 1000 Ft amit a havonta utalnak at neked, es a VIII. keruletben laksz.
    Jon az uj ugyfel aki a szinten ott lakik ahol te szinten 1000 Ft-ot keress, plusz ajandekba adnak neki egy smatch kartyat, maris megnyertek a bizalmat, noveltek az elegedettseget stb. Lehet, hogy a Bankoknal meg gyerekcipoben jar ez, nem tudom, de fontosabb dolog mint gondolnad.
    De meg koltened se kell, eleg ha megy ra a fizetesed es mar abbol eszmeletlen dolgokat ki lehet szurni.

  • Doktor Kotász #34
    "Amúgy már most is követnek. Szoktál bankkártyával fizetni? A bank pontosan tudja az útvonaladat. Tudja hogy melyik benzinkutaknál fizettél, melyik bevásárlóközpontban vásároltál, sőt azt is hogy mit. Autopályamatricát veszel."

    Mivel bankban dolgozom, tudom, hogy a bank pont leszarja, hogy hol és mit vásárolsz... Mit is kezdene azzal a haszontalan információval, hogy a smatchben vásároltál 5247 forintért a múlt pénteken?
    Dr. Kotász
  • eax #33
    "egyszer meg kéne mérni hogy mennyire passzív a GPS... már mindenféle mendemondákat hallottam."
    Nagyon. Kb. ugy mukodik, hogy adottak a pontosan ismert helyzetu muholdak, amik sugaroznak jeleket. Ezeket ellatjak egy timestamp-el (amit a muhold a rajta figyelo atomorabol szerez), igy amikor megkapod a jelet, tudod, hogy milyen tavol vagy a muholdtol. Ha 3 muholdrol veszel jelet, akkor mar terben meghatarozhato a helyzeted, plusz meg kell egy 4. jel az idoszinkron miatt (nalad ugyebar nincs atomora), tobb muholddal nyilvan pontosabb. Ez ennel passzivabb nem is lehetne.

    "Gondolj bele. Mész hazafelé. Feleségednek és kislányodnak megígérted hogy hazaérsz 7re mert szülinap van. Előtted a nyílegyenes út, zsaru, forgalom sehol, nem lépnél te is neki? Dehogynem."
    ... amde ekkor egy arnyekos kanyarban eszreveszed az eddig lathatatlanul megbujo tukorjeget, de mar tul keso, es szazharminccal csapodsz be a buszmegalloba, megolve 30 embert. Nem poenbol talaltak am ki a sebessegkorlatozast.

    "Már előttem vannak azok a vírusok, amik a fedélzeti számítógépet fertőzik meg, és veszik rá a kocsit, hogy ha kell, ha nem kell, telefonáljon, vagy jelentsen lopást."
    Jahat, kulturalt OS-t kell ra tenni, es megfizetni a sok grafikus mellett par biztonsagi szakembert is. Hany virus van pl. GHS Integrity-re?

    "A lopott autó követése mellett pedig tökéletesen követhetővé válnál te is. Totális kontroll.
    Amúgy már most is követnek. Szoktál bankkártyával fizetni? A bank pontosan tudja az útvonaladat. Tudja hogy melyik benzinkutaknál fizettél, melyik bevásárlóközpontban vásároltál, sőt azt is hogy mit. Autopályamatricát veszel. GPS nélkül is elég követhető már az ember. Sőt. Van mobilod? A szolgáltató pár m-re pontosan megmondja hogy hol vagy, melyik cella melyik részén."
    Szornyu. Szerinted az konkretan kit erdekel, hogy pl. en vagy te mikor merre jarok/jarsz? Amig nem csinalsz semmi olyat, amiert erdemes lenne radallni, addig miert tennek, ha meg mar erdemes, akkor mar vszg ott tartasz, hogy en lennek a legboldogabb, ha elkapnanak.
    Bankkartyaval meg nem ezert nem erdemes vasarolni, hanem mert a jelenlegi magneskartyas rendszer biztonsaga osszemerheto az altalanos iskolai szamtechszakkor klasszikus "floppyval induljon a gep" cimu programjaval.
  • BStage #32
    Ott a pont, ezt én is elnéztem.
    Persze a lényegen nem változtat.
  • NEXUS6 #31
    Egyrészt tényleg nem döntötték el 100%ban a már benne levő országok sem, hogy mit is akarnak az EU-tól és ekkor még egyik pillanatról a másikra elkezdték bővíteni. Németország az egyesítésbe majdnem belerokkant. Erre elsőkörben magukra húzták a Lengyeleket, Cseheket, Magyarokat majd 100 millió embert. Aztán most megint egy csomó országot.

    Ezekenek az országoknak a felzárkóztatására nincs pénz, csak arra jók, hogy piacot jelentsenek. És hivatalosan erre a hülyeségre még nincs program, illetve annyi hogy tessék elfogadni hogy a szegények nem fognak annyival sem gazdagodni, mint a gazdagok ergo a szakadék nőnifog.

    Ennek ellenére EU párti vagyok. Csak ugye alapvető kérdések nincsenek tisztázva. ehhez képest ez a műholdas rencer X-ed rangú dolog.
    Az Amcsikkal meg szerintem kár példálózni, ők nem 10 éve, hanem 300 éve egyesültek/szakadtak el az angoloktól.
  • PíszLávJuniti #30
    Ha jól tudom a Glonass is 24 műholdból álló rendszer lenne, de ők sem haladnak vele fényesen.
    "As of January 24, 2007, GLONASS availability in Russia was 50.8% and the global availability was 39.8%.[6] Meaning that at least 4 satellites are visible 39.8% of time everywhere on the Earth."

    A kínai Beidou-nak hívják, van egy régebbi, saját francia fejlesztés ez a DORIS ( belolvadt a Galileo-ba ?), az IRNSS pedig önálló indiai fejlesztés, ami ha igaz az oroszokéval egyeszült.