Hunter

A minósziak megelőzték Arkhimédeszt?

Minószi falfestményeken több, mint ezer évvel korábban megjelentek azok a geometriai alakzatok, melyeket a köztudatban Arkhimédesznek tulajdonítunk.

A festmények matematikai jegyei azt sugallják, hogy a késő bronzkori Minósz i.e. 1650 környékén sokkal előbbre járt a geometria ismeretében, mint azt eddig bárki feltételezte volna, állapította meg az Athéni Nemzeti Műszaki Egyetem kutató csoportja. A festményekre a jelenlegi Santorini, akkor Théra szigetén, az egykori minószi város, Akrotiri egyik épületének ásatása és restaurálása közben bukkantak rá. A városra egy vulkán kitörés mért végzetes csapást i.e. 1650 körül, viszont a vastag hamuréteg számos épületet és műtárgyat konzervált.

Eddig 10 épületet tártak fel, köztük egy szokatlanul nagy alapterületűt, ami az ősi rakpart közelében állt egykoron. Méretéből és terjedelmes falfestményeiből ítélve a Xeste 3 névre keresztelt építmény valamilyen középület lehetett, például egy templom, vagy valamilyen rituális ünnepségeknek otthont adó csarnok.

A festmények legszembetűnőbb jegyeit spirálok egy sorozata adja, melyek mindegyike megközelítőleg 32 centiméter átmérőjű és pöttyökkel díszített. A kutató csapat vezetője, Constantin Papaodysseus, számítógép tudós bebizonyította, hogy ezek az alakzatok szinte tökéletes arkhimédeszi spirálok.

Sok spirális alakzat fordul elő a természetben is, gondoljunk csak a csigaházra, Arkhimédesz spirálja azonban egyikre sem hasonlít. Két egymást követő íve közötti távolság állandó, azaz egy állandó szélességű csigavonalról van szó, ami a kutatók szerint nem létezik a természetben. Papaodysseus szerint ez a legkorábbi fejlett geometriai alakzat, amivel eddig találkoztak, a következő ismert alakzat nem kevesebb, mint 1300 évvel később bukkant fel.

Mivel azokból az időkből nincsenek ismert írásos emlékek, ezért a kutatók nem tudják, mennyire lehetett tudatos a geometria alkalmazása a minószi művészek munkájában. Elvileg a legrosszabb esetben is legalább kísérletezniük kellett a geometriai eszközökkel ahhoz, hogy megalkossák ezeket a festményeket. A spirálokat már évekkel ezelőtt észlelték a területen dolgozó régészek, azonban eddig mindenki úgy vélte, hogy azok szabad kézzel készültek. Papaodysseus elemzései azonban azt bizonyítják, hogy az ívek túl pontosak ehhez, általában legfeljebb egyharmad milliméterrel térnek el az egyszerű, ám annál szigorúbb matematikai formulától.

Papodysseus szerint sablonokkal érhették el ezt a pontosságot, melyek az elemzések szerint a könnyebb szállíthatóság és a festmények felvitele érdekében hat részre voltak darabolva, a kérdés csupán az, hogyan készültek maguk a sablonok.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • teddybear #28
    Fogalmam sincs hogy hogyan csinálták. Nem voltam ott.

    De a szakközépben a matektanárnőm krétával, szabadkézzel szabályosabb kört rajzolt, mint én a táblai körzővel.
  • katarzis #27
    naja ökis körülbelül ugy élték mindennapjaikat mint a ma embere.Kiváncsi vagyok 4000 éve a mai civilizáciobol mi fog fentmaradni mi bizonyul majd idötállónak,mit fognak gondolni erröl az idöszakrol pár ezer év mulva.
  • haxoror #26
    Az, hogy 10m-es 4000 év múlva is kivehető képek ma maximum közösségi épületekben vannak (egyébként nem csak ott de most nem ez a lényeg) nem számít semmit, mivel az ókor embere ugyan úgy mint a ma embere nem azért készített képeket hogy azok 4000 év múlva is láthatóak legyenek hanem hogy AKKOR ÉS NEKIK legyenek láthatóak, az ókori technika sajátja hogy az akkor létrehozott képek fennmaradhattak 4000 évig (mivel nem volt akkor még gyorsan sárguló papír így "jobbhíján" maradt a festék :) de ez nem jelenti feltétlen azt, hogy bármilyen fontosabb jelentőséggel bírhattak azok a képek illetve bírhatott a hely ahol később megtalálták őket.

    Ugyanannyi esély van rá hogy szimpla raktár volt csak az egész és egy unatkozó, de kreatív melós festette az egészet két hajókipakolás között hogy otthonosabbá tegye a munkahelyét.

    Utálom amikor az ókortudománnyal foglalkozók azt akarják a mai emberekkel elhitetni hogy az ókoriak ill őskoriak a nap 24 órájából 25-öt kultikus és vallási dolgokkal töltöttek és az életbenmaradásuk "csak úgy megtörtént" mivel arra már egy percük sem maradt a sok szertartás mellett.
  • dez #25
    4000 év múlva már eléggé meg lesznek sárgulva a plakátok... :)
    Hol vannak manapség 10m-es, 4000 év múlva is kivehető képek? Nagyobb közösségi helységekben. Na persze nem feltétlenül templomokban. De ugye 4000 évvel ezelőtt mi más is lehetett volna a nagy közösségi helység, mint templom... Namost ezt már nem én mondom, hanem ők. :P
  • haxoror #24
    Ennyi erővel a jövő régészei az összes mai autószerelő-műhelyt majd kinevezik utólag Aphrodité-szentélynek mivel a falak tele vannak meztelen nőket ábrázoló nyilván kultikus képekkel
  • haxoror #23
    Jah, nekem a kedvencem az "ismeretlen rendeltetésű kultikus tárgy"
    Most akkor ismeretlen rendeltetésű vagy kultikus?
  • messen #22
    Áve!

    Az lehet, de az elvet próbáltam lefesteni...

    Csürsz!
    Én
  • GodBadka #21
    Nem az a lényeg, hogy miért rajzolták, hanem hogyan szerkesztették meg. :)
  • dez #20
    De ha pl. túl egyoldalú lett volna a fejlődés, lehet, hogy azóta is önmagunkkal háborúznánk (mármint durvábban, mint most)...
    Állítólag a legendás kultúrákkal is ez végzett. Meg végülis az ismertekkel is. Ma is megelőzi a technikai fejlődés az érzelmit/erkölcsit/stb.
    Egyre inkább csak a mammutvállalatok profitszerzési törekvéseit szolgálja, az emberek látványos életszínvonalemelése helyett. Stb.
  • dez #19
    Egy raktárban ritkán vannak terjedelmes falfestmények. ;)