Hunter

Még mindig oltják Európa legnagyobb tüzét

Vasárnap délben robbanássorozat rázott meg egy Londontól északra fekvő olajtárolót, Európa valaha látott legnagyobb ipari tüzét idézve elő.

Hatalmas fekete füst szállt fel a Hemel Hempsteadben található Buncefield olajtárolóból. Az okokról senki sem tud biztosat, a rendőrség azonban kizárta a szándékosság lehetőségét. Az égbe nyúló lángok hője által magasba emelt füstfelhő a világűrből is látható, ami jelzi a tűz nagyságát. A létesítményt tápláló csővezetéket a robbanások után azonnal lezárták, a tűzoltók pedig 250 000 liter habot szállítottak a helyszínre, ami vízzel keverve egy vastag takarót eredményez, elzárva a tüzet az égéshez szükséges oxigéntől.


A fő problémát azonban a hab tartályok tetejére juttatása jelenti. A megyei tűzoltóparancsnok tegnapi sajtóközleményében közölte, megjósolhatatlan meddig tarthat a tűz. "Ez számunkra is feltérképezetlen terület" - mondta Roy Wilsher. "Ez a legnagyobb ilyen jellegű tűz, amivel valaha is dolgunk volt Angliában, illetve egész Európában."

Több mint 270 millió liter kerozint, gázolajat és benzint tároltak a létesítmény 20 tartályában, ezek több mint felét mára már sikerült eloltani. A Total és a Texaco közös tulajdonában levő tároló üzemanyagkészletét vonattal és csővezetékeken szállították a közeli repterekre, többek közt a Heathrow-ra. A robbanásokban 43 ember sérült meg, vasárnap éjszaka 36 családot telepítettek ki a körzetből, valamint 20 kilométeres távolságon belül az összes iskolában szünetet rendeltek el, az M1 autópályát pedig lezárták.


A lezárt M1

A gomolygó füst környezeti hatásait folyamatosan tanulmányozzák egy kutató repülőgép segítségével. Tegnap felmérték a füstfelhő sebességét és alakját, melyből a szakemberek meg tudják mondani terjedési irányát. Az előzetes adatok szerint a füst délnyugat felé, az óceán irányába sodródik, jelenleg azonban Dél-Angliát borítja, és már Londont is elérte. A legfrissebb műholdfelvételek szerint azonban a hatalmas felhő Franciaország irányába tart.


Műholdkép néhány órával a robbanás után, a sötét folt a füstfelhő

Ma a repülőgép a füstben levő gázokat és részecskéket elemzi ki. Elvileg korommal keveredve szén-monoxid, szén-dioxid, kén-dioxid és nitrogén-oxidok zúdulnak a tűzből a légkörbe, ami a tűz eloltása után sem fog azonnal megszűnni, az előrejelzések szerint ez több napot is igénybe vehet. A füst jelentős mennyiségű poliaromás szénhidrogént tartalmaz, a Brit Természeti és Környezeti Kutató Tanács szerint azonban nem érhet el olyan magas koncentrációt, ami súlyos környezeti hatásokkal járna.

A kutatók szerint alapvetően semmi olyat nem tartalmaz a felhő, ami már ne lenne a légkörben, illetve a mérete is túl kicsi ahhoz, hogy közvetlen hatást gyakoroljon a klímára. A szennyezőanyagok szétszórásában nagy segítséget nyújthatna a jó öreg angol eső, így azok nagyobb területen, kisebb koncentrációban oszolhatnak szét, az időjárás viszont a füstnek kedvez.


A London Eye kilátó látogatói szemlélik a közeledő füstöt

A füst elsősorban a már kialakult légúti problémákkal, például az asztmával küzdőket sújtja, komolyabb egészségkárosodást azonban csak akkor szenvedhet valaki, ha rendkívül hosszú időt tölt a füstben. A legnagyobb gondot jelenleg azonban még mindig a tűz eloltása, valamint a percenként 32 000 liter talajra hulló víz jelenti, ami felkavarhatja a régebbi szennyeződéseket. A tűzoltó hab, a víz és a kőolajszármazékok együttes hatása is káros lehet, különösen a terület ivóvízkészleteire nézve.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • noss #64
    tus-tus-tus-tus-tus-tus-tus-tus-tus-tus-tus-tus...
    (én meg segítek nekik eltusolni az ügyet)
    ugyanmár, nem történt semmmi srácok! ja hogy már nemcsak a vizen (olajszállító hajók balesete) szennyeznek aktívan az olajcégek? hádde naés. csak egy kicsivel lett felgyorsítva a totális elszennyeződöttség...

    azonkívül kíváncsi leszek a helyi lakosok szavára meg a helyi körny.védők véleményére, ha egyáltalán teret engednek nekik...
  • Don Vito #63
    váááá mit lehetne száguldozni azon a lezárt autópályán...
  • Tinman #62
    123456: Jeeez... ne a Rózsadombról beszéljetek pls. Nézzük más szempontból: Szerintetek hány ember él minimálbér körüli fizetésből, hány 8-100-ből és hány e felett. Elárulom, hogy többen SOKKAL többen élnek alatta mint felette. Az a melós amelyik meg ilyen fizuból él az nem, hogy 2.5-ön nem gondolkozik, de 1.6-on sem. Ne feltétlenül a BP-i "úri campből" induljatok ki. BP lakossága 1 millió körüli... vidéké a maradék. Vidéken a 80-90-100 alatti fizetés a jellemző és nem az a feletti.
    Természetesen nekem is van olyan ismerösöm aki 2.0-ás vagy a feletti autóval jár, de ilyenből van 2-3 míg ha csak a városrészt ahol lakom vizsgálom + az ismerettségi kört hát bizony van még pár Lada is meg Kispolszki is a sok Swift, Ford, Kia, Fiat mellett és ezek egyike sem éri el az 1500 ccm-t nem, hogy meghaladja.
    A 2.0-ás, 2.5-ös verdák erősen a középkategória legteteje.
    Nem akarok ezen vitázni keresek egy alapos felmérést, hogy mi ma az átlag hazánkban az a legbiztosabb :-)
  • Toncsi47 #61
    http://www.welovechallenges-honda.com/
  • 12346 #60
    simán átlag a 2 lityós moci. lessél csak körbe hány 2 vagy annál több literes járgány futkorászik az utcán. nekünk se volt jóideje 2 lityó alatti. legközelebbi rokonéknak detto. legjobb barátoméknak is per pill 2,5-e van.
    tényleg sok van:) az emberek meg simán nem kezdenek forgolódni egy 2 literes után. nagyobb után se igazán. egyre kevesebb dolgon lepődnek már meg az emberek:)
  • Tinman #59
    2.0-ás motor... na azért ez nem hogy nem az átlag, de "Még Európában is utánnafordulnak az ilyen" durva jószágoknak.

    Az !átlag! magyar autós 1.1-es-1.3-es motorral vásárol verdát (lsd Kalos (5.2 kívül, 6.4 vegyes), Swift (vegyes: 6.2, városon kívül 5.1 1.3-as motorral!!!), Punto (4.8 kívül, vegyes 5.7), Colt stb.)
    Ezek fogyasztása a kresz szabályok ismerete és betartása mellett 5-6 liter. Ez tény.
    Városban 7-8 körül. Persze padlógázzal fel lehet tornászni 10 fölé.
    De ezek az átlag autók... ennél lejebb már csak a Picanto, Alto, Seicento van melyek 1.1-es motorokkal (4.5 kívül, vegyesen 5-6 körül esznek). De talán még ezek is átlagosabb autók mint egy Honda CRV gyenge 2.0-ás mocival.
  • troc #58
    összekevertem a sorozatgyártás fogalmát a tömeggyártáséval. :)
    Ford Mustang 2005
    Városi fogyasztás 13.5
    Országúti fogyasztás 10.3
    http://totalcar.hu/adatok/adb/op=single&cat_id=30477

    Honda CR-V 2.0i ES
    fogyasztás
    (város / országút / átlag):
    11,7/7,7/9,1 l/100 km
    www.autostilus.hu/%3Fr%3D155+v%C3%A1rosi+terepj%C3%A1r%C3%B3+fogyaszt%C3%A1s&hl=hu

    A hibridautók piaca ma még csecsemő, rohamosan növekedni fog, de még a következő évtized elején is kuriózum lesz. (elektromos autó nincs sorozatgyártásban piacra, csak hibrid, ami robbanó + elektromtort használ.)
    A böhöm amcsi SUVoknál ez segítségével akarják elérni a 10 literes városi átlagot.

    "Egy mai normál átlagos autó 5-6 literrel elmegy 100-on." Még Európában is utánnafordulnak az ilyen szerény (és vélhetően igen pici jószágoknak).

    nem számít az 60 dolláros olajár egyébként, 2005-ben meglesz az usákoknál a napi átlag 20 millió hordó felhasználás, ami csúcs, ahogy a világ napi 82-83 milliója is az lesz.
    http://tozsdeliga.hu/?p=elemz_pw&id=6738&t=khir

  • BiroAndras #57
    ""egy részük már sorozatgyártásban van" - mikre gondolsz?"
    - Elektromos autók.
    - Különféle hibrid megoldások (pl. elektromos+dízel).
    - Üzemanyagcellás autók és buszok.

    http://tech-mobile.hu/termekek-auto.htm
    http://hibridauto.lap.hu/
    http://zoldtech.hu/rovatok/kornyezetbarat
    http://www.magyarhirlap.hu/cikk.php?cikk=99204
    http://www.origo.hu/auto/ujdonsag/20051012uzemanyagcellas.html

    ""A 60-as években az amcsi kocsik 4x annyit fogyasztottak, mint ma." - ezt kétlem."

    Nem tudom, hogy ma mennyi egy átlagos amerikai kocsi fogyasztása (biztos több, mint nálunk), de azt tudom, hogy az első olajválság előtt normális volt a 40 literes fogyasztás. Ma egy erősebb kocsi is elvan 10 literrel.
  • Nethyrrea #56
    ez kb olyan hogy "már úgyis itt az üvegházhatás, egy kis magyarország méretű mérgező füstfelhő már nem oszt nem szoroz"


    röhej...
  • Cat 02 #55
    valami kamion nem ?