Hunter
Újjáéleszthetők a zongora nagyjai
Jövő hónapban a zenerajongók a 20. század két legnagyobb zongoraművészét hallgathatják meg az egyesült államokbeli Raleigh-ben tartandó koncerten, a dolog egyik érdekessége, hogy mindkét művész már jó ideje halott.
Egy szoftvercég, a Zenph Studios megtalálta a módot a zenei felvételek valódi hangszereken játszott, élő koncertté varázsolására. A fejlesztők szerint a koncert tökéletes zenei hűséggel fogja visszaadni a zongoraművész eredeti előadását. A Zenph újjáélesztette a kanadai Glenn Gould 1955-ös Bach Goldberg variációinak karcos mono felvételét, valamint Alfred Cortot 1928-ban felvett Chopin prelűdjét. Corot 1962-ben, Gould 1982-ben halt meg.
A John Walker által vezetett cég áttörésként értékelt technikájának lényege, hogy a hangfelvételekből kinyert hangokat nagy felbontású MIDI-be konvertálják. Az alapelv nem hangzik különösebben bonyolultnak, azonban a tökéletes eredmény eléréséhez meg kellett küzdeniük a polifonikus átmásolás problémájával, azaz meg kellett különböztetni számos egyidejűleg játszott hangot. A kutatók már évek óta próbálkoznak ezzel, azonban a korábbi kísérletek legjobb esetben is 80-90 százalékát tudták a hangoknak azonosítani, melyből 10 százalék hiányzott, további 10 százalék pedig rossz lett.
A Zenph most azt állítja, hogy sikerült orvosolniuk a hiányosságokat, bár kereskedelmi okokra hivatkozva semmilyen részletet nem voltak hajlandók elárulni. Mindenesetre elég magabiztosak ahhoz, hogy egy koncert keretében egy Disklavier Pro zongorán - mely egyike azon kevés hangszereknek, ami képes felvenni és visszajátszani nagy felbontású MIDI fájlokat - felelevenítik Gould és Cortot munkáit. "Csupán az elmúlt néhány hétben kezdtünk kiváló eredményeket elérni" - mondta Walker, a Zenph Studios elnöke. "Az eredményül kapott hang tökéletes."
A Disklavier Pro 2000-ben egy 600 MHz-es Pentium III és 128 MB memória van
"A Zenph projektje kifejezetten érdekes" - mondta Anssi Klapuri, a finn Tampere Műszaki Egyetem munkatársa, a polifonikus másolás egyik legelismertebb szakértője. Walker sikeres múltra tekinthet vissza, a Zenph 2002-es megalapítása előtt ő volt a telefonhívásokat az interneten keresztül való átvitelre alkalmas VoIP rendszer elsőszámú fejlesztője.
Walker szerint a hangjegyek pontos időzítése szinte ugyanolyan fontos, mint a megfelelő hangok beazonosítása. A Zenph egyik ellenőrzési módszere a konverzió visszajátszása, majd hangfelvétel készítése a Disklavieren. A mérnökök ezután lejátsszák a zene egy sztereo változatát, az egyik csatornán az eredeti felvétel, míg a másikon a konverzió hallható. "Ha csupán néhány milliszekundumos eltérés is adódik, a fül azonnal észleli, hogy valami nem stimmel, ekkor egy enyhe visszhanghatás keletkezik" - magyarázta Walker.
A cég most a jazz óriás Art Tatum egy 1956-os magánrendezvényen felvett előadásának újjáélesztésén dolgozik. Számos felvétel van, amit soha nem adtak ki valamilyen hiba miatt, mint például a háttérzaj, vagy egy lehangolódott zongora. A Zenph reményei szerint a lemezcégek használni fogják az új technikát, hogy az ilyen jellegű anyagaikat kiadhassák, vagy a zajos felvélteket megtisztítsák.
Egy szoftvercég, a Zenph Studios megtalálta a módot a zenei felvételek valódi hangszereken játszott, élő koncertté varázsolására. A fejlesztők szerint a koncert tökéletes zenei hűséggel fogja visszaadni a zongoraművész eredeti előadását. A Zenph újjáélesztette a kanadai Glenn Gould 1955-ös Bach Goldberg variációinak karcos mono felvételét, valamint Alfred Cortot 1928-ban felvett Chopin prelűdjét. Corot 1962-ben, Gould 1982-ben halt meg.
A John Walker által vezetett cég áttörésként értékelt technikájának lényege, hogy a hangfelvételekből kinyert hangokat nagy felbontású MIDI-be konvertálják. Az alapelv nem hangzik különösebben bonyolultnak, azonban a tökéletes eredmény eléréséhez meg kellett küzdeniük a polifonikus átmásolás problémájával, azaz meg kellett különböztetni számos egyidejűleg játszott hangot. A kutatók már évek óta próbálkoznak ezzel, azonban a korábbi kísérletek legjobb esetben is 80-90 százalékát tudták a hangoknak azonosítani, melyből 10 százalék hiányzott, további 10 százalék pedig rossz lett.
A Zenph most azt állítja, hogy sikerült orvosolniuk a hiányosságokat, bár kereskedelmi okokra hivatkozva semmilyen részletet nem voltak hajlandók elárulni. Mindenesetre elég magabiztosak ahhoz, hogy egy koncert keretében egy Disklavier Pro zongorán - mely egyike azon kevés hangszereknek, ami képes felvenni és visszajátszani nagy felbontású MIDI fájlokat - felelevenítik Gould és Cortot munkáit. "Csupán az elmúlt néhány hétben kezdtünk kiváló eredményeket elérni" - mondta Walker, a Zenph Studios elnöke. "Az eredményül kapott hang tökéletes."
A Disklavier Pro 2000-ben egy 600 MHz-es Pentium III és 128 MB memória van
"A Zenph projektje kifejezetten érdekes" - mondta Anssi Klapuri, a finn Tampere Műszaki Egyetem munkatársa, a polifonikus másolás egyik legelismertebb szakértője. Walker sikeres múltra tekinthet vissza, a Zenph 2002-es megalapítása előtt ő volt a telefonhívásokat az interneten keresztül való átvitelre alkalmas VoIP rendszer elsőszámú fejlesztője.
Walker szerint a hangjegyek pontos időzítése szinte ugyanolyan fontos, mint a megfelelő hangok beazonosítása. A Zenph egyik ellenőrzési módszere a konverzió visszajátszása, majd hangfelvétel készítése a Disklavieren. A mérnökök ezután lejátsszák a zene egy sztereo változatát, az egyik csatornán az eredeti felvétel, míg a másikon a konverzió hallható. "Ha csupán néhány milliszekundumos eltérés is adódik, a fül azonnal észleli, hogy valami nem stimmel, ekkor egy enyhe visszhanghatás keletkezik" - magyarázta Walker.
A cég most a jazz óriás Art Tatum egy 1956-os magánrendezvényen felvett előadásának újjáélesztésén dolgozik. Számos felvétel van, amit soha nem adtak ki valamilyen hiba miatt, mint például a háttérzaj, vagy egy lehangolódott zongora. A Zenph reményei szerint a lemezcégek használni fogják az új technikát, hogy az ilyen jellegű anyagaikat kiadhassák, vagy a zajos felvélteket megtisztítsák.