A zord Quaoar meleg szívet rejt?

A Quaoar nevű objektumon végzett új megfigyelések arra utalnak, hogy a külső Naprendszer talán mégsem egy halott, fagyott égitestekkel teli temető.

A Quaoarról készített animáció
A tanulmány szerint a 2002 őszén felfedezett hatalmas objektum egykor "meleg" lehetett, ami alátámasztja azokat az elméleteket, mely szerint az olyan "bolygófolyamatok" mint a vulkanikusság, kialakulhat a Naptól egé­szen nagy távolságban levő objektumok esetében is. A Quaoar 1250 kilométer átmérőjével - nagyjából a Plútó fele - a leg­na­gyobb ismert Kuiper-öv objektum (KBO).

Ezek a jégből és kőzetekből álló testek a Naprendszer kialakulásának maradványai, melyek egy gyűrűt, a Kuiper-övet alkotják a Neptunusz pályáján túl. A tudósok eddig körülbelül 1000 KBO-t találtak, azonban összetételükről nagyon keveset tudnak, mivel túl messze vannak és halványak. Most a Hawaiiban található 8 méteres Subaru távcsővel végzett megfigyelések kristályos vízjég, és feltehetően ammónia jeleit tárták fel a Quaoarról visszaverődő napfényben.

A kristályos jég észlelése arra utal, hogy a Quaoart a Nap mellett valami más is melegíti, vagy melegítette, állítja David Jewitt, a Hawaii Egyetem munkatársa és Jane Luu, az MIT kutatója. Ők ketten fedezték fel az első KBO-t 1992-ben, illetve végezték el a fenti megfigyeléseket. Az alternatív hőforrás elmélete azért vetődött fel, mert a Nap a tőle igen távol keringő Quaoart legfeljebb -223 Celsius-fokra képes felmelegíteni, a vízmolekulák azonban csak -163 Celsius-fok felett képesek kristályokba rendeződni. Az ehhez szükséges hőenergia származhat magából a Quaoarból, vélik a kutatók.

A Plutó, a Quaoar, a Hold és a Föld összehasonlítása

Az elméletek szerint a 400 kilométernél nagyobb átmérőjű objektumoknak elegendő a hőjük az olyan kőzetek, mint az uránium radioaktív bomlásából, hogy belső folyamatokat hozzanak létre. A hő megolvaszthatja a Quaoar magjában levő jeget, az olvadt víz ezután a felszín irányába lövell és kristályos jég formájában újra megfagy. Mindez a Földön tapasztalhatóhoz hasonló vulkanikus folyamat lehet, ahol az olvadt kőzet magma formájában a felszínre folyik, majd megszilárdul. Az ammónia észlelése megerősítheti a vulkanikusság elvét. Az ammónia a világegyetem leghatékonyabb fagyállója, képes a jég -100 Celsius-fokon történő megolvasztására is.

A Quaoar pályája

A kristályos jég egy másik magyarázatát a mikrometeor becsapódások jelenthetik, melyek felszínre hozhatták az ősi kristályos jeget, ami négymilliárd évvel ezelőtt alakult ki, vagy a becsapódások elég hőt termeltek ahhoz, hogy a felszínen már létező "összekuszált" szerkezetű jeget kristályos szerkezetbe rendezze. David Stevenson, a Caltech bolygótudósa szerint ez utóbbi lehetőség elég valószínűtlen. "Azok a becsapódások, melyeknek elég energiájuk volt a jég felmelegítésére, valószínűleg kirobbantották volna a jeget az űrbe" - magyarázta. "A lényeg azonban az, hogy kezdünk egyre jobb képet kapni a KBO-król, melyek egészen váratlan dolgokat árulnak el felszíni folyamataikról."

• [HUN]PAStheLoD #13
    Lehet hogy van még egy csomó kisbolygó, ami nem csak "jég meg kő" ? Érdekes már ez az 1 is , de kiváncsi vagyok miket találnak majd később..
    jah, cifu jol irja, hogy megértsd a jelentőségét, nem árt ha van némi alapismereted
    mondok másik példát. Itt van mellettünk a Mars, bazi nagy bolygó, senki nem kétli. Elméletek szerint kihűlt a bolygó belső magja, megszünt a belső forgás, ami fenntartja a védőmezőt körülötte, és főleg ezért néz ki ugy ahogy most. Namost ha egy az évmilliók alatt kihűlt Marsnál nagyságrendekkel kisebb objektumot a Kuiper övben melegít valami belülről, akkor az nagyon fura.
  • [NST]Cifu #11
    Vulkanikus tevékenység valószínűleg.De nem értem mi olyan nagy dolog ebben.

Mert eddig úgy vélték, hogy eddig egy, a Naptól ilyen távolságra lévő KBO esetén ez kizárható. Ha valóban Vulkanikus tevékenységről van szó, akkor ez az elmélet megdőlt.

Valóban, de amíg nincs erre lehetőség, addig a rendelkezésre álló információkból kell dolgozni, és ez alapján kell eldönteni, hogy miket is érdemes vizsgálni a Naprendszerben. Csak gondold el, hogy van egy X összegből gazdálkodó űrkutatási szervezet, aki akar egy űrszondát indítani valahova, valamely égitesthez a naprendszerben. Melyikhez küldjék a szondát? Nyilván olyanhoz, amelynek alaposabb vizsgálata bizonyítékot adhat bizonyos elméletek megerősítésére, vagy éppen cáfolatára. Az ilyen döntésekhez viszont először ilyen kicsit "megfoghatattlan" tudásra is szükség van. Ez egy laikus számára tényleg nem nagy dolog, de a tudományos ismereteink szempontjából nagyon is az.

...de honnan tudják, hogy ott ammónia van?

Színképelemzés. Erről Itt olvashatsz tömören, és itt bővebben.
  • [NST]Cifu #10
    De miért pont a Föld Holdjának átmérője legyen az etalon? A Ganymedes (a Jupiter egyik holdja, mellesleg a legnagyobb ismert hold a naprendszerben a maga 5276km-es átmérőjével) nagyobb, mint a Merkur és a Plutó bolygók.
  • deep #9
    Teljesen félreértettetek!Nem fikázni akartam az tudósokat, távol álljon tőlem. Csak azt akartam kifejezni, milyen kis pontok is vagyunk, és hogy mennyire keveset tudunk mindenről, hogy a feltevéseinket mindig megdönti egy következő és egy következő.Természetesen ez így van jól, mert így fejlődünk. Végigolvastam, megértettem, hogy saját hőforrása van, de akkor is.Vulkanikus tevékenység valószínűleg.De nem értem mi olyan nagy dolog ebben.A saját szemével dolog is csak sematikus megközelítése volt a dolognak, úgy értem, hogy meg kell tapasztalni, közelebb kell menni, sokáig kell vizsgálni valamit, hogy kiismerjük. Ott az az 'animáció' a cikkben.Mit látni azon?Egy sárga kis pöttyöt.Persze akik felfedezték, biztos többet tudnak a dologról, mint én, de honnan tudják, hogy ott ammónia van?
  • HUmanEmber41st #8
    Legyen a Hold átmérője a bolygóméret alsó határának! Így a többit kisbolygónak neveznénk el. Amelyik meg a Sednánál is kisebb, megkaphatná az "aszteroid" megtisztelő nevet.
  • [NST]Cifu #7
    Felfedezés szempontjából továbbra is a 9.-dik. :))
  • MaDFoX #6
    Hmmmm... akkor most szegeny Pluto hanyadik bolygonk is? (ha mar neha KBO-k koze soroljak is)
    Mert a Quaoar jol "beeloz" neha (ezt nem is tudtam)...
    Persze lehet hogy nem is letezik... :PPP
  • [NST]Cifu #5
    Azok a "paprikajancsik" nélkül még mindig azt hinnéd, hogy lapos a Föld, valamint hogy a Föld a világegyetem középpontja, és minden körötte forog, beleértve a Napot is. Mert ugye ők nem tudnak semmit a világűrről... vagy inkább talán másvalaki szenved itt a tudás hiányától?

Egyetlen megdönthetetlen bizonyíték van minden dologra, ha az ember a saját szemével látja:)

Ezek alapján én kijelenthetem, hogy te nem is létezel, mivel nem látlak a saját szememmel?

Egyébként nem igazán tiszta az, hogy miért van olyan nagy jelentősége annak, hogy egy bolygó a naptól függetlenül valamelyest felmelegedett.

Elolvastad a cikket? Meg is értetted? Mert szerepel benne, hogy a Quaoar felszinét a Nap fénye csak -223 fokra "melegítené fel". Az, hogy (legalább) -163 fokos hőmérsékletre utaló dolgot észleltek azt jelenti, hogy belső hőforrása van a bolygónak. Korábbi elméletek szerint olyan messzire lévő égitesten ilyesmi nem lehet, minden Kuiper-övi égitest csak összefagyott jég és kő. Most úgytünik, hogy ezt az elméletet újra kell gondolni. Vagyis a világűr megismerésének puzzledarabkáinak egy apró kis részét már más szemmel látják, mint eddig.
  • snorbi #4
    És szerinted mit kellene csinálniuk? Hagyni az egészet a fenébe, "ehh, ehhez túl primitív az emberiség fejlettségi szintje!" felkiáltással???
    Csak azért, mert nem tudunk kimenni megfogdosni, attól még van mit kutatni rajta...