Hunter
Repülési engedélyt kaptak a Bigelow űrmodulok
Az amerikai kormány engedélyt adott a Bigelow Aerospace számára a felfújható modulok űrbe juttatására.
A Szövetségi Repülési Hivatal (FAA) Kereskedelmi Űrszállítási Felügyelete (AST) rakományengedélyt bocsátott ki a Bigelow Aerospace Genesis típusú felfújható moduljaira - melyek teljes nagyságukban háromszorosukra növelhetők és a Nautilus névre keresztelt űrlakóegység alkotóelemeiként funkcionálnak. A november 17-i hatályú FAA-AST engedély a teljes koncepcióra kiterjedő átvizsgálás eredményeként született meg, beleértve a kivitelezést, a felhasznált anyagokat, a hőpajzs technikát, az űrbeli felfújódási folyamat minden egyes pontját, valamint a teszt modul pályáról való visszavonását.
A Bigelow-féle felfújható űrállomás modellje
Ezek a modulok nem csupán a mikrogravitációs környezetben készült termékek fejlődését szolgálják, de a távolabbi jövőt tekintve lakóhelyet biztosítanak az űrturisták számára, és hasonló építmények kaphatnak helyet a Holdon és a Marson is.
"A Genesis a maga műfajában az első, ami megszerezte az FAA-AST engedélyt" - magyarázta Mike Gold, a Bigelow Aerospace jogtanácsosa a SPACE.com-nak, hozzátéve, hogy az engedélyezés precedens értékűnek minősíthető. Gold elmondta, hogy az engedély nem rakétafüggő és nincs lejárati ideje sem, bármely az FAA licenszével rendelkező szállítóeszköz az űrbe juttathatja a modulokat. "Ez egy kis lépés az FAA-AST részéről, de hatalmas ugrás a bigelow Aerospace számára" - összegzett Gold, köszönetét fejezve ki egyben a hivatalos szervnek abban a tevékenységében, mellyel lehetőséget biztosít a kisebb űrvállalkozásoknak is a kibontakozásban, és beengedi őket az űrtechnikák nagy szereplői közé.
Balra a Genesis Pathfinder - egészen bonyolult struktúrák is kialakíthatók
A jelenlegi tervek szerint a Genesis modulokat egy magán fejlesztésű rakéta, a Falcon V, a kaliforniai Space Exploration Technologies Corporation (SpaceX) még szintén nem repült Falcon 1-ének leszármazottja juttatná az űrbe. A Genesis prototípus a Falcon V első repülésén már a rakéta fedélzetén lenne, ami nagyjából egy év múlva, 2005 novemberében lenne esedékes. Emellett azonban 2006. áprilisában tervben van egy Genesis Pathfinder modul fellövése is egy silóból indítható Dnyepr rakétával az ISC Kozmotransszal, egy orosz-ukrán céggel kötött szerződés értelmében.
A felfújható űrállomás belsejének koncepciórajza
A hónap elején a Bigelow Aerospace lerántotta a leplet az 50 millió dolláros "Amerika Űrdíjáról" is, melynek szabályairól korábban már részletesen beszámoltunk. Az űrdíj szoros kapcsolatban áll a felfújható modulok hasznosításával. "Rengeteg érdeklődő keresett meg már minket a legkülönbözőbb területekről, a kisvállalkozói csoportoktól kezdve a nagyobb, tradicionális űrrepülési cégekig bezáróan " - mondta Gold.
A Szövetségi Repülési Hivatal (FAA) Kereskedelmi Űrszállítási Felügyelete (AST) rakományengedélyt bocsátott ki a Bigelow Aerospace Genesis típusú felfújható moduljaira - melyek teljes nagyságukban háromszorosukra növelhetők és a Nautilus névre keresztelt űrlakóegység alkotóelemeiként funkcionálnak. A november 17-i hatályú FAA-AST engedély a teljes koncepcióra kiterjedő átvizsgálás eredményeként született meg, beleértve a kivitelezést, a felhasznált anyagokat, a hőpajzs technikát, az űrbeli felfújódási folyamat minden egyes pontját, valamint a teszt modul pályáról való visszavonását.
A Bigelow-féle felfújható űrállomás modellje
Ezek a modulok nem csupán a mikrogravitációs környezetben készült termékek fejlődését szolgálják, de a távolabbi jövőt tekintve lakóhelyet biztosítanak az űrturisták számára, és hasonló építmények kaphatnak helyet a Holdon és a Marson is.
"A Genesis a maga műfajában az első, ami megszerezte az FAA-AST engedélyt" - magyarázta Mike Gold, a Bigelow Aerospace jogtanácsosa a SPACE.com-nak, hozzátéve, hogy az engedélyezés precedens értékűnek minősíthető. Gold elmondta, hogy az engedély nem rakétafüggő és nincs lejárati ideje sem, bármely az FAA licenszével rendelkező szállítóeszköz az űrbe juttathatja a modulokat. "Ez egy kis lépés az FAA-AST részéről, de hatalmas ugrás a bigelow Aerospace számára" - összegzett Gold, köszönetét fejezve ki egyben a hivatalos szervnek abban a tevékenységében, mellyel lehetőséget biztosít a kisebb űrvállalkozásoknak is a kibontakozásban, és beengedi őket az űrtechnikák nagy szereplői közé.
Balra a Genesis Pathfinder - egészen bonyolult struktúrák is kialakíthatók
A jelenlegi tervek szerint a Genesis modulokat egy magán fejlesztésű rakéta, a Falcon V, a kaliforniai Space Exploration Technologies Corporation (SpaceX) még szintén nem repült Falcon 1-ének leszármazottja juttatná az űrbe. A Genesis prototípus a Falcon V első repülésén már a rakéta fedélzetén lenne, ami nagyjából egy év múlva, 2005 novemberében lenne esedékes. Emellett azonban 2006. áprilisában tervben van egy Genesis Pathfinder modul fellövése is egy silóból indítható Dnyepr rakétával az ISC Kozmotransszal, egy orosz-ukrán céggel kötött szerződés értelmében.
A felfújható űrállomás belsejének koncepciórajza
A hónap elején a Bigelow Aerospace lerántotta a leplet az 50 millió dolláros "Amerika Űrdíjáról" is, melynek szabályairól korábban már részletesen beszámoltunk. Az űrdíj szoros kapcsolatban áll a felfújható modulok hasznosításával. "Rengeteg érdeklődő keresett meg már minket a legkülönbözőbb területekről, a kisvállalkozói csoportoktól kezdve a nagyobb, tradicionális űrrepülési cégekig bezáróan " - mondta Gold.