Hunter
Robotok szállták meg a csocsóasztalt
Az asztali foci, avagy csocsó szerelmeseinek nem kell többé a kocsmákban lézengve egy barát felbukkanására várni, ha kedvenc szórakozásuknak akarnak hódolni. Egy robot csocsóasztal legalább olyan jó játékot ígér, mint korábbi emberi kihívóink.
Ha valaki nem ismerné a játékot, akkor röviden összefoglalva a lényege annyi, hogy forgatható és jobbra-balra rángatható fémrudakra rögzített figurákkal gólt lőjünk az ellenfél kapujába. A robot technika segítségével az eddig szigorúan kétszemélyes játék egyszemélyessé tehető. Bernhard Nebel, a német Freiburg Egyetem munkatársa nagy forgatónyomatékú motorokhoz és egy elektronikus rendszerhez csatlakoztatta a csocsóasztal egyik csapatának rúdjait, ami állítólag elég jól szerepelt alkalmi játékostársai ellen. "A játékos kedvű emberek 85%-át sikerült legyőznie" - mondta Nebel.
Hogy az irányító rendszer nyomon tudja követni a golyót, a játéktér zöldre színezett áttetsző üvegből készült. Egy az üveg alatt elhelyezkedő kamera figyeli a golyó mozgását, másodpercenként 50 felvételt készítve, amit egy beépített számítógép felé továbbít. A számítógép intelligens szoftvere ezután kidolgozza a hatást, amit a figurákkal a golyóra lehet gyakorolni. A szoftverbe beprogramozták a golyó dinamikai adatait és ki tudja számítani, hogy vajon más figurák blokkolhatják-e a haladási irányát. Stratégiája mindig a lehető legközelebb juttatni a labdát az ellenfél kapujához.
Meglepetésre a szoftver akkor teljesít a legjobban, ha egyszerűen belebikázik a labdába, ezt a stratégiát gyakorta alkalmazzák a tapasztalatlan játékosok. Ebben az úgynevezett "reaktív" módban a robot átlagosan 36 másodpercenként talált be. Általános stratégiai megközelítését alkalmazva, miszerint a golyót mind előbbre terelgetve juttatja el a kapuig, átlagban 50 másodpercenként ért el találatot. "A pörgetés esetében kizárt, legfeljebb 360 fokban tudja elforgatni a rudat" - tette hozzá Nebel.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Nebel úgy véli, hogy a stratégiai szoftver fejlesztésével felülmúlható a reaktív mód teljesítménye. Társaival most azon dolgoznak, hogy a robot képes legyen megállítani a labdát és tovább passzolni, azaz egy olyan képességet akar elérni, ami nélkülözhetetlen a profi játékosok elleni győzelemhez. "A német asztali foci liga egy gyakorlott játékosának nem okoz gondot 10-1-re verni a gépet" - mondta Nebel. "Három-öt éven belül azonban a robot képes lesz legyőzni a világbajnokot is."
Az egyetem eladta a robot technika licencét egy játékgyártó cégnek, mely már dolgozik is egy olyan robot csocsóasztal fejlesztésén, ami elég masszív lesz a bárok és klubok közönségének. A játék jövőre jelenik meg, ára 20 000 euró körül várható.
Kapcsolódó letöltések:
1. videó
2. videó
3. videó
4. videó
Ha valaki nem ismerné a játékot, akkor röviden összefoglalva a lényege annyi, hogy forgatható és jobbra-balra rángatható fémrudakra rögzített figurákkal gólt lőjünk az ellenfél kapujába. A robot technika segítségével az eddig szigorúan kétszemélyes játék egyszemélyessé tehető. Bernhard Nebel, a német Freiburg Egyetem munkatársa nagy forgatónyomatékú motorokhoz és egy elektronikus rendszerhez csatlakoztatta a csocsóasztal egyik csapatának rúdjait, ami állítólag elég jól szerepelt alkalmi játékostársai ellen. "A játékos kedvű emberek 85%-át sikerült legyőznie" - mondta Nebel.
Hogy az irányító rendszer nyomon tudja követni a golyót, a játéktér zöldre színezett áttetsző üvegből készült. Egy az üveg alatt elhelyezkedő kamera figyeli a golyó mozgását, másodpercenként 50 felvételt készítve, amit egy beépített számítógép felé továbbít. A számítógép intelligens szoftvere ezután kidolgozza a hatást, amit a figurákkal a golyóra lehet gyakorolni. A szoftverbe beprogramozták a golyó dinamikai adatait és ki tudja számítani, hogy vajon más figurák blokkolhatják-e a haladási irányát. Stratégiája mindig a lehető legközelebb juttatni a labdát az ellenfél kapujához.
Meglepetésre a szoftver akkor teljesít a legjobban, ha egyszerűen belebikázik a labdába, ezt a stratégiát gyakorta alkalmazzák a tapasztalatlan játékosok. Ebben az úgynevezett "reaktív" módban a robot átlagosan 36 másodpercenként talált be. Általános stratégiai megközelítését alkalmazva, miszerint a golyót mind előbbre terelgetve juttatja el a kapuig, átlagban 50 másodpercenként ért el találatot. "A pörgetés esetében kizárt, legfeljebb 360 fokban tudja elforgatni a rudat" - tette hozzá Nebel.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Nebel úgy véli, hogy a stratégiai szoftver fejlesztésével felülmúlható a reaktív mód teljesítménye. Társaival most azon dolgoznak, hogy a robot képes legyen megállítani a labdát és tovább passzolni, azaz egy olyan képességet akar elérni, ami nélkülözhetetlen a profi játékosok elleni győzelemhez. "A német asztali foci liga egy gyakorlott játékosának nem okoz gondot 10-1-re verni a gépet" - mondta Nebel. "Három-öt éven belül azonban a robot képes lesz legyőzni a világbajnokot is."
Az egyetem eladta a robot technika licencét egy játékgyártó cégnek, mely már dolgozik is egy olyan robot csocsóasztal fejlesztésén, ami elég masszív lesz a bárok és klubok közönségének. A játék jövőre jelenik meg, ára 20 000 euró körül várható.
Kapcsolódó letöltések: