Hunter
John Carmack megkezdte űrjárműve tesztelését
Az Armadillo Aerospace rakétásai közelebb léptek a 10 milliós X-díj elnyeréséhez. Hétvégén a texasi csapat elvégezte a mérföldkőnek számító szabadesés-próbát, ami az X-díj versenykiírása szerint nélkülözhetetlen a személyszállító szuborbitális űrrepülők részvételéhez.
John Carmack, az Armadillo Aerospace vezetője nagy örömmel fogadta a teszt sikerét.
"Összességében a művelet jelentős siker volt, bemutatta, hogy a teljes jármű visszatérése remekül fog működni" - nyilatkozta később. Carmack, a csináld magad rakéta üzletág úttörőjének neve nem véletlenül cseng sokak számára ismerősen, mivel ugyan arról az emberről van szó, aki a Doom és Quake játékok mögött állt, azaz az id Software alapítójáról, aki most önmaga finanszírozza űrvállalkozását.
Helikopter emelte fel az Armadillo rakétáját
Az Armadillo egy kis kutató-fejlesztő csapat, akik számítógép vezérelt hidrogén peroxid rakéta járműveken dolgoznak, figyelmüket egy X-díj osztályú jármű kifejlesztésre összpontosítva. A most hétvégén lezajlott próbaúton a csapat 273 kilogrammnyi - az utasoknak megfelelő tömegű - homokzsákot szíjazott be a jármű kabin részébe. A gép hátsó részét szintén terhelték, ami a hajtóművek és a tartalék visszatérő rendszer plusztömegét szimulálta. Egy helikopter emelte a magasba a járművet, majd a leszálló terület felett elengedte.
Az ejtőernyős ereszkedés közben
"Mindannyian visszafojtott lélegzettel figyeltük, amint elkezd zuhanni, azonban a fékezőernyő azonnal felfújódott és megkezdte a főejtőernyő kupolájának kihúzását. Kilenc másodperc kellett az elengedéstől a teljes kupola felfúvódásig. A kinyíláskor keletkezett lökés jelentéktelen volt, alig érte el a 2 g-t" - mondta Carmack. A nagy magasságú repülésekhez az Armadillo mérnökei a főejtőernyő kioldásakor 320 km/h sebességre számítanak a stabilizáló fékezőernyő alkalmazásával. "Ekkor a kezdeti lökés jóval nagyobb lesz" -tette hozzá.
A földet érés utáni vizsgálatkor kiderült, hogy a jármű törékeny orrkúpja eldeformálódott, összességében azonban a gép épségben ért földet, a kabinban elhelyezett homokzsákok egyike sem repedt meg. Miután a jármű visszatért az Armadillo Aerospace kapuin belülre megkezdték teljes átvizsgálását.
Az orr kissé károsodott földet érés közben
"Valószínűleg a kész jármű első néhány repüléséhez ezt a kabint fogjuk használni, azonban belekezdünk egy második generációs utasfülke szerkezeti fejlesztésébe is, ami magába foglalja a leszállások okozta erőhatások ellentételezésének javítását, valamint hasznosítjuk a mostani kabinból szerzett tapasztalatainkat" - nyilatkozta Carmack. A gyorsulási adatok 10 g-s gyorsulási csúcsokat mutattak az ejtőernyős leszállás alatt. Ez több mint kétszerese annak, amit korábban az egyenesen eső tesztek során mértek. "Ez még mindig elfogadható, bár fel-le pattogni a kabinban igencsak kegyetlen utazás lenne" - mondta Carmack.
A jármű szerkezetének egyes pontjain való változtatás javíthatja a billegésből adódó hatásokat. Az ejtőernyőkupola változtatásait is fontolgatják, csökkentendő a gép ereszkedés során látott ingadozását, tették hozzá a mérnökök.
John Carmack, az Armadillo Aerospace vezetője nagy örömmel fogadta a teszt sikerét.
"Összességében a művelet jelentős siker volt, bemutatta, hogy a teljes jármű visszatérése remekül fog működni" - nyilatkozta később. Carmack, a csináld magad rakéta üzletág úttörőjének neve nem véletlenül cseng sokak számára ismerősen, mivel ugyan arról az emberről van szó, aki a Doom és Quake játékok mögött állt, azaz az id Software alapítójáról, aki most önmaga finanszírozza űrvállalkozását.
Helikopter emelte fel az Armadillo rakétáját
Az Armadillo egy kis kutató-fejlesztő csapat, akik számítógép vezérelt hidrogén peroxid rakéta járműveken dolgoznak, figyelmüket egy X-díj osztályú jármű kifejlesztésre összpontosítva. A most hétvégén lezajlott próbaúton a csapat 273 kilogrammnyi - az utasoknak megfelelő tömegű - homokzsákot szíjazott be a jármű kabin részébe. A gép hátsó részét szintén terhelték, ami a hajtóművek és a tartalék visszatérő rendszer plusztömegét szimulálta. Egy helikopter emelte a magasba a járművet, majd a leszálló terület felett elengedte.
Az ejtőernyős ereszkedés közben
"Mindannyian visszafojtott lélegzettel figyeltük, amint elkezd zuhanni, azonban a fékezőernyő azonnal felfújódott és megkezdte a főejtőernyő kupolájának kihúzását. Kilenc másodperc kellett az elengedéstől a teljes kupola felfúvódásig. A kinyíláskor keletkezett lökés jelentéktelen volt, alig érte el a 2 g-t" - mondta Carmack. A nagy magasságú repülésekhez az Armadillo mérnökei a főejtőernyő kioldásakor 320 km/h sebességre számítanak a stabilizáló fékezőernyő alkalmazásával. "Ekkor a kezdeti lökés jóval nagyobb lesz" -tette hozzá.
A földet érés utáni vizsgálatkor kiderült, hogy a jármű törékeny orrkúpja eldeformálódott, összességében azonban a gép épségben ért földet, a kabinban elhelyezett homokzsákok egyike sem repedt meg. Miután a jármű visszatért az Armadillo Aerospace kapuin belülre megkezdték teljes átvizsgálását.
Az orr kissé károsodott földet érés közben
"Valószínűleg a kész jármű első néhány repüléséhez ezt a kabint fogjuk használni, azonban belekezdünk egy második generációs utasfülke szerkezeti fejlesztésébe is, ami magába foglalja a leszállások okozta erőhatások ellentételezésének javítását, valamint hasznosítjuk a mostani kabinból szerzett tapasztalatainkat" - nyilatkozta Carmack. A gyorsulási adatok 10 g-s gyorsulási csúcsokat mutattak az ejtőernyős leszállás alatt. Ez több mint kétszerese annak, amit korábban az egyenesen eső tesztek során mértek. "Ez még mindig elfogadható, bár fel-le pattogni a kabinban igencsak kegyetlen utazás lenne" - mondta Carmack.
A jármű szerkezetének egyes pontjain való változtatás javíthatja a billegésből adódó hatásokat. Az ejtőernyőkupola változtatásait is fontolgatják, csökkentendő a gép ereszkedés során látott ingadozását, tették hozzá a mérnökök.