Hájas vegetáriánusok voltak a római gladiátorok

Hollywood izmoktól dagadó, délceg férfiakként ábrázolta őket, azonban osztrák antropológusok bizonyítékokat találtak, melyek arra utalnak, hogy a római gladiátorok kövér vegetáriánusok voltak, akik igen kevés hasonlóságot mutattak Russell Crowe-val.

A tudósok két különböző típusú gladiátor csontvázait tanulmányozták, a myrmillókét és retiariusokét, melyeket az ősi Ephesus mai helyén találtak, a török Selsuk közelében. "A közel 70 gladiátor csontjain elvégzett kísérletek látszólag azt bizonyítják, hogy főként árpát, babot és szárított gyümölcsöket ettek" - mondta Karl Grossschmidt, törvényszéki orvos, aki részt vett az osztrák régészeti intézet tanulmányában. "Ez az étrend - melyről említést tesz a római mondavilág is - elég szomorú, azonban rengeteg erőt adott a gladiátoroknak, még ha kövérré tette is őket" - magyarázta Grossschmidt, a bécsi történeti és embriológiai intézet munkatársa.

Russel Crowe, jelenet a Gladiátorból - valójában hájasak voltak

Az osztrák régész-antropológus az elemi mikroelemzés módszerére támaszkodott, ami lehetővé teszi a tudósoknak, hogy megállapítsák milyen volt élete során egy ember táplálkozása. A vizsgálatok során megállapították az ephesusi csontvázakból vett csontmintákban található sejtek kémiai koncentrációját, és ebből már levezethető mennyi húst, halat, gabonát és gyümölcsöt tartalmazott a római harcoló gépek étrendje. Egy húsban és gyümölcsben kiegyensúlyozott étrend egyforma cink és stroncium mennyiséget hagy a sejtekben, míg a főként vegetáriánus étrend magas stroncium szintet eredményez, fejtegette Grossschmidt. "A csontsűrűség esetükben a szokásosnál magasabb volt, összehasonlítva például a modern atlétákéval" - mondta Fabian Kanz, a Bécsi Egyetem analitikus kémia tanszékének tudósa.

A tesztsorozat lehetővé tette a tudósoknak egy újabb mítosz szétoszlatását, mely szerint szíjas szandálban léptek volna az aréna porondjára. "A csont sűrűsége különösen magas a lábból vett mintákban, ami arra enged következtetni, hogy a gladiátorok mezítláb küzdöttek a homokban" - tette hozzá Kanz. Véleménye szerint, mivel a gladiátorok igen minimális fegyverzettel harcoltak, feltehetően "zsírrétegeket növesztettek létfontosságú szerveik védelme érdekében ellenfeleik vágásai ellen".

Retiarius egy ókori mozaikon

Az ősi Rómában a klasszikus gladiátor harcban általában egy karddal, sisakkal és kerek pajzzsal felszerelt myrmillo állt szemben egy könnyű páncélzatot viselő retiariussal, aki hálót és tőrt használt, vagy egy samnittal, aki szemellenzőt valamint egy a jobb kezét védő bőrtokot viselt. A gladiátorok főként rabszolgák voltak, akik azért jelentkeztek a harcra, mert néha a győztest jutalomként felszabadították, vagy szegény rómaiak, akik pénzért álltak ki az arénákba.

Az osztrák tudósok további teszteket fognak végezni, azonban ha kezdeti felfedezéseik megerősítést nyernek az olyan filmekben halhatatlanná vált idealizált férfialakok, mint a "Spartacus", melyben a fiatal Kirk Douglas játszott, vagy a Crowe nevéhez kötődő "Gladiátor" hiteltelenné válnak. "Úgy tűnik a gladiátorok megpróbáltak némi súlyt felszedni az összecsapások előtt" - összegzett Kanz. "Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem végeztek volna kemény munkát a súlyfelesleg elvesztése érdekében, miután kiléptek a küzdőtérről."

Az Ephesus a legértékesebb régészeti lelőhely Törökországban. A várost görögök alapították, azonban a rómaiak tették ázsiai tartományuk fővárosává és a birodalom egyik leggazdagabb városává.