Felfedezték, hogyan terjed a rák

Egy tudományos áttörésnek köszönhetően tisztábbá vált a rák terjedésének mikéntje. Brit tudósok felfedezték hogy a kulcs protein molekula - melyet Src-nek hívnak - segít meglazítani a tumort körülvevő szöveteket, megnyitva az utat a ráksejtek számára, hogy szétterjedjenek a testben.

A glasgow-i Beatson Intézet felfedezése új gyógyszereket eredményezhet, melyek meggátolják ezt a folyamatot és megelőzik a rák terjedését. Az Src volt a legelső molekula, amit összefüggésbe hoztak a rák kialakulásával, különösen a bélrák esetében. Mindazonáltal eddig senki sem tudta pontosan mit is csinál.

Az egészséges szövetek sejtjeit számos molekula köti össze melyek úgy működnek, mint egy épület köré felvont állványzat. A rák kialakulása során az állványzat leomlik, a szövetek meglazulnak és rendezetlenné válnak. Az Src úgy tűnik kulcs szerepet játszik ebben a folyamatban. Ez a molekula létfontosságú az egészséges szövetek rugalmasságának védelmezésében és a további növekedés számára a hely biztosításában. A rák kialakulása alatt azonban túl aktívvá válik és elkezdi roncsolni a szövet normális szerkezetét.

"Egészen biztosak voltunk abban, hogy az Src fontos szerepet játszik a bélrákban, de ezen szerep pontos természetének kibogozása sok időt vett igénybe" - mondta a kutatás vezetője, Margaret Frame professzor. "Rájöttünk, hogy a molekula számos különböző kémiai jelet vezérel, melyek sokféleképpen befolyásolják a sejteket" - mondta. "Olyan gyógyszerek előállítása, melyek elfogják ezeket e jeleket, rendkívül fontosak lehetnek a rák terjedésének megelőzésében" -összegzett.

Frame professzor és kollégái felfedezték, hogy az Src olyan utasításokat is képes kiküldeni, ami eltávolítja az úgy nevezett E-cadherint a sejtek felszínéről. Az E-cadherin létfontosságú összetevője a sejteket összetartó "állványzatnak", e nélkül a szövet szerkezete összeomlik. "A rák terjedésének megismerése segíthet a folyamat blokkolását szolgáló gyógyszerek kifejlesztésében" - mondta Frame. "Ha be tudnánk börtönözni a ráksejteket az eredeti tumorba, az sokkal nagyobb esélyt adna a sebészeknek a teljes eltávolításhoz."

Ha korán észre veszik, a bélrák gyógyítható, mivel a sejtek többsége a tumorban marad. Idővel azonban a sejtek eltávolodnak a tumortól a véráramban, így egyre kevesebb esélyt hagyva a gyógyulásra.