SG.hu

Repülőgép-helikopter hibridet mutatott be az Airbus

A Racer helikopterként tud felszállni és olyan gyorsan repül, mint egy repülőgép. Arra tervezték, hogy lerövidítse a vészhelyzeti dolgozók repülési idejét.

Az Airbus által Racernek nevezett masinának olyan szárnyai vannak, mint egy repülőgépnek, előrefelé néző rotorjai, valamint felső helikopterlapátjai. Egyetlen működő bemutató modellje készült el, amelyet ma mutattak be Marseille-ben 13 különböző európai országból érkezett 40 partner számára. "Megnézhették a Racert repülés közben, majd statikus bemutatóban" - mondta Laurence Petiard, az Airbus Helicopters kommunikációs vezetője. A masina áprilisban repült először. A több mint 400 km/h utazósebességre optimalizált Racer demonstrátor célja, hogy a sebesség, a költséghatékonyság és a küldetések teljesíthetősége közötti legjobb kompromisszumot érje el.

"Vannak olyan küldetések, ahol a zónába való lehető leggyorsabb bejutás létfontosságú. Gyakran beszélünk ilyenkor az 'arany óráról'" - mondta Bruno Even, az Airbus Helicopters vezérigazgatója, utalva arra a legkritikusabbnak tartott időablakra, amikor az embereknek sürgős orvosi ellátásra van szükségük.

A projekt vezetője, Julien Guitton szerint az embereket érdekli a nagy sebesség, de nem negatív környezeti hatások árán. "A Racer célja nem az, hogy a lehető leggyorsabban menjen, hanem az, hogy megfelelő áron kínáljon fokozott operatív képességeket olyan küldetésekhez, ahol a sebesség valóban előnyös lehet" - foglalta össze Julien Guitton. "Amikor megkérdezzük a végfelhasználókat, hogy érdekli-e őket a nagy sebesség, a válasz mindig az, hogy "igen, de". Guitton szerint a szimulációk azt mutatják, hogy a Racer megfelel a Clean Sky 2 követelményeinek. Az Európai Unió Clean Sky 2 programja az alacsonyabb károsanyag-kibocsátású légi közlekedés fejlesztését ösztönzi, és célja, hogy Európa légi közlekedési ipara globálisan versenyképes maradjon. A cél az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás 20 százalékkal való csökkentése az azonos tömegű hagyományos repülőgépekhez képest.


A Racer egyedülálló felépítése helikopterrotort kombinál merevszárnnyal és légcsavarokkal, és egy olyan robotpilótával, amely tudja, hogyan lehet a legtöbbet kihozni ebből a kombinációból. "Az Eco-Mode rendszer, amelyet a DGAC (Francia Polgári Repülési Hatóság) és számos más partner támogatásával fejlesztettünk ki, alapvető szerepet játszik az elvárt teljesítmény elérésében" - hangsúlyozza Julien Guitton. "Ez azt jelenti, hogy a két hajtómű közül az egyik csak készenlétben van az utazórepülés során, és szükség esetén indul csak be. A repülőgép valamivel lassabban repül, mintha mindkét hajtómű működne, de még mindig gyorsabb, mint egy hagyományos helikopter."

A szárny a teljes felhajtóerő 40%-át biztosítja, ezzel leveszi a terhelést a rotorról, csökkentve a dinamikus terhelést és a rezgéseket. A Racer emiatt ráadásul kényelmesebbnek ígérkezik, mint egy hagyományos helikopter. A fékszárnyak a szárny hátulsó élén vannak, ez hozzájárul az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztáshoz. "A rotorok közötti teljesítményelosztás módosításával irányítható a repülőgép, és teljesen példátlanul alacsony zajszint érhető el." További előnyök is várhatóak, például a hosszabb karbantartási intervallumok. "A hosszú működési ciklusokat biztosító műszaki megoldások validálásának képessége a program egyik fő kihívása" - magyarázta Julien Guitton.

Az Airbusnak nem ez az első hibrid tesztrepülőgépe, 2010-ben készült el az X3 Concept., de a leghíresebb ilyen masina a Boeing V-22 Osprey, amely billenőrotorokat használ a nagyobb repülési sebesség eléréséhez. Vannak függőlegesen fel- és leszálló (VTOL) repülőgépek is, amelyeket már évek óta fejlesztenek, de még mindig nem hozták el a nekünk ígért repülő taxis jövőt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #5
    újra feltalálták a kereket...
  • mortep #4
    A koncepció ill. a felépítés az örök vita tárgya. A billenőrotoros gépek bonyolultabbak ezért magasabbak a fenntartási költségei és nagyobb a helyigényük. A vonó- vagy tolórotoros helikopterek furák de mégiscsak egyszerűbbek és ez a tény költséghatékonysági szempontból rengeteget nyom a latba.
    Utoljára szerkesztette: mortep, 2024.05.31. 08:55:12
  • kvp #3
    Szerintem a jo megoldas a Bell X22-es elrendezese lenne.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_X-22

    4 rotor, stabilan tudott repulni, ugyanugy mint a mai 4 rotoros dronok, de mivel be tudta forgatni a rotorokat vizszintesbe, ezert kepes volt normal 4 propelleres repulogepkent is repulni. A meghajtasrol 2 gazturbina gondoskodott, amik meg valamennyi plusz toloerot is kepesek voltak biztositani vizszintes repules kozben.

    Mai technologiaval ez gyarthato lenne ket turbogeneratorral (APU-val), elektromos hajtaslanccal es 4 db bldc elektromos motorral) Nem ertem miert akarjak ujra es ujra feltalalni a tiltrotoros gepeket ahelyet, hogy a bevalt megoldast gyartanak.
  • NEXUS6 #2
    Ez a gép pláne rosszabb/bonyolultabb koncepció, mint pl a billenőrotoros Bell V–280 Valor, amely már gyak elfogadásra került az amcsi fegyveres erőknél. Amely ráadásul egyszerűbb, mint a korábbi V-22, amely az elfordítható hajtóművével, összecsukható szárnyával, és sajnos ebből a bonyolultságból is kifolyólag nem szeplőtlen baleseti statisztikájával rendelkezik.

    Az utóbbihoz hasonló koncepció még az Augusta Westland AW609 Leonardo, hogy szintén egy európai projektet említsünk, de az is koncepciójában letisztultabb, mint ez az izé.
  • Supra-III #1
    Szerintem az osprey egy lényegesen jobb elképzelés - nem kell egész úton cipelni a repülés közben csak felesleges súlyt képző nagy rotort és a hajtóművet, valamint a vezérlés is egyszerűbb...
    Ráadásul abból lehetne 4 rotorost csinálni, ami akár elmehetne három hajtóművel is, ha valami baj van.