Gyurkity Péter
Levegőben a Sikorsky új támadó helikoptere
A Raider a tolólégcsavaros kialakítás révén a nagy sebességre helyezi a hangsúlyt.
A napokban adta hírül az amerikai Sikorsky cég, hogy Florida államban első alkalommal emelkedett a levegőbe új fejlesztésük, az S-97 Raider, amely az amerikai hadsereg korosodó helikoptereit hivatott leváltani, teljes mértékben saját forrásokra támaszkodva, előzetes tendereztetés és megrendelések nélkül.
A Raider támadó és szállító feladatokat is elláthat, hiszen saját fegyverzete mellett hat katonát is a kívánt helyszínre szállíthat. A nagy sebesség és a reményeik szerint kiváló manőverezési képesség legalább ilyen fontos, hiszen egyes példányok kutató-mentő szerepkörben is bevethetők lennének, bár egyelőre az alap szempontokat vették csak figyelembe, tekintettel arra, hogy ez volt a fejlesztés első repülése. Összesen 97 lépésben vizsgálták a helikopter jellemzőit és teljesítményét, a pilóták pedig rendkívül pozitívan nyilatkoztak, kiemelve, hogy a valós körülmények között is a szimulátorral megegyező módon teljesített a gép, mi több, a szokásos késleltetett reakció sincs jelen, ami irányítás közben a vadászgépekhez hasonló élményt nyújt.
A jó manőverezhetőséget a koaxiális rotorelrendezés, az ígért nagy végsebességet pedig egy változtatható állásszögű tolólégcsavar biztosítaná, bár ebben a behúzható futók is segítenek majd. A cég állítása szerint a Raider elérheti a 400 kilométeres óránkénti sebességet, ezzel megfelelő módon ötvözi a helyből történő felszállást és a gyors utazást lehetővé tévő légi járművek jellemzőit, bár az egy órán át tartó első teszt során csigalassúsággal repültek, hiszen itt az egyéb szempontok kiértékelésén volt a hangsúly. Érdemes megemlíteni, hogy a jelenleg használt, 2600 lóerős General Electric YT706 helyett a végleges változatban egy újabb, még erősebb hajtómű dolgozna.
A cég abban reménykedik, hogy a gép már jelen állapotában is betöltheti a fegyveres felderítő szerepkört, ezzel kiválthatná a jelenleg használt OH-58 Kiowa Scout típust, míg a katonák szállításának lehetőségével számos egyéb feladatkört is elláthatna majd, így egy nagyobb kivitelben akár a szintén általuk gyártott Blackhawk helikoptereket is lecserélhetné.
A napokban adta hírül az amerikai Sikorsky cég, hogy Florida államban első alkalommal emelkedett a levegőbe új fejlesztésük, az S-97 Raider, amely az amerikai hadsereg korosodó helikoptereit hivatott leváltani, teljes mértékben saját forrásokra támaszkodva, előzetes tendereztetés és megrendelések nélkül.
A Raider támadó és szállító feladatokat is elláthat, hiszen saját fegyverzete mellett hat katonát is a kívánt helyszínre szállíthat. A nagy sebesség és a reményeik szerint kiváló manőverezési képesség legalább ilyen fontos, hiszen egyes példányok kutató-mentő szerepkörben is bevethetők lennének, bár egyelőre az alap szempontokat vették csak figyelembe, tekintettel arra, hogy ez volt a fejlesztés első repülése. Összesen 97 lépésben vizsgálták a helikopter jellemzőit és teljesítményét, a pilóták pedig rendkívül pozitívan nyilatkoztak, kiemelve, hogy a valós körülmények között is a szimulátorral megegyező módon teljesített a gép, mi több, a szokásos késleltetett reakció sincs jelen, ami irányítás közben a vadászgépekhez hasonló élményt nyújt.
A jó manőverezhetőséget a koaxiális rotorelrendezés, az ígért nagy végsebességet pedig egy változtatható állásszögű tolólégcsavar biztosítaná, bár ebben a behúzható futók is segítenek majd. A cég állítása szerint a Raider elérheti a 400 kilométeres óránkénti sebességet, ezzel megfelelő módon ötvözi a helyből történő felszállást és a gyors utazást lehetővé tévő légi járművek jellemzőit, bár az egy órán át tartó első teszt során csigalassúsággal repültek, hiszen itt az egyéb szempontok kiértékelésén volt a hangsúly. Érdemes megemlíteni, hogy a jelenleg használt, 2600 lóerős General Electric YT706 helyett a végleges változatban egy újabb, még erősebb hajtómű dolgozna.
A cég abban reménykedik, hogy a gép már jelen állapotában is betöltheti a fegyveres felderítő szerepkört, ezzel kiválthatná a jelenleg használt OH-58 Kiowa Scout típust, míg a katonák szállításának lehetőségével számos egyéb feladatkört is elláthatna majd, így egy nagyobb kivitelben akár a szintén általuk gyártott Blackhawk helikoptereket is lecserélhetné.