Gyurkity Péter

Levegőben a Sikorsky új támadó helikoptere 

A Raider a tolólégcsavaros kialakítás révén a nagy sebességre helyezi a hangsúlyt.

A napokban adta hírül az amerikai Sikorsky cég, hogy Florida államban első alkalommal emelkedett a levegőbe új fejlesztésük, az S-97 Raider, amely az amerikai hadsereg korosodó helikoptereit hivatott leváltani, teljes mértékben saját forrásokra támaszkodva, előzetes tendereztetés és megrendelések nélkül.

A Raider támadó és szállító feladatokat is elláthat, hiszen saját fegyverzete mellett hat katonát is a kívánt helyszínre szállíthat. A nagy sebesség és a reményeik szerint kiváló manőverezési képesség legalább ilyen fontos, hiszen egyes példányok kutató-mentő szerepkörben is bevethetők lennének, bár egyelőre az alap szempontokat vették csak figyelembe, tekintettel arra, hogy ez volt a fejlesztés első repülése. Összesen 97 lépésben vizsgálták a helikopter jellemzőit és teljesítményét, a pilóták pedig rendkívül pozitívan nyilatkoztak, kiemelve, hogy a valós körülmények között is a szimulátorral megegyező módon teljesített a gép, mi több, a szokásos késleltetett reakció sincs jelen, ami irányítás közben a vadászgépekhez hasonló élményt nyújt.


A jó manőverezhetőséget a koaxiális rotorelrendezés, az ígért nagy végsebességet pedig egy változtatható állásszögű tolólégcsavar biztosítaná, bár ebben a behúzható futók is segítenek majd. A cég állítása szerint a Raider elérheti a 400 kilométeres óránkénti sebességet, ezzel megfelelő módon ötvözi a helyből történő felszállást és a gyors utazást lehetővé tévő légi járművek jellemzőit, bár az egy órán át tartó első teszt során csigalassúsággal repültek, hiszen itt az egyéb szempontok kiértékelésén volt a hangsúly. Érdemes megemlíteni, hogy a jelenleg használt, 2600 lóerős General Electric YT706 helyett a végleges változatban egy újabb, még erősebb hajtómű dolgozna.

A cég abban reménykedik, hogy a gép már jelen állapotában is betöltheti a fegyveres felderítő szerepkört, ezzel kiválthatná a jelenleg használt OH-58 Kiowa Scout típust, míg a katonák szállításának lehetőségével számos egyéb feladatkört is elláthatna majd, így egy nagyobb kivitelben akár a szintén általuk gyártott Blackhawk helikoptereket is lecserélhetné.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • molnibalage83 #30
    Kb. Ahol belefutottam eddig a tagba mindenhol csak trollkodott..
  • UUUU #29
    Hát persze, kreténségeket beír ide valaki, mert egyértelműen nincs fingja se arról, amit beír csak olvasott valamit, valahol és jönnek a kispajtik, hogy mentsük fel, te vagy a hibás, mert elmondtad, mert a stílusod ejnyebejnye az nem megfelelelő. Utána meg fellengzősen szakmai felsőbbrendűséggel jön a másik nagyokos és leírja, hogy igaza van és menj moss szélvedőt. :)
    Ráadásúl én még csak nem is irtam olyan hangnemben, ahogy más tette, de ha a "Kérlek inkább ne, akarj láthatóan butaságokat irkálni." frusztál téged, akkor legközelebb majd keményebben fogalmazok. Vagy majd én is csinálok egy új nicket, hogy helyeseljek magamnak.

    Nem, én nem állítottam, hogy a Kossuthba jártam, azt írtam menjen és tanulja meg ott.
    És bizony én nem állítottam, hogy idióta, hanem, hogy butaságokat ir, mert az hagyján, hogy laikus, de legalább ne okoskodna arról, amihez nem ért.
    És hogy jön ide pár pajti felmenteni és a hülyeségét erősíteni amit leirt, meg ugyanúgy blöd kijelentése lesz maximum csak becsaphatják önmagukat, hogy milyen okos dolgot irtak le a témáról, pedig nem...
  • fonak #28
    Kiegészítés: mondjuk az viszont engem is zavarni szokott érdeklődő laikusként is, amikor az újságírók használnak abszolút téves, a szaknyelvnek nem megfelelő kifejezéseket pl. indexes újságírózseni még el is magyarázza a cikkében, hogy a tank az nem ugyanaz, mint a harckocsi, mert az egyik lánctalpas a másik gumikerekes. :)
  • fonak #27
    Igaz, nem volt precíz, vizsgán biztosan megbuktatnák a pontatlan szóhasználatért, de szerintem mindenki értette, hogy érti, csak te kezdtél hepciáskodni itt, mint valami troll. (Szeretik ám mindenhol az ilyen mindenbe belekötözködőket, ahogy a nyelvtannácikat is.) Lehetne normális stílusban is kijavítani másokat.
    Az ilyenek semmihez nem tesznek hozzá semmit, csak arcolnak, mert anno elvégezték mondjuk a Kossuthot, és esetleg dolgoztak/dolgoznak is a szakmában. Ha nem terminológiai apróságokba kötnének bele és főleg nem olyan stílusban, hogy "te egy idióta vagy fiam, mert nem kanyarfúrónak nevezted a körvinklit". :) Az ilyen azért kis frusztáltságra, kompenzációs kényszerre mutat.
    Nem egészen ide tartozik, de egyszer valahol máskor egy állítása szerint szakmabeli egyébként megfellebbezhetetlenül közölte, hogy a turbofan hajtómű az magyarul csőlégcsavaros, és ő dolgozott a szakmában és mindenki így hívja. :) Na, mindenki döntse el maga, hogy így van-e, szerintem nem, de ha van is aki így nevezi, téves, mivel a csőlégcsavar nem egészen ezt jelenti (angolul ducted fan). Az illető akkor nyilván egy idióta, aki semmi mást sem tudhat jól a témában, igaz?
    Utoljára szerkesztette: fonak, 2015.06.04. 11:00:42
  • UUUU #26
    Tényleg nektek azt tanította, hogy a lapátsebesség redukálódik nullára a másik oldalt? Vagy olvasni azt nem tudsz? "Az egyik oldalon a forgószárny vége 900-zal megy a másikon meg zéroval." Tehát a lapát sebesség egyenlő a légsebességgel vagy a megszűnő felhajtóerővel? Mielött elkezdesz, ahogy te irtad hepciáskodni, kezdj el olvasni is megtanulni. De helyeselhet a kis barátod is, aki már képen látott helikoptert, miközben ilyen ordas baromságokat suttog a világra, mint hozzáértő, de fogadom pár szón, amit a neten látott, kb lővése sincs az egészről.
  • molnibalage83 #25
    Ámen.
  • teddybear #24
    Remélem csak az a dolgod a karbantartás során, hogy lemosd az üvegeket kívülről, és esetleg szigorú felügyelet mellett cipelheted a kevésbé kényes alkatrészeket. mondjuk a gumit a kerékre.

    Mielőtt megint hepciáskodni kezdesz, jobb ha tudod, én pont a Kossuthban érettségiztem, és elsőben Badovszky tanár úr repülési alapismeretek órán pontosan ezt tanította a helikopterek aerodinamikájáról. Úgyhogy amit ide írtál akkora nagyképű duma, amit csak egy hozzá nem értő tud csak elsütni.

    Mellesleg ez csak elemi fizika, így mindenképpen igaz. NEXUS6 nagyon is helyesen írja le a mozgó rotor aerodinamikai problémáit. Éppen ezért alkalmazzák a szerkezetileg bonyolultabb koaxiális rotor elrendezést, mert bár a hagyományos egyszerű rotor ugyan könnyebb, de ezzel fele átmérővel lehet ugyanakkora felhatóerőt elérni.
    És ha fele olyan hosszú a rotor, akkor ugyanakkora fordulatszám mellett, fele a kerületi sebesség a végén. Azaz, gyorsabban repülhet a helikopter előre, nem kell a rotorvégnek a szuperszonikus profitkialakítás, nem fog rázni nagy sebességnél.
  • fonak #23
    Konkrétan mi volt a hülyeség ebben a hozzászólásában?
  • UUUU #22
    Kérlek inkább ne, akarj láthatóan butaságokat irkálni. Inkább iratkozz be estire a csepeli Kossuth Lajos iskolába majd kitanitanak a valóságról. Sajnos a börgöndi helikopteres egység megszünt, ahol a Kamovoknál elleshetnéd a technikát, de igy a koaksziális rotoros gépek fizikai jellemzőit, ott élőben már nem tudod tanulmányozni.

    Ui: Egy helikopter kiszolgáló személyzeti tag.
  • molnibalage83 #21
    Félelmetesen buta komment. Egyébként azt a "csodatankot" ugyanic kockára szeleteli a légcsapás, mint bármelyik másikat... A másik fele, hogy a T-14 azért készült, hogy végre legyen valami, ami alulról súrolja képességek terén a Leo2A5 vagy az utáni harckocsikat. Attól, hogy a koncepciója kicsit más a T-14-nek a jelek szerint rohadtul nem egy "gamechanger" valami.

    A heli bemutatásának meg semmi köze ehhez. Mindkét cucc fejlesztése évekig tart, véletlenül egymáshoz közeli volt a kettő bemutatása.