SG.hu
Két év múlva repülő taxikat akar látni a brit kormány
Az első repülő taxi 2026-ra szállhat fel az Egyesült Királyságban, és két évvel később rendszeres látványossággá válhat az égbolton. Szakértők szerint azonban mindezek előtt olyan akadályokat kell leküzdeni, mint az infrastruktúra hiánya és a közvélemény általi elutasítottság.
A repülőgépiparral közösen kidolgozott cselekvési tervet készített a brit kormány "Future of Flight" (A repülés jövője) néven. A 24 oldalas anyag a drónok és az újszerű elektromos repülőgépek elképzelt útitervét részletezi, és bemutatja, hogy az egykor a sci-fi birodalmába tartozó technológia hogyan alakíthatja át az égboltot. A tanulmány becslése szerint a dróntechnológia az évtized végére 45 milliárd fonttal növelheti az Egyesült Királyság gazdaságát. A kormány 2026-ra tervezi az első pilóta által vezetett repülő taxi repülését, 2028-ra pedig rendszeres járatokat vizionál. 2027-ben rendszeres drónszállítást képzelnek el, 2030-ra pedig úgy vélik, hogy pilóta nélküli, autonóm repülő taxik fognak repülni, amelyek átalakítják az emberek és az áruk szállítását.
A pilóta nélküli drónok felhasználási területei között szerepel az orvosi ellátmány szállítása, a postai küldemények vidéki területeken történő kézbesítése és a menekülő bűnözők felkutatása. A brit közlekedési minisztérium azt is tervezi, hogy a drónok a látótávolságon túl is repülhetnek - ami azt jelenti, hogy a drónt irányító személy nem látja a drónt a levegőben.
Craig Roberts, a PwC tanácsadó cég drónokért felelős vezetője szerint a repülő taxik levegőbe emelkedésének legnagyobb akadálya az infrastruktúra és a közvélemény megítélése. Tavaly társszerzője volt egy jelentésnek, amelyet a kormányzat együttműködésével készítettek a témában, és amely a technológia életképességéről szólt. "Kihívás, de lehetséges" - mondja a 2026-os célról. Roberts úgy véli, hogy a technológia hatékony felhasználása a "nagyobb távolságokra, nagyobb kihasználtságú esetekben" történhet meg. A kormány jelentése példaként említi, hogy Liverpoolból Leedsbe 26 perc alatt lehet elrepülni. "Kezdetben talán inkább a helikopterek helyettesítésére szolgálna" - mondja, mielőtt a kereslet lassan elterjedne a lakosság szélesebb körében.
A kényelmet a szélesebb közönség számára is be kellene bizonyítani a biztonsági átvizsgálás technológiai fejlődésével. A PwC jelentése egy olyan forgatókönyvvel számol, amelyben a légtaxi állomáshoz való megérkezéstől a felszállásig 10 perc telik el, ami jelenleg sci-fi, tekintve, hogy egy hagyományos repülőtéren való átjutás mennyi időt vesz igénybe. "Az iparág tudja, hogy ez probléma, és tudja, hogy meg kell oldani. De vannak erre technológiai megoldások" - mondja Roberts.
Számos különböző modell létezik, de a legtöbb repülő taxi úgy néz ki, mint egy futurisztikus helikopter, és általában körülbelül öt ember szállítására alkalmas. Ezek a járművek az úgynevezett "eVTOL-ok" családjába tartoznak, ami az elektromos függőlegesen fel- és leszálló repülőgépek rövidítése. Valószínű, hogy a kezdetben kizárólag ilyen repülőgépek fognak működni, kiváltva a jelenleg helikopterekkel végzett drága utazásokat. "Sokáig hátráltatták a folyamatot az új technológia tanúsításának akadályai" - mondja Dr. Nadjim Horri, a Leicesteri Egyetem repülőgép-irányítással foglalkozó oktatója. Szerinte azonban ez kezd megváltozni, mivel a szabályozás kezd felzárkózni a technológiai fejlődéshez ezen a területen. Hozzáteszi, hogy a lakosság bizalmára is szükség lenne az új technológia elfogadásához, de szerinte 2026 reális cél a repülő taxik a levegőbe emelkedésére.
A javaslatok új infrastrukturális fejlesztéseket igényelnének az Egyesült Királyságban, például "minirepülőtereket" a drónok számára. A koncepció működőképességének bizonyítékaként 2022-ben négy hétre létrehoztak egy mini repülőteret egy parkolóban Coventry belvárosának közelében. A projekt mögött álló Urban Air Port nevű cég a légitaxik jövőjét a jelenlegi közlekedési módok kiegészítőjeként, nem pedig helyettesítőjeként látja. Andrea Wu vezérigazgató szerint a közlekedési csomópontoknak a városközpontokban kellene lenniük, de az Egyesült Királyságban eddig "nem történt elegendő beruházás az infrastruktúrába". Azt a javaslatot, hogy a repülő taxik 2028-ra rendszeres látványossággá váljanak, "ambiciózus ütemtervnek" nevezi, tekintettel arra, hogy a fel- és leszálláshoz szükséges helyeket még ki kell kialakítani. "De az egész iparág egyetért abban, hogy mindezt papírra kell vetni ahhoz, hogy előre lehessen haladni" - monta Wu a mai bejelentésről.
A két évvel ezelőtti bemutató óta nem építettek vagy próbáltak ki további minirepülőteret. A kormány terve szerint azonban az első vertiport (függőleges járművek számára kialakított repülőtér) még idén üzembe áll. A brit légiközlekedési hatóság, a Civil Aviation Authority jelenleg a meglévő repülőtereken létesítendő vertiportokra vonatkozó javaslatokról konzultál, de szinte biztos, hogy új szabályozás kell, ha a brit kormány 2030-ra autonóm légi taxikat szeretne látni.
A repülőgépiparral közösen kidolgozott cselekvési tervet készített a brit kormány "Future of Flight" (A repülés jövője) néven. A 24 oldalas anyag a drónok és az újszerű elektromos repülőgépek elképzelt útitervét részletezi, és bemutatja, hogy az egykor a sci-fi birodalmába tartozó technológia hogyan alakíthatja át az égboltot. A tanulmány becslése szerint a dróntechnológia az évtized végére 45 milliárd fonttal növelheti az Egyesült Királyság gazdaságát. A kormány 2026-ra tervezi az első pilóta által vezetett repülő taxi repülését, 2028-ra pedig rendszeres járatokat vizionál. 2027-ben rendszeres drónszállítást képzelnek el, 2030-ra pedig úgy vélik, hogy pilóta nélküli, autonóm repülő taxik fognak repülni, amelyek átalakítják az emberek és az áruk szállítását.
A pilóta nélküli drónok felhasználási területei között szerepel az orvosi ellátmány szállítása, a postai küldemények vidéki területeken történő kézbesítése és a menekülő bűnözők felkutatása. A brit közlekedési minisztérium azt is tervezi, hogy a drónok a látótávolságon túl is repülhetnek - ami azt jelenti, hogy a drónt irányító személy nem látja a drónt a levegőben.
Craig Roberts, a PwC tanácsadó cég drónokért felelős vezetője szerint a repülő taxik levegőbe emelkedésének legnagyobb akadálya az infrastruktúra és a közvélemény megítélése. Tavaly társszerzője volt egy jelentésnek, amelyet a kormányzat együttműködésével készítettek a témában, és amely a technológia életképességéről szólt. "Kihívás, de lehetséges" - mondja a 2026-os célról. Roberts úgy véli, hogy a technológia hatékony felhasználása a "nagyobb távolságokra, nagyobb kihasználtságú esetekben" történhet meg. A kormány jelentése példaként említi, hogy Liverpoolból Leedsbe 26 perc alatt lehet elrepülni. "Kezdetben talán inkább a helikopterek helyettesítésére szolgálna" - mondja, mielőtt a kereslet lassan elterjedne a lakosság szélesebb körében.
A kényelmet a szélesebb közönség számára is be kellene bizonyítani a biztonsági átvizsgálás technológiai fejlődésével. A PwC jelentése egy olyan forgatókönyvvel számol, amelyben a légtaxi állomáshoz való megérkezéstől a felszállásig 10 perc telik el, ami jelenleg sci-fi, tekintve, hogy egy hagyományos repülőtéren való átjutás mennyi időt vesz igénybe. "Az iparág tudja, hogy ez probléma, és tudja, hogy meg kell oldani. De vannak erre technológiai megoldások" - mondja Roberts.
Számos különböző modell létezik, de a legtöbb repülő taxi úgy néz ki, mint egy futurisztikus helikopter, és általában körülbelül öt ember szállítására alkalmas. Ezek a járművek az úgynevezett "eVTOL-ok" családjába tartoznak, ami az elektromos függőlegesen fel- és leszálló repülőgépek rövidítése. Valószínű, hogy a kezdetben kizárólag ilyen repülőgépek fognak működni, kiváltva a jelenleg helikopterekkel végzett drága utazásokat. "Sokáig hátráltatták a folyamatot az új technológia tanúsításának akadályai" - mondja Dr. Nadjim Horri, a Leicesteri Egyetem repülőgép-irányítással foglalkozó oktatója. Szerinte azonban ez kezd megváltozni, mivel a szabályozás kezd felzárkózni a technológiai fejlődéshez ezen a területen. Hozzáteszi, hogy a lakosság bizalmára is szükség lenne az új technológia elfogadásához, de szerinte 2026 reális cél a repülő taxik a levegőbe emelkedésére.
A javaslatok új infrastrukturális fejlesztéseket igényelnének az Egyesült Királyságban, például "minirepülőtereket" a drónok számára. A koncepció működőképességének bizonyítékaként 2022-ben négy hétre létrehoztak egy mini repülőteret egy parkolóban Coventry belvárosának közelében. A projekt mögött álló Urban Air Port nevű cég a légitaxik jövőjét a jelenlegi közlekedési módok kiegészítőjeként, nem pedig helyettesítőjeként látja. Andrea Wu vezérigazgató szerint a közlekedési csomópontoknak a városközpontokban kellene lenniük, de az Egyesült Királyságban eddig "nem történt elegendő beruházás az infrastruktúrába". Azt a javaslatot, hogy a repülő taxik 2028-ra rendszeres látványossággá váljanak, "ambiciózus ütemtervnek" nevezi, tekintettel arra, hogy a fel- és leszálláshoz szükséges helyeket még ki kell kialakítani. "De az egész iparág egyetért abban, hogy mindezt papírra kell vetni ahhoz, hogy előre lehessen haladni" - monta Wu a mai bejelentésről.
A két évvel ezelőtti bemutató óta nem építettek vagy próbáltak ki további minirepülőteret. A kormány terve szerint azonban az első vertiport (függőleges járművek számára kialakított repülőtér) még idén üzembe áll. A brit légiközlekedési hatóság, a Civil Aviation Authority jelenleg a meglévő repülőtereken létesítendő vertiportokra vonatkozó javaslatokról konzultál, de szinte biztos, hogy új szabályozás kell, ha a brit kormány 2030-ra autonóm légi taxikat szeretne látni.