Gyurkity Péter
Majdnem kész az új amerikai támadó helikopter
A meglévő, legendás típust leváltó új fejlesztés már 90 százalékban kész.
Az amerikai fegyveres erők kapcsán legutóbb a gyalogság új fegyvereiről írtunk, eközben azonban számos másik projekt zajlik, ezek révén pedig több haderőnem is belátható időn belül megkaphatja friss eszközeit. Ez utóbbiak közé tartozik a FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), amely szintén egy meglévő típus leváltását célozza meg, a jelek szerint sikerrel.
Az illetékesek eredetileg még 2018-ban hirdették meg a fenti projektet, amely a hosszú évtizedek óta szolgálatban álló, meglehetősen olcsó (és jól bevált) OH-58 Kiowa könnyű helikopter lecserélését célozta meg, egy annál jóval modernebb, ám még mindig elviselhető áron érkező utóddal. Több ismert gyártó jelezte érdeklődését, az eredeti megoldást gyártó Bell Trextron azonban némileg később csatlakozott csak ehhez a körhöz, 2019-ben azonban ők is jelezték, hogy a Bell 360 Invictus név alatt már házon belül dolgoznak egy megfelelő megoldás kialakítását. A hivatalos oldalon azóta számos információt tettek közzé, július közepén pedig azt árulták el, hogy az új típus már 90 százalékban elkészült, vagyis a támadó-felderítő helikopter hamarosan élesben is bemutatkozhat.
A fejlesztésről eddig is tudtuk, hogy egyetlen főrotorra, valamint egy farokrotorra épül, ez utóbbi pedig nagyjából 20 fokos szögben helyezkedik el, ami a fejlesztők szerint javít a manőverező-képességen. A meghajtásról az ITEP (Improved Turbine Engine Program) részeként kifejlesztett hajtómű gondoskodik, ehhez egy másodlagos egység társul, amelyet a kétfős személyzet igény szerint üzemelhet be, legalább ilyen fontos azonban, hogy mind a futómű, mind pedig a különböző fegyverrendszerek behúzható jelleget kaptak, amivel komoly mértékben csökkenthető a légellenállás. Arról persze nem nyilatkoznak, hogy a gépen pontosan milyen érzékelők kaptak helyet, azt viszont tudjuk, hogy a maximális sebesség 330 km/h, a hatótáv pedig 250 km lesz. A fly-by-wire rendszer révén minden fő funkciót egyetlen képernyőn keresztül irányíthatnak majd, emellett a 20 mm-es gépágyú, valamint a rakétarendszer érdemel még említést.
A fejlesztésen minden bizonnyal a lopakodó jelleg is kiemelt szempontként jelenik meg, azt viszont még nem tudjuk, hogy az Invictus pontosan mikor állhat majd szolgálatba.
Az amerikai fegyveres erők kapcsán legutóbb a gyalogság új fegyvereiről írtunk, eközben azonban számos másik projekt zajlik, ezek révén pedig több haderőnem is belátható időn belül megkaphatja friss eszközeit. Ez utóbbiak közé tartozik a FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), amely szintén egy meglévő típus leváltását célozza meg, a jelek szerint sikerrel.
Az illetékesek eredetileg még 2018-ban hirdették meg a fenti projektet, amely a hosszú évtizedek óta szolgálatban álló, meglehetősen olcsó (és jól bevált) OH-58 Kiowa könnyű helikopter lecserélését célozta meg, egy annál jóval modernebb, ám még mindig elviselhető áron érkező utóddal. Több ismert gyártó jelezte érdeklődését, az eredeti megoldást gyártó Bell Trextron azonban némileg később csatlakozott csak ehhez a körhöz, 2019-ben azonban ők is jelezték, hogy a Bell 360 Invictus név alatt már házon belül dolgoznak egy megfelelő megoldás kialakítását. A hivatalos oldalon azóta számos információt tettek közzé, július közepén pedig azt árulták el, hogy az új típus már 90 százalékban elkészült, vagyis a támadó-felderítő helikopter hamarosan élesben is bemutatkozhat.
A fejlesztésről eddig is tudtuk, hogy egyetlen főrotorra, valamint egy farokrotorra épül, ez utóbbi pedig nagyjából 20 fokos szögben helyezkedik el, ami a fejlesztők szerint javít a manőverező-képességen. A meghajtásról az ITEP (Improved Turbine Engine Program) részeként kifejlesztett hajtómű gondoskodik, ehhez egy másodlagos egység társul, amelyet a kétfős személyzet igény szerint üzemelhet be, legalább ilyen fontos azonban, hogy mind a futómű, mind pedig a különböző fegyverrendszerek behúzható jelleget kaptak, amivel komoly mértékben csökkenthető a légellenállás. Arról persze nem nyilatkoznak, hogy a gépen pontosan milyen érzékelők kaptak helyet, azt viszont tudjuk, hogy a maximális sebesség 330 km/h, a hatótáv pedig 250 km lesz. A fly-by-wire rendszer révén minden fő funkciót egyetlen képernyőn keresztül irányíthatnak majd, emellett a 20 mm-es gépágyú, valamint a rakétarendszer érdemel még említést.
A fejlesztésen minden bizonnyal a lopakodó jelleg is kiemelt szempontként jelenik meg, azt viszont még nem tudjuk, hogy az Invictus pontosan mikor állhat majd szolgálatba.