SG.hu
Leszállt a Holdon egy kis amerikai cég
Több mint fél évszázad óta először történt meg, hogy egy amerikai építésű űrhajó puha leszállást hajtott végre a Holdon.
Nagy dráma zajlott csütörtök este, amikor az Intuitive Machines megpróbálta leszállítani Odysseus (vagy magyarul Odüsszeusz) űrhajóját egy kis kráterben, nem is olyan messze a Hold déli pólusától. Körülbelül 20 perccel a földet érés után a NASA sikeresnek nyilvánította a kísérletet, de maradt néhány kérdés a leszállóegység egészségi állapotával és tájékozódásával kapcsolatban, mert miközben az Odysseus hazatelefonált, a jele gyenge volt. De azok után, amin az űreszköz és fejlesztője, a houstoni székhelyű Intuitive Machines korábban keresztülment, csoda ami az Odüsszeusz véghez vitt.
A leszállási kísérlet körülbelül két órát késett, miután a küldetés irányítóinak egy sietve összeollózott, utolsó pillanatban összeállított szoftverjavítást kellett felküldeniük a leszállóegységre, miközben az még a Hold körüli pályán volt. Az űrhajó szoftverének javítása nem sokkal a legkritikusabb lépés előtt a legutolsó dolog, amire egy jármű üzemeltetője vágyik. De az Intuitive Machines munkatársai kétségbeesettek voltak: a vállalat észrevette, hogy a navigációs lézerek és kamerák nem működnek. Ezek a távolságmérők a leszállás során két funkcióhoz elengedhetetlenek: a terep- és a veszély-relatív navigációhoz. Ez a két üzemmód segít az Odüsszeusz fedélzeti számítógépének abban, hogy pontosan meghatározza, hogy hol van a Holdon az ereszkedés során - rengeteg képet készítve és összehasonlítva azokat a Hold ismert domborzatával -, és hogy felismerje az alatta lévő veszélyeket, például sziklákat, hogy biztonságos leszállóhelyet találjon.
E távolságmérők nélkül az Odüsszeusz arccal a Holdba zuhant volna. Szerencsére ez a küldetés egy csomó tudományos terhet is szállított. Kereskedelmi holdprogramja keretében a NASA mintegy 118 millió dollárt fizet hat tudományos poggyász holdfelszínre juttatásáért. Az egyik ilyen hasznos teher történetesen a Navigation Doppler Lidar kísérlet volt, egy 15 kg-os csomag, amely három kis kamerát tartalmaz. Ezzel az NDL csomaggal a NASA olyan technológiák tesztelésére törekedett, amelyek a jövőbeni holdraszállási kísérletek során a navigációs rendszerek javítására szolgálhatnak. Az Odüsszeusz egyetlen esélye az volt, ha az NDL-kísérlet három kamerája közül kettőt valahogy be tudna kapcsolni, és az egyiket terep-, a másikat pedig veszély-relatív navigációra tudná használni. Ezért sietve írtak néhány szoftvert, és feltöltötték a leszállóegységre. Mint a MacGyver sorozatban.
Az Odüsszeusz leszállóegység a Hold felszíne fölött 92 kilométerrel körpályáról kezdte meg az ereszkedést, egy órával és 13 perccel a tervezett leszállási idő előtt. A leszállóegység 11 perccel a földet érés előtt kezdte meg a motoros ereszkedést, folyékony oxigénnel és metánnal működő főhajtóművét használva. Ezekben az utolsó, döntő fontosságú percekben az Odüsszeusz rögtönzött terep-relatív navigációs kamerája a biztonságos leszállóhely biztosítása érdekében letapogatta a felszínt veszélyek, például sziklák után kutatva. A holdat érés után a küldetés irányítói tudták, hogy egy-két percbe telhet, amíg jelet kapnak a leszállóegységtől.
A földi nagy parabolaantennák vártak. Eltelt egy, majd két, majd öt perc - egyre kényelmetlenebb csend uralkodott az Intuitive Machines küldetésirányító helyiségében. Semmi. Végül 10 perc elteltével Tim Crain, a küldetés igazgatója kiabálni kezdett, hogy a leszállóegység gyenge jelet küld vissza a Földre. "Még nem haltunk meg" - mondta Crain, aki a cég társalapítója. Eltelt még néhány perc. A vállalat továbbra is gyenge jelet fogott a leszállóegység nagy antennájáról. "Az Odüsszeusznak új otthona van" - mondta Crain, miközben az irányítóteremben kitört az éljenzés. Mégis voltak aggodalmak, mert a jel gyenge volt. Lehetséges, hogy az űrhajó megbillent vagy felborult? Végül, körülbelül két órával később az Intuitive Machines az X közösségi oldalon adott véglegesebb tájékoztatást: "A kommunikáció hibaelhárítása után a repülésirányítók megerősítették, hogy az Odüsszeusz felállt és elkezdett adatokat küldeni. Jelenleg az első képek leküldésén dolgozunk a Hold felszínéről". Biztonságban megérkeztek.
Ez a küldetés része volt a NASA Kereskedelmi Holdi Teherszállítási Szolgáltatási Program nevű kezdeményezésének, amelynek keretében az űrügynökség magáncégeknek fizet azért, hogy tudományos kísérleteket és egyéb rakományt szállítsanak a Hold felszínére. Az űrügynökség hajlandó eltűrni néhány kudarcot, amíg a cégek kitanulják a Holdra való leszállás csínját-bínját. Az, hogy az Odüsszeusz lejutott a felszínre, és elkezdte a Földre történő adást, hatalmas győzelem a NASA és az Intuitive Machines számára. Történelmi pillanat ez a kereskedelmi űripar számára, mivel korábban egyetlen magánűrhajó sem jutott el biztonságosan a Holdra.
Ez a NASA által finanszírozott második kereskedelmi Hold-küldetés. Az Astrobotic Peregrine leszállóegysége a múlt hónapban egy Vulcan rakétával indult az űrbe. Röviddel a Vulcan rakétáról való leválás után azonban a Peregrine egyik hajtóanyagtartálya megrepedt. A NASA kérésére az Astrobotic visszairányította űrhajóját a Föld légkörébe, ahol az elégett. Az űrügynökség úgy véli, hogy a magáncégek előbb-utóbb rászoknak arra, hogy járművekkel repüljenek a Holdra. Ha pedig a szolgáltatás rutinszerűvé válik, a NASA-nak a töredékébe fog kerülni a Holdra jutás, lényegében tehát a szervezet rövid távú kockázatot vállal némi hosszú távú haszonért. Úgy tűnik, az egyik ilyen kockázat csütörtökön kifizetődött.
Nagy dráma zajlott csütörtök este, amikor az Intuitive Machines megpróbálta leszállítani Odysseus (vagy magyarul Odüsszeusz) űrhajóját egy kis kráterben, nem is olyan messze a Hold déli pólusától. Körülbelül 20 perccel a földet érés után a NASA sikeresnek nyilvánította a kísérletet, de maradt néhány kérdés a leszállóegység egészségi állapotával és tájékozódásával kapcsolatban, mert miközben az Odysseus hazatelefonált, a jele gyenge volt. De azok után, amin az űreszköz és fejlesztője, a houstoni székhelyű Intuitive Machines korábban keresztülment, csoda ami az Odüsszeusz véghez vitt.
A leszállási kísérlet körülbelül két órát késett, miután a küldetés irányítóinak egy sietve összeollózott, utolsó pillanatban összeállított szoftverjavítást kellett felküldeniük a leszállóegységre, miközben az még a Hold körüli pályán volt. Az űrhajó szoftverének javítása nem sokkal a legkritikusabb lépés előtt a legutolsó dolog, amire egy jármű üzemeltetője vágyik. De az Intuitive Machines munkatársai kétségbeesettek voltak: a vállalat észrevette, hogy a navigációs lézerek és kamerák nem működnek. Ezek a távolságmérők a leszállás során két funkcióhoz elengedhetetlenek: a terep- és a veszély-relatív navigációhoz. Ez a két üzemmód segít az Odüsszeusz fedélzeti számítógépének abban, hogy pontosan meghatározza, hogy hol van a Holdon az ereszkedés során - rengeteg képet készítve és összehasonlítva azokat a Hold ismert domborzatával -, és hogy felismerje az alatta lévő veszélyeket, például sziklákat, hogy biztonságos leszállóhelyet találjon.
E távolságmérők nélkül az Odüsszeusz arccal a Holdba zuhant volna. Szerencsére ez a küldetés egy csomó tudományos terhet is szállított. Kereskedelmi holdprogramja keretében a NASA mintegy 118 millió dollárt fizet hat tudományos poggyász holdfelszínre juttatásáért. Az egyik ilyen hasznos teher történetesen a Navigation Doppler Lidar kísérlet volt, egy 15 kg-os csomag, amely három kis kamerát tartalmaz. Ezzel az NDL csomaggal a NASA olyan technológiák tesztelésére törekedett, amelyek a jövőbeni holdraszállási kísérletek során a navigációs rendszerek javítására szolgálhatnak. Az Odüsszeusz egyetlen esélye az volt, ha az NDL-kísérlet három kamerája közül kettőt valahogy be tudna kapcsolni, és az egyiket terep-, a másikat pedig veszély-relatív navigációra tudná használni. Ezért sietve írtak néhány szoftvert, és feltöltötték a leszállóegységre. Mint a MacGyver sorozatban.
Az Odüsszeusz leszállóegység a Hold felszíne fölött 92 kilométerrel körpályáról kezdte meg az ereszkedést, egy órával és 13 perccel a tervezett leszállási idő előtt. A leszállóegység 11 perccel a földet érés előtt kezdte meg a motoros ereszkedést, folyékony oxigénnel és metánnal működő főhajtóművét használva. Ezekben az utolsó, döntő fontosságú percekben az Odüsszeusz rögtönzött terep-relatív navigációs kamerája a biztonságos leszállóhely biztosítása érdekében letapogatta a felszínt veszélyek, például sziklák után kutatva. A holdat érés után a küldetés irányítói tudták, hogy egy-két percbe telhet, amíg jelet kapnak a leszállóegységtől.
A földi nagy parabolaantennák vártak. Eltelt egy, majd két, majd öt perc - egyre kényelmetlenebb csend uralkodott az Intuitive Machines küldetésirányító helyiségében. Semmi. Végül 10 perc elteltével Tim Crain, a küldetés igazgatója kiabálni kezdett, hogy a leszállóegység gyenge jelet küld vissza a Földre. "Még nem haltunk meg" - mondta Crain, aki a cég társalapítója. Eltelt még néhány perc. A vállalat továbbra is gyenge jelet fogott a leszállóegység nagy antennájáról. "Az Odüsszeusznak új otthona van" - mondta Crain, miközben az irányítóteremben kitört az éljenzés. Mégis voltak aggodalmak, mert a jel gyenge volt. Lehetséges, hogy az űrhajó megbillent vagy felborult? Végül, körülbelül két órával később az Intuitive Machines az X közösségi oldalon adott véglegesebb tájékoztatást: "A kommunikáció hibaelhárítása után a repülésirányítók megerősítették, hogy az Odüsszeusz felállt és elkezdett adatokat küldeni. Jelenleg az első képek leküldésén dolgozunk a Hold felszínéről". Biztonságban megérkeztek.
After troubleshooting communications, flight controllers have confirmed Odysseus is upright and starting to send data.
— Intuitive Machines (@Int_Machines) February 23, 2024
Right now, we are working to downlink the first images from the lunar surface.
Ez a küldetés része volt a NASA Kereskedelmi Holdi Teherszállítási Szolgáltatási Program nevű kezdeményezésének, amelynek keretében az űrügynökség magáncégeknek fizet azért, hogy tudományos kísérleteket és egyéb rakományt szállítsanak a Hold felszínére. Az űrügynökség hajlandó eltűrni néhány kudarcot, amíg a cégek kitanulják a Holdra való leszállás csínját-bínját. Az, hogy az Odüsszeusz lejutott a felszínre, és elkezdte a Földre történő adást, hatalmas győzelem a NASA és az Intuitive Machines számára. Történelmi pillanat ez a kereskedelmi űripar számára, mivel korábban egyetlen magánűrhajó sem jutott el biztonságosan a Holdra.
Ez a NASA által finanszírozott második kereskedelmi Hold-küldetés. Az Astrobotic Peregrine leszállóegysége a múlt hónapban egy Vulcan rakétával indult az űrbe. Röviddel a Vulcan rakétáról való leválás után azonban a Peregrine egyik hajtóanyagtartálya megrepedt. A NASA kérésére az Astrobotic visszairányította űrhajóját a Föld légkörébe, ahol az elégett. Az űrügynökség úgy véli, hogy a magáncégek előbb-utóbb rászoknak arra, hogy járművekkel repüljenek a Holdra. Ha pedig a szolgáltatás rutinszerűvé válik, a NASA-nak a töredékébe fog kerülni a Holdra jutás, lényegében tehát a szervezet rövid távú kockázatot vállal némi hosszú távú haszonért. Úgy tűnik, az egyik ilyen kockázat csütörtökön kifizetődött.