Jeff Bezos is eljutott a világűrbe

Érdekes csapattal indultak útnak, amely gond nélkül zajlott le.

A napokban számoltunk be arról, hogy az űrturizmust alaposan kibővíteni szándékozó Virgin Galactic első útja sikerrel zárult, akkor pedig már azt is tudtuk, hogy a Blue Origin lesz a következő a sorban. Jeff Bezos cége végre is hajtotta első, immár emberekkel lebonyolított fellövését, különösebb gond pedig itt sem merült fel.

A YouTube oldalán közzétett videóban azt vehetjük szemügyre, ahogy a New Shepard az előzetes terv szerint a magasba emeli a négyfős legénységet, a gyorsítórakétáról leválva nagyjából 3 percen át a súlytalanság élményét biztosítja a fedélzeten lévőknek, majd pedig probléma nélkül visszatér a felszínre, ahogy azt korábban már 15 alkalommal láthattunk – igaz, az előzetes tesztek során nem mindig volt tökéletes a repülés. Esetükben egy nagyon egyszerű, vertikális pályáról van szó, viszont a riválissal ellentétben ők a Kármán-vonalat is átlépik, ezzel nagyobb magasságba (illetve szerintük valóban a világűrbe) jutnak el az erre kijelölt legénységgel.


A cégvezető és testvére mellett egy 18 éves holland gimnazista, valamint egy, eredetileg még a hatvanas években űrutazásra készülő, majd pedig arról lemaradó pilótanő tartózkodott a kapszulában, ők vettek részt az első, emberekkel lebonyolított küldetésen. A hordozórakéta külön tért vissza a felszínre, ez a SpaceX típusaihoz hasonlóan szintén többször felhasználható, maga a repülés pedig teljesen autonóm módon zajlott le, nagyjából 11 perces időtartammal. Kiemelik, hogy ők érték el elsőként az űrt, hiszen a Virgin Galactic nagyjából 80 km-es magasságba jutott csak el, viszont ez a mi szempontunkból kevésbé lényeges – arról nem is beszélve, hogy az orosz fél már jóval korábban, a kilencvenes években, az izgalmas utakra befizető személyeket küldött fel saját űrállomására.

A tervekben egy nagyobb és bonyolultabb rakéta, a New Glenn, megépítése szerepel, ezzel már újabb területen vennék fel a kesztyűt, szorosabb versenyt generálva a SpaceX megoldásaival.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #14
    A spacex crew dragon-rol tudjuk, hogy linux alapu, triplikalt redundans rendszer. Ez pontosan egy fokkal biztonsagosabb mint amit a boeing epit a repuloibe, remelhetoleg ez eleg is lesz.

    A space ship two mechanikus, vonovezetekes vezerlesu, duplikalt vezermuvekkel es ezert ket pilotaval. Nincs benne semmilyen szoftver. Az elso peldanyban meg safety interlock sem volt, hogy gyorsitas kozben ne lehessen kinyitni a visszatero farokreszt. (ezert szakadt szet, mert az egyik pilota veletlenul kioldotta) Ezt potoltak. De tovabbra is vonovezetekes rudazatos vezerlesu, mint egy Rubik fele gobe vitorlazogep.

    A blue origin kapszularol nem tudok nyilatkozni, de kb. egy amator jatek rakteta ejtoernyo nyito elektronikaja kell csak bele, ami adott magassagon nyitja a fekezo ernyot es kicsivel kesobb kiengedi a foernyot. Ezt csak nem szurjak el.

    Szoval az egyetlen tenyleges vezerlest igenylo jarmu az a spacex fele crew dragon, de az meg teljesen automatikus, kvazi tavvezerlesu. A kezi vezerloszervek gyakorlatilag a launch abort es a return from orbit funkciokra korlatozodnak es azok is csak a beepitett programokat inditjak el.
  • llax #13
    A Columbia itt nem jó példa.
    Annak, és minden más, orbitális pályáról visszatérő űrjárműnek kb. 6,5x nagyobb sebességről kell lefékeződnie, mint amekkora (csúcs)sebességet a New Shepard kabinja visszaesés közben elér (de még a SpaceX boosterei is kb. 2x ekkora sebességről térnek vissza). Egységnyi tömegre számolva 43x annyi energiát kell hővé alakítani, ha orbitális pályáról térsz vissza. (A nagyon sokkal kisebb hőterhelés és mechanikai igénybevétel miatt lehetnek hatalmas ablakok a kapszulán.)
    A leszállás a SpaceShipTwo-hoz képest is nagyon sokkal egyszerűbb.
  • t_robert #12
    Azért reméljük, hogy az űrturista jártatok vezérlő szoftvere nem windowsban fut és csóri résztvevők a becsapadásig látnák a képernyőn a szép kék felületen a hibaüzenetet az elszállt rendszerrel. :)
  • t_robert #11
    Amúgy valóban az Avenue 5(vigjáték sorozat) is lebegett a szemem előtt. Ami egy jővőbeli űrturista járat volt és hamar kiderült, hogy gyakorlatilag mindenki tök hülye az űrhajó vezetéséhez. Még a kapítány is egy PR kapítány volt, de még a vezérlő teremben levők is. :)
    Amúgy magunk közt szólva egy űrrepülő szerű valamivel leszállni még úgy 70-80 km magasságból is igényel némi komoly szakértelmet. Az úrhajósok évekig gyakorolják szimulátorban a leszállást. Nyilván jórészt már le lehet szállni robot pilótával is, Már a 80-as évek végén is képes volt az automatika nagyjából lehozni magától az űrsiklót. Ha valami műszaki gond van az irányítással azt bizony akkor kézzel kell levezetni valakinek. Meglehetősen nagy sebességgel jön le 80 km magasból is és igen csak el kell találni a leszállási helyet főleg ha kifutóra szál le. Nem lehet átstartolni és 3-szor újra megpróbálni a leszállást, mint egy repülővel optimális esetben. Bár ezek a mai űrsiklók aerodinamikailag jobbak, mint az első űrsiklók, amik jöttek lefele mint a kő ahhoz képest jobban manőverezhetők azt hiszem. Én már egy Cessnával is gondban lennék, ha nekem kéne leszállni vele annak ellenére, hogy azért volt pár leszállásom szimulátor programokban. Na jó többször töröm össze a gépet, mint épségben leteszem. Ha sikerülne is épségben leérni valahogy tuti takarítani kéne utána a gépet... :)
    Utoljára szerkesztette: t_robert, 2021.07.23. 09:35:34
  • t_robert #10
    Visszajön, visszajön!!!, de milyen állapotban nézd meg a Columbia is visszatért..... Na de hány darabban és mekkora területen szétszóródva.....
  • kvp #9
    "Azért látom a szitut a lelki szemeimmel."

    Ballisztikus, szuborbitalis palya. Ami felmegy az vissza is jon. Ezek a jarmuvek nem mennek eleg gyorsan es eleg magasra ahhoz, hogy maguktol fent maradjanak. Nem kell bele pilota csak utas. Az elso ket amerikai urugras is ilyen volt, nem kaptak semmilyen iranyitasi lehetoseget a berepulo pilotak es nem is volt semmilyen kormanyhajtomu a kabinokon. A blue origin kapszulat feldobod a raketaval es onnantol mar csak egy darab kavics egy automata ejtoernyovel. Ha nem dobod fel tul erosen, akkor biztos visszajon. (es a raketa fizikailag tul kicsi hozza, hogy eleg eros legyen)

    "Hát az a fehér egyenruhás tag azokkal az arany csíkos váll-lapokkal és tányér sapkában. Aki végig jópofizott az össze csinosabb női utassal az elmúlt 3 napban."

    Az Avenue 5 alapjan mindenki tudja, hogy az egyenruhas pali a sapkaval az csak egy szinesz. A virgin galactic fele spaceship two kivetelevel minden valos jarmu automatikus. Nagyon keves olyan ember van, aki kepes kezzel repulni egy urhajoval. (Armstrong peldaul pont ilyen volt, de meg az Apollo 13 eseten is a foldrol kuldtek utannuk az uj vezerloprogramot)

    De a spacex nemsokara indit par szemelyzet nelkuli urturista jaratot, meglatjuk azok hogyan fognak szerepelni. Szerintem siman elvezeti oket a szoftver.
  • rebekakocsis #8
    Caprine. Ahogy az éhezőknek szétosztanád,kb 1 hónap és újra éheznének.
  • t_robert #7
    egy másik életkép a jövő kereskedelmi hajózásából.
    Meg szólal egy lágy női hang a hangszórókból.
    - Felkérjük kedves utasainkat, hogy foglalják el a helyüket és kapcsolják be a biztonsági övüket. A hajó kapitánya rövidesen megkezdi a pályára állást a Hold körül várhatóan 1 óra 35 perc múlva fogunk leszállni a Luna Alfa 2-es bázison.
    - Tényleg melyik fickó a kapitány?
    - Hát az a fehér egyenruhás tag azokkal az arany csíkos váll-lapokkal és tányér sapkában. Aki végig jópofizott az össze csinosabb női utassal az elmúlt 3 napban.
    - húúúú akkor baj van. Az elmúlt 2 órában pont egy ilyen kinézetű fickóval pókeroztam a kabinomban. A helyzet az, hogy a csávó szemérmetlenül csalt a pókerban. Ráadásul az én barátnőmre is rányomult a fickó. Összevesztünk és a végén lecsaptam egy poroltóval. Jelenleg el van dugva eszméletlenül a kabinomban a szekrény aljára. Lehet nem is él már. Ki fogja vezetni az űrhajót?????
    - Nem akarok pánikot kelteni de szerintem úgy egy perce kellett volna jobbra fordulni a Hold fele. Jelenleg, ha jól látom kitekintve a ablakon határozottan távolodunk a Holdtól. Ha jól látom jelenleg éppen a Sírius A fele tartunk. Ebben a tempóban kb. 138 ezer év mire oda érünk. Szerintem valahogy azért fékezni kéne és behúzni a kéziféket. Hacsak nincsen valakinek felesleges pár százezer éve az oda-vissza útra. .... :)

    Utoljára szerkesztette: t_robert, 2021.07.22. 11:15:35
  • t_robert #6
    Azért látom a szitut a lelki szemeimmel......
    a repülés 30 perce.......(mondjuk szerintem nem érték el az űrt, de mindegy)
    - Na akkor jól kigyönyörködtük magunkat a látványban. Valaki vigye vissza az űrhajót a földre... az automata valamiért nem indul....
    - Hogy hogy valaki????????? Nem maga a kiképzett űrpilóta hölgyem?
    - Az már régen volt még a 60-as években ezekhez az új flancos űrizékhez nem értek. Egy Gemini ürhajót még talán elvezetnék, de ezt nem.
    - Na jó és te fiatal barátom?
    - Rám ne nézzen apóka én nem tanultam a gimiben az űrhajó vezetését...... Még nem tananyag talán majd 10 év múlva. De talán Jeff bácsi ért hozzá mégis csak az ő űrhajója.
    - azt hiszem a legjobb, ha most mindenkit kiábrándítok. én csak finanszirozom a cégeimet és keresek rajtuk. Hogy mit csinálnak, mit építenek közöm sincsen hozzá. Azt se tudom melyik az űrhajó eleje és vége. Tényleg most orral előre repülünk vagy farral előre? tudja valaki??????
    - Na baszki!!!!! És az őcse(bátyja)?
    - sajnálom Jeff cége én csak a sport autóimat kapom a cégtől.......
    - Halló Houston!!!!!! Kurva nagy baj van....... Valaki mondja meg hol kell elfordítani a sluszkulcsot az űrhajóban!!!!!!! Kurbli van valamelyik szekrényben, ha nem indul. Mayday! Mayday!!!!! Mayday!!!!!!!! Bárki!!!!!!! S.O.S.!!!!!!

  • NEXUS6 #5
    Sőt, csak nehogy terroristák kezébe kerüljön!
    ;)