Gyurkity Péter

Sikeres volt a Virgin űrrepülőjének tesztje

A cég már az év vége előtt sort kerítene az első utazásra.

A Virgin Galactic erőfeszítéseit mi is figyelemmel kísérjük, hiszen ez a csapat az űrturizmus minél előbbi megvalósításán dolgozik, igaz, esetükben mindössze arról van szó, hogy a jegyet váltó magánszemélyeket rövid időre vinnék a légkörön túlra, egyfajta mini-luxusutazásra. Most újabb sikeres teszten vannak túl, ami a korábbi balesetet követte a sorban.

A VSS Enterprise még 2014 során semmisült meg, ami az egyik pilóta életébe került – az utólagos vizsgálat szerint túl korán, még bekapcsolt hajtóművel helyezték üzembe a légkörbe való visszatérést megkönnyíteni hivatott rendszert, ami a farokrészt rendezi át. Ahogy tavaly már beszámoltunk erről, a SpaceShipTwo VSS Unity idén januárban repült ismét, ezt pedig nem sokkal később megismételték, ezek azonban a hajtómű beüzemelése nélküli, mindössze a lassú ereszkedést tesztelő kísérletek voltak. Ezúttal a hajtóművet is bevonták a próbába, a cégalapító rövid bejelentése szerint pedig ez sikerrel történt, komolyabb problémát nem tapasztaltak a repülés során.


A VSS Unity 15 kilométeres magasságban vált le hordozójáról, nagyjából 32 kilométerre északra a kaliforniai bázistól. A két pilóta fél percre kapcsolta be a hibrid hajtóművet, ennek segítségével a hangsebesség csaknem kétszeresére gyorsultak fel, majd pedig elérték és meghaladták a 25 kilométeres magasságot. Ezt követően visszaereszkedtek és sikeresen leszálltak a kifutópályára, időben és gond nélkül kapcsolva be az említett szárnyrendszert, amely a későbbiekben kulcsszerepet játszik majd a visszatérésben. A tervek szerint még ebben az évben elérhetik a 80 kilométeres magasságot, amely több hatóság szerint is az űr határát jelenti, eközben pedig az új-mexikói Spaceport America nevű bázisra költöznek át, hogy megkezdjék a kereskedelmi célú üzemet.

Az első körben 6 turistát vinnének magukkal egy-egy repülésre, ha minden jól megy, az első ilyen próbálkozásra már szintén idén sor kerülhet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #7
    "Kimondva is, leírva is borzasztó ciki dolog. Hogy a francba történhet ilyesmi??"

    Ezt hivjak angolul seat of the pants elvnek. Semmilyen automatika nem volt a gepen es semmilyen vedelem sem. (se mechanikus, se elektronikus) Ilyenek a sarkanyrepulok is, amit a pilota csinal, az tortenik. Ha a pilota hibazik, leesik.

    A Spaceship One egy Rubik Gobe vitorlazorepulo muszerezettsegevel es automatizaltsagaval volt felszerelve. A szetesett utasszallito valtozatba sem raktak tobb muszert vagy automatikat. Aztan a foldi baleset utan atterveztek a hajtomuvet biztonsagosabbra, persze ettol valamivel gyengebb is lett. A masodik baleset utan meg kapott rendes fedelzeti rendszert, amitol elvileg biztonsagosabb lett, meg valamivel nehezebb. A ketto egyutt szerintem nagymertekben limitalja a maximalisan elerheto magassagot.
  • tom_pika #6
    "nem hullik darabokra az elozo teljes meretu gep egy mellenyulas miatt"

    Kimondva is, leírva is borzasztó ciki dolog. Hogy a francba történhet ilyesmi??
  • T_I #5
    Az a Kámán, az bizony Kármán, a magyar származású Kármán Tódor után
    Utoljára szerkesztette: T_I, 2018.04.12. 18:46:43
  • kvp #4
    "És az a borzasztó hosszú idő amit a kifejlesztésére használtak."

    Valoszinuleg ha nem hal meg a fejleszto csapat joresze egy foldi tesznel bekovetkezett robbanasban es nem hullik darabokra az elozo teljes meretu gep egy mellenyulas miatt, akkor nem tartott volna ennyi ideig. Raadasul az egesz rendszer kitalaloja kiszallt a cegbol amikor kutatasi es verseny projectbol kereskedelmi celuva valt.

    "Eredetileg a Kámán-vonal fölé ment volna 110 km magasságig, ezt lekorlátozták 80 km magasságig,"

    Ennek nem lenne sok ertelme. Nem nagy a kulonbseg, ha 80 km-ig fel tudnak menni, akkor 110-ig menne. Kiveve ha nem eleg eros a hajtomu, azaz a megadott utasszammal nem jutnanak fel oda. (uj jarmuvet tervezni erosebb hajtomuvel nagyobb hordozot is igenyelne, az utasszam meg igy is eleg alacsony) Ha nem talalnak ki valamit, akkor ez igy nem nyert.
  • gaszton421 #3
    És az a borzasztó hosszú idő amit a kifejlesztésére használtak. A minta példányt ami szerkezetileg azonos volt csak kissebb kb 4-5 év alatt fejlesztették ki és repülték be, (pesze lehet hogy a terveken már korábban is dolgoztak amolyan szbadidős projektként). Az ember azt hinné hogy az hogy az egészet feljebb skálázzák méretileg nem okozhat túl nagy gondot, azután meg itt állunk 14 évvel a SpaceShipOne repülése után és üzleti repülés nemlesz ebből hamarébb mint 2019. Ugyanekkorra várható a rakétás megoldás a New Shepard kereskedelmi repülése is. Legalább lesz konkurencia is, kíváncsi vagyok ennek milyen hatása lesz az árakra.
  • Irasidus #2
    "A tervek szerint még ebben az évben elérhetik a 80 kilométeres magasságot, amely több hatóság szerint is az űr határát jelenti, "

    Eredetileg a Kámán-vonal fölé ment volna 110 km magasságig, ezt lekorlátozták 80 km magasságig, és nem csak erre az egy repülésre, ha jól olvasom - máshol. Maradjunk annyiban, hogy ez az úgynevezett közeli világűr, az Amstrong-vonal felett. Nagyszerű vásári bóvli, és még csak azt sem nyújtja amit kínál, egyszerű rakétarepülővé avanzsált. Kár érte.
  • TokraFan #1
    Respect!