Gyurkity Péter
Sikeres volt a Virgin űrrepülőjének tesztje
A cég már az év vége előtt sort kerítene az első utazásra.
A Virgin Galactic erőfeszítéseit mi is figyelemmel kísérjük, hiszen ez a csapat az űrturizmus minél előbbi megvalósításán dolgozik, igaz, esetükben mindössze arról van szó, hogy a jegyet váltó magánszemélyeket rövid időre vinnék a légkörön túlra, egyfajta mini-luxusutazásra. Most újabb sikeres teszten vannak túl, ami a korábbi balesetet követte a sorban.
A VSS Enterprise még 2014 során semmisült meg, ami az egyik pilóta életébe került – az utólagos vizsgálat szerint túl korán, még bekapcsolt hajtóművel helyezték üzembe a légkörbe való visszatérést megkönnyíteni hivatott rendszert, ami a farokrészt rendezi át. Ahogy tavaly már beszámoltunk erről, a SpaceShipTwo VSS Unity idén januárban repült ismét, ezt pedig nem sokkal később megismételték, ezek azonban a hajtómű beüzemelése nélküli, mindössze a lassú ereszkedést tesztelő kísérletek voltak. Ezúttal a hajtóművet is bevonták a próbába, a cégalapító rövid bejelentése szerint pedig ez sikerrel történt, komolyabb problémát nem tapasztaltak a repülés során.
A VSS Unity 15 kilométeres magasságban vált le hordozójáról, nagyjából 32 kilométerre északra a kaliforniai bázistól. A két pilóta fél percre kapcsolta be a hibrid hajtóművet, ennek segítségével a hangsebesség csaknem kétszeresére gyorsultak fel, majd pedig elérték és meghaladták a 25 kilométeres magasságot. Ezt követően visszaereszkedtek és sikeresen leszálltak a kifutópályára, időben és gond nélkül kapcsolva be az említett szárnyrendszert, amely a későbbiekben kulcsszerepet játszik majd a visszatérésben. A tervek szerint még ebben az évben elérhetik a 80 kilométeres magasságot, amely több hatóság szerint is az űr határát jelenti, eközben pedig az új-mexikói Spaceport America nevű bázisra költöznek át, hogy megkezdjék a kereskedelmi célú üzemet.
Az első körben 6 turistát vinnének magukkal egy-egy repülésre, ha minden jól megy, az első ilyen próbálkozásra már szintén idén sor kerülhet.
A Virgin Galactic erőfeszítéseit mi is figyelemmel kísérjük, hiszen ez a csapat az űrturizmus minél előbbi megvalósításán dolgozik, igaz, esetükben mindössze arról van szó, hogy a jegyet váltó magánszemélyeket rövid időre vinnék a légkörön túlra, egyfajta mini-luxusutazásra. Most újabb sikeres teszten vannak túl, ami a korábbi balesetet követte a sorban.
A VSS Enterprise még 2014 során semmisült meg, ami az egyik pilóta életébe került – az utólagos vizsgálat szerint túl korán, még bekapcsolt hajtóművel helyezték üzembe a légkörbe való visszatérést megkönnyíteni hivatott rendszert, ami a farokrészt rendezi át. Ahogy tavaly már beszámoltunk erről, a SpaceShipTwo VSS Unity idén januárban repült ismét, ezt pedig nem sokkal később megismételték, ezek azonban a hajtómű beüzemelése nélküli, mindössze a lassú ereszkedést tesztelő kísérletek voltak. Ezúttal a hajtóművet is bevonták a próbába, a cégalapító rövid bejelentése szerint pedig ez sikerrel történt, komolyabb problémát nem tapasztaltak a repülés során.
A VSS Unity 15 kilométeres magasságban vált le hordozójáról, nagyjából 32 kilométerre északra a kaliforniai bázistól. A két pilóta fél percre kapcsolta be a hibrid hajtóművet, ennek segítségével a hangsebesség csaknem kétszeresére gyorsultak fel, majd pedig elérték és meghaladták a 25 kilométeres magasságot. Ezt követően visszaereszkedtek és sikeresen leszálltak a kifutópályára, időben és gond nélkül kapcsolva be az említett szárnyrendszert, amely a későbbiekben kulcsszerepet játszik majd a visszatérésben. A tervek szerint még ebben az évben elérhetik a 80 kilométeres magasságot, amely több hatóság szerint is az űr határát jelenti, eközben pedig az új-mexikói Spaceport America nevű bázisra költöznek át, hogy megkezdjék a kereskedelmi célú üzemet.
Az első körben 6 turistát vinnének magukkal egy-egy repülésre, ha minden jól megy, az első ilyen próbálkozásra már szintén idén sor kerülhet.