• asgh
    #20
    Ezek az ugrabugrálások inkább technológiai "proof of concept" tesztek, mint valódi üzleti szolgáltatások.

    A New Sheppard kb. a SpaceX Grasshopper teszt rakétájának felel meg, amire felcsatoltak egy utaskabint (annál nyilván sokkal fejlettebb és kifinomultabb, de kategóriáját tekintve kb. az a szint).
    A Virgin célja is túlmutat az űrturistáskodáson, ők a repülőgépről indított rakéta technológiát fejlesztik.

    A különbség a SpaceX-hez képest, hogy a SpaceX rendkívül agresszív tempóban, amolyan "fail forward" elven fejleszt, a BO és a Virgin meg inkább a "waterfall" modellt követik.
    Azaz ahelyett, hogy gyors egymásutánban felrobbantanának pár hónapon belül 5-6 prototípust, inkább lépésről lépésre haladnak és csak akkor lépnek a következő szintre, ha az előző már 1000%-os biztonsággal működik. Ez az "old space" tempó sokkal drágább és jóval lassabb és csak az engedheti meg magának, aki mögött évtizedekre garantált tőke van. A fő gond ezzel a módszerrel, hogy mire eljutnának a következő állomásig, az agilis modellt követő cégek már jóval előrébb tartanak és mindent újra kell tervezni, ha versenyképesek akarnak maradni.

    Persze ilyenkor felmerül a kérdés, hogy akkor miért nem törik ki Elon nyakát, aztán szevasz, marad a pályán a ULA, BO, stb., kicsit vissza lehet venni a tempón, a NASA meg tovább szórhatja a pénzt old space technológiákra, csakhogy a kínaiak már javában fejlesztik az Falcon és a Starship koppintmányaikat és az USA nem mondhat le a jelenlegi versenyelőnyéről és főleg nem engedheti, hogy Kínának legyen gyorsan és olcsón újrahasznosítható rakétája, az USA-nak meg nem.