Gyurkity Péter

Szoftverfrissítés miatt késik a Mars-helikopter első repülése

A kisebb eszköz levált a marsjáróról, jöhet az első önálló repülés.

Még február folyamán szállt le a Marson a NASA friss fejlesztése, amely a Perseverance névre keresztelt új marsjáróval együtt érkezett meg a helyszínre. Az elmúlt napokban feszült figyelemmel várták, hogy miként viseli az eszköz a kellemetlen viszonyokat, most pedig az első repülésre irányul a figyelem. Azonban hibát észleltek a rotorok tesztelése során, amikor a számítógépét repülési üzemmódba kapcsolták.

A mindössze 1,8 kg-os, ám összesen 85 millió dollárba kerülő helikopter még április 5-én vészelte át az első éjszakát, azt követően, hogy levált társáról. A mérnökök megelégedetten vették tudomásul, hogy sikerült megfelelő szigetelést, fűtőberendezést, valamint kellő energiát biztosítani a -90 Celsius-fokos éjszaka átvészeléséhez, ezt azonnal fontos mérföldkőként írták le. A következő lépés az előre meghatározott tesztek végrehajtása, erre ugyanis mindenképpen szükség volt az önálló mozgás (repülés) megvalósításához, ennek megfelelően a rotorokat, valamint magát a motort tesztelték. Amennyiben minden a terveknek megfelelően zajlik, és sikerül a szoftverfrissítés, nemsokára jöhet a repülés, amelynek során először szintén egy kisebb lépéssel kezdenek, mielőtt hozzálátnak a tudományos jellegű munkához.


Az Ingenuity (amely magán hordozza a Wright-testvérek első repülése során használt vászonborítás egy kisebbik darabját) célja az volt, hogy az első űrhajós repülésének 60., illetve a Columbia-űrsikló repülésének 40. évfordulóján emelkedjen majd a magasba. Egyelőre alig 3 méterre válik majd el a felszíntől, másodpercenként 1 méteres emelkedéssel, alig 30 másodpercen keresztüli lebegést célozva meg, egy olyan légkörben, amely jóval ritkább az általunk megszokottnál. Ebben segítségére lesz a gyengébb gravitáció, amely a földi szint mindössze egyharmadát éri el. Az első körben egy fotósorozat készül majd a helyszínről, majd a 31 napon át tartó küldetés következik a sorban, amelynek során több alkalommal repül majd egyedül az eszköz.

A nagyjából 85 millió dollárból fejlesztett marshelikopter forradalmasíthatja az űrkutatást. A NASA szerint a marshelikopterek alkalmasak lehetnek sziklafalak, barlangok és mély kráterek feltérképezésére, továbbá tudományos műszerek szállítására, valamint felderítőként segíthetik az emberek és a robotok munkáját.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • asgh #15
    Evidens, hogy nem adnak hozzá új fícsöröket, mivel azokat a misszió tervezésekor már jó előre fixálták.
    Hibajavító patch-ről viszont akkor beszélünk, ha a kiadást követően bugokat fedezünk fel a kódban és azokat utólag javítjuk.
    Ez a szoftver update viszont a szimulált és a valóságos viszonyok közötti eltérésekből adódó különbségeket javítja.
    Mivel ez az első alkalom, hogy ember alkotta repülő szerkezetet próbálnak ki egy idegen bolygón, így a szoftver frissítés a gyakorlati tesztelés során szerzett tapasztalatokra épül és nem a fejlesztés vagy a tesztelés hiányosságait hivatott befoltozni.
    Ezért is szoftver frissítés és nem hibajavító patch.
  • Macropus Rufus #14
    A javítások többnyire új funkciókkal is ellátják az eszközt plusz javítások is kerülnek rá. Itt a gond az volt, hogy nem repül. Új funkció nincs telepítve, csak ki lett javítva az ami nem megfelelően működött. Ez javító patchnek tűnik nekem.


    "After discovering the issue, engineers figured out a software patch that should fix the problem. In the meantime, Ingenuity is still "healthy," NASA said in a statement on Monday."

    https://www.businessinsider.com/nasa-to-update-ingenuity-mars-helicopter-software-2021-4
    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2021.04.17. 23:47:19
  • Macropus Rufus #13
    anno azt is megjegyezték, hogy a grafit por ami a ceruzáról leválik írás közben gravitáció hiányában ott lebeg a kabinban és a szembe vagy tüdőbe kerülve irritációt okozz.

    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2021.04.17. 23:47:08
  • defiant9 #11
    Nem zárja el. Lassabban/hosszabban,kevésbé intenzíven ég le, a diffúzió ugyanúgy képes oxigénnel táplálni.
  • asgh #10
    Mire alapozod, hogy hibajavító patch volt?
  • NEXUS6 #9
    Csak nem az űrben, mert ott az égéstermék nem szál "fel" a lángtól, hanem ott marad egy gömbben és elzárja az oxigént.

    Az Apollo-1 anno még a Földön gyulladt ki, amikor is ugye ez az effektus nem érvényesülhetett.
  • zeneszp #8
    Az amerikai űrhajókon tiszta oxigént lélegeztek. Ebben a légkörben sokkal könnyebben gyullad meg bármi.
  • defiant9 #7
    "Amugy mi a fasztol gyuladna fel magatol egy fa ceruza ugyan?"
    Letörik a hegye, belebeg egy elektromos berendezésbe, ott zárlatot okoz, a hő hatására meggyullad.
    Grafit por keletkezik folyamatosan ami ugyanúgy be tud lebegni az áramkörökbe és elektromosan vezet.
    Ahogy írják, használtak cerkát csak voltak kockázatai, és ez nem az az iparág ahol ne férne bele egy 6$-os toll.
    Subsequently, in 1967 it was reported that NASA purchased approximately 400 pens for $6 a piece (equivalent to $46 each in 2019).
  • defiant9 #4
    URBAN LEGENDS: Űrtoll vagy ceruza?
  • duke #3
    "A mindössze 1,8 kg-os, ám összesen 85 millió dollárba kerülő helikopter"

    Ez olyan, mikor a hulye amcsik, 10 millio dollaert fejlesztettek, egy az urben is irni tudo tollat. Az oroszok meg ceruzat hasznaltak. A hulyek, szoltak volna az Oroszoknak azok biztos hajtogatnak nekik egy papirrepulot, vagy papirhelikoptert 2 dollaert. Hulye amerikaiak, amerikai hulyek.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2021.04.15. 02:17:54