Berta Sándor

Egy nagy hold maradványa a Deimos és a Phobos?

A tudósok megfejthették a közel 150 éves rejtélyt.

Az ETH Zürich Geofizikai Intézetének és a Zürichi Egyetem Fizikai Intézetének a kutatói megállapították, hogy a Mars két holdja, a Deimos és a Phobos egy korábbi nagy méretű hold maradványai. Az utóbbi 1-2,7 milliárd évvel ezelőtt szakadhatott darabokra. A szakemberek mindezt számítógépes szimulációk és az Insight nevű Mars-misszióban szerzett szeizmikus feljegyzések segítségével derítették ki.

A Deimos és a Phobos már az 1877-es felfedezésük óta foglalkoztatta a tudósokat, mert nagyon kis méretűek és ahogy arra Amirhossein Bagheri, az ETH Zürich Geofizikai Intézetének doktorandusza is rámutatott, inkább hasonlítanak egy krumplira, mint egy holdra. A kutatók éppen ezért gondolták azt, hogy a Deimos és a Phobos valójában aszteroidák, amelyeket a Mars befogott.

Bagheri szerint azonban pont ezáltal kezdődtek a problémák, hiszen mindkét égitest pályája szinte kör alakú és a Mars egyenlítőjének szintjén halad, ez pedig ellentmond az aszteroidaelméletnek. A szakemberek ezért kezdtek számítógépes szimulációkat végezni. Amir Khan, a Zürichi Egyetem Fizikai Intézetének munkatársa közölte, hogy az ötletük az volt, hogy a két hold pályáját és azok változásait visszakövetik az időben. Így derült ki, hogy a Deimos és a Phobos pályája valaha keresztezte egymást. Ebből jött a következtetés, hogy a két égitest nagy valószínűséggel egy helyen volt és ezért azonos múlttal rendelkezik, vagyis egy nagy méretű holdból szakadtak ki.

A NASA Insight nevű Mars-missziója által gyűjtött szeizmikus eredmények később megerősítették mindezt. A tudósok ezután még több száz számítógépes szimulációt futtattak. 2025-ben egy japán szondát küldenek a Phobosra, amely kőzetmintákat fog hozni, így még pontosabban meg lehet majd határozni a Mars két holdjának a keletkezését.

A kutatók az eredményeiket a Nature oldalain is nyilvánosságra hozták.