Gyurkity Péter
Készülnek az új európai rakéták
Két új típussal zárjuk az évtizedet, ezek gyorsítórakétáját próbálták most ki.
Szinte heti rendszerességgel olvashatunk a különböző amerikai, kínai, orosz és egyéb fejlesztésekről, már ami a rakéták szegmensét illeti. Az európai fél sem akar itt lemaradni, nem véletlen, hogy egyszerre két új platformon is dolgoznak. Ezeket ugyanazon gyorsítórakéta szolgálná ki, amelynek hajtóművét most tesztelték.
A fontos tesztre Francia Guyana területén, az európai üzemeltetésű űrközpontban kerítettek sort. Itt a P120C típus próbáját hajtották végre, amely alig 135 másodperc alatt fogyasztotta el a 142 tonnára rúgó szilárd hajtóanyagot, a maximális tolóerőt biztosítva a mérnököknek, akik 600 különböző adatot gyűjtöttek be a teljesítményről, hogy teljesebb képet kapjanak erről. Hónapokig tart majd ezek kielemzése, de van idő felkészülni a rajtra, hiszen a Vega-C (az eredetileg 2012-ben debütált és azóta 11 sikeres fellövésen túllévő Vega frissített változata) jövőre, az Ariane 6 pedig 2020 júliusában mutatkozna be. Ez utóbbi 2 vagy 4 ilyen hajtóműre támaszkodna, ezek a hidrogénnel üzemelő főhajtóművet egészítenék ki (ez utóbbi a Vulcain 2.1 névre hallgat), a cél pedig évi 35 példány leszállítása, hogy mindkét típust egyszerre szolgálják ki.
A P120C 13,5 méter magas, átmérője 3,4 méter. A korábbi P80 típushoz képest kétszer több HTPB hajtóanyagot vihet magával, tolóereje pedig 50 százalékkal lehet nagyobb. A jelenleg is használt Ariane 5 iker-gyorsítórakétái ugyan ennél is nagyobb tolóerőt biztosítanak, a fém borítás azonban nehezebb, ennek legyártása pedig drágább, így a P120C komoly előnyöket kínál. A Vega-C többek között ennek révén vihet majd 1,5 tonna helyett 2,2 tonna hasznos terhet a 700 kilométeres orbitális pályára, miközben a fellövés költsége (legalábbis a tervek szerint) nem változik. Ezen a típuson a második lépcső motorja, a Zefiro 40, nagyobb méretű lesz, ennek hasonló tesztjét márciusban végezték el, Szardínia szigetén.
A Vulcain 2.1 januárban esett túl ezen a mérföldkövön, ezt a P120C esetében 2 további teszt követi, idén decemberben, illetve a jövő év elején.
Szinte heti rendszerességgel olvashatunk a különböző amerikai, kínai, orosz és egyéb fejlesztésekről, már ami a rakéták szegmensét illeti. Az európai fél sem akar itt lemaradni, nem véletlen, hogy egyszerre két új platformon is dolgoznak. Ezeket ugyanazon gyorsítórakéta szolgálná ki, amelynek hajtóművét most tesztelték.
A fontos tesztre Francia Guyana területén, az európai üzemeltetésű űrközpontban kerítettek sort. Itt a P120C típus próbáját hajtották végre, amely alig 135 másodperc alatt fogyasztotta el a 142 tonnára rúgó szilárd hajtóanyagot, a maximális tolóerőt biztosítva a mérnököknek, akik 600 különböző adatot gyűjtöttek be a teljesítményről, hogy teljesebb képet kapjanak erről. Hónapokig tart majd ezek kielemzése, de van idő felkészülni a rajtra, hiszen a Vega-C (az eredetileg 2012-ben debütált és azóta 11 sikeres fellövésen túllévő Vega frissített változata) jövőre, az Ariane 6 pedig 2020 júliusában mutatkozna be. Ez utóbbi 2 vagy 4 ilyen hajtóműre támaszkodna, ezek a hidrogénnel üzemelő főhajtóművet egészítenék ki (ez utóbbi a Vulcain 2.1 névre hallgat), a cél pedig évi 35 példány leszállítása, hogy mindkét típust egyszerre szolgálják ki.
A P120C 13,5 méter magas, átmérője 3,4 méter. A korábbi P80 típushoz képest kétszer több HTPB hajtóanyagot vihet magával, tolóereje pedig 50 százalékkal lehet nagyobb. A jelenleg is használt Ariane 5 iker-gyorsítórakétái ugyan ennél is nagyobb tolóerőt biztosítanak, a fém borítás azonban nehezebb, ennek legyártása pedig drágább, így a P120C komoly előnyöket kínál. A Vega-C többek között ennek révén vihet majd 1,5 tonna helyett 2,2 tonna hasznos terhet a 700 kilométeres orbitális pályára, miközben a fellövés költsége (legalábbis a tervek szerint) nem változik. Ezen a típuson a második lépcső motorja, a Zefiro 40, nagyobb méretű lesz, ennek hasonló tesztjét márciusban végezték el, Szardínia szigetén.
A Vulcain 2.1 januárban esett túl ezen a mérföldkövön, ezt a P120C esetében 2 további teszt követi, idén decemberben, illetve a jövő év elején.