Gyurkity Péter
Szigorúbb szabályozást hoz a SpaceShipTwo balesete
A tragédia miatt szigorúbb szabályozás léphet életbe, ami egyben az ágazat éretté válását is jelzi.
Október utolsó napján került sor a Virgin Galactic SpaceShipTwo elnevezésű űrrepülőgépének újabb tesztjére, amely súlyos kudarccal és egyben tragédiával végződött, hiszen a jármű megsemmisült, a két pilótából pedig egy meghalt, a másik súlyosan megsérült a balesetben. A vizsgálat zajlik, itt jelenleg emberi hibára gyanakodnak, ám az incidens a magáncégek szigorúbb szabályozása felé is megnyithatja az utat.
Az FAA, amely a tengerentúlon a szabályozó hatóság szerepét tölti be, eddig nem túl gyakran szólhatott bele az űrrepülés iránt nyitott, saját fejlesztéseken dolgozó magáncégek életébe, ami egy 2004-ben elfogadott törvénynek volt köszönhető. A Commercial Space Launch Amendments Act révén a törvényhozók egy akkor még gyerekcipőben járó ágazat fellendülését igyekeztek megkönnyíteni, ennek érdekében pedig szélesre tárták a kapuk a magánfejlesztők előtt, akiknek a megszokottnál jóval kevesebb adminisztrációs akadállyal és rugalmasabb szabályozással kellett megküzdeniük. Ez természetesen jótékony hatással volt a belépők számára, de olyan kockázatokat is rejtett magában, amelyekkel az illetékesek nagyon is tisztában voltak.
Ezzel magyarázható, hogy bár 2012-ben újabb három évvel kitolták a törvény lejártának határidejét (ez jelenleg 2015. október 1.), feltételként szabták, hogy a tesztpilóták közül senki sem sérülhet meg. Mivel ez utóbbiak legalább ennyire tisztában voltak a veszélyekkel, az illetékesek korábban úgy vélték, hogy ez önmagában feleslegessé teszi a szigorúbb szabályozást, ám a mostani balesettel bekövetkezett a mindenki által elkerülni kívánt esemény, ezért a tervezettnél korábban visszavonhatják az említett törvényt. Ez azt eredményezné, hogy az FAA a meglévő biztonsági előírások mellett megkezdheti a magáncégek működését és munkáját körülíró, szigorú szabályok kidolgozását és azok bevezetését, megnehezítve azok dolgát, akik saját fejlesztésekkel szeretnének utat törni maguknak az űrrepülésben.
A hatóság már jelezte, hogy igyekeznek leszűrni a tanulságokat, ez a jövőben pedig fokozott biztonsági intézkedésekhez vezethet, ám a konkrétumokat még nem ismerjük. A civil szférában a gyártóknak garantálniuk kell, hogy a meghibásodások esélye egy az egymilliárdhoz közeli, vagy az alatti – ez precedenst teremthet a hasonló előírások alkalmazásához.
Október utolsó napján került sor a Virgin Galactic SpaceShipTwo elnevezésű űrrepülőgépének újabb tesztjére, amely súlyos kudarccal és egyben tragédiával végződött, hiszen a jármű megsemmisült, a két pilótából pedig egy meghalt, a másik súlyosan megsérült a balesetben. A vizsgálat zajlik, itt jelenleg emberi hibára gyanakodnak, ám az incidens a magáncégek szigorúbb szabályozása felé is megnyithatja az utat.
Az FAA, amely a tengerentúlon a szabályozó hatóság szerepét tölti be, eddig nem túl gyakran szólhatott bele az űrrepülés iránt nyitott, saját fejlesztéseken dolgozó magáncégek életébe, ami egy 2004-ben elfogadott törvénynek volt köszönhető. A Commercial Space Launch Amendments Act révén a törvényhozók egy akkor még gyerekcipőben járó ágazat fellendülését igyekeztek megkönnyíteni, ennek érdekében pedig szélesre tárták a kapuk a magánfejlesztők előtt, akiknek a megszokottnál jóval kevesebb adminisztrációs akadállyal és rugalmasabb szabályozással kellett megküzdeniük. Ez természetesen jótékony hatással volt a belépők számára, de olyan kockázatokat is rejtett magában, amelyekkel az illetékesek nagyon is tisztában voltak.
Ezzel magyarázható, hogy bár 2012-ben újabb három évvel kitolták a törvény lejártának határidejét (ez jelenleg 2015. október 1.), feltételként szabták, hogy a tesztpilóták közül senki sem sérülhet meg. Mivel ez utóbbiak legalább ennyire tisztában voltak a veszélyekkel, az illetékesek korábban úgy vélték, hogy ez önmagában feleslegessé teszi a szigorúbb szabályozást, ám a mostani balesettel bekövetkezett a mindenki által elkerülni kívánt esemény, ezért a tervezettnél korábban visszavonhatják az említett törvényt. Ez azt eredményezné, hogy az FAA a meglévő biztonsági előírások mellett megkezdheti a magáncégek működését és munkáját körülíró, szigorú szabályok kidolgozását és azok bevezetését, megnehezítve azok dolgát, akik saját fejlesztésekkel szeretnének utat törni maguknak az űrrepülésben.
A hatóság már jelezte, hogy igyekeznek leszűrni a tanulságokat, ez a jövőben pedig fokozott biztonsági intézkedésekhez vezethet, ám a konkrétumokat még nem ismerjük. A civil szférában a gyártóknak garantálniuk kell, hogy a meghibásodások esélye egy az egymilliárdhoz közeli, vagy az alatti – ez precedenst teremthet a hasonló előírások alkalmazásához.