Gyurkity Péter

Szigorúbb szabá­lyo­zást hoz a Space­Ship­Two balesete 

A tragédia miatt szigorúbb szabályozás léphet életbe, ami egyben az ágazat éretté válását is jelzi.

Október utolsó napján került sor a Virgin Galactic SpaceShipTwo elnevezésű űrrepülőgépének újabb tesztjére, amely súlyos kudarccal és egyben tragédiával végződött, hiszen a jármű megsemmisült, a két pilótából pedig egy meghalt, a másik súlyosan megsérült a balesetben. A vizsgálat zajlik, itt jelenleg emberi hibára gyanakodnak, ám az incidens a magáncégek szigorúbb szabályozása felé is megnyithatja az utat.

Az FAA, amely a tengerentúlon a szabályozó hatóság szerepét tölti be, eddig nem túl gyakran szólhatott bele az űrrepülés iránt nyitott, saját fejlesztéseken dolgozó magáncégek életébe, ami egy 2004-ben elfogadott törvénynek volt köszönhető. A Commercial Space Launch Amendments Act révén a törvényhozók egy akkor még gyerekcipőben járó ágazat fellendülését igyekeztek megkönnyíteni, ennek érdekében pedig szélesre tárták a kapuk a magánfejlesztők előtt, akiknek a megszokottnál jóval kevesebb adminisztrációs akadállyal és rugalmasabb szabályozással kellett megküzdeniük. Ez természetesen jótékony hatással volt a belépők számára, de olyan kockázatokat is rejtett magában, amelyekkel az illetékesek nagyon is tisztában voltak.


Ezzel magyarázható, hogy bár 2012-ben újabb három évvel kitolták a törvény lejártának határidejét (ez jelenleg 2015. október 1.), feltételként szabták, hogy a tesztpilóták közül senki sem sérülhet meg. Mivel ez utóbbiak legalább ennyire tisztában voltak a veszélyekkel, az illetékesek korábban úgy vélték, hogy ez önmagában feleslegessé teszi a szigorúbb szabályozást, ám a mostani balesettel bekövetkezett a mindenki által elkerülni kívánt esemény, ezért a tervezettnél korábban visszavonhatják az említett törvényt. Ez azt eredményezné, hogy az FAA a meglévő biztonsági előírások mellett megkezdheti a magáncégek működését és munkáját körülíró, szigorú szabályok kidolgozását és azok bevezetését, megnehezítve azok dolgát, akik saját fejlesztésekkel szeretnének utat törni maguknak az űrrepülésben.

A hatóság már jelezte, hogy igyekeznek leszűrni a tanulságokat, ez a jövőben pedig fokozott biztonsági intézkedésekhez vezethet, ám a konkrétumokat még nem ismerjük. A civil szférában a gyártóknak garantálniuk kell, hogy a meghibásodások esélye egy az egymilliárdhoz közeli, vagy az alatti – ez precedenst teremthet a hasonló előírások alkalmazásához.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #5
    Egy az egymilliard baleset / ut eseten az evi 30 millio kereskedelmi uttal szamolva 33 evente lehet baleset. Ennel azert gyakrabban esik le egy-egy gep. A cikk tevedese ellenere is a lenyeg megmarad, hogy ezentul elofordulhat, hogy a felszallas elott az FAA is vizsgalhatja a gepeket, tehat nem urrepulhet mindenki ugy ahogy eppen kedve tartja. Sok szempontbol jelenleg meg egy sarkanyrepulore is szigorubb szabalyozas van ervenyben, mint ezekre a kiserleti jarmuvekre. Mivel mostanra gyakorlatilag csak a virgin maradt a versenyben szabadon epitett emberes jarmuvel (a space-x fele nasa-s ellenorzest kap, raadasul meg soha nem repult emberrel), ezert gyakorlatilag barmilyen szabalyozas is lesz, az rajuk es a meg nem letezo uj cegekre vonatkozhat csak.
  • Molnibalage #4
    Pontosan az ilyen tényezők miatt értelmetlenek az ilyen kijelentések... Milyen időtartamon? Mire vonatkoztatva?
    Utoljára szerkesztette: Molnibalage, 2014.11.15. 20:06:02
  • inkvisitor #3
    Ezt az egymilliárd az egyhez arányt alkatrészenként és átlagosan kell érteni?
  • Molnibalage #2
    Ja, teljesen utopisztikus elképzelés. Az ilyen kijelentéseknek ebben a formában értelmük sincs...
  • MasterMason #1
    "A civil szférában a gyártóknak garantálniuk kell, hogy a meghibásodások esélye egy az egymilliárdhoz közeli, vagy az alatti"

    Igen, hogyne. Ehhez képest még a Nasa is örülne ha a meghibásodások esélyét le tudná szorítani egy az 1000-hez... Az emberes űrrepülések számát összevetve az ismert halálos balesetek és tragédiák számával, hát azt hiszem siralmas arány jönne ki...