Hunter

Újabb szárnypróbálgatások a Virgin Galactic gépétől

Az első, kifejezetten turisták űrbejuttatására épített jármű újabb hajtóművel történő repülést tudhat maga mögött. Bár még mindig nem érte el a világűr peremét, a Virgin Galactic SpaceShipTwo gépe egy kicsit hosszabban és nagyobb magasságokban repült, mint tette azt első, áprilisi próbálkozásakor, sőt ezúttal a feathering (tollazat) elnevezésű manővert bemutatta a légkörön keresztüli ereszkedéskor.

Az űrrepülő csütörtökön emelkedett a magasba a kaliforniai Mojave-ben található bázisról, helyi idő szerint reggel 8 óra környékén. A megfelelő magasság elérésében ezúttal is a Virgin hordozógépe, a WhiteKnightTwo segédkezett, ami 14 kilométernél eresztette el a SpaceShipTwo-t, ami innen saját hajtóművének begyújtásával folytatta a repülést. Az űrrepülő átlépve a hangsebességet 1,43 Machra gyorsult és 21 kilométeres magasságig emelkedett. A hajtómű 20 másodpercen át égett, ez 4 másodperccel hosszabb, mint a legutóbbi, míg a magasság 4 kilométerrel volt több az április repülés során elértnél.

A rakétahajtóműnek 70 másodpercre lesz szüksége a világűr peremének eléréséhez, a cégalapító Richard Branson azonban így is izgatott volt a repülés után. "Ez egy óriási lépés" - írta blogján. "Űrhajónk emelkedett a legmagasabbra a kereskedelmi szárnyas járművek történelmében!"


Az ereszkedéskor a gép pilótái, Mark Stucky és Clint Nichols a SpaceShipTwo orrát 65 fokos szögben megemelve, egyfajta tollaslabda pozícióban szelték át a légrétegeket, hasonlóan az egykori űrsikló ereszkedésekhez. Ezt nevezik feathering-nek, ami erős légellenállást generálva lassabb és biztonságosabb visszatérést tesz lehetővé a Föld légkörébe.

Branson célkitűzése szerint az első repülésekre már 2014-ben sor kerül, a cég amúgy is igen hosszú várólistával rendelkezik, ami az utasokat illeti, rendkívül sokan szeretnék kipróbálni a szuborbitális űrrepülés élményét. Júniusban regisztrálták a 600. utasukat

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #10
    Nem ertem mi a bajotok vele. Amig a hajtomu megy, addig stabil mint a covek. Utanna meg szepen libeg lefele. Ezt hivjak feathering-nek. Aki nem erti nezze meg, hogy egy tollpihe hogy szall le amikor eleresztjuk. Pont ezt csinalja a jarmu is. Az ursiklok nagysebessegu, nagy szerkezeti terhelest jelento leszallasi kanyarjait valtottak ki ezzel a lassu billegessel. A folyamat egyebkent onszabalyozo, tehat magatol beall stabilan, kozben meg szepen lassan energiat, azaz sebesseget veszit.
  • shamanist #9
    Igen.
    De csak apró darabokban.



    (Jelen állás szerint)
  • halgatyó #8
    Ez a jó egy üzletembernek. Ha én az lennék, hát csak felszállok egy ilyenre, és 10 perc múlva mindenütt ott vagyok
  • halgatyó #7
    Eeejnye, miazhogy "WhiteKnightTwo"? Ez rassszizmus!
    Kötelezzék a céget, hogy azonos számú WhiteKnightTwo és BlackKnightTwo nevű rakétát használjon!
  • karesz6 #6
    Gondolom azért tökölnek 20km en töredék terheléssel hogy kiderüljön hogy így billeg és a következő alkalomra megoldják. Ha úgy gondolnák minden fasza és üzembiztos telitankolnák és kilőnék a francba 100km magasra.(vagy ameddig menni akarnak vele)Szóval szerintem még örültek is neki hogy billegett nem pedig orbitális sebességhez közeli tempóval kicsit megbillenjen és cafatokra szakadjon az egész.

    Amúgy azért annak a hozzászólásnak is van realitása hogy teríti még ez be a földet jó nagy területen. Ez azért még nagyon sokára lesz biztonságos.
  • Cefet #5
    Beteríti még ez a felszínt, jó nagy területen...
  • Pares #4
    Impresszív!
  • Lucy in the Sky #3
    ...dítva a feneketlen zsebű kihaénnem mentalitású burzsujok népes tábora? Hát hogy a bánatba ne? :D Aztán ebből a lóvéból már mehetnek azok a projektek, amik miatt öregkorodra rettentő kínosan fogod érezni magad, ahányszor megkérdezik: gondoltad-e volna?

    Na jó, ez a szcenárió finoman szólva is elég valószínűtlen, de volt már nekem plexidobozban tenyésztett mikroökoszisztémám, ezért is tudom jól, hogy a reményhal megy utoljára.
  • gombabácsi #2
    látványos, de ezzel se lesz meghó...
  • Lucy in the Sky #1
    Szépen mutat a kicsike működés közben, simán felülnék rá, még így is, hogy már töredék terhelésen kissé aggasztó mértékben billeg. Elvégre nem hullott apró darabokra, ez mindenképp bíztató :)