Gyurkity Péter

SpaceX: Összeállt a Falcon Heavy

Fotókon már látható a rakéta, az első fellövésre heteken belül sor kerül.

A SpaceX az idei évben egy meglehetősen sűrű menetrenddel bizonyította be, hogy a korábbinál többre képesek, hiszen gyakorlatilag megduplázták a fellövések számát, egyben azt is igazolva, hogy a rakéták visszahozatala, valamint azok újrafelhasználása lassan, fokozatosan valóban rutinműveletté válhat. Most a következő nagy dobásra készülnek.

Néhány nappal ezelőtt egy korábban használt rakétát és kapszulát lőttek ismét fel, Elon Musk azonban nem sokkal később saját Twitter-lapján osztott meg további fotókat a nagyközönséggel, amelyeken már a Falcon Heavy típus látható. Ez utóbbi a floridai Kennedy-űrközpontban, egészen pontosan a Pad 39A jelzésű állás SpaceX által birtokolt hangárjában tartózkodik, immár összeszerelt állapotban, ami azt jelenti, hogy már csak néhány kisebb komponensnek kell a helyére kerülnie. Az első fellövésre heteken belül sor kerülhet, ezt azonban az év végén még egy statikus teszt előzi meg, amelynek során begyújtják majd a hajtóműveket.


Musk már korábban közölte, hogy az első fellövéssel egy Tesla Roadster autót juttatnának az űrbe, mégpedig egészen a Mars pályához küldve azt. Maga a rakéta 70 méter magas, ez az Apollo-programban használt Saturn-V óta a legimpozánsabb amerikai példány, hiszen a tervek szerint összesen 27 hajtóművével akár 57 tonna hasznos terhet is a magasba emelhet majd – a Falcon Heavy nem mellesleg kétszer nagyobb az ULA által használt Delta IV Heavy típusnál. Itt egyszerre 3 Falcon 9 rakétát, pontosabban azok visszatérésre is képes első fokozatait kombinálják, ezek közül a középső egy módosított példány, bár Musk szerint meglehetősen nagy az esélye annak, hogy az első start nem végződik sikerrel – könnyen előfordulhat, hogy robbanás lesz a vége.

A tervek mindenesetre két űrhajós 2018 végi fellövéséről szólnak, erre már a Dragon kapszula második változatával kerülne sor.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • llax #12
    Nem tudom, mekkora eséllyel számolhatnak.
    Sőt, már azt sem lehet igazából tudni, mennyire terveznek ezzel a Falcon Heavy-vel hosszabb távon, ugyanis a Heavy fejlesztésének ideje alatt akkorát fejlődött a Falcon 9 (ezzel együtt a Heavy tervezett kapacitása is), hogy az Full Thrust verziótól az összes, korábban Heavy-re tervezett kereskedelmi műholdat fel tudja vinni a Falcon 9 is.

    Egyedül az űrturista-Holdkerülős téma van a listán, ami nem oldható meg az F9-cel. Az jelen állás szerint a Heavy 3. repülésére esne (human rating???), ill. a Dragon 2 első vagy második emberes repülése lenne. Már csak az engedélyek megszerzése is erősen kérdéses...

    Persze ez csak a dolgok jelen állása, ha sikeres lesz a teszt, jöhetnek olyan tervek és megrendelések, amikről eddig nem hallottunk...
    Utoljára szerkesztette: llax, 2018.01.02. 22:49:48
  • asgh #11
    Akkor is értelme van a megkísérelni a kilövést, ha komoly esély van a kudarcra és nyilván alaposan kiszámolták, hogy melyik éri meg jobban:
    1. x% eséllyel elfüstölni egy rakétát, majd kielemezni az okokat, és annak megfelelően javítani
    2. még pár évig fizetni x (száz) mérnököt, hogy szimulációkkal jussanak ugyanarra az eredményre, amit majd ugyanúgy a gyakorlatban is tesztelni kell
    Utoljára szerkesztette: asgh, 2018.01.02. 11:35:18
  • Running #10
    Majd az SG megmondja, hogy mit kell szállítaniuk. Olyan kibaszott okos ez az ország, nem is értem, miért nem látszódunk lassan a térképen sem.
  • saxus #9
    Ezzel szemben ott van a Vega első startja, ahol csak-csak fel mertek engedni értelmes terhet és néhány egyetem cubesatját. Nem kevés egyetem van, akiknek lenne pénze összerakni valami értelmes dolgot, de arra már nincs lehetősége, hogy kifizessen egy startot. Így volt pl. a BME is, akiknek azért sikerült a MASAT-1-et fellőnie, mert a VV-01-en ingyen mehetett.

    De még azon sem lepődnék meg, ha lett volna olyan cég, aki azt mondja, hogy bevállalja a rizikót.
  • llax #8
    Szerintem ha tényleg akkora esélye lenne egy tűzijátéknak, mint azt Musk írja, akkor csiszolnának még a technikán. Inkább csak azért jósol nagy esélyt, hogy ezt az indítást tényleg kísérletnek tekintsék az emberek, plusz, ha mégis robbanna, akkor nem kell annyit magyarázkodni. Szerintem.

    Amúgy tegnap már már kivitték az indítóállásra, orrkúppal a tetején, ma vissza lefektették. Ha nincs semmi gubanc, pár napon belül meglesz a hajtóműteszt.
  • Nabateus #7
    Jogos.
  • efelypszilon #6
    Annak, hogy az első start valószínűleg nem végződik sikerrel, és valószínűleg tüzijátékrakétaként végzi, melyik része nem világos számodra. Pont neked kéne elmagyarázni, hogy egy payload értéke magában meghaladhatja az egész falcon heavy értékét, az mit jelent? Inkább egy Tesla roadster vesszen oda, mint egy csilliárd dolláros szonda, vagy műhód. Az előbbinél maximum néhány hiperneard fog felsóhajtani, hogy "deszép is lett volna", míg a másodiknál durci befektetők csapkodnák az asztalát Musk bácsinak.
  • fonak #5
    Szerintem ez már nem marketing, hanem egyfajta önkielégítés, totál értelmetlen a "f.szmutogatáson" kívül.
  • Irasidus #4
    Lehet neked faszság, de a marketinghez nem értesz. Na, ezért van neki sok pénze, és milliárdos vállalkozásai, és neked meg ezért nincs.
  • molnibalage83 #3
    Szerintem meg gigantikus faszság. Ahelyett, hogy valami értelmes payloadot találna...