Gyurkity Péter
Még több fellövést akar jövőre a SpaceX
Megdupláznák a küldetések számát, de jön a két újabb generáció is.
A SpaceX ezekben a napokban a soron következő fellövés problémáival van elfoglalva, ezt ugyanis többször is elhalasztották, hogy elkerüljenek bizonyos problémákat az orrkúp és a rakomány kapcsán. A titkos, nemzetbiztonsági célokat szolgáló Zuma után idén még másik 3 startra kerítenének sort, jövőre azonban akár meg is duplázhatják a fellövések számát.
Egy hosszabb interjúban olvashatunk arról, hogy a cég 2018 során 30-40 küldetést bonyolítana le, ez pedig valószínűleg a plafont jelenti, legalábbis ami a menetrend sűrű jellegét illeti. Idén (ha sikerrel lezajlik a hátralévő 4 start) összesen 20 kerülhet fel a listára, vagyis valóban összejöhet a duplázás, azonban már most is gőzerővel dolgoznak a következő generáción, amely a tervek szerint még szintén az év vége előtt mutatkozna be – ez lenne ugyanis a megmaradt 4 fellövés egyike, immár a Falcon Heavy típussal. Érdekes fejlemény számukra, hogy idén jóval kevesebb nagyobb, geostacionárius pályán keringő műholdra volt igény, azt azonban még nem tudják, hogy ez mennyire tartós trend.
A SpaceX emellett saját műholdflottát is tervez, amely több mint 4 ezer példányból állna, ezek űrbe juttatásához szintén számos további startra lenne szükség. Eközben azonban dolgoznak a Falcon 9 valószínűleg utolsó módosításán, amely Block 5 néven mutatkozna be (ennek egyik példánya durrant el nemrég egy teszt során), mégpedig 4 fontos újítással: a polgári és védelmi igényeknek való jobb megfelelés, nagyobb teljesítmény, egyszerűbb gyártás, illetve gyors újrafelhasználás. A repülésre már az első negyedévben sor kerülhet, később ez lehet majd a Falcon Heavy alapja is (annak első fellövése után), ezek a rakéták pedig példányonként akár 10-szer is repülhetnek majd.
A még újabb generációt képviselő BFR 2022-re állhat készen, ez már 31 hajtóműre épülne, amelynek jelentőségét jól jelzi, hogy a jelenlegi munka nagyjából fele megy el ezekre. A SpaceX a közeljövőben szeretné megpróbálni a Falcon 9 rakéták második fokozatának visszahozatalát is, ezzel ugyanis felkészülnének a BFR esetében várható kihívásokra – ez utóbbi második lépcsőjét ugyanis már eleve ennek figyelembe vételével tervezik, 6 saját Raptor hajtóművel.
A SpaceX ezekben a napokban a soron következő fellövés problémáival van elfoglalva, ezt ugyanis többször is elhalasztották, hogy elkerüljenek bizonyos problémákat az orrkúp és a rakomány kapcsán. A titkos, nemzetbiztonsági célokat szolgáló Zuma után idén még másik 3 startra kerítenének sort, jövőre azonban akár meg is duplázhatják a fellövések számát.
Egy hosszabb interjúban olvashatunk arról, hogy a cég 2018 során 30-40 küldetést bonyolítana le, ez pedig valószínűleg a plafont jelenti, legalábbis ami a menetrend sűrű jellegét illeti. Idén (ha sikerrel lezajlik a hátralévő 4 start) összesen 20 kerülhet fel a listára, vagyis valóban összejöhet a duplázás, azonban már most is gőzerővel dolgoznak a következő generáción, amely a tervek szerint még szintén az év vége előtt mutatkozna be – ez lenne ugyanis a megmaradt 4 fellövés egyike, immár a Falcon Heavy típussal. Érdekes fejlemény számukra, hogy idén jóval kevesebb nagyobb, geostacionárius pályán keringő műholdra volt igény, azt azonban még nem tudják, hogy ez mennyire tartós trend.
A SpaceX emellett saját műholdflottát is tervez, amely több mint 4 ezer példányból állna, ezek űrbe juttatásához szintén számos további startra lenne szükség. Eközben azonban dolgoznak a Falcon 9 valószínűleg utolsó módosításán, amely Block 5 néven mutatkozna be (ennek egyik példánya durrant el nemrég egy teszt során), mégpedig 4 fontos újítással: a polgári és védelmi igényeknek való jobb megfelelés, nagyobb teljesítmény, egyszerűbb gyártás, illetve gyors újrafelhasználás. A repülésre már az első negyedévben sor kerülhet, később ez lehet majd a Falcon Heavy alapja is (annak első fellövése után), ezek a rakéták pedig példányonként akár 10-szer is repülhetnek majd.
A még újabb generációt képviselő BFR 2022-re állhat készen, ez már 31 hajtóműre épülne, amelynek jelentőségét jól jelzi, hogy a jelenlegi munka nagyjából fele megy el ezekre. A SpaceX a közeljövőben szeretné megpróbálni a Falcon 9 rakéták második fokozatának visszahozatalát is, ezzel ugyanis felkészülnének a BFR esetében várható kihívásokra – ez utóbbi második lépcsőjét ugyanis már eleve ennek figyelembe vételével tervezik, 6 saját Raptor hajtóművel.