MTI

Hatalmas orosz kudarc, 19 műhold veszett el

Sem a Meteor-M 2-1 meteorológiai műholdat, sem a többi 18, a Vosztocsnij űrbázisról felbocsátott miniszputnyikot nem sikerült célpályára állítani - közölte kedden a Roszkoszmosz.

Az orosz űrkutatási hivatal szerint a Szojuz-2.1b típusú hordozórakéta sikerrel startolt ugyan, annak első fokozatai a terveknek megfelelően váltak le, ám a Fregat elnevezésű gyorsító fokozat kudarcot vallott. A Roszkoszmosz először azt közölte, hogy Meteor-M 2-1-gyel szakadt meg a kapcsolat, a műhold nem jutott el a kijelölt napszinkron pályára. A műholdak keresése folyik, feltételezések szerint nem a kiszámított pályára kerültek, vagy az Atlanti-óceánba zuhanhattak.

A TASZSZ-t úgy tájékoztatták, hogy ha egy nap leforgása alatt nem találják meg a célpályán a Fregatot, akkor úgy lehet tekinteni, hogy megsemmisült. A hírügynökség informátora szerint azonban egyelőre korai arról beszélni, hogy az űrszerkezet felrobbant vagy megsemmisült volna, mert bár a Fregat hajtóműveinek első bekapcsolása megtörtént, nem érte el a számára kijelölt pontot. Hozzátette, hogy ha a blokk nem a kiszámított pályán található, akkor "kísérletek történnek majd a kapcsolatfelvételre és pályakorrekcióra".


"A felbocsátás fő feladata a Meteor M 2-1 napszinkron pályára állítása volt. A Szojuz-2.1b hordozórakéta munkájának eredményeképpen a Fregat gyorsító blokkból és a Meteor-M űrszerkezetből álló fejblokkot a kijelölt köztes pályára állították, ugyanakkor az első tervezett kommunikációs munkamenet során nem sikerült kapcsolatot létesíteni az űrszerkezettel, mert az nem volt ott a célpályán" - hangzott a Roszkoszmosznak az incidenst bejelentő közleménye.

A TASZSZ a hivataltól származó forrásokra hivatkozva korábban azt jelentette, hogy a Fregat feltehetően felrobbant. Az Interfax, ugyancsak a Roszkoszmoszból származó értesülés alapján azt írta, az előzetes adatokból arra lehet következtetni, hogy "emberi tényező" okozta a bajt, a hordozórakétába és a gyorsító blokkba táplált helytelen adatok miatt ugyanis a Fregat nem kellő tájolásban kapta az első impulzust, ezért a gyorsító blokk a műholdakkal együtt visszatért a légkörbe, és az Atlanti-óceánba zuhant. A baj feltehető okáról szóló híreket a Roszkoszmosz hivatalosan nem erősítette meg.

A többi 18 kisméretű űrszerkezet - az orosz Baumanyec-2, a kanadai LEO Vantage, a norvég AISSat-3, a japán IDEA, a svéd SEAM, valamint két amerikai Landmapper-BC, 10 amerikai LEMUR és a német D-Star One - kiegészítő teher volt. A Meteor-M 2-1 - a Meteor-3M műholdcsoport harmadik tagjának - feladata a rendkívüli helyzetek és a klíma megfigyelése, és az időjárás-előrejelzés lett volna, egyebek között a polgári repülés számára. A Föld magnetoszférája mágneses és elektromos mezőinek megfigyelésére szánt SEAM műholdat megépítő konzorciumban egyébként Svédország mellett részt vettek német, ukrán, amerikai, dán, magyar és olasz cégek is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #35
    Nem az a fontos ebben, hogy honnan jott a penz. A lenyeg, hogy kapitalista piaci alapon szereztek meg es hasznaltak fel.
    Mig a tobbi, korabbi szervezet szamolatlanul kapta a penzt, annyit kaptak amennyit kertek, ezert annyit koltottek amennyit akartak.
    Ezzel szemben a SpaceX-nek meg kellett kuzdeni ezert a penzert, es araval alaigerni, es/vagy technologiajaval foleigerni a tobbieknek.

    Lehet, hogy a kormanyzattol kaptak a penzt, de azt a leheto legjobban kellett felhasznalniuk, hogy eletben maradjanak, a penzt herdalo konkurenciaval szemben.
  • Sequoyah #34
    Egyetertek, de ez semmiben nem cafolja azt amit en irtam. Az innovacio az zsakutcakkal jart. Az egyhelyben toporgo sikeresnek tunhet addig, amig az innovalo fel bejarja a csakutcakat, es tobbszor is elbukik. Egeszen addig, amig az innovalo meg nem talalja a helyes utat...
    Ugy tunik az innovacio most kezdi meghozni a gyumolcset, es mar joval gazdasagosabb lehetoseget kinalni, mint az oroszok. Mivel ok egyhelyben toporogtak, nem fognak tudni mit lepni, maximum lemasolni.

    Bar szvsz ennel azert nagyobb kiugrasra szamitottam, es hogy lassan nem megfelezik a kilovesek arat, hanem 10edelik, vagy 100adoljak...
  • gaszton421 #33
    Ebben igazad van, hiszen egyáltalán nem mindegy hogy 2x-10x vagy 100x lehet ugyanazt a rakétát újrahasznosítani, és mennyibe kerül az új startra előkészítés, viszont az is igaz hogy ezel kapcsolatban jelenleg senki másnak nincs annyi tapasztalatamint a Spacex-nek, és minden sikeres landolás és újraindítás után több lesz a tapasztalatuk. a jelenlegi Block 5 fejlesztések nagy része (a NASA személyszállítással kapcsolatos kritériumainak való megfelelésen kívül) is a gazdaságosabb újrahasznosítás irányába történik.
    Szerintem itt az Sg-n legalább havonta lesz új hír a Spacex-el kapcsolatban ami valamit hozzátesz a tisztább látáshoz. A 2018-as év nagyon sűrű lesz ebből a szempontból.
  • Irasidus #32
    Remélem neked lesz igazad, mert nagyon várom az áttörést. Viszont egy utolsó gondolatként még annyit, hogy az újrafelhasználhatóság egyenlőre egy kiforratlan technológia, és nem tudjuk igazából mennyire csökkenti az árakat. Túl sok még az ismeretlen faktor, és sajnos a pénzügyi machináció a SpaceX részéről.
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2017.12.05. 17:52:16
  • gaszton421 #31
    Az összes fejlesztést amit a konkurencia csinál meg a mostani Falcon 9 ujrahasználhatóságának letesztelése előtt jelentették be és a nem újrahasznosítható Falcon 9 áraival való konkurenciaképességhez igazították, ez viszont 2020-2023-ra elégé meghaladott állaspont lesz, addigra a Spacex az újrahasznosítás fejlesztési költségeit már megkeresheti és könnyedén tud aláigérni az akkori áraknak, Erre mondtam hogy hiú remény az várni hogy 5-7 év múlva is ugyanilyen kondiciókkal fog versenyezni a piacért a spacex mint 2015-ben.
    Remélem itt leszünk még mindketten 5-10 év múlva hogy eldönthessük kinek lett igaza.
  • Irasidus #30
    Nem húzta be kéziféket? Egy csomó dolog törölve lett, vagy a fejlesztés leállítva, egy olyan tervért ami nem igazán előrelépés, gazdaági haszna nulla, vagyis értelmetlen, és bizonytalan - anyagilag egy lapra téve fel mindent. Ami abból a legjobb esetben ki fog sülni, az egy Raptor hajtóműves közepes, és nagy rakéta (de semmi esetre sem BFR). Erre fogadni mernék... viszont, hogy ez mennyire lesz stabil rendszer, és mennyi pénzt, és időt fog felemészteni addig, amíg ezzel elkészülnek, azt nem tudom. De nem valószínű, hogy nem két év múlva, és azt sem hiszem, hogy az a rendszer olcsóbb lesz mint a mostani, hiszen bonyolultabb, úttörő hajtómű, és tudjuk, hogy a bonyolult újrafelhasználás hova vezet... Mire abból használható rendszer lesz, az 8-10 év, persze az első indítástól számítva, ami nem holnap lesz. Ezek után szerintem nagyon is reális a többiek erőfeszítései.
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2017.12.04. 19:56:04
  • gaszton421 #29
    Fejlesztés valóban zajlik a konkurenciánál , általában 2015 körül jelentették be sorban egymás után hogy 2020-2023 körül már olyan hordozórakétával rendelkeznek majd ami már képes lesz konkurálni a Spacex 2015-ös áraival, feltételezve hogy a Spacex behúzza a kéziféket és minden egyéb fejlesztést leállít és megmarad ezen a szinten, ez viszont hiú remény mert pont ez amit a spacex nem fog megtenni,
  • gaszton421 #28
    A 2017-es évben 19 (már realizált vagy nagy valószínűséggel az év végéig realizálandó) indításból 7 volt állami, (NASA, légierő, NRO), a jövő évi listán szereplő 33 (ami persze nem biztos hogy mind realizálódik) indításból pedig 11 lesz az, kb 2/3 a kereskedelmi indítás. Ettől persze még igaz hogy az első években sokkal nagyobb arányú volt az állam aránya, főleg a NASA részéről. Ezzzel viszont határozottal jól járt a NASA is mert mit tesz isten azóta az ULA is valahogy alacsonyabb árakat ad meg a megrendelőinek amióta van konkurencia.
  • gaszton421 #27
    Az Atlas V hajtóműveiért jár a piros pont, ezzel egyetértek, viszont ez már nem tart soká, és az orosz új fejlesztések szánalmasan lassan haladnak, még a NASA SLS-éhez mérten is, amikor az Angara-t elkezdték fejleszteni még sokkal több hajam volt, és lehet a maradék is kihull mikorra lecserélik valami gazdaságosabbra a mostani rendszereket.

    Régebben nekem is az volt a véleményem, hogy van még kraft az orosz űrtechnológiában, de a régi dicsőségből nem lehet megélni örökké. nyilván az orosz, kínai vagy indiai műholdakat nem fogják kiadni a Spacex-nek , még akkor sem ha az lenne az olcsó, a nemzeti buszkeség megköveteli a saját indításokat, kerül amibe kerül, ezért mindig lesz munkájuk , de csak tisztán üzleti alapokon döntő kereskedelmi indítások jó része a Spacex-nél landol.
  • NEXUS6 #26
    Tegyük azért hozzá, hogy az indítások jelentős részét részben vagy egészben kormányzati megrendelésre csinálta a SpaSex. Ha anno a NASA nem karolja fel őket, mint olcsó, kezdő céget, akkor ma nincsenek. Ebben a műfajban nincsen full kommerciális versenyző, mert nem is lehet. Szal az, hogy Musk mit akar egy dolog, az hogy piaci viszonyok alapján mire van igény/lehetőség egy második, az hogy az államok mire biztosítanak, mit fizetnek/rendelnek egy harmadik. A "bedaráláshoz" az kell, hogy a 3 tényező egy irányba mutasson, azonban más piaci szereplőknek, de még az amcsi államnak sem érdeke ez.

    Szal ez is olyan Musk-os nagyottmondásnak tűnik. ;)