Gyurkity Péter
Az Airbus is visszatérő rakétán dolgozik
Az európai cég beszáll a versenybe, saját fejlesztésük kisebb költségeket ígér.
Az elmúlt hetekben többször olvashattunk az SpaceX érdekes projektjéről, amelynek keretében az amerikai magáncég szakemberei a visszatérő, ezáltal pedig többször felhasználható rakéta koncepcióját igyekeznek megvalósítani. Az európai Airbus most jelezte, hogy ők is beszállnak a versenybe, mégpedig egy alternatív megoldással.
Az Adeline (ADvanced Expendable Launcher with INnovative engine Economy) jócskán lemaradva követi amerikai vetélytársait, hiszen ez a koncepció egyelőre csak videón létezik, de az Airbus komolyan gondolja a fejlesztést, amely a jövőben bármelyik, folyékony üzemanyagra támaszkodó rakétán alkalmazható lenne. Ők egy némileg eltérő úton szeretnék megvalósítani az elképzelést, hiszen míg a SpaceX a Falcon 9 rakéta teljes első lépcsőjét szeretné visszahozni (egy tengeren hánykolódó lélekvesztőre, amely számos kihívás elé állítja a mérnököket), addig az Adeline esetében mindössze az első lépcső alsó részéről lenne szó, amely a méretes üzemanyagtartályról leváló hajtóművet hozná vissza, mégpedig a hagyományos repülők mintájára, saját szárnyakra és propellerekre támaszkodva, amelyek segítségével lassan ereszkedve, majd pedig landolva térne vissza az egység.
A megoldás az illetékesek szerint jóval kisebb költségeket emésztene fel, hiszen nem kellene további üzemanyagot pazarolni a teljes első lépcső visszahozatalára, a pálya utólagos módosítására, majd pedig az utolsó pillanatokban szükséges fékezésre és stabilizálásra. A visszatérésre kijelölt rész ballisztikus pályán utazna, majd pedig vízszintes landolást hajtana végre, aminek eredményeként a küldetésenkénti 50 millió dolláros költség jelentős mértékben csökkenthető lenne.
Ehhez azonban időre lesz szükség: bár az Airbus titokban már 2010 óta dolgozik a projekten (eddig 15 millió eurót költöttek el), a prototípus a fejlesztés alatt álló Ariane 6 egy későbbi változatával debütálhat, legkésőbb 2025-ig.
Az elmúlt hetekben többször olvashattunk az SpaceX érdekes projektjéről, amelynek keretében az amerikai magáncég szakemberei a visszatérő, ezáltal pedig többször felhasználható rakéta koncepcióját igyekeznek megvalósítani. Az európai Airbus most jelezte, hogy ők is beszállnak a versenybe, mégpedig egy alternatív megoldással.
Az Adeline (ADvanced Expendable Launcher with INnovative engine Economy) jócskán lemaradva követi amerikai vetélytársait, hiszen ez a koncepció egyelőre csak videón létezik, de az Airbus komolyan gondolja a fejlesztést, amely a jövőben bármelyik, folyékony üzemanyagra támaszkodó rakétán alkalmazható lenne. Ők egy némileg eltérő úton szeretnék megvalósítani az elképzelést, hiszen míg a SpaceX a Falcon 9 rakéta teljes első lépcsőjét szeretné visszahozni (egy tengeren hánykolódó lélekvesztőre, amely számos kihívás elé állítja a mérnököket), addig az Adeline esetében mindössze az első lépcső alsó részéről lenne szó, amely a méretes üzemanyagtartályról leváló hajtóművet hozná vissza, mégpedig a hagyományos repülők mintájára, saját szárnyakra és propellerekre támaszkodva, amelyek segítségével lassan ereszkedve, majd pedig landolva térne vissza az egység.
A megoldás az illetékesek szerint jóval kisebb költségeket emésztene fel, hiszen nem kellene további üzemanyagot pazarolni a teljes első lépcső visszahozatalára, a pálya utólagos módosítására, majd pedig az utolsó pillanatokban szükséges fékezésre és stabilizálásra. A visszatérésre kijelölt rész ballisztikus pályán utazna, majd pedig vízszintes landolást hajtana végre, aminek eredményeként a küldetésenkénti 50 millió dolláros költség jelentős mértékben csökkenthető lenne.
Ehhez azonban időre lesz szükség: bár az Airbus titokban már 2010 óta dolgozik a projekten (eddig 15 millió eurót költöttek el), a prototípus a fejlesztés alatt álló Ariane 6 egy későbbi változatával debütálhat, legkésőbb 2025-ig.