Gyurkity Péter
2019-re váltanák le az orosz rakétákat
Az amerikai légierő egy nagyobb összeggel támogatja a saját alternatíva kifejlesztését.
Az orosz rakéták alkalmazásának tilalma kapcsán többször is írtunk az amerikai fél kényes helyzetéről, amelyet csak részben orvosolnak az olyan magáncégek, mint a SpaceX, a Boeing, valamint a Blue Origin. Tekintettel arra, hogy a United Launch Alliance által használt Atlas V rakétákra jelenleg szintén szükség van, itt elengedhetetlen a saját alternatíva bevonása.
Az említett tilalmat (amelyet a Kongresszus léptetett életbe a védelmi minisztérium által tervezett fellövésekre vonatkozóan) ugyan nemrég feloldották, a politikusok tovább vitatkoznak a témában, azt pedig szintén nem lehet biztosra venni, hogy Oroszország a jövőben az amerikai szájíznek megfelelően viselkedik majd (a kilencvenes években például azért döntöttek az orosz hajtóművek alkalmazása mellett, hogy megakadályozzák a technológia elterjedését, vagyis más vásárlók felkutatását). Éppen ezért a légierő most elhatározta, hogy egy nagyobb összeggel támogatja az Aerojet Rocketdyne cég AR-1 névre keresztelt fejlesztését, amely az Atlas 5 által eddig használt RD-180 hajtóműveket váltaná le, mégpedig a tervek szerint 2019-re.
A légierő 2014 során még csak 220 millió dollárt különített el erre a célra (a Kongresszus akkor erre az összegre bólintott rá), most azonban 536 millióval támogatják a céget, amely saját forrásból további 268 milliót költ el ugyanerre a célra, vagyis idén összesen 804 millió dollárból gazdálkodhatnak. Amennyiben sikerrel zárul a munka, ez lesz az USA első olyan hajtóműve, amelynek tüzelőanyaga kerozin, oxidálóanyagként pedig oxigént alkalmaz.
Ezt a hajtóművet később a Vulcan rakétánál is felhasználnák, de már készül a BE-4 hajtómű is, amelyet a légierő szintén támogat egy kisebb összeggel.
Az orosz rakéták alkalmazásának tilalma kapcsán többször is írtunk az amerikai fél kényes helyzetéről, amelyet csak részben orvosolnak az olyan magáncégek, mint a SpaceX, a Boeing, valamint a Blue Origin. Tekintettel arra, hogy a United Launch Alliance által használt Atlas V rakétákra jelenleg szintén szükség van, itt elengedhetetlen a saját alternatíva bevonása.
Az említett tilalmat (amelyet a Kongresszus léptetett életbe a védelmi minisztérium által tervezett fellövésekre vonatkozóan) ugyan nemrég feloldották, a politikusok tovább vitatkoznak a témában, azt pedig szintén nem lehet biztosra venni, hogy Oroszország a jövőben az amerikai szájíznek megfelelően viselkedik majd (a kilencvenes években például azért döntöttek az orosz hajtóművek alkalmazása mellett, hogy megakadályozzák a technológia elterjedését, vagyis más vásárlók felkutatását). Éppen ezért a légierő most elhatározta, hogy egy nagyobb összeggel támogatja az Aerojet Rocketdyne cég AR-1 névre keresztelt fejlesztését, amely az Atlas 5 által eddig használt RD-180 hajtóműveket váltaná le, mégpedig a tervek szerint 2019-re.
A légierő 2014 során még csak 220 millió dollárt különített el erre a célra (a Kongresszus akkor erre az összegre bólintott rá), most azonban 536 millióval támogatják a céget, amely saját forrásból további 268 milliót költ el ugyanerre a célra, vagyis idén összesen 804 millió dollárból gazdálkodhatnak. Amennyiben sikerrel zárul a munka, ez lesz az USA első olyan hajtóműve, amelynek tüzelőanyaga kerozin, oxidálóanyagként pedig oxigént alkalmaz.
Ezt a hajtóművet később a Vulcan rakétánál is felhasználnák, de már készül a BE-4 hajtómű is, amelyet a légierő szintén támogat egy kisebb összeggel.