Gyurkity Péter
Másodszor is visszatért a Blue Origin rakétája
Megvalósult az újrafelhasználás célja, a New Shepard másodszor is sikerrel landolt.
Még novemberben írtunk arról, hogy a Blue Origin bevágott a SpaceX elé, amikor saját rakétájuk sikerrel landolt a számára kijelölt szárazföldi helyszínen. A New Shepard ugyan jóval kisebb távot tett meg a Falcon 9 küldetéseihez képest (ezzel pedig a feladat is némileg egyszerűbb volt), a sikert most az újbóli felhasználással koronázták meg, amivel igazolták a koncepció megvalósíthatóságát.
A napokban a novemberben visszatért rakéta újbóli fellövésére kerítettek sort, amely ezúttal is sikeres landolással zárult. A New Shepard átesett a szükséges teszteken és vizsgálatokon, kicserélték a kapszula ejtőernyőit, valamint a megfelelő leválást biztosító pirotölteteket, a többi rendszer azonban maradt ugyanaz, és a jelek szerint ez semmilyen akadályt nem jelentett. Ezúttal egészen pontosan 101,7 kilométeres magasságot értek el, ami ugyan messze elmarad a rivális SpaceX által bejárt úttól, az elsődleges cél azonban az újrafelhasználás lehetőségének igazolása volt, amely most meg is valósult.
Azt maga Jeff Bezos is kiemeli a bejegyzésben, hogy a Blue Shepard a legkisebb ilyen rakéta lesz a katalógusban, vagyis a jövőbeni fejlesztések méretüket tekintve mind meghaladják majd azt. Erre szükség is lesz, hiszen céljuk az űrutazás széles körben való elérhetővé tétele, hogy hosszú távon milliók jussanak el és éljenek az űrben, ehhez pedig a függőleges leszállást tartják ideálisnak, mivel ez nagyon jól skálázható. A mostani teszt során egyébként a szoftveren is finomítottak, ez csak a landolási manőver kezdetén vette célba a leszállóhely közepét, ezt követően azonban a magasságtól és a pozíciótól tette függővé, hogy pontosan melyik részen landoljon a rakéta, az utolsó pillanatokban már nem törekedve a középpont elérésére.
A Blue Origin a tervek szerint még idén megkezdi a BE-4 hajtómű tesztelését, amely a nagyobb rakéták meghajtásáért felel majd.
Még novemberben írtunk arról, hogy a Blue Origin bevágott a SpaceX elé, amikor saját rakétájuk sikerrel landolt a számára kijelölt szárazföldi helyszínen. A New Shepard ugyan jóval kisebb távot tett meg a Falcon 9 küldetéseihez képest (ezzel pedig a feladat is némileg egyszerűbb volt), a sikert most az újbóli felhasználással koronázták meg, amivel igazolták a koncepció megvalósíthatóságát.
A napokban a novemberben visszatért rakéta újbóli fellövésére kerítettek sort, amely ezúttal is sikeres landolással zárult. A New Shepard átesett a szükséges teszteken és vizsgálatokon, kicserélték a kapszula ejtőernyőit, valamint a megfelelő leválást biztosító pirotölteteket, a többi rendszer azonban maradt ugyanaz, és a jelek szerint ez semmilyen akadályt nem jelentett. Ezúttal egészen pontosan 101,7 kilométeres magasságot értek el, ami ugyan messze elmarad a rivális SpaceX által bejárt úttól, az elsődleges cél azonban az újrafelhasználás lehetőségének igazolása volt, amely most meg is valósult.
Azt maga Jeff Bezos is kiemeli a bejegyzésben, hogy a Blue Shepard a legkisebb ilyen rakéta lesz a katalógusban, vagyis a jövőbeni fejlesztések méretüket tekintve mind meghaladják majd azt. Erre szükség is lesz, hiszen céljuk az űrutazás széles körben való elérhetővé tétele, hogy hosszú távon milliók jussanak el és éljenek az űrben, ehhez pedig a függőleges leszállást tartják ideálisnak, mivel ez nagyon jól skálázható. A mostani teszt során egyébként a szoftveren is finomítottak, ez csak a landolási manőver kezdetén vette célba a leszállóhely közepét, ezt követően azonban a magasságtól és a pozíciótól tette függővé, hogy pontosan melyik részen landoljon a rakéta, az utolsó pillanatokban már nem törekedve a középpont elérésére.
A Blue Origin a tervek szerint még idén megkezdi a BE-4 hajtómű tesztelését, amely a nagyobb rakéták meghajtásáért felel majd.