Gyurkity Péter

Másodszor is visszatért a Blue Origin rakétája 

Megvalósult az újrafelhasználás célja, a New Shepard másodszor is sikerrel landolt.

Még novemberben írtunk arról, hogy a Blue Origin bevágott a SpaceX elé, amikor saját rakétájuk sikerrel landolt a számára kijelölt szárazföldi helyszínen. A New Shepard ugyan jóval kisebb távot tett meg a Falcon 9 küldetéseihez képest (ezzel pedig a feladat is némileg egyszerűbb volt), a sikert most az újbóli felhasználással koronázták meg, amivel igazolták a koncepció megvalósíthatóságát.

A napokban a novemberben visszatért rakéta újbóli fellövésére kerítettek sort, amely ezúttal is sikeres landolással zárult. A New Shepard átesett a szükséges teszteken és vizsgálatokon, kicserélték a kapszula ejtőernyőit, valamint a megfelelő leválást biztosító pirotölteteket, a többi rendszer azonban maradt ugyanaz, és a jelek szerint ez semmilyen akadályt nem jelentett. Ezúttal egészen pontosan 101,7 kilométeres magasságot értek el, ami ugyan messze elmarad a rivális SpaceX által bejárt úttól, az elsődleges cél azonban az újrafelhasználás lehetőségének igazolása volt, amely most meg is valósult.


Azt maga Jeff Bezos is kiemeli a bejegyzésben, hogy a Blue Shepard a legkisebb ilyen rakéta lesz a katalógusban, vagyis a jövőbeni fejlesztések méretüket tekintve mind meghaladják majd azt. Erre szükség is lesz, hiszen céljuk az űrutazás széles körben való elérhetővé tétele, hogy hosszú távon milliók jussanak el és éljenek az űrben, ehhez pedig a függőleges leszállást tartják ideálisnak, mivel ez nagyon jól skálázható. A mostani teszt során egyébként a szoftveren is finomítottak, ez csak a landolási manőver kezdetén vette célba a leszállóhely közepét, ezt követően azonban a magasságtól és a pozíciótól tette függővé, hogy pontosan melyik részen landoljon a rakéta, az utolsó pillanatokban már nem törekedve a középpont elérésére.

A Blue Origin a tervek szerint még idén megkezdi a BE-4 hajtómű tesztelését, amely a nagyobb rakéták meghajtásáért felel majd.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • saxus #11
    Tegyük hozzá, az első fokozat át sem lépi a Kármán vonalat.
  • saxus #10
    Nem, pontosan jól látod, a legvégén gyújtják csak be, addig zuhan, mint egy kő. Ugyanígy landol a Falcon 9 is. A rakétahajtóművek nem tudnak "nagyon kis teljesítményen" menni. Jobb hajtóművek is olyan 70%-os teljesítményre húzhatók vissza, bár a Merlin 4D esetén olvastam 60%-ot is. De a 70% is nagyon az alja, ameddig ezeket vissza lehet "tekerni".

    Ezt a módszert hívják egyébként "Sucide burn"-nak. Üzemanyagot tekintve ez a leggazdaságosabb, ugyanis közvetlen földet érés előtt lassítasz 0-ra, nem folyamatosan küzdesz a gravitáció ellen: nem mindegy, hogy csak abban a pár másodpercben, vagy néhány percig fogy az üzemanyag.

    Egyébként a SpaceX-es redditen pont volt egy jó összefoglaló szál a Blue Origin (következő) hajtóművét, a BE-4 tekintve, ami a Blue Origin Very Big Brotherjében (VBB - ez már egy normális méretű rakéta lesz), illetve elvileg ez lesz az ULA új rakétájában a Vulcanban fog működni. Utóbbinál elvben levegőben hajtóműelkapást akarnak (részemről wtf a terv), előbbinél ugyanazt, mint a New Sheparddal. Bökkenő az, hogy nem 9 hajtómű lesz, hanem egy nagy. Ez csak azért ciki, mert leszálláshoz messze nem kell akkora teljesítmény: az induló 540 tonnás súlyból le kell tenni 25-öt meg valószínűleg 10-20 tonnányi üzemanyagot. Ez barátok közt is 5,5% 10t üzemanyaggal számolva. Itt a túl nagy teljesítményű hajtómű problémás lehet, míg ezzel szemben a SpaceX egy hajtóművet használ, azaz a teljes teljesítmény kb. 6,6..7,7%-át.

    Persze, csinálhatják azt is, hogy beépítenek kisebb vernier motorokat, de az meg ugye megintcsak plusz súly...
  • saxus #9
    Marketing okokból átlépték egy hangyafallosznyival a Kármán vonalat, majd zuhan vissza, mint egy kő vs pályára rak 14 tonna terhet és ballisztikus pályán sikeresen visszatér szárazföldre közben. Utóbbi a Falcon 9 FT. Hogy drónhajóra még nem megy az más kérdés.
  • saxus #8
    És tegyük hozzá, ami legutóbb landolt a drónhajóra az egy Falcon 9 1.1 volt, innen kezdve meg csak a Falcon 9 FT-k fognak repülni (decemberben is egy ilyen landolt a szárazföldön). Szóval annak a rakétának kb. végképp mindegy volt.
  • Vampy #7
    Ehh... Teljesen mas a nezopont. Olyan, mintha egy autogyarto azzal kerkedne, hogy az o tanulmanyautoja jobb, szebb, tobbet tud, mint a rivalis szeria gyartmanya...

    Nyilvan a SpaceX nel sem dilettansok dolgoznak, tisztaban vannak vele, hogy konnyebb visszahozni a szarazfoldre a raketat (oda ok is visszahoztak mar, mellesleg kicsit azt erzem, hogy a SpaceX szarazfoldes landolasa csak ilyen "megy ez nekunk is" mutogatas volt a Blue Origin miatt, igazabol soha nem volt celjuk ez a fajta leszallas)

    A SpaceX celja hogy minel tobbet keressen ezen az egeszen. A Blue Origin nem osszehasonlithato, ok max par milliot (koltsegeket levonva lehet kevesebbet) akarnak keresni azzal, hogy par ujgazdag hipsztert kilonek az ur hataraig, mig a SpaceX a milliardos allami es kereskedelmi megrendelesekre utazik..

    Nekik elengedhetetlen, hogy minel gazdasagosabbak legyenek, hogy igazan nagyot kaszalhassanak. Nagyot kaszalni meg csak ugy lehet, ha minel kevesebbet teszel be, de a bevetel nem valtozik.. A Musk-ek epp ezen dolgoznak. Igyekeznek minel jobban leszoritani a koltsegeket, hogy nagyobb legyen a hasznuk.

    Mellesleg, szerintem ezeken a balul elsult kiserleteken nincs is szamottveto veszteseguk... Ezek a raketak meg ugy repulnek (es a fellovesuk dijja is ugy van kikalkulalva sztm) hogy nem tudjak az elso fokozatot ujrahasznositani. Ha sikerul megmenteni, juhee! a mernokok tanulnak belole, de ha nem, az sem tragedia, az ar egyszer hasznalatosra lett kikalkulalva.

    Baj akkor lenne, ha mar elesben durrannanak el ezek a raketak, amikor mar nincs belekalkulalva a baleset...

    A velemenyem szerint amugy a megoldas egy sokkal nagyobb mesterseges sziget lenne, esetleg valami hasonlo, mint az olajfuro tornyok... Gyanitom a vegso cel ez is, csak elobb meg valami kissebben kell kitesztelni, mielott komolyabb osszegeket belenyomnak.
    Utoljára szerkesztette: Vampy, 2016.01.26. 00:11:35
  • gombabácsi #6
    kérdés hogy az "egyszerűbb valamivel" tényleg csak valamivel-e...
  • montyx #5
    azért tesztelik a vízre landolást legjobb tudomásom szerint, mert legtöbb esetben az jár a legkisebb üzemanyag költséggel. egyszerűen nem igényel komolyabb utazást az űrben, hogy szárazföldre szálljon le, illetve h ne kelljen persze hajóztatni kontinensek között landolás után.

    vagy valami ilyesmi
  • amaylight #4
    Igen, pedig engem is ekéztek itt az SG fórumon, hogy miért szólok bele a nagyok dolgába, és miért javaslom a földre visszatérést, mert a SpaceX-es mérnöksrácok mennyivel okosabbak nálam azzal a tengeri platformos bohóckodásukkal.

    Hiába egyszerűbb valamivel a Blue Origin dolga a kisebb magasság miatt, nem véletlen ,hogy ők csinálták meg az első sikeres lehozást, és most az ismétlést is (mert ugye 1 visszahozásnál újrafelhasználhatóságról beszélni értelmetlen, az a másodikkal indul), eszükbe sem jutott, hogy ne a szárazföldre landoljanak...
  • Cat #3
    Értelmes módon szárazföldre, nem pedig egy hullámok miatt ingó tengeri platformra szállt le.
  • ostoros #2
    Amúgy jól látom, hogy a gyorsító fokozat kikapcsolt hajtóművel zuhan, és csak a földetéréshez kapcsolják be? Vagy addig csak kis fokozaton járatták?