11
  • saxus
    #11
    Tegyük hozzá, az első fokozat át sem lépi a Kármán vonalat.
  • saxus
    #10
    Nem, pontosan jól látod, a legvégén gyújtják csak be, addig zuhan, mint egy kő. Ugyanígy landol a Falcon 9 is. A rakétahajtóművek nem tudnak "nagyon kis teljesítményen" menni. Jobb hajtóművek is olyan 70%-os teljesítményre húzhatók vissza, bár a Merlin 4D esetén olvastam 60%-ot is. De a 70% is nagyon az alja, ameddig ezeket vissza lehet "tekerni".

    Ezt a módszert hívják egyébként "Sucide burn"-nak. Üzemanyagot tekintve ez a leggazdaságosabb, ugyanis közvetlen földet érés előtt lassítasz 0-ra, nem folyamatosan küzdesz a gravitáció ellen: nem mindegy, hogy csak abban a pár másodpercben, vagy néhány percig fogy az üzemanyag.

    Egyébként a SpaceX-es redditen pont volt egy jó összefoglaló szál a Blue Origin (következő) hajtóművét, a BE-4 tekintve, ami a Blue Origin Very Big Brotherjében (VBB - ez már egy normális méretű rakéta lesz), illetve elvileg ez lesz az ULA új rakétájában a Vulcanban fog működni. Utóbbinál elvben levegőben hajtóműelkapást akarnak (részemről wtf a terv), előbbinél ugyanazt, mint a New Sheparddal. Bökkenő az, hogy nem 9 hajtómű lesz, hanem egy nagy. Ez csak azért ciki, mert leszálláshoz messze nem kell akkora teljesítmény: az induló 540 tonnás súlyból le kell tenni 25-öt meg valószínűleg 10-20 tonnányi üzemanyagot. Ez barátok közt is 5,5% 10t üzemanyaggal számolva. Itt a túl nagy teljesítményű hajtómű problémás lehet, míg ezzel szemben a SpaceX egy hajtóművet használ, azaz a teljes teljesítmény kb. 6,6..7,7%-át.

    Persze, csinálhatják azt is, hogy beépítenek kisebb vernier motorokat, de az meg ugye megintcsak plusz súly...
  • saxus
    #9
    Marketing okokból átlépték egy hangyafallosznyival a Kármán vonalat, majd zuhan vissza, mint egy kő vs pályára rak 14 tonna terhet és ballisztikus pályán sikeresen visszatér szárazföldre közben. Utóbbi a Falcon 9 FT. Hogy drónhajóra még nem megy az más kérdés.
  • saxus
    #8
    És tegyük hozzá, ami legutóbb landolt a drónhajóra az egy Falcon 9 1.1 volt, innen kezdve meg csak a Falcon 9 FT-k fognak repülni (decemberben is egy ilyen landolt a szárazföldön). Szóval annak a rakétának kb. végképp mindegy volt.
  • Vampy
    #7
    Ehh... Teljesen mas a nezopont. Olyan, mintha egy autogyarto azzal kerkedne, hogy az o tanulmanyautoja jobb, szebb, tobbet tud, mint a rivalis szeria gyartmanya...

    Nyilvan a SpaceX nel sem dilettansok dolgoznak, tisztaban vannak vele, hogy konnyebb visszahozni a szarazfoldre a raketat (oda ok is visszahoztak mar, mellesleg kicsit azt erzem, hogy a SpaceX szarazfoldes landolasa csak ilyen "megy ez nekunk is" mutogatas volt a Blue Origin miatt, igazabol soha nem volt celjuk ez a fajta leszallas)

    A SpaceX celja hogy minel tobbet keressen ezen az egeszen. A Blue Origin nem osszehasonlithato, ok max par milliot (koltsegeket levonva lehet kevesebbet) akarnak keresni azzal, hogy par ujgazdag hipsztert kilonek az ur hataraig, mig a SpaceX a milliardos allami es kereskedelmi megrendelesekre utazik..

    Nekik elengedhetetlen, hogy minel gazdasagosabbak legyenek, hogy igazan nagyot kaszalhassanak. Nagyot kaszalni meg csak ugy lehet, ha minel kevesebbet teszel be, de a bevetel nem valtozik.. A Musk-ek epp ezen dolgoznak. Igyekeznek minel jobban leszoritani a koltsegeket, hogy nagyobb legyen a hasznuk.

    Mellesleg, szerintem ezeken a balul elsult kiserleteken nincs is szamottveto veszteseguk... Ezek a raketak meg ugy repulnek (es a fellovesuk dijja is ugy van kikalkulalva sztm) hogy nem tudjak az elso fokozatot ujrahasznositani. Ha sikerul megmenteni, juhee! a mernokok tanulnak belole, de ha nem, az sem tragedia, az ar egyszer hasznalatosra lett kikalkulalva.

    Baj akkor lenne, ha mar elesben durrannanak el ezek a raketak, amikor mar nincs belekalkulalva a baleset...

    A velemenyem szerint amugy a megoldas egy sokkal nagyobb mesterseges sziget lenne, esetleg valami hasonlo, mint az olajfuro tornyok... Gyanitom a vegso cel ez is, csak elobb meg valami kissebben kell kitesztelni, mielott komolyabb osszegeket belenyomnak.
    Utoljára szerkesztette: Vampy, 2016.01.26. 00:11:35
  • gombabácsi
    #6
    kérdés hogy az "egyszerűbb valamivel" tényleg csak valamivel-e...
  • montyx
    #5
    azért tesztelik a vízre landolást legjobb tudomásom szerint, mert legtöbb esetben az jár a legkisebb üzemanyag költséggel. egyszerűen nem igényel komolyabb utazást az űrben, hogy szárazföldre szálljon le, illetve h ne kelljen persze hajóztatni kontinensek között landolás után.

    vagy valami ilyesmi
  • amaylight
    #4
    Igen, pedig engem is ekéztek itt az SG fórumon, hogy miért szólok bele a nagyok dolgába, és miért javaslom a földre visszatérést, mert a SpaceX-es mérnöksrácok mennyivel okosabbak nálam azzal a tengeri platformos bohóckodásukkal.

    Hiába egyszerűbb valamivel a Blue Origin dolga a kisebb magasság miatt, nem véletlen ,hogy ők csinálták meg az első sikeres lehozást, és most az ismétlést is (mert ugye 1 visszahozásnál újrafelhasználhatóságról beszélni értelmetlen, az a másodikkal indul), eszükbe sem jutott, hogy ne a szárazföldre landoljanak...
  • Cat #3
    Értelmes módon szárazföldre, nem pedig egy hullámok miatt ingó tengeri platformra szállt le.
  • ostoros
    #2
    Amúgy jól látom, hogy a gyorsító fokozat kikapcsolt hajtóművel zuhan, és csak a földetéréshez kapcsolják be? Vagy addig csak kis fokozaton járatták?
  • ostoros
    #1
    Valamit jól csinálnak a kék dildónál. Ezzel szemben a dragon még ügyetlenkedik. De sebaj, egy kis viagra, és az is készen áll a közösü... akarom mondani az űrmeghódiccsára! :D