Balázs Richárd
Bitdrónok forradalmasíthatják a virtuális valóságot
Repülő háromdimenziós pixelek, más néven voxelek interaktív raját fejlesztették ki a kaliforniai Queen's Egyetem Emberi Média Laboratóriumában, mellyel forradalmasíthatják az emberek kapcsolatát a virtuális valósággal.
A BitDrones rendszer fizikailag jelenlévő, lebegő építőelemekkel teszi lehetővé a felhasználók számára a virtuális 3D-s információ felfedezését. A rendszer bemutatójára november 9-én kerül sor az amerikai Charlotte-ban megrendezendő ACM szoftver szimpóziumon, ahol a fejlesztőcsapat Roel Vertegaal professzor vezetésével ismerteti meg a közönséget az úgynevezett interaktív önlebegtető programozható anyag felé vezető út első lépcsőfokával. Ezek a programozható, háromdimenziós alakjuk megváltoztatására képes anyagok, esetünkben parányi kvadkopterek raját jelentik.
A kutatás számos lehetséges alkalmazást is felvázol az új technológia számára, a valós 3D-s modellezéstől kezdve a játékokon, molekuláris modellezésen át a gyógyászati képalkotással és online információ megjelenítéssel bezáróan. "A BitDrones közelebb hozza a valósághoz a repülő programozható anyagot, mint ami a Disney futurisztikus Big Hero 6 filmjében is megjelent" - nyilatkozott dr. Vertegaal. "Ez az első lépés a virtuális 3D objektumokkal, mint valós fizikai objektumokkal történő interakció felé"
A kutatók három bitdrón típust alkottak meg. A "pixel-drónok" egy LED-del és egy kis pontmátrix-képernyővel vannak felszerelve. A könnyű és 3D nyomtatású vázzal rendelkező "alakzat-drónok" az összetett háromdimenziós modellek építőelemeiként szolgálnak majd, míg a "képernyő-drónok" hajlított, rugalmas, nagyfelbontású érintőképernyőt kaptak, kamerával és Android okostelefon alaplappal. Mindhárom bitdrón típust reflektív jelzésekkel látták el, hogy egyenként nyomon követhetők, és digitális mozgásrögzítési technikával valós időben pozícionálhatók legyenek.
A rendszer a felhasználó kézmozdulatait és érintését is figyeli, kezelhetővé téve a voxeleket a térben. "Mi ezt virtuális valóság helyett inkább valós valóság interfésznek nevezzük. Itt valóban megérinthetők és segédeszköz nélkül is láthatók a pixelek. Ez különbözteti meg a Microsoft HoloLens és az Oculus Rift technológiától" - magyarázta Vertegaal, aki egy fájlkönyvtár böngészési lehetőségét hozta alkalmazási példaként. A felhasználó a könyvtárt megtestesítő pixel-drón megérintésével nyithatja meg a könyvtárat, aminek a tartalmát az alatta vízszintes elrendezésben belebegő újabb pixel-drónok mutatják meg. A fájlokat a drónok fizikai jobbra-balra mozgatásával tallózhatjuk.
Az alakzat-drónok egy valósidejű 3D modell alkotóelemeiként működhetnek, melyek szintén manipulálható, valós időben, háromdimenziós átrendezési lehetőséget adva a tervezőknek. Mindezek mellett a BitDrones rendszer képernyő-drónjai forradalmasíthatják a Skype-ot, a távoli felhasználó fejmozdulatainak lekövetésével és leutánzásával a felhasználó gyakorlatilag megvizsgálhatja a távoli lokációt, illetve a helyi felhasználónak is egyszerűbbé teheti távoli beszélgetőpartnerével a kapcsolatot.
A rendszer jelenlegi formájában 6-12 centiméteres drónokat használ, amik elég nagynak mondhatók, a cél ezek legfeljebb 1 centiméterre való kicsinyítése, amivel egy egybefüggő, nagyfelbontású programozható anyagot biztosíthatnak a felhasználóknak, több ezer drónt kezelve.
A BitDrones rendszer fizikailag jelenlévő, lebegő építőelemekkel teszi lehetővé a felhasználók számára a virtuális 3D-s információ felfedezését. A rendszer bemutatójára november 9-én kerül sor az amerikai Charlotte-ban megrendezendő ACM szoftver szimpóziumon, ahol a fejlesztőcsapat Roel Vertegaal professzor vezetésével ismerteti meg a közönséget az úgynevezett interaktív önlebegtető programozható anyag felé vezető út első lépcsőfokával. Ezek a programozható, háromdimenziós alakjuk megváltoztatására képes anyagok, esetünkben parányi kvadkopterek raját jelentik.
A kutatás számos lehetséges alkalmazást is felvázol az új technológia számára, a valós 3D-s modellezéstől kezdve a játékokon, molekuláris modellezésen át a gyógyászati képalkotással és online információ megjelenítéssel bezáróan. "A BitDrones közelebb hozza a valósághoz a repülő programozható anyagot, mint ami a Disney futurisztikus Big Hero 6 filmjében is megjelent" - nyilatkozott dr. Vertegaal. "Ez az első lépés a virtuális 3D objektumokkal, mint valós fizikai objektumokkal történő interakció felé"
A kutatók három bitdrón típust alkottak meg. A "pixel-drónok" egy LED-del és egy kis pontmátrix-képernyővel vannak felszerelve. A könnyű és 3D nyomtatású vázzal rendelkező "alakzat-drónok" az összetett háromdimenziós modellek építőelemeiként szolgálnak majd, míg a "képernyő-drónok" hajlított, rugalmas, nagyfelbontású érintőképernyőt kaptak, kamerával és Android okostelefon alaplappal. Mindhárom bitdrón típust reflektív jelzésekkel látták el, hogy egyenként nyomon követhetők, és digitális mozgásrögzítési technikával valós időben pozícionálhatók legyenek.
A rendszer a felhasználó kézmozdulatait és érintését is figyeli, kezelhetővé téve a voxeleket a térben. "Mi ezt virtuális valóság helyett inkább valós valóság interfésznek nevezzük. Itt valóban megérinthetők és segédeszköz nélkül is láthatók a pixelek. Ez különbözteti meg a Microsoft HoloLens és az Oculus Rift technológiától" - magyarázta Vertegaal, aki egy fájlkönyvtár böngészési lehetőségét hozta alkalmazási példaként. A felhasználó a könyvtárt megtestesítő pixel-drón megérintésével nyithatja meg a könyvtárat, aminek a tartalmát az alatta vízszintes elrendezésben belebegő újabb pixel-drónok mutatják meg. A fájlokat a drónok fizikai jobbra-balra mozgatásával tallózhatjuk.
Az alakzat-drónok egy valósidejű 3D modell alkotóelemeiként működhetnek, melyek szintén manipulálható, valós időben, háromdimenziós átrendezési lehetőséget adva a tervezőknek. Mindezek mellett a BitDrones rendszer képernyő-drónjai forradalmasíthatják a Skype-ot, a távoli felhasználó fejmozdulatainak lekövetésével és leutánzásával a felhasználó gyakorlatilag megvizsgálhatja a távoli lokációt, illetve a helyi felhasználónak is egyszerűbbé teheti távoli beszélgetőpartnerével a kapcsolatot.
A rendszer jelenlegi formájában 6-12 centiméteres drónokat használ, amik elég nagynak mondhatók, a cél ezek legfeljebb 1 centiméterre való kicsinyítése, amivel egy egybefüggő, nagyfelbontású programozható anyagot biztosíthatnak a felhasználóknak, több ezer drónt kezelve.