Gyurkity Péter
Tesztelték a Falcon 9 rakéta új változatát
A baleset óta pihenő rakéták új példánya nagyobb tolóerőt biztosít, a visszatérés még mindig fontos.
Június végén mi is beszámoltunk arról, hogy a Nemzetközi Űrállomásra tartó Falcon 9 rakéta nem sokkal a kilövést követően felrobbant, ezután pedig kiderült, hogy a baleset egy magasnyomású héliumtartályt rögzítő alkatrész hibája miatt következett be. Azóta nem került sor újabb fellövésre, most azonban rögzített helyzetben tesztelték az új változatot.
A mindössze 15 másodpercig tartó égetés ezúttal is a YouTube oldalán tekinthető meg, bár a felvétel nem túl eseménydús - ez viszont mindenképpen jó hír az illetékeseknek, akik pont ilyen unalmas, egyhangú teszteléseket és éles bevetéseket szeretnének látni. Az új példány legnagyobb előnye, hogy a korábbiakhoz képest nagyobb tolóerőt nyújt, ez ugyanis az eddigi 147 ezer fontról egészen 170 ezer fontra ugrik, így lehetővé válik a valamivel nagyobb rakományok fellövése és célba juttatása. Ezzel persze csökkennek a költségek, hiszen kevesebb fellövéssel megoldható ugyanazon feladat, bár sok minden függ a további részletektől.
A frissítés tesztelését és "hadrendbe állítását" egyébként már a baleset előtt is tervezték, itt tehát nem szükségmegoldásról van szó. A SpaceX emberei időközben persze arról is igyekeztek gondoskodni, hogy az érintett alkatrészek még egyszer ne mondjanak csődöt, és természetesen továbbra is szem előtt tartják a visszatérést követő újbóli felhasználás megoldását, ami eddig nem valósult meg, hiszen a landolási kísérletek féleredményt hoztak.
A cég első embere egy berlini fórumon úgy nyilatkozott, hogy már a pályára állítással is elégedett lenne, a sikeres visszatérés azonban szintén fontos mérföldkő lenne.
Június végén mi is beszámoltunk arról, hogy a Nemzetközi Űrállomásra tartó Falcon 9 rakéta nem sokkal a kilövést követően felrobbant, ezután pedig kiderült, hogy a baleset egy magasnyomású héliumtartályt rögzítő alkatrész hibája miatt következett be. Azóta nem került sor újabb fellövésre, most azonban rögzített helyzetben tesztelték az új változatot.
A mindössze 15 másodpercig tartó égetés ezúttal is a YouTube oldalán tekinthető meg, bár a felvétel nem túl eseménydús - ez viszont mindenképpen jó hír az illetékeseknek, akik pont ilyen unalmas, egyhangú teszteléseket és éles bevetéseket szeretnének látni. Az új példány legnagyobb előnye, hogy a korábbiakhoz képest nagyobb tolóerőt nyújt, ez ugyanis az eddigi 147 ezer fontról egészen 170 ezer fontra ugrik, így lehetővé válik a valamivel nagyobb rakományok fellövése és célba juttatása. Ezzel persze csökkennek a költségek, hiszen kevesebb fellövéssel megoldható ugyanazon feladat, bár sok minden függ a további részletektől.
A frissítés tesztelését és "hadrendbe állítását" egyébként már a baleset előtt is tervezték, itt tehát nem szükségmegoldásról van szó. A SpaceX emberei időközben persze arról is igyekeztek gondoskodni, hogy az érintett alkatrészek még egyszer ne mondjanak csődöt, és természetesen továbbra is szem előtt tartják a visszatérést követő újbóli felhasználás megoldását, ami eddig nem valósult meg, hiszen a landolási kísérletek féleredményt hoztak.
A cég első embere egy berlini fórumon úgy nyilatkozott, hogy már a pályára állítással is elégedett lenne, a sikeres visszatérés azonban szintén fontos mérföldkő lenne.