Gyurkity Péter
Sikeres teszten van túl a Hosszú Menetelés 5
Az új kínai rakéta is átesett az első teszten, jövőre indulhat az első küldetés.
A kínai illetékesek még az évezred elején, egészen pontosan 2001-ben indították útnak a Hosszú Menetelés rakéta ötödik generációjának kidolgozására irányuló projektet, amelynek keretében még 2005-ben végrehajtották az első teszteket. A hajtómű tekintetében két eltérő változattal próbálkoztak, most azonban a második lépcső tesztje is sikerrel zárult.
A CCTV számolt be az augusztus 17-i próbáról, amelynek során a második lépcső hajtóművét próbálták ki. Kiemelték, hogy az újonnan alkalmazott, cseppfolyós oxigénre és hidrogénre alapuló üzemanyag jóval környezetbarátabb, mint az előző generációk által használt dinitrogén-tetraoxid, ezzel tehát nemcsak a teljesítmény és a rakomány tekintetében sikerült előrelépni, de ezzel egy időben némileg zöldebbé is tették az új rakétát. A második lépcső egyébként kulcsszerepet kap majd a későbbi küldetések során, ennek feladata lesz ugyanis az alacsony orbitális pálya esetében legfeljebb 25, a geostacionárius pályánál pedig 14 tonnás rakomány célba juttatása.
A fejlesztést végző China Academy of Launch Vehicle Technology (CALT) tervei szerint jövőre állna készen a rakéta, amely a megnövelt méret révén nemcsak az asztronauták, de a Chang'e 5 holdjáró és a 2017-re tervezett Tiangong űrállomás három fő moduljának célba juttatásáért is felelős lesz. Ezzel biztosítaná be Kína saját helyét a vezető űrhatalmak listáján, egyben felkészülve a későbbi, még távolabbi és hosszabb küldetésekre. Az LM-5 három lépcsőből áll majd, teljes hossza 60,5 méter, átmérője 5,2 méter lesz, a kilövéskor 643 tonnát nyom majd, ami pedig a költségeket illeti, itt 20-30 százalékos csökkenést várnak tőle.
A távlati cél az akár 130 tonnás hasznot terhet is magával cipelő Hosszú Menetelés 9 kifejlesztése, ez már felvenné a versenyt a NASA SLS-platformjával.
A kínai illetékesek még az évezred elején, egészen pontosan 2001-ben indították útnak a Hosszú Menetelés rakéta ötödik generációjának kidolgozására irányuló projektet, amelynek keretében még 2005-ben végrehajtották az első teszteket. A hajtómű tekintetében két eltérő változattal próbálkoztak, most azonban a második lépcső tesztje is sikerrel zárult.
A CCTV számolt be az augusztus 17-i próbáról, amelynek során a második lépcső hajtóművét próbálták ki. Kiemelték, hogy az újonnan alkalmazott, cseppfolyós oxigénre és hidrogénre alapuló üzemanyag jóval környezetbarátabb, mint az előző generációk által használt dinitrogén-tetraoxid, ezzel tehát nemcsak a teljesítmény és a rakomány tekintetében sikerült előrelépni, de ezzel egy időben némileg zöldebbé is tették az új rakétát. A második lépcső egyébként kulcsszerepet kap majd a későbbi küldetések során, ennek feladata lesz ugyanis az alacsony orbitális pálya esetében legfeljebb 25, a geostacionárius pályánál pedig 14 tonnás rakomány célba juttatása.
A fejlesztést végző China Academy of Launch Vehicle Technology (CALT) tervei szerint jövőre állna készen a rakéta, amely a megnövelt méret révén nemcsak az asztronauták, de a Chang'e 5 holdjáró és a 2017-re tervezett Tiangong űrállomás három fő moduljának célba juttatásáért is felelős lesz. Ezzel biztosítaná be Kína saját helyét a vezető űrhatalmak listáján, egyben felkészülve a későbbi, még távolabbi és hosszabb küldetésekre. Az LM-5 három lépcsőből áll majd, teljes hossza 60,5 méter, átmérője 5,2 méter lesz, a kilövéskor 643 tonnát nyom majd, ami pedig a költségeket illeti, itt 20-30 százalékos csökkenést várnak tőle.
A távlati cél az akár 130 tonnás hasznot terhet is magával cipelő Hosszú Menetelés 9 kifejlesztése, ez már felvenné a versenyt a NASA SLS-platformjával.