Gyurkity Péter
Nem sikerült a Progressz teherhajó pályára állítása
Az orosz irányítóközpontnak nem sikerült a hibák kijavítása, a teherhajó a légkörbe zuhan vissza.
Szerda reggel értesültünk arról, hogy a Nemzetközi Űrállomásra indított legújabb orosz küldetés több akadállyal szembesült, mivel a sikeres fellövést követően a Progressz M-27M űrhajó nem érte el a tervezett pályát, az irányítóközpont pedig minden igyekezetével azon volt, hogy felvegye a kapcsolatot az eszközzel és helyreállítsa annak útvonalát. Ez a kora délutáni órákig nem sikerült, a hajó nem reagált az utasításokra.
A Roszkozmosz hivatalos oldalán még sikeres fellövésként szerepelt a kedden végrehajtott indulás, amely valóban tökéletesnek tűnt, ezt követően azonban kiderült, hogy a Szojuz 2-1A hordozórakéta nem juttatta el kellő magasságba a teherűrhajót. Egy rövid videót is láthattunk, amint a Progressz tehetetlenül pörög saját tengelye körül, egyre veszítve magasságából, ami arra utalt, hogy a küldetés gyászos véget érhet, bár a hajó legénység nélkül indult útnak, így pusztán az eszköz, valamint a csaknem 2,5 tonna hasznos rakomány elvesztése miatt aggódhattunk.
A NASA saját blogjában nyomon követte az eseményeket, kedd este még abban reménykedtek, hogy sikerül helyreállítani a pályát, szerda kora délutánra azonban Roland Oliphant, a Telegraph moszkvai tudósítója ágazati forrásra hivatkozva arról twittelt, hogy minden hiába, ezt pedig a kanadai űrhajós, Chris Hadfield rövid bejegyzése követte, amely a légkörbe való visszasüllyedést, illetve a hajó lassú elégését vetítette előre. Gyorsan hozzátette azonban, hogy az orosz fél mellett a NORAD is folyamatosan figyeli a pályát, így előre tudnak majd figyelmeztetni az esetleges veszélyekre.
Az eddig rendelkezésre álló adatok arra utalnak, hogy a harmadik lépcső égése során, illetve annak leállásakor merülhetett fel valamilyen probléma, nem megfelelő módon ment végbe a hajó és a Block I szétválása, esetleg azok egymásnak ütköztek, aminek következtében fontos komponensek sérülhettek meg és emiatt sem sikerült később felvenni a rádiókapcsolatot (a jelek szerint az első két utasítássort sem kapta meg a hajó, amivel a kívánt pályát elérhette volna). Amennyiben a hajó küldetése valóban kudarccal zárul, az ISS legénysége ekkor sem forog majd veszélyben, mivel a Progressz M-26M továbbra is a Zvezda modulhoz csatlakozva helyben dokkol, ellátmányuk pedig további 4 hónapra elegendő.
A Progressz jelenleg igen gyorsan, ellenőrizhetetlenül forog saját tengelye körül, egy fordulatot néhány másodperc alatt tesz meg. A Szojuz hordozórakéták nem a kijelölt keringési pályára vitték fel az űrhajót, és nem nyílt ki minden antennája sem. A forgás miatt a működő antennák nem irányulnak folyamatosan a Földre. Az Interfaxnak név nélkül nyilatkozó illetékes azt mondta, ha az irányítóközpont szakembereinek nem sikerül megteremteni a kapcsolatot a Progresszel, akkor az valószínűleg május első hetében az északi és a déli 52. szélességi fokok között zuhanhat vissza a Földre. Más forrás szerint a zuhanásra május 3-án vagy 4-én lehet számítani.
Orosz sajtójelentések szerint a Nemzetközi Űrállomás (ISS) lakói 3 hónapra elegendő oxigénnel, üzemanyaggal és élelmiszerrel rendelkeznek, és a korábbi híradásokkal ellentétben az a második világháborús zászlómásolat is a fedélzeten van, amelyet a náci Németország felett aratott győzelem 70. évfordulója alkalmából vittek fel az űrbe a jelenlegi legénység tagjai március végén. Nemrég az amerikai Dragon űrhajó is vitt tartalékokat az ISS-re. Orosz biztosítási cégek vezetői mintegy 5 milliárd rubelre (körülbelül 27 milliárd forint) teszik a Szojuz hordozórakéták értékével együtt a Progressz várható elvesztése miatti kár nagyságát. Egy űrhajó felbocsájtása önmagában 80-90 millió dollárba (mintegy 22-26 milliárd forint) kerül.
Szerda reggel értesültünk arról, hogy a Nemzetközi Űrállomásra indított legújabb orosz küldetés több akadállyal szembesült, mivel a sikeres fellövést követően a Progressz M-27M űrhajó nem érte el a tervezett pályát, az irányítóközpont pedig minden igyekezetével azon volt, hogy felvegye a kapcsolatot az eszközzel és helyreállítsa annak útvonalát. Ez a kora délutáni órákig nem sikerült, a hajó nem reagált az utasításokra.
A Roszkozmosz hivatalos oldalán még sikeres fellövésként szerepelt a kedden végrehajtott indulás, amely valóban tökéletesnek tűnt, ezt követően azonban kiderült, hogy a Szojuz 2-1A hordozórakéta nem juttatta el kellő magasságba a teherűrhajót. Egy rövid videót is láthattunk, amint a Progressz tehetetlenül pörög saját tengelye körül, egyre veszítve magasságából, ami arra utalt, hogy a küldetés gyászos véget érhet, bár a hajó legénység nélkül indult útnak, így pusztán az eszköz, valamint a csaknem 2,5 tonna hasznos rakomány elvesztése miatt aggódhattunk.
A NASA saját blogjában nyomon követte az eseményeket, kedd este még abban reménykedtek, hogy sikerül helyreállítani a pályát, szerda kora délutánra azonban Roland Oliphant, a Telegraph moszkvai tudósítója ágazati forrásra hivatkozva arról twittelt, hogy minden hiába, ezt pedig a kanadai űrhajós, Chris Hadfield rövid bejegyzése követte, amely a légkörbe való visszasüllyedést, illetve a hajó lassú elégését vetítette előre. Gyorsan hozzátette azonban, hogy az orosz fél mellett a NORAD is folyamatosan figyeli a pályát, így előre tudnak majd figyelmeztetni az esetleges veszélyekre.
Az eddig rendelkezésre álló adatok arra utalnak, hogy a harmadik lépcső égése során, illetve annak leállásakor merülhetett fel valamilyen probléma, nem megfelelő módon ment végbe a hajó és a Block I szétválása, esetleg azok egymásnak ütköztek, aminek következtében fontos komponensek sérülhettek meg és emiatt sem sikerült később felvenni a rádiókapcsolatot (a jelek szerint az első két utasítássort sem kapta meg a hajó, amivel a kívánt pályát elérhette volna). Amennyiben a hajó küldetése valóban kudarccal zárul, az ISS legénysége ekkor sem forog majd veszélyben, mivel a Progressz M-26M továbbra is a Zvezda modulhoz csatlakozva helyben dokkol, ellátmányuk pedig további 4 hónapra elegendő.
A Progressz jelenleg igen gyorsan, ellenőrizhetetlenül forog saját tengelye körül, egy fordulatot néhány másodperc alatt tesz meg. A Szojuz hordozórakéták nem a kijelölt keringési pályára vitték fel az űrhajót, és nem nyílt ki minden antennája sem. A forgás miatt a működő antennák nem irányulnak folyamatosan a Földre. Az Interfaxnak név nélkül nyilatkozó illetékes azt mondta, ha az irányítóközpont szakembereinek nem sikerül megteremteni a kapcsolatot a Progresszel, akkor az valószínűleg május első hetében az északi és a déli 52. szélességi fokok között zuhanhat vissza a Földre. Más forrás szerint a zuhanásra május 3-án vagy 4-én lehet számítani.
Orosz sajtójelentések szerint a Nemzetközi Űrállomás (ISS) lakói 3 hónapra elegendő oxigénnel, üzemanyaggal és élelmiszerrel rendelkeznek, és a korábbi híradásokkal ellentétben az a második világháborús zászlómásolat is a fedélzeten van, amelyet a náci Németország felett aratott győzelem 70. évfordulója alkalmából vittek fel az űrbe a jelenlegi legénység tagjai március végén. Nemrég az amerikai Dragon űrhajó is vitt tartalékokat az ISS-re. Orosz biztosítási cégek vezetői mintegy 5 milliárd rubelre (körülbelül 27 milliárd forint) teszik a Szojuz hordozórakéták értékével együtt a Progressz várható elvesztése miatti kár nagyságát. Egy űrhajó felbocsájtása önmagában 80-90 millió dollárba (mintegy 22-26 milliárd forint) kerül.