Gyurkity Péter

Nem sikerült a Progressz teherhajó pályára állítása 

Az orosz irányítóközpontnak nem sikerült a hibák kijavítása, a teherhajó a légkörbe zuhan vissza.

Szerda reggel értesültünk arról, hogy a Nemzetközi Űrállomásra indított legújabb orosz küldetés több akadállyal szembesült, mivel a sikeres fellövést követően a Progressz M-27M űrhajó nem érte el a tervezett pályát, az irányítóközpont pedig minden igyekezetével azon volt, hogy felvegye a kapcsolatot az eszközzel és helyreállítsa annak útvonalát. Ez a kora délutáni órákig nem sikerült, a hajó nem reagált az utasításokra.

A Roszkozmosz hivatalos oldalán még sikeres fellövésként szerepelt a kedden végrehajtott indulás, amely valóban tökéletesnek tűnt, ezt követően azonban kiderült, hogy a Szojuz 2-1A hordozórakéta nem juttatta el kellő magasságba a teherűrhajót. Egy rövid videót is láthattunk, amint a Progressz tehetetlenül pörög saját tengelye körül, egyre veszítve magasságából, ami arra utalt, hogy a küldetés gyászos véget érhet, bár a hajó legénység nélkül indult útnak, így pusztán az eszköz, valamint a csaknem 2,5 tonna hasznos rakomány elvesztése miatt aggódhattunk.

A NASA saját blogjában nyomon követte az eseményeket, kedd este még abban reménykedtek, hogy sikerül helyreállítani a pályát, szerda kora délutánra azonban Roland Oliphant, a Telegraph moszkvai tudósítója ágazati forrásra hivatkozva arról twittelt, hogy minden hiába, ezt pedig a kanadai űrhajós, Chris Hadfield rövid bejegyzése követte, amely a légkörbe való visszasüllyedést, illetve a hajó lassú elégését vetítette előre. Gyorsan hozzátette azonban, hogy az orosz fél mellett a NORAD is folyamatosan figyeli a pályát, így előre tudnak majd figyelmeztetni az esetleges veszélyekre.


Az eddig rendelkezésre álló adatok arra utalnak, hogy a harmadik lépcső égése során, illetve annak leállásakor merülhetett fel valamilyen probléma, nem megfelelő módon ment végbe a hajó és a Block I szétválása, esetleg azok egymásnak ütköztek, aminek következtében fontos komponensek sérülhettek meg és emiatt sem sikerült később felvenni a rádiókapcsolatot (a jelek szerint az első két utasítássort sem kapta meg a hajó, amivel a kívánt pályát elérhette volna). Amennyiben a hajó küldetése valóban kudarccal zárul, az ISS legénysége ekkor sem forog majd veszélyben, mivel a Progressz M-26M továbbra is a Zvezda modulhoz csatlakozva helyben dokkol, ellátmányuk pedig további 4 hónapra elegendő.

A Progressz jelenleg igen gyorsan, ellenőrizhetetlenül forog saját tengelye körül, egy fordulatot néhány másodperc alatt tesz meg. A Szojuz hordozórakéták nem a kijelölt keringési pályára vitték fel az űrhajót, és nem nyílt ki minden antennája sem. A forgás miatt a működő antennák nem irányulnak folyamatosan a Földre. Az Interfaxnak név nélkül nyilatkozó illetékes azt mondta, ha az irányítóközpont szakembereinek nem sikerül megteremteni a kapcsolatot a Progresszel, akkor az valószínűleg május első hetében az északi és a déli 52. szélességi fokok között zuhanhat vissza a Földre. Más forrás szerint a zuhanásra május 3-án vagy 4-én lehet számítani.

Orosz sajtójelentések szerint a Nemzetközi Űrállomás (ISS) lakói 3 hónapra elegendő oxigénnel, üzemanyaggal és élelmiszerrel rendelkeznek, és a korábbi híradásokkal ellentétben az a második világháborús zászlómásolat is a fedélzeten van, amelyet a náci Németország felett aratott győzelem 70. évfordulója alkalmából vittek fel az űrbe a jelenlegi legénység tagjai március végén. Nemrég az amerikai Dragon űrhajó is vitt tartalékokat az ISS-re. Orosz biztosítási cégek vezetői mintegy 5 milliárd rubelre (körülbelül 27 milliárd forint) teszik a Szojuz hordozórakéták értékével együtt a Progressz várható elvesztése miatti kár nagyságát. Egy űrhajó felbocsájtása önmagában 80-90 millió dollárba (mintegy 22-26 milliárd forint) kerül.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Zsoxx #13
    A kutyámat nem bíznám ezekre a tehetségtelen idiótákra, nemhogy egy űrhajó fellövését.
  • Garga Pitic #12
    Második eset a Progressz-variánsok 1978 óta tartó történetében, hogy nem érte el a címzettet.
  • ostoros #11
    Nem.
  • fonak #10
    Orosz technika, ennyi. Az a csoda, hogy van amikor megbízhatóan működik. :D
  • ostoros #9
    Hanyadik már? Szabotál a CIA vagy mi van?
  • kvp #8
    "Komolyan már! Nem hiszem el, hogy nem fér el rajta az az 5 dekás kütyü, ami kiszámítja az útvonalát, és helyesbít lentről kapott parancsok nélkül..."

    Van rajta. A progresszek teljesen automatikusak. A raketa nem a hosszengelye korul porog, ami normalis stabilizalasi lepes, hanem arra merolegesen. Gyakorlatilag az utolso fokozat levalasztasa elott/kozben kettetort es csak azert nem robbant fel, mert mar nem volt benne annyi uzemanyag. A teljes manovezerlo rendszer megserulhetett, ha nem is szakadt ki tovestol. Ezek utan valoszinuleg veszi a parancsokat, meg magatol is kiadta mar, csak nincs olyan hajtomu ami egyben lenne es vegre is tudna hajtani. Raketaknal ez egy tipikus meghibasodasi mod. Csinalni kellene rola par nagyfelbontasu kepet az urallomsarol amikor eppen arra jar, akkor latnank mi a gond.

    Szerencsere nincs rajta szemelyzet, mert ha szemely urhajo lenne, akkor most eleg nagy gondban lennenek. A fedelezeten levo szovjet gyozelmi zaszlonak viszont akkor ezek szerint lottek...

    ps: Remelhetoleg csak hiba volt, mert pont ugyanilyen meghibasodast okoz az is, ha oldalrol egy pillanatra meglonek egy ballisztikus raketat egy erosebb lezerrel a tank kornyeken...
  • dzsagon #7
    nem ártott volna egy pilótát is rakni bele.
  • molnibalage83 #6
    ?
  • SupraMKIII #5
    Komolyan már! Nem hiszem el, hogy nem fér el rajta az az 5 dekás kütyü, ami kiszámítja az útvonalát, és helyesbít lentről kapott parancsok nélkül...

    Azért ezek a rakéták hiába bevált technikák, vezérlési oldalról idegesítően primitívek, és borzalmasan elavultak...
    Utoljára szerkesztette: SupraMKIII, 2015.04.30. 07:21:22
  • T0nk #4
    Fokozat, ha lehetne kérni. A lépcső helyett.
    Utoljára szerkesztette: T0nk, 2015.04.30. 05:44:44