Gyurkity Péter

715 új bolygót fedeztek fel egyszerre

A több száz új exobolygó közül néhány Földünkhöz hasonló és a lakhatósági zónában található.

A NASA bejelentette, hogy egy új statisztikai módszer révén több mint 700, korábban felfedezett exobolygó létezését erősítették meg, ezzel valóságos bonanzát idéztek elő a területen belül. Soha ilyen nagy számú bolygó felfedezéséről nem számoltak be egy alkalommal. Az ismert, Naprendszeren kívüli planéták katalógusa immár több mint 1700 ilyen égitestet sorol fel, ezek némelyike pedig saját bolygónkhoz fogható.

A létezésükben most megerősített exobolygókat a Kepler űrteleszkóp még 2009 és 2011 között regisztrálta, ezek visszaigazolása azonban eddig váratott magára. A 715 planéta egészen pontosan 305 csillag körül kering, ebből is jól látszik, hogy nagy többségük egy több égitestet tartalmazó rendszerben található. Mi több, négy példány a Földnél legfeljebb 2,5-szer nagyobb, ezek az úgynevezett lakhatósági zónán belül mozognak, vagyis elméletileg folyékony víz található a felszínükön. Ennek létezését természetesen még nem tudjuk igazolni, mint ahogy az érintett bolygók pontos összetétele sem ismert, ám a most megismert eredmények mindenképpen további munkára sarkallják a kutatókat.

Annál is inkább, mert a csoporton belül 95 százalék azon bolygók aránya, amelyek méretüknél fogva a Föld és az annál négyszer nagyobb Neptunusz között helyezkednek el, bár a legtöbb példány saját csillagához igencsak közel kering, így nem túl kellemes hőmérsékletek uralkodnak rajtuk. A megerősítésben alkalmazott új statisztikai eljárás előnye egyébként, hogy egyszerre több bolygón is felhasználható, míg korábban ezt minden egyes jelölt esetében egyenként végezték el.

A Kepler, amely tavaly vesztette el néhány fontos, a pontos pozicionálásban őt segítő alkatrészét, mintegy 150 ezer csillagot figyel, ezek közül 3600-ról feltételezhető, hogy kísérőkkel rendelkeznek. A K2 névre keresztelt elképzelés szerint a négyből megmaradt két giroszkóp mellett a Napot használnák fel stabilizáló erőként, ehhez azonban a pályával párhuzamos orientációt kellene tartani - a program egyelőre a tesztelési fázisban jár.

A Kepler űrteleszkópot 2009-ben bocsátotta fel a NASA azzal a célhoz, hogy a Földhöz hasonló bolygókat kutasson fel a mérsékelt hőmérsékletű "lakható övezetekben" vagy azok közelében. A most bejelentett új bolygókat a teleszkóp működésének első két éve alatt rögzített felvételek alapján azonosították be, ami azt jelenti, hogy az űrkutatási hivatal a jövőben további felfedezésekről fog beszámolni. A bolygókat egy olyan újfajta eljárásnak, az úgynevezett "sokféleség általi ellenőrzésnek" köszönhetően sikerült azonosítani, amely részben a valószínűség logikájára támaszkodik. A kutatók ahelyett, hogy vakon keresték volna a bolygókat, azokra a csillagokra összpontosítottak, amelyek körül a technika sugalmazása alapján valószínűleg legalább két bolygó kering.